kuuluuko lasten hoito ainoastaan äidille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
olin eilen kaupassa käymässä ja miehen työkaveri (sanotaan vaikka Jukka) sitten kysyi että missä lapset ovat?vastasin että lapset jäi kotiin "Jarkon" kanssa(joka on myös lasten isä) hieman ihmetteli ja kysyi että hoitaako "Jarkko" lapsia ja vastasin että kyllä.Jukka sanoi että aika hyvin olet "Jarkon" kouluttanut.minä sitten kysyin että eikös "Jarkon" kuulukkin hoitaa lapsiaan,mutta tähän "Jukka" ei vastannut juuta eikä jaata.

Jäin vaan ihmettelemään että todellako jotku ajattelee näin?Meillä mies on ainakin mielellään "lapsenvahtina" jos minä käyn jossain.Enkä ole ennen edes ajatellut että lapsien hoito kuuluisi ainoastaan minulle.Tällä "Jukalla" on itsellään myös kaksi lasta.Tosiaanko ajatellaan,että mies on ns. tossun alla,jos hoitaa omia lapsiaan?Aika surullista jos näin on :(

Toisilla tuntuu olevan se käsitys, että koti ja lapset on äidin vastuulla ja isi sit vähän auttelee jos jaksaa/viitsii/ehtii. Minä tein kyllä nykyiselle miehelle heti alussa selväksi että minä en ala kenenkään piiaksi, yhteinen koti ja yhteiset lapset hoidetaan yhdessä. Ja yleensähän nämä mallit saadaan kotoa, jos lapsuudenkodissa isä on ollut se "perheen pää" joka katselee sivusta kun vaimo pyörittää koko huushollia niin mistäpäs ne miehet muuta kodinmallia saisi.

Ihmeen monet tuntuvat vielä noin ajattelevan. Itse olen kanssa törmännyt tuollaisiin typeriin lausahduksiin ja asenteisiin, joissa ihmetellään kun isä on "jäänyt" lastenhoitajaksi. Monella (myös naisella) on edelleen se asenne, että äiti on ainoa oikea päävastuullinen hoitaja, ja isä vain auttaa äitiä hoitotehtävissä.

Säälittävää, mutta totta. Tälläkin palstalla moni äitirukka itkee kun ei koskaan pääse mihinkään eikä ole vapaa-aikaa. Miksei äiti anna lasta isälle syliin ja lähde ulos - kysyn vaan!

Naiset voisivat ottaa itselleen sitä vapaa-aikaa, ei kaikki miehet sitä pyytämättä älyä antaa.

kyllä vaan näin taitaa joillakin ihmisillä olla.(vanhanaikaisilla tai muuten vaan erikoisen ajatusmaailman omaavilla kai) ja mun mies on tietenkin myös niiiin tossun alla työkavereiden mielestä,jos ei itse HALUA mennä pikkujouluihin.heti ajatellaan että vaimo on kieltänyt.

Eikös ne yhtälailla ole miehestä lähtösin ne lapset eli kyllä kuuluu isällekin! Mua ärsyttää edes sanoa, että lasten isä on lastenvahtina, ei äitikään mikään vahti ole.. kuuluu pakettiin molemmille, jos on lapsia tehty.

Minua huvitti muutama vuosi sitten, kun aloitin työt ja eräs miehen kaveri minut nähtyään kysyi minulta, onko mies lapsenvahtina? Vastasin, että ei kun ihan isänä vaan on kotona lapsien kanssa. Tämä oli mielestäni jotenkin käsittämätöntä, koska tuosta kysymyksestä tuli jotenkin sellainen olo, että olenpas nyt ottanut ihan vain miehen kiusaksi omaa aikaa ja mennyt töihin.

Kaikkein huvittavin tilanne mielestäni oli siskollani, joka palasi hoitovapaalta työelämään 50 % työajalla töihin, ja miehensä alkoi tehdä samalla lailla 50 % työaikaa, eli hoitavat vuoropäivinä lasta kotona. Miehen vanhemmille tuo oli oikeasti todella kova paikka! Ovat jo eläkeiässä. Heidän mielestään alentaa miehen ammatillista arvoa jäädä tuolla lailla osittaiselle hoitovapaalle, ja mitä ne nyt työpaikallakin ajattelevat... :D

Oho, oon vähä yllättyny että nykypäivänäki on vielä tuollasta. Ja että yleisemminki?!

Itelle on ollu nii itsestään selvää, että jos tarvii käydä kaupassa, ni senkun menen ja vauva jää isänsä kans. :)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25039507:
Minua huvitti muutama vuosi sitten, kun aloitin työt ja eräs miehen kaveri minut nähtyään kysyi minulta, onko mies lapsenvahtina? Vastasin, että ei kun ihan isänä vaan on kotona lapsien kanssa. Tämä oli mielestäni jotenkin käsittämätöntä, koska tuosta kysymyksestä tuli jotenkin sellainen olo, että olenpas nyt ottanut ihan vain miehen kiusaksi omaa aikaa ja mennyt töihin.

Minustakin tuntuisi kummalta sanoa että mieheni on lapsenvahtina. Ehkä se tulee siitä, että jos on joku ulkopuolinen tullut vahtimaan lasta, hän tosiaan tekee vain sitä. Jos minä tai mies hoidetaan lasta, se käy siinä kotitöiden ja muun tekemisen ohessa, eikä lasta erikseen "vahdita" tai viihdytetä kuin hetkittäin. Jos kuulisin jonkun miehen käyttävän tuollaista sanontaa, tulisi heti mieleen, että hän on hoitanut niin vähän omia lapsiaan, että on ihan paineessa sillon joutuu olemaan heidän kanssaan yksin.

Minun mieheni oli 45 v. kun meidän poika syntyi ja hänen lapsuudekodisaan äiti hoiti lapset käytännössä yksin. Silti mies on pitänyt itsestäänselvänä, että hän hoitaa lasta siinä kuin minäkin ja päästää minut asioille tai harrastamaan silloin kun haluan mennä. Tuo on nykyään lähinnä vaan asennekysymys, että haluaako mies olla lastensa kanssa ja luoda heihin läheisen suhteen vai ei.

Niin, se piti vielä kertoa, että ennen kuin meidän lapsi syntyi, mieheni ei ollut koskaan ikinä pitänyt vauvaa sylissä. Ei sitten muuta kuin synnärillä opettelemaan, miten ihan pientä käsitellään:)

Joo, lasten hoito on pelkkää äitien hommaa, eihän isät siihen pysty kun äiti on aina äiti, ei isä osaa eikä voi oppia, koska äiti on korvaamaton ja mahtava.

Nimim. vanhempainvapaan jälkeen äiti töihin, isä oli kotona lapsen kanssa siihen asti, kun lapsi oli 1,5v

Uusimmat

Yhteistyössä