Kuuluuko kummin muistaa lasta ensimmäisenä syntymäpäivänä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kummi itsekin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kummi itsekin

Vieras
Teidän mielestä kuuluuko? Oletteko itse muistaneet ja onko teidän lapsia muistettu? Itse olen omia kummilapsiani muistanut, mutta meidän kuopusta ei toinen kummi muistanut. En odota mitään suurta, vaikka jotain itse tehtyä. Sai joululahjaksikin ihanan itsetehdyn lahjan kummiltaan. Mutta outoa, että ekana synttärinä ei muistanut mitenkään. Korttikin olisi osoittanut, että on muistanut. Ja synttäreistä on jo aikaa, eli jos olisi unohtanut, niin "myöhästyneet onnittelut" korttikin olisi jo tullut. Mietin, että suuttuiko, kun ei kutsuttu juhliin. Mutta hän asuu toisella puolella Suomea, en olettanut, että olisi ollut tulossa. Juhlissa oli ihan vain oma perhe ja isovanhemmat.

No olishan se kohteliasta kutsua!

Ilman muuta oletan että kummit muistaa, ja muistan itsekin. Ei meidän lastenkaan kaikki kummit muista, yksi ei ole koskaan mitään lahjaa lähettänyt, mutta tuo jotain tuliaista käydessään.

Kyllä mun mielestä kuuluu. Se on kuitenkin ensimmäinen synttäri. Eikä tosiaan tarvi olla suurta, se, että lähettää kortin, osoittaa, että on muistanut.

Mutta kummilapsihan ei sitä muista/tiedä, että onko kummi muistanut. Myöhemmin synttärit kyllä muistaa sitten jo itsekin :)

Mielestäni kuuluu tapoihin muistaa kummilasta kaikkina merkkipäivinä. Itse muistan "kummilastamme" muutenkin, mutta erityisesti syntymä- ja nimipäivinä sekä jouluna. Hämmästelisin, jos "kummit" eivät muistaisi lastamme mitenkään, edes kortilla juhlapäivänä.

Kaikkien kaaliin ei vain nuo päivät iskostu. Mä en muistais kummilasteni synttäreitä jos ei tulis kutsua joka vuosi. Nimppareita en ole muistanut kertaakaan, en kyllä omianikaan tai lasteni.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Kyllä mun mielestä kuuluu. Se on kuitenkin ensimmäinen synttäri. Eikä tosiaan tarvi olla suurta, se, että lähettää kortin, osoittaa, että on muistanut.

Mutta kummilapsihan ei sitä muista/tiedä, että onko kummi muistanut. Myöhemmin synttärit kyllä muistaa sitten jo itsekin :)

Ei muistakkaan, mutta vauvakirjaan tulee synttärilahjat ja niiden antajat... On oikein oma aukeama varattu ekoille synttäreille ja siellä on kohta, johon saa kirjoittaa lahjat ja kuka ne on antanut. Hölmöä.

Itse olen muistanut ja minustakin on ollut kiva kun tytön kummit häntä merkkipäiväninä on muistanut jopa nimipäivänä sai kummeiltaan lahjan (tänä vuonna tosin oli ensimmäinen virallinen nimipäivä,että voi johtua siitökin että kummitäti innostui lahjoja tuomaan) ehkä tämä kummi tuo sitten jotain tullessaan kun seuraavanm kerran tulee / kutsutte kylään. kyllä mä kutsuisin kumminkin jokatapauksessa synttäreille vaikka asuisi kuinka kaukana,ei pidä olettaa vaikka suuri todennäköisyys olisikin että ei pääse tuleen!

Mun mielestä kuuluu muistaa. Meillä (mulla ja miehelläni) on 4 kummilasta ja joka synttärit ollaan muistettu. Jos ei lahjaa niin ainaki kortti. Meillä ei yksikään kummilapsi asu lähellä, joten lahjat ollaan aina lähetetty, jos ei olla satuttu samalla paikkakunnalla olemaan.

Mä en oikeasti kyllä tajua, että pakkoko niitä kummilapsia on haalia niin paljon, ettei jaksa muistaa niiden synttäreitä edes? Joo, lahjat eivät ole tärkein asia, mutta lapselle ne usein ovat hyvinkin merkityksellisiä.

Kutsuisin kaukaisemmatkin kummit lapsen syntymäpäiville. Jos en olisi kutsunut kummia, niin en odottaisi myöskään lahjaa lapselleni. Kummeja on vain kaksi molemmilla lapsilla ja ne kaikki ovat niin läheisiä, että kutsutaan aina syntymäpäiville. Jos kummeja on paljon ja heitä ei kutsuta syntymäpäiville, niin tulee sellainen olo, että kummeja on nimetty, että saisi mahd. paljon lapselle lahjoja. Ensimmäisiä synttäreitä vietimme kummien ja sukulaisten kanssa ja myöhempiä vain kummie ja läheisimpien sukulaisten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:
Mä en oikeasti kyllä tajua, että pakkoko niitä kummilapsia on haalia niin paljon, ettei jaksa muistaa niiden synttäreitä edes? Joo, lahjat eivät ole tärkein asia, mutta lapselle ne usein ovat hyvinkin merkityksellisiä.

joopa joo, ei minulla ainakaan ole kuin yksi kummilapsi, enkä muista hänen synttäreitään. tai siis muistan, koska saan joka vuosi kutsun.

minusta on kyllä aika törkeää jättää kummi kutsumatta synttäreille

Kummiudesta kieltäytyminen on niin iso juttu, että sitä ei moni kehtaa tehdä. Pikemminkin vanhemmat haalivat kummeja lapsilleen, kun pitää olla viisikin lahja-automaattia.

Ap:lle. Minusta ie ole ihme, ettei muisteta, kun ei kutsutakaan. Miksi ihmeessä päätit kummin puolesta, tuleeko hän vai ei?

Olen muistanut omaa kummilastani ainakin saapumalla paikalle, vanhempana myös lahjalla, samoin jouluna. Tapaamme muutenkin kuukausittain. Oman lapseni kummit eivät päässet ekoille synttäreille tai lähettäneet lahjaa, mikä oli ihan ok. 1-vuotias kun ei mitään kuitenkaan ymmärrä ja roinaa meillä on muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

joopa joo, ei minulla ainakaan ole kuin yksi kummilapsi, enkä muista hänen synttäreitään. tai siis muistan, koska saan joka vuosi kutsun.

Joo, olen samaa mieltä siitä, että tottakai kummi kutsutaan myös kemuihin. Ja samaa mieltä olen myös kummituksen "lahja-automaatti" -kommentista siinä mielessä, että lahjat eivät ole tärkein, mutta jonkinlainen muistaminen kuitenkin kuuluu asiaan.

Jättipä meidänkin likan yksi kummeista muistamatta, mutta asiaan liittyy paljon muitakin kupruja väleissä, joten en ihmetellyt. Harmistuin toki lapsen puolesta, mutta oli odotettavissa. Katsotaan muistaako jatkossa. Tietystin tämänkin yhteydenpidon ja muistamisen kuuluisi olla molemmin puolista.

Ketään ei voi pakottaa muistamaan. Olisit valinnut kummit lähipiiristä, niin ei ehkä tarvitsisi naputtaa täällä asiasta. Me muistamme sellaisia kummilapsiamme, joiden perheiden kanssa olemme muutenkin tekemisissä.

Yksi kummilapsi on jäänyt unholaan, kun vanhemmat erosivat ja lapsen äiti muutti toiselle paikkakunnalle. Synttärit ovat juuri kesämökkikauden aikaan, jolloin ei koskaan muisteta edes korttia lähettää. Joskus ollaan jouluna laitettua pakettia menemään, muttei sitäkään joka vuosi.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

Kaikkien kummilapset ei asu lähellä. Mun kummilapset asuu 800-1000km päässä. Eipä mua kutsuta synttäreille ja ymmärrän sen oikeen hyvin.

Olishan se ihana muistaa, mut mä harvoin olen päivämääristä ihan ajantasalla ja synttäreitä on tosi vaikea muistaa. Mulla oli puhelimessa hälyytys, mutta sitten se puhelin meni rikki niin sitten unohtui. Oiekin urakalla piti sitte astetodistusta etsiä, kun muistelin että joskus kesällähän ne synttärit kai oli...

Yhteistyössä