Kuukautiskuppi käyttöön

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KPL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

KPL

Vieras
Hommasin kuukautiskupin, kun kuulin sen sopivan hyvin hiivatulehduksesta kärsiville. Nyt eka käyttöpäivä takana. Suht helppo laittaa ja pois ottaminenkin sujui pienen harjoittelun jälkeen.
Sen verran vaan on limakalvot herkkinä edellisen tulehduksen jäljiltä, että kupin rassaaminen paikoilleen ja pois ärsyttää alapäätä, luulin jo tulehduksen taas alkavan, mutta ei kai sentään.
Kyselisin käyttökokemuksia??? Onko vähentänyt tulehduksia vai jopa lisännyt? Kannattaako käyttää yöllä? Voiko sen kanssa käyttää paikallisesti jotain suojaavaa voidetta? (vesipohjaista liukastetta käytin paikoilleen laittamisessa)...
Toiveet on korkealla tuon kapistuksen suhteen, josko pääsisi eroon näistä raastavista tulehduksista (jotka usein alkaa juuri kuukautisten aikaan...).
Kertokaapa Ellit kokemuksianne!!!

..en ole kärsinyt tulehduksista ennen kuukupin käyttöä enkä sen jälkeen. Käytän kuukuppia koko kuukautisvuodon ajan, siis myös yöllä. Itseäni miellyttää erityisesti kupin varmuus; koskaan ei ole tullut ohivuotoja. Ja pienenä maailman parantajana myös sen ekologisuus on loistava juttu. Ohjeissa sanottiin, että vesipohjaisia liukasteita voi käyttää.

^ Aikamoista, joudut varmaan olemaan letkuissa kuukautisten ajan? Jos minuutissa tulee noin puoli desiä verta (huom, kupin tilavuuden lisäksi verta mahtuu sen "yläpuolelle" eli emättimeen), tarkoittaa se tunnissa 60*0,5dl = 3 litraa menetettyä verta. Vuorokaudessa vuodat siis 3*24= 72 litraa verta!!! Vaikka kuppiin mahtuisi verta vain kymmenesosa edellä mainitusta, olisi verenhukka vuorokaudessa yli 7 litraa?! Kauheaa!!

Useimmat todella runsasvuotoisetkin sanovat että kupilla vaihto/tyhjennysväli on edes hieman tamponeita ja siteitä pidempi, joten käyttävät mieluummin kuppia. Normaalivuotoisella riittää runsaimpinakin päivinä helposti kun tyhjää kupin aamulla ja illalla.

Runsaiden kuukautisten rajana pidetään 80 millilitraa yhden kuukautiskierron aikana, mikä on siis alle desi ja tosiaan koko kuukautisten aikana. Veren väri - varsinkin valkoista taustaa vasten - on sellainen että näyttää kuin sitä olisi enemmän kuin onkaan. Itselläni vuoto kestää n. viikon ja sinä aikana sitä tulee yhteensä n. 35-40 ml, mikä on käsittääkseni aika keskiverto vuotomäärä. Yhden vuorokauden aikana runsaimpina päivinä vuotoa tulee minulla n. 15 ml eli yksi ruokalusikallinen.

Ja vielä vertailun vuoksi: verenluovutuksessa luovutetaan kerralla n. 450 millilitraa.

Minä vuodan lorahduksittain. Kerran pari päivässä ryöpsähtää oikein kunnolla, muutoin vähän koko ajan. Se ei kellontarkkuudella ryöpsähdä, vaan ihan yllättäin. Sen takia on pidettävä tenaleidiä pöksyissä.

Olen harkinnut myös kupin käyttöön ottoa. Vielä pitäis muistaa ostaa se jostain. Käytän yleensä aina tampooneja ja olen aina käyttänyt. En voi sietää siteitä, kun tuntuu, että ne holvaa vuotoa pitkin etu- ja takapuolta.

Olen kuullut, että joillakin kupin käyttöön tottuminen vie oman aikansa ja alussa se saattaa asettua huonosti täten vuotaen. Mutta kyllä sekin voittaa sen pumpulin tunkemisen tuonne alapäähän.

Mitä jos on hyvin ahtaat paikat, niin miten kupin saa paikoilleen ja mitä jos se luiskahtaa liian ylös eikä sitä saa enään itse pois? Olisin kiinnostunut kokeilemaan, mutta pelkään ostavani turhaan. Paikkani ovat todella ahtaat, enkä ole synnyttänyt.

Jos paikat on ahtaat, kannattaa valita joku pienikokoisemmista kupeista, vaikka niitä suositellaankin esim. alle 30-vuotiaille. Kannattaa kokeilla emättimen pituutta, se ei nimittäin todellisuudessa ole mikään pohjaton kaivo, vaan perille asti ylttää yleensä sormella. Ongelmat kupin poistossa eivät niinkään liity emättimen pituuteen vaan oikeaan poistotekniikkaan, jota joutuu vähän harjoittelemaan ennen kuin se alkaa sujua. Enemmän ihmisillä on ongelmia siksi, että kuppi on liian pitkä ja pohja hankaa emättimen suuta kuin siksi että se nousisi liian ylös.

Kuukuppikunnan sivuilla voi vertailla kuppien kokoeroja. Pisin on Divacup ja muistaakseni halkaisijaltaan pienin taitaa olla joko pienempi Diva tai Lunette. http://kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=fakta

erittain hyva kapistus. kaytan oisin vain ja toimii hyvin. huolehdin itsekin aluksi vahan miten se toimii ja saako sen pois, mutta eipa ole kertaakaan sinne jaanyt. yleensa auttaa kun vahan 'ponnistaa' ja kiskasee kupin pois. auttoi allergioihin ja olo on kuin ei olis kuukautisia ollenkaan. eika tarvii usein vaihtaa, aamuisin ja iltaisin vain. saa koko paivan olla huoletta. ei ole vuotanut ikina viela ohi, tamponit useita kertoja, myos super tamponit. eli sopii hyvin runsaaseenkin vuotoon ja mulla on se pienin kuppi, kun en ole synnyttanyt. kannattaa kokeilla.

Mulla on joskus alkuaikoina ollut ongelmia saada kuppia ulos. Ei se suinkaan ole luiskahtanut mihinkään hirveän ylös, mutta tuntui pysyvän tiukasti paikallaan. Hommaan auttaa, kun ei yritäkään kiskoa siitä kupin antennista vaan ottaa kiinni suoraan kupista ja puristaa hieman. Enää ei ole poisto-ongelmia ollut.

Itselläni vuoto tulee yleensä varsin epätasaisesti - välillä saattaa olla tunteja tai lähemmäs vuorokausikin tosi niukkaa ja sitten lorahtaa kunnolla. Tällaisessa tapauksessa kuppi on tosi hyvä, koska sama suoja sopii niin pienelle kuin suurellekin vuodolle. Jotain tamponeja oli mielestäni ikävä käyttää vain "varmuuden vuoksi".

Olen käyttänyt kuppia nyt noin puolisentoista vuotta enkä voi pahaa sanaa siitä sanoa! Runsaat kuukautiseni eivät vaadi kuin sen kaksi pakollista tyhjennystä vuorokaudessa. Sisään se ei voi hävitä, noudattaa vaan käyttöohjeita niin kyllä sen pois saa. Itselläni meni hermot siteiden aiheuttamaan ihottumaan, ja sekin ongelma hävisi kupin myötä. Nyt riittää pikkuhousunsuojat ja varmaan voisin olla ilmankin niitä.

Itse totuin kuppiin yksissä menkoissa, ja olo oli käsittämätön kun saatoin unohtaa ne hetkeksi! Suosittelen erittäin lämpimästi myös niille jotka sitä epäilevät. Vaikka se ei nyt sopisi itselle, voi sille joku päivä tulla käyttöä.

Mulla on ollut Divacup kolmisen vuotta, ja olen enemmän kuin tyytyväinen. Tyhjennys vain kaksi kertaa päivässä, ei ohivuotoja, ei tunnu missään, säästää rahaa (opiskelijalle hyvä juttu), helppo kuljettaa mukana. Eikä unohdeta että petipuuhat onnistuu myös kupin kanssa, epäilin tuota aluksi, mutta yhdyntä sujuu ongelmitta.

Kupissa myös se etu, että sen voi asettaa paikoilleen ennen kuukautisten alkua, jos pelkää että menkat alkavat vaikka kesken työpäivän tms.

Toki kupin käyttö vaatii vähän harjottelua, mutta nopeasti senkin oppii, ja on se sen arvoista :) Itse poistin kupin antennin kokonaan, on paljon mukavempi. Poisto onnistuu ongelmitta kun tarraa reippaasti kupin pohjasta.

Runsaista kuukautisista kärsiville kuppi on jees. Kaveri sanoi aluksi että hän ei voisi millään käyttää kuppia, koska vuodot ovat aivan liian runsaat. Mutta ostipa sitten kupin, ja pari-kolme tyhjennyskertaa vuorokaudessa riittää.

Suosittelen siis! Ennen noissa Divacupeissa oli rahat takaisin -takuu, edellyttäen ettei antennia ole pätkäisty. En tiedä onko vieläkin tuo sama systeemi, mutta jos on, niin ei muuta kuin kokeilemaan

Minulla on kuppi ollut nyt puolitoista vuotta käytössä, enkä enää koskaan halua siitä luopua! Tyhjennys aamulla ja illalla, muuten menkat voi unohtaa, mitä nyt kivut alkupäivinä muistuttavat niistä. Minulla on isompi Lunette, pienempää ei kuppia ostaessani ollut vielä markkinoilla. Antennista olen pätkäissyt noin puolet, täydellä antennilla hankasi hieman.

Alkuun paikalleen laittamisen ja poistamisen kanssa oli hieman hankaluuksia, mutta hyvin nopeasti siihen oppii ja homma alkaa sujua.

Laskin tänään, että olen kupin ansiosta säästänyt rutkasti euroja ja kuppi on maksanut itsensä takaisin alle puolessa vuodessa.

Yhteistyössä