Kuuluuko tällaista laskua maksaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Veetuliinu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaverilleni kävi myös samalla tavalla kuin Veetuliinulle. Eli suomamarkkinointikieltoa tarjottiin puhelimessa, kaverini sanoi, että vois kiinnostaa, firma lupasi lähettää lisätietoa palvelusta ja sieltä tulikin heti lasku. Kaverini ei ollut missään vaiheessa ilmoittanut tilaavansa palvelua ei puhelimessa eikä kirjallisesti. Lopulta firmalta tuli perintätoimiston kautta perintäilmoitus, jossa laskun hinta oli reilusti tuplaantunut. Samalla uhattiin luottotietojen menetyksellä.

Kaverini oli yhteydessä kuluttajaneuvontaan, jossa kehotettiin tekemään reklamaatio laskujen mitätöimiseksi. Tämä onnistuikin, sillä firma mitätöi laskut vielä samana päivänä. Kummalliseksi tapauksen tekee se, että tämä suoramarkkinointikieltoa tarjoava firma on ulkoistanut laskutuksensa tälle perintätoimistolle. Taktiikkana tuntuu siis olevan se, että kyseinen firma tulkitsee asiakkaan tehneen tilaussopimuksen puhelimessa ja lähettää sen perusteella laskun. Kun asiakas itse ei ole mielestään tehnyt tilausta ja jättää laskun huomiotta, tuleekin muistutuslasku ja lopulta perintä, jossa uhkaillaan luottotietojen menetyksellä.

Jos joudutte kyseisen firman uhriksi, suosittelen reklamaation tekemistä välittömästi ja pyytämään laskun/laskujen mitätöimistä. Jos ei ole puhelimessa eikä kirjallisesti tilannut palvelua, ei ole siitä silloin velvollinen maksamaankaan.

Tässä vielä tietoa aiheesta kuluttajaviraston sivulta (http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/sopimus/):

"Negatiivinen sopimussidonta on kuluttajansuojalain mukaan kiellettyä. Kuluttajan ei tarvitse maksaa tuotteita, joita hän ei ole tilannut. Perintätoimistot eivät saa ottaa perittäväksi kuluttajien maksamatta jättämiä laskuja, ennen kuin ovat varmistaneet saatavien oikeellisuuden.

Käytännössä kannattaa ilmoittaa yritykselle kirjallisesti, ettei ole tilannut mitään, eikä siksi ole velvollinen maksamaan, säilyttämään eikä palauttamaan tilaamatta toimitettuja tuotteita. Kopio ilmoituksesta on hyvä säilyttää."

Mun mielestä on ihan selvää, ettei maksamatta jättäminen ole sama asia kun tilatun palvelun peruutus.
Jos ei halua kyseistä palvelua, pitää siitä ilmoittaa palveluntarjoajalle 14vrk sisällä. Jos ei ilmoita, niin totta kai maksaa sitten laskun.
Ja jos ei ymmärrä ekan laskun jälkeen ottaa yhteyttää palveluntarjoajalle, on se jo ihan täysin oma moka.

Jos tilanne on se, että kuluttaja ei ole tilannut mitään, ei hänen silloin tarvitse maksaa laskuakaan. Tilauksen tarjoajalla on näyttövelvollisuus siitä, että tilaus on tapahtunut. Eihän ihmisiä voi velvoittaa suin päin maksamaan kaikkia laskuja, joita postiluukusta tupsahtaa yllätyksenä ja pyytämättä. Sehän olisi aivan täysin mielivaltaista.

Kuten Kuluttaja virasto toteaa, näyttövelvollisuus on yrityksellä.

"Näyttövelvollisuus tilauksesta on yrityksellä

Telemarkkinointiyritysten ja lehtikustantajien pitää erityisesti varmistua siitä, ettei kuluttajalle lähetetä tilausvahvistusta/kotimyyntiasiakirjaa, jos hän ei ole lehtitilausta selkeästi tehnyt. Näyttövelvollisuus on yrityspuolella myös siitä, että tilaus vastaa todellisuudessa telemarkkinoijan myyntipuheita.

On kestämätöntä, että kuluttajan, vaikkapa vanhuksen, pitää tehdä joitakin toimia päästäkseen olemattomasta tai vastoin mainospuhetta lähetetystä tilausvahvistuksesta eroon välttyäkseen laskutukselta ja myöhemmin jopa perimistoimilta. Näyttövelvollisuus tilauksen todellisesta tapahtumisesta on selkeästi yrityksellä."
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yritykselle/etamyynti/puhelinmyynti/

Alkuperäinen kirjoittaja Veetuliinu:
Siis mulle soitti marraskuussa joku mies soittokielto.fi -nimisestä firmasta ja kauppasi jotain palvelua ettei lehtimyyjät enää saa soitella. olin sitten puhelimessa sanonut että laita vaan. sitten tuli lasku tästä palvelusta. 19,90 ja eräpäivä 25.11. laskun mukana tuli muitakin lappuja joissa piti valtuuttaa kyseinen firma tekemään kielto suoramarkkinointifirmoille. luin papereita ja niissä oli teksti: asiakkaan taholta sopimus tulee voimaan, kun asiakas on hyväksynyt tämän sopimuksen ehdot ja täyttänyt tai ilmoittanut SMT:lle palvelun toimittamisessa tarvittavat tiedot. En koskaan lähettänyt täytettyjä lappuja takaisin enkä kyseistä laskua maksanut. oletin tyhmänä että en siis näin ollen ole kyseisen palvelun tilaaja. eikä palvelukaan ole käytössä, juuri joku soitti seiska lehdestä.. nyt on kuitenkin peräkkäin viikon lomamme aikana tullut sekä karhulasku että maksuvaatimus perintätoimistosta.. nyt pitäis maksaa 46,09 perintätoimistolle kun en ole ajallani maksanut laskua. en tällaista palvelua edes halua, pitääkö tämä lasku nyt maksaa ja tarkoittaako se silloin että olen palvelun tilaaja ja toimiiko palvelu siitä edespäin?

Siis eikö tuo mukamas riitä kun EI ole palauttanut sopimuspapereita tai ilmoittanut muulla tavalla hyväksyvänsä sopimuksen ehtoja.
Kyllä minä asian tulkitsen niin ja ottaisin nyt heti yhteyttä firmaan ja kertoisin etten ole palauttanut lappuja enkä siis hyväksynyt ehtoja joten sopimus EI OLE voimassa.

Maksoin saamani karhulaskun kun en halua perintätoimiston asiakkaaksi, vaikka olin siinä uskossa etten mitään ollut tilannutkaan ja palautteen yritykselle annoin. Älkää siis menkö samaan kusetukseen ja toivoisin että jollain viranomaisella olisi kykyjä puuttua tähän soitteluun.

Yhteistyössä