Alkuperäinen kirjoittaja virkkusen erottava:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Mä olen Virkkusen kanssa samaa mieltä.
Oletko ruotsinkielinen/kaksikielinen?
En.
Miksi olet sitä mieltä, että itäsuomalaisten olisi opiskeltava pakolla ruotsia, eikä saisi valita tilalle siellä hyvin tarpeellista venäjää? En näe mitään rationaalisuutta Virkkusen kommentissa.
Suomi on kaksikielinen ja toinen kotimainen on ruotsi, vaikka änkyrät kuinka yrittävät pistää vastaan. Sitten jos (utopiaa) joskus ruotsi poistetaan Suomen kotimaisista kielistä niin voin tarkistaa kantaani. Venäjää voi opiskella sitten esim. ranskan tai saksan sijasta jos haluaa kieliä lisää opiskella.
Miksi kielen virallisuus tarkoittaisi sitä, että sen pitäisi olla pakollinen oppiaine? Eihän se mitenkään sitä tarkoita. Virallisuus tarkoittaa vain sitä, että tiettyjä palveluita valtiolta/kunnilta saa näillä kielillä. Ei kaikkien tarvitse osata ruotsia. Tämä on kyllä ihan sinun oma keksintösi.
Joo, niin onkin mun keksintö. Siksi sitä kouluissa opiskellaankin. Siinä olet oikeassa että toi on mun oma perusteluni sille miksi mun mielestä sitä pitäisi lukea. Se on ihan yhtä fiksu perustelu kuin sun perustelut sille miksi ei.
Siinä samassa sitä opiskellaan kuin toista äidinkieltäkin. Tai hei, tasa-arvon nimissä poistetaan se äidinkielenkin opiskelu, eihän sitäkään puhuta missään muualla kuin Suomessa!
Ei, ihan tosissaan. Sinulla on oikeus mielipiteeseesi ja mulla omaani. Minä puolustan "pakko"ruotsia ja sinä et. Enköhän mä pysty elämään sen kanssa. eri asia on pystytkö sinä..