Kuukautisten palautuminen imetysaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hedelmätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hedelmätön

Vieras
Kauan meni ennen kuin kuukautiset palautuivat imettäessä? Meillä olisi toiveissa toinen, mutta ei merkkiäkään kuukautisista. Plööh. (Juu, ja voi tulla raskaaksi silti yms., mutta kroppa on oikeasti ihan vaihdevuositilassa)

Niin, ja lapsi pian vuoden. Ja ei, en ole ihan vielä vierottamassa, vieroitan hiljakselleen.

^ Totta. Onko niitä, joilla on kuukautiset alkaneet pitkän imetyksen jälkeen? Esim. vuoden kieppeillä kun imetystä on vähentänyt? Vaikka olisi ollut vaihdevuosioireinen siihen saakka...

Imetin erittäin tiheästi kunnes poika oli 1v 4kk, kuukautiset alkoi vissiin jossain 8kk kohdalla, raskauduin kun poika oli 1v 2kk edelleen imetin silloin 5-6kertaa vrk. Lopetin sit 2kk sisällä imetyksen. Ikää 40+. Kovin yksilöllistähän tuo on, jotkut sanoo että yöimetys nimeomaan vaikuttas hedelmällisyteen

Mulla yritti kuukautiset alkaa jo 2 kk synnytyksen jälkeen, mutta vuoto oli niukkaa, tuskin ollenkaan. Noin 7kk synnytyksen jälkeen tuli ensimmäiset oikeat kuukautiset, vuoto runsasta niin kuin ensimmäisten kuuluukin olla, kierto huiteli 45kp tietämillä. Lopetin imettämisen vauvan ollessa 9kk (sairastelujen vuoksi maidon tuotanto romahti), siittäpä kierto alkanut vähän tasottumaan ja muuttumaan normaalimpaan suuntaan, viimeinen kierto tais olla jo 30 päivää. Nopeeta alkoi palautumaan normaalimpaan suuntaan, onneksi, sillä meilläkin haaveena toinen.

Menkkoja ei oo näkynyt. Poika on 1,5v ja imetän edelleen myös öisin. Tosin en ole täysimettänyt ollenkaan liian vähäisen maidonerityksen takia, mutta alkuun kyllä korviketta meni aika pieniä määriä. Nyt tuntuu, ettei maitoa hirveitä edes tule, mutta tekeekö sitten vain tuo paljon, että poika usein silti rinnalla käy.

Voipi muuten olla, että tuolla yöimetyksellä on osuutta asiaan. Mulla molemmat pojat ovat olleet kovia nukkumaan yönsä, eli imetystäkin yöaikaan ollut max 1 krt.

[QUOTE="vieras";25504210]Nimenomaan yöimetys pitää maidontuotantoa yllä ja monilla sitten myös nuo kuukautisetkin poissa.[/QUOTE]

Periaatteessa kyllä näin on, mutta mulla kuopuksen kanssa oli kyllä maidontuloa yli oman tarpeen, vaikka ei yöllä juuri syötykään.
Ja pitkään jatkui hyvin runsaana, vaikka en lopulta lasta edes voinut imettääkään.

Jopa on ihmisillä aikaisin tullut menkat takasin.. Ekalla imetyskierroksella mulla alko menkat pojan ollessa 9,5kk, tokalla imetyskierroksella tupsahtivat tytön ollessa 1v4kk ja nyt kolmannella kierroksella odotellaan milloin alkavat, poju nyt 8,5kk.

Yhteistyössä