Kuuluuko verenpaineen laskea raskauden edetessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "abc"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"abc"

Vieras
Mulla on ollut verenpaine normaalisti luokkaa 130/85, ja samaa luokkaa se on ollut neuvolassakin kun on mittailtu, välillä jopa hieman korkeampikin. Viimeksi mitattu 3vk sitten. Nyt kävin itse mittaamassa terveyskeskuksessa ja se olikin vain 116/75 ja toisella mittauksella 125/66. Onkohan ihan normaalia että verenpaine laskee raskauden myötä?
Rv 23 nyt.

mulla laski alkupuolella molempien kanssa joten ei tietääkseni oo mitenkään epätavallista.. ja loppuraskaudesta mulla ainakin nousi verenpaine..

veikkaisin että johtuu siitä että raskauden alkupuolella/keskivaiheilla verimäärä elimistössä kasvaa ja on laimeenpaa kuin normaalisti niin kai se verenpainettakin voi laskea

verenpaine ja hemoglobiini molemmat tekevät aaltoliikkeen, eli laskevat keskiraskaudessa ja nousevat taas loppuraskautta kohti. johtuen juuri tuosta verimäärän muutoksesta sekä vauvan koon kasvusta. jos vp pysyy lopussakin normaalin paineesi rajoissa, ei hätää, mutta jos nousee yli sen, on kyse raskausmyrkytyksestä (usein).

[QUOTE="vieras";22817261] jos nousee yli sen, on kyse raskausmyrkytyksestä (usein).[/QUOTE]

Ei, vaan _voi olla_ kyse raskausmyrkytyksestä. On ihan normaalia, että nousee loppuraskaudessa.

[QUOTE="huu";22817374]Ei, vaan _voi olla_ kyse raskausmyrkytyksestä. On ihan normaalia, että nousee loppuraskaudessa.[/QUOTE]

no kyllä ainakin mun neuvolakäynneillä on aina seurattu nouseeko yli oman verenpaineeni (siis mitä on normaalisti) ja myrkytystä pukannut jo 3 kertaa. ja ihan ekasta raskaudesta lähtien on ollut näin, eli olettaisin että normaali käyutäntö on seurata nouseeko liikaa.

Yhteistyössä