Kuukautiset synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tillukas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tillukas

Aktiivinen jäsen
11.06.2007
1 835
0
36
Joo, ei tää nyt varsinaisesti tänne kuulu, mutta kun tuolla äitien terveys-osastolla näyttää olevan aika hiljasta...

Taustana, että synnytyksestä on nyt 9,5kk, imetän edelleen kiinteiden ohessa 5 krt päivässä. Täysimetys kesti 5,5kk ja yöimetys jäi pois 6,5kk synnytyksestä. Ekat kuukautiset oli puolitoista kuukautta sitten (8kk synnytyksestä), kestivät vajaat 4 vk. En ole raskaana.

Onko muilla ollut ongelmia kuukautiskierron täyden käynnistymisen kanssa? Johtuuko se imetyksestä, ettei uusia kuulu? Entäs tuo kesto? Kauanko on kestänyt, että kierto on alkanut toimimaan normaalisti? Mikä instanssi terveydenhuollossa on se, joka huolehtii meistä tässä vaiheessa? Ehkäisyneuvola vai terveyskeskus? Tuskinpa lastenneuvola kuitenkaan ja äitiysneuvolastakin tulin uloskirjoitetuksi jo yli 7 kk sitten.

Haaveissa olisi keväällä aloitella pikkukakkosta tilaamaan ja kaipa sitä ennen tarvisi hormonitoimintaakin olla...

Mulla oli ekat kuukautiset n. 4 kk synnytyksestä. Seuraavat tuli 2 kk päästä ja nyt edellisistä kulunut 1 kk. Seuraavia odotellessa. Vaavi nyt reilu 7 kk. Olen myös imettänyt alusta asti ja vieläkin 5 aterian ohella imetän. Olen asiasta lueskellut netistä ja aika normaalia kai se on että tulevat miten sattuu kun imettää. Kuka tietää......

Mulla oli esikokon jälkeen vähän sama tilanne kuin sulla. Imetin tyttöä 1v5kk, josta täysimetystä 5kk. Ekat menkat tuli 8kk synnytyksestä ja heti toiveissa oli pikkukakkonen. Kierrot oli ihan mitä sattuu. Tikutin ovistakin ,mutta en tärpännyt eli tod.näk oviksia ei ollut alussa. Kun oli kulunut 1v3kk tytön syntymästä niin kävin gynellä ja siellä löytyi ovis. Tähän kiertoon heti raskauduin. Imetys voi pitää ovulaatiot poissa ja kuukautisia tulla ilman oviksia. Joillakin hormonitoiminta normalisoituu vasta ,kun lopettanut kokonaan imetyksen. Jaksuja odotteluun. Niin kävin yksityisellä gynellä, kun eipä neuvolakaan neuvonut muutakuin odottamaan.

Mulla on kuukautiset alkaneet aina vasta kun olen kokonaan lopettanut imetyksen :wave: Eli esikoisesta n. 11kk ja toisesta 1½ vuotta. Kakkosta imettelin viimeiset kuukaudet vain aamuisin ja iltaisin, ja lopulta vain iltaisin, mutta silti kierto käynnistyi vasta kun olin täysin lopettanut imetyksen. Nyt kuopus 6kk ja ihmettelisin suuresti jos kuukautiset vähään aikaan alkaisivat...

mulla on molempien synnttysten jälkeen tullut menkat jälkivuodon perään mutta sitten se säännöllisyys on ollut mitä sattuu ja minusta ihan normaalia.itsellä on ollut sekin että minipillereiden vuoksi menkat tulleet 2-3kk välein.

ekan lapsen jälkeen olin aika kauan ilman ehkäisyäkin kun olin lopettanut imetyksen ja silloin kierto säännöllistyi heti.

eli ainakin itsellä imetykset ja muut vaikuttaa kovasti säännöllisyyteen.

Ehkäisyneuvola hoitaa jos haluat ehkäisyä.jos toivot uutta raskautta ja hormonitoiminta ei palaudu niin menisin terveyskeskuslääkärille.näin minä luulisin että työnjako menee =)

Yhteistyössä