kuukautiset raskauden jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hlll
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hlll

Vieras
tämä ei varmaan kuulu tälle palstalle, mutta ajattelin että täällä varmaan joku osaisi auttaa...

minun raskauteni jouduttiin keskeyttämään kaavinnalla tammikuun alussa ja vasta helmikuun lopussa oli jokinlaiset kuukautiset. hyvin niukat ja rusehtavaa vuotoa. sama toisella kertaa. mutta sitten alkoikin kovat kivut jonka vuoksi päädyin lääkäriin ja sain antibioottikuriin. epäilivät kohtutulehdusta.

tämän jälkeen on ollut 2 "normaalimpaa" tapausta. ainoa mikä minua on huolestuttanut on se että oviksen aikaan kohtu/alavatsa on kipeä ja kramppaa välillä. tätä kestää vain päivän. itse vuotokin on ollut paljon verisempää kuin ennen, kestää 6päivää ja nyt minulla on koko kuukautisten ajan kestävä painon tunne ja hieman kipeä alavatsa. ja kun virtsarakko on täynnä, tunne voimistuu.

minulla ei ole ikinä ollut kuukautiskipuja ja vuotokin suht niukkaa (4 päivää). nyt kaikki on aivan toisin. pelkään että jotain on vialla enkä voi enää ikinä saada lapsia...toivon että näin ei olisi. olen käynyt gynellä (yksityisesti) ja hän ei nähnyt ultrassa mitään hälyyttävää. olen kuitenkin itse ihan varma että jotain on vialla, kun alavatsan oikea puoli vihoittelee jatkuvasti ja tuntuu paineiselta.

olisi lohduttavaa kuulla muiden kokemuksia asiasta. kaavinnasta on siis kulunut jo kohta 5kk eikä kuukautiseni ole niin kuin ennen

hmm. mulla on 2 lasta, km oli 11/06, ja nyt odotan kolmatta rv 24+2. mulla ainakin kaikki nää "tapahtumat" on vaikuttanu kk vuotoihin ja kipuihin. Oviksen olen tuntenu aina ja mulla on erittäin kivulias! En päässy liikkumaan enkä kyenny istumaan suorassa.

Tuolla haaveilupuolella on ketju nimeltä KERMIT. Siellä meitä km kokeneita on enemmänkin, muistaakseni monikin kertoi km jälkeen oviksen ja menkkojen olevan kivuliaammat kuin ennen km:ää. Kaavintaa mulle ei tehty, kermiteissä on kaavinnankin kokeneita. On muuten maaliman sympaattisimpia ja empaattisimpia naisia koko kermit ketjullinen! Siellä mä kirjottelin km vaikeina aikoina.

Kaavinnan jälkeen usein tulee niukka vuoto, kun kohdun limakalvo ei ole kerennyt paksuuntumaan
Periaatteessahan sun hormonitoiminta on parantunu jos vuodat nyt enemmän, niukka ja lyhyt kk vuoto kielii yleensä heikosta hormonitoiminnasta! Tuolla haaveilupuolella on muuten toinenkin hyvä ketju "lukekaa tää" siin on faktatietoa kuukautisista.

Minulla ei ole kokemusta kaavinnasta, mutta tuo oikean puolen kipu kuulostaa todella tutulta. Esikoinen syntyi sektiolla, ja leikkauksen jälkeen kipeintä teki juuri oikealle vatsaan ja erityisesti virtsarakon ollessa täysi. Minulle sanottiin että (hätä)sektiossa virtsarakkoa joudutaan usein siirtämään, ja tästä johtuen sille alueelle saattaa tulla ruhjeita tai ehkä jopa jonkin sortin repeämiä. Olisko kaavinnassa voinut käydä samoin, eli toimenpide olisi jotenkin "liikauttanut" virtsarakkoa?

Sektiosta on nyt 2 vuotta, ja viimeksi muutama kuukausi sitten jouduin lähtemään päivystykseen kun pelkäsin umpparin tulehtuneen, mutta kyseessä olikin ilmeisesti ovulaatiokipu sekä erillinen kuumetauti. Tämä kertoo ajoittaisten kipujen voimakkuudesta, vielä 2 vuotta sektion jälkeen. Myös rakon ollessa täysi alavatsassa saattaa tuntua sama kipu, mutta rakon tyhjentäminen poistaa sen heti.

Mitä tulee menkkoihin ylipäätään raskauden jälkeen, niin käsittääkseni siinä on suuria vaihteluja: joillakin (kuten minulla) menkat alko rullaamaan kohtuullisen normaalisti pian, kun taas joillakin kestää tosi kauan saada toiminta taas normaaliksi. Täysiaikainen raskaus on tietenkin eri asia ihan jo siksi että imetys myös vaikuttaa menkkoihin.

Jos todella tunnet ettei kaikki ole kohdallaan, niin käy ihmeessä vielä toistamiseen gynellä. Ainakin kannattaa selvittää mitä tarkalleen kaavinnassa tapahtui, jotta kivuille ehkä löytyisi sitä kautta syy. Tuskin kuitenkaan on syytä pelätä ettei lapsensaanti enää onnistuisi. Ajattele vaikka niin että olet jo kertaalleen tarvinnut "lapsensaantikalustoasi" eikä kaikki ole enää koskematonta ja upouutta, joten ihan niin kuin autoissakin, kehossa voi esiintyä pieniä kremppoja, mutta kaikki silti toimii niin kuin pitää. Kuulostaa kyllä karmealta vertaukselta, mutta tavallaan se on ihan totta. Toivottavasti asia selviää!

Yhteistyössä