Kuuluuko mielestäsi lapsen serkulle maksaa palkkaa lastenhoidosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tädeille ja isovanhemmille ei tietenkään, mutta kyllä kai serkulle? Ihmettelin vaan, kun kaverini 6v lasta oli hoitamassa hänen 19-vuotias siskontyttärensä, eli lapsen serkku. Tämä lapsen serkku siis hoiti lasta yli vuorokauden: vanhemmat lähtivät n. puoli kolmen-kolmen aikaan iltapäivällä ja palasivat seuraavana päivänä puoli neljältä. Eivät maksaneet lastenvahdille lainkaan palkkaa. Tosi noloa mielestäni, etenkin kun kaverini ja hänen miehensä olivat yön hotellissa, johon olivat saaneet lahjakortin, eli heillä ei muutenkaan paljon rahaa kulunut. Ihmettelen, miten joku kehtaa olla antamatta palkkaa. Mitä mieltä te olette?

Mä olen hoitanut serkkujani monesti ilman mitään palkkaa, ihan mielelläni sen tein ja halusin auttaa enkä edes mitään palkkaa odottanutkaan :)

Onhan se tietysti kohteliasta edes kysyä tai jos matkoista tulee kuluja niin maksaa bensa/bussi tms. rahaa.

Missä menee muuten mielestänne raja? Kun aika moni varmaan ihmettelisi, jos esim. lapsen tädille maksettais palkkaa. Entä jos se serkku on yhtä läheinen kuin täti niin kuuluuko silloin maksaa palkkaa? Vai miten se määräytyy?

no tuossa tapauksessa kyllä. mutta meillä on kavereiden kesken sopimus. ei rahaa... hoidetaan toistemme muksuja aina kun tarvis. hyvän mielen saa ei muuta.

kenenkään muun kuin mun ja mieheni ei TARVI ilman palkkaa katsoa meidän lapsia. Eri asia jos itse haluaa. Siis ku esim. mummo pyytää yökylään jne. Mut jos itse pyydän,ni myös jonkun korvauksen annan.

Kyllä minusta kuuluu! Ja minusta se raja menee siinä, että serkku tekee sitä varmasti osaltaan juuri saadakseen pientä taskurahaa, kun taas täti on työelämässä, eikä mikään kaksikymppisiä tarvitse...

Tuntuu vähän siltä, että nykynuoret eivät voi tehdä mitään, ellei siitä makseta. Oman perheen roskapussien viemisestäkin maksetaan tai oman tai yhteisten tilojen siivoamisesta. Huh huh, sanon minä.
Serkku nyt sentään on varsin läheinen sukulainen. Jos ei ihan erikseen olisi pyydetty palkkatyönä vahtimaan lapsia, ei tulisi mieleenkään ruveta lompakkoa availemaan siinä tilantessa.

Kohta pitää varmaan alkaa maksaa, jos joku syntymäpäiville tai muuten kylään, niinkö?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tädeille ja isovanhemmille ei tietenkään, mutta kyllä kai serkulle? Ihmettelin vaan, kun kaverini 6v lasta oli hoitamassa hänen 19-vuotias siskontyttärensä, eli lapsen serkku. Tämä lapsen serkku siis hoiti lasta yli vuorokauden: vanhemmat lähtivät n. puoli kolmen-kolmen aikaan iltapäivällä ja palasivat seuraavana päivänä puoli neljältä. Eivät maksaneet lastenvahdille lainkaan palkkaa. Tosi noloa mielestäni, etenkin kun kaverini ja hänen miehensä olivat yön hotellissa, johon olivat saaneet lahjakortin, eli heillä ei muutenkaan paljon rahaa kulunut. Ihmettelen, miten joku kehtaa olla antamatta palkkaa. Mitä mieltä te olette?

Meillä homma olisi toiminut niin, että oltais sovittu joku kiinteä summa tällä vuorokaudelle. Ehdottomasti olisin maksanut palkan.

Meillä käytetään just lasten serkkutyttöä lapsenhoitohommissa ja hyvin on aina sujunut.. yötä ei kyllä ole ollut meillä, mutta varmaan tulevaisuudessa sekin on mahdollista! :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Syksy:
Tuntuu vähän siltä, että nykynuoret eivät voi tehdä mitään, ellei siitä makseta. Oman perheen roskapussien viemisestäkin maksetaan tai oman tai yhteisten tilojen siivoamisesta. Huh huh, sanon minä.
Serkku nyt sentään on varsin läheinen sukulainen. Jos ei ihan erikseen olisi pyydetty palkkatyönä vahtimaan lapsia, ei tulisi mieleenkään ruveta lompakkoa availemaan siinä tilantessa.

Kohta pitää varmaan alkaa maksaa, jos joku syntymäpäiville tai muuten kylään, niinkö?

Tässä sen taas näkee, mitä kukakin arvostaa. Sinä et tunnu arvostavan lastenhoitoa tippaakaan, se on työtä siinä missä mikä tahansa muukin. Kellään ei ole velvollisuus vahtia ilmaiseksi toisten lapsia. Mulle ei tulis mieleenkään itse ensin pyytää jotain lapsenvahdiksi ja olla sitten maksamatta mitään.

usein hoidin serkkujani, koskaan en pyytänyt mitään, mutta aina sain palkkaa.

No näin juuri, harva nuori kehtaa pyytää itse, mutta useimmat vanhemmat tajuavat onneksi antaa edes jotain vaivanpalkaksi: rahaa tai esim. jonkun lahjan.

Että maksaisin. Maksaisin serkulle ja tädille myös. En kehtaisi ikinä pyytää yhtäkään sukulaista ilmaiseksi näitä katsomaan! Mummeille en maksa rahana, mutta ruuat laitan kaikki valmiiksi.

missä menee raja, kuka on tarpeeksi läheinen sukulainen tekemään maksutta ja kenelle maksetaan? oma serkku? pikkuserkun lapsi? serkun miesystävä? siskon uuden miehen tytär entisestä suhteesta?

entä töistä, lapsenhoito 3 tuntia kenelle maksetaan kenelle ei? entä vuorokausi tai 2 päivää? autoremppa? talon ulkomaalaus? nurmikon leikkaus?

jos joku tekee jotakin palkatta, jääkö itse velkaa jolloin ei voi kieltäytyä tekemästä mitään mitä pyydetään saamatta kusipään mainetta?

raha on siitä kiva juttu, että kun sillä maksaa on asia kuitattu, eikä sitä tarvitse vatvoa enää kolmen vuoden kuluttua ".... kun mä silloin vuonna 2004 hoidin teidän nico-carolinea kaksi tuntia, niin kyllä sinun on nyt pakko hoitaa meidän jessica-zazua..."

tottakai kuuluu. Tarjota kuuluu palkka, jos on itse pyytänyt hoitamaan lasta. Törkeää ja röyhkeää toimia noin, että on vuorokauden pois, eikä tarjoa nuorelle rahaa, jolla rahareikiä riittää.

Nuoret syövät ja asuvat ja se maksaa rahaa. ja vaatettavat itsensä.
Entä sinä? Millä sinä elät? elätkö omavaraistaloudessa ja hoidat itsellesi omalta tilalta ruoat ja hoidat päivät muiden lapsia ilmaiseksi? sukulaisten piikana olet?

Nuoret syövät ja asuvat ja se maksaa rahaa. ja vaatettavat itsensä.
Entä sinä? Millä sinä elät? elätkö omavaraistaloudessa ja hoidat itsellesi omalta tilalta ruoat ja hoidat päivät muiden lapsia ilmaiseksi? sukulaisten piikana olet?
jos et hoida ilmaiseksi, olet röyhkeä. Kyllä sinun pitäisi mennä kaikille sukulaisille ilmaiseksi piiaksi, jos nuortenkin pitää.

Mä olisin antanut..
Kuitenkin ton ikäisillä on jo omat raha menot..
saatetaan opiskella ja asua pikku tuloilla omassa asunnossa..

Mä olen aina vahtinut ilmaiseksi sukulaisten lapsia..vaikka olisi rahaa tarjottukkin ni olen aina sanonut,et joskus sit toiste päin..
Eli minä saan sit lapsenvahti apua jos joskus tarvitsen..