Kuuluuko ientulehduksen oireisiin hampaan heiluminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hammas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hammas"

Vieras
Mulla on pitkän aikaan jo vuotanut ikenet verta aina hampaita pestessä välillä. Ihan pienenä ollu jo taipumusta siihen, mut sit se on aina itestään parantunu.

Hammaslääkärissä olen muistaakseni viimeks käyny 4-5v sitten ja oon aika nuori vielä, alle parikymppinen, hampaistani huolehdin niin et pesen ne ainakin kerran päivässä.

No nyt ihan pari päivää taakse päin. Suustani tuli paljon enemmän verta ja hammas alkoi vaan yhtäkkiä heilua ja nyt tuntuu et heiluis jo toisella puolella toinenkin ja ikenissä tuntuu oudolta...

Miten tää yhtäkkiä näin. :(

Nyt siis hammaslääkäriin. Siellä pitäisi muutenkin käydä vuoden välein. Ja hampaat pitää pestä kaksi kertaa päivässä ja kerran päivässä myös langata hammasvälit.

Ei kuulu! Kyse on todennäköisesti pitkään vaivanneesta parodontiitista, joka on jo kerennyt vaurioittamaan hampaan kiinnityskudoksia niin pahasti, ettei muuta järkevää hoitoa ole kuin poisto. Suosittelisin jatkosa käymään hammaslääkrillä tai vahintään suuhygienistillä säännöllisesti jottei muille hampaille käy samoin. Ajoissa huomatut syventyneet ientaskut pystytään vielä hoitamaan. Se vaatii kuitenkin huolellista omahoitoa. Ennen kaikkea päivittäistä lankausta!