Kuulin kun äitini puhui isälleni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja että keittää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

että keittää

Vieras
että nykyajan naiset vaan hoidattaa lapset muilla, shoppaa ja käy feisbuukissa. Ennen ommeltiin lasten vaatteet itse, ei ollut tiskikoneita ym... ja naiset oli hoikkia, nättejä ja kestivät kaiken.

Minäkin ihmettelen sitä, miten jotkut kehtaavat hoidattaa lapsiaan isovanhemmillaan tai muilla sukulaisilla enimmillää monta kertaa viikossa ja sitten valittavat, miten raskasta lasten kanssa on. Kyllä ne lapset pitäisi pystyä pääosin itse hoitamaan, kun on ne kerran hankkinut ja jos saa lastenhoitoapua, siitä sopisi olla kiitollinen eli ymmärrettäisiin että se on ylimääräinen palvelus eikä itsestäänselvyys:o

Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Oikeassahan tuo oli, nykynaiset on laiskoja vätyksiä ja kaikenlisäksi uusavuttomia

Mut eivätpähän enää katkeria uhrautujia...voi teitä pieniä miesrukkia kun ei enää palvella auliisti ja kaikki olekaan valmiina, mites nyt suu pannaan :D

Mun äidillä ei onneksi ole mitään sanomista meikäläisen touhuihin. Hoiti hommansa niin huonosti aikoinaan. Mutta kyllä tuossa vähän totuudensiemen itää, lasten tarpeet tupataan ulkoistamaan hanakammin kuin ennen. Muut hoitaa, vaatteet saadaan muualta jne jne. Mielestäni ei välttämättä ihan mikään huono muutos kuitenkaan. Riippuu miten se ulkoistamisella ansaittu aika vietetään. :)

Tottahan tuo on, hyvin monen kohdalla.
Niin monet kiikuttaa lapsiaan mummolaan hoitoon, että saavat miehen kanssa viettää "kahdenkeskistä aikaa" ja siitä huolimatta liitot rakoilee...

Minusta on erittäin positiivista että nykyään äidit pyytävät apua eivätkä pala loppuun ottamatta lainkaan omaa aikaa arkeen. On elettävä nykyajassa, vaatteethan ovat paljon halvempiakin nykyään kuin ennen ja sitäpaitsi on se joutenolo raskastakin välillä psyykkisesti, masennusta ja muuta paljon enemmän.

Mäpäs luulen että ongelma onkin nykynaisten suorituspaineet ja se että mikään ei ikinä kelpaa.

Jos miettii sitä kun itse on ollut pieni tai jopa sitä aikaa kun äitini on ollut pieni niin ensinnäkään lapset eivät olleet koko aikaa kiinni vanhemmissaan kuin nykyään. Äidit teki töitä ja mukulat painoi pihalla kuraojissa eikä niitä kukaan HOITANUT ja vahtinut koko aikaa.
Usein samassa pihapiirissa oli muitakin aikuisia jotka katsoi perään tai pyyhki nenän eikä vastuu ollut vain yhdellä vanhemmalla.
Lapset ja perhe ei ollut kilpailuvaltti vaan muksulle kelpas päälle muukin kuin reimatec, jopa se itse ommeltu vaatekin. Ruoka oli sitä mitä oli eikä kukaan hössöttänyt pää punaisena nitriiteistä tai kaloreista tai natriumglutamaatista. Jos imetys ei sujunut niin se ei sujunut ja sitä varten ei tarvinnut tilata aikaa psykiatrilta tai perheneuvolasta. Ja ennen kaikkea, se naapurin rouva ei kertonut tässä kohtaa "kuinka meillä imetetään perhepedissä ja miten teidän lapsi nyt sairastuu allergiaan ku te ette imetä", kohentaakseen omaa itsetuntoaan.

Eli itse nykyajan äidit tän noidankehän on itselleen rakentanut tavallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja yhden äiti:
Minäkin ihmettelen sitä, miten jotkut kehtaavat hoidattaa lapsiaan isovanhemmillaan tai muilla sukulaisilla enimmillää monta kertaa viikossa ja sitten valittavat, miten raskasta lasten kanssa on. Kyllä ne lapset pitäisi pystyä pääosin itse hoitamaan, kun on ne kerran hankkinut ja jos saa lastenhoitoapua, siitä sopisi olla kiitollinen eli ymmärrettäisiin että se on ylimääräinen palvelus eikä itsestäänselvyys:o

Niiiin samaa mieltä :)

Meillä ei lasta viedä hoitoon tai pyydetä pahemmin ketään hoitamaankaan.Haluan hoitaa itse lapseni vielä,koska on niin pieni:)

Samanlaista marttyyriutta olen huomannut oman äitini suusta,et miten ennen lasten kanssa..jne.

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Mäpäs luulen että ongelma onkin nykynaisten suorituspaineet ja se että mikään ei ikinä kelpaa.

Jos miettii sitä kun itse on ollut pieni tai jopa sitä aikaa kun äitini on ollut pieni niin ensinnäkään lapset eivät olleet koko aikaa kiinni vanhemmissaan kuin nykyään. Äidit teki töitä ja mukulat painoi pihalla kuraojissa eikä niitä kukaan HOITANUT ja vahtinut koko aikaa.
Usein samassa pihapiirissa oli muitakin aikuisia jotka katsoi perään tai pyyhki nenän eikä vastuu ollut vain yhdellä vanhemmalla.
Lapset ja perhe ei ollut kilpailuvaltti vaan muksulle kelpas päälle muukin kuin reimatec, jopa se itse ommeltu vaatekin. Ruoka oli sitä mitä oli eikä kukaan hössöttänyt pää punaisena nitriiteistä tai kaloreista tai natriumglutamaatista. Jos imetys ei sujunut niin se ei sujunut ja sitä varten ei tarvinnut tilata aikaa psykiatrilta tai perheneuvolasta. Ja ennen kaikkea, se naapurin rouva ei kertonut tässä kohtaa "kuinka meillä imetetään perhepedissä ja miten teidän lapsi nyt sairastuu allergiaan ku te ette imetä", kohentaakseen omaa itsetuntoaan.

Eli itse nykyajan äidit tän noidankehän on itselleen rakentanut tavallaan.

Tämä oli hyvä kirjoitus. Olen täsmälleen samaa mieltä. Ja elänyt täsmälleen samanlaisen lapsuuden.

Nyt ei ole enää lapsia pihalla leikkimässä, eikä "kollektiivista" vastuuta kun vanhemmat hiki hatussa kuljettaa Niko-Petteriä tai Unelma-Angelicaa harrastuksissa. Tiedän, maailma on muuttunut, mutta kun ei yritetäkään saada muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja että keittää:
että nykyajan naiset vaan hoidattaa lapset muilla, shoppaa ja käy feisbuukissa. Ennen ommeltiin lasten vaatteet itse, ei ollut tiskikoneita ym... ja naiset oli hoikkia, nättejä ja kestivät kaiken.

Äitisi on katkera vanha akka ja puheet sen mukaisia!

Se että äitini teki meille kaiken mahdollisen (ompeli kaikki vaatteet ja paistoi ruisleivätkin itse koko suvulle) ei tehnyt ainakaan hänestä kuin katkeran naisen joka heitti lastensa niskaan sellaiseta lokaa mitä kenenkään pikkulapsen ei tulisi saada. Hänellä ei ollut koskaan omaa aikaa eikä yhtään mitään itsellensä.

Mulle se ei käy. Minä leivon ja ompelen silloin kun oikeasti haluan, ja käytän hyvällä omalla tunnolla lapsille kaupan vaatteita jne. En uhraa yöuniani ommellessani resoreita yöpukuihin ja kiukuttele lapsille koko seuraavaa päivää kun väsyttää niin.

Tää on mun valinta. :saint:

Yhteistyössä