kuumat patterit - suojia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulinen_patteri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tulinen_patteri

Vieras
Miten te kenellä on suora sähkölämmitys olette suojanneet vauvanne/taaperonne tulikuumilta pattereilta? Bauhausissa on kalliita ja väärän kokoisia tarvikkeita, joista sellaisen voisi rakentaa, muista kaupoista ei löydy... Etsitty on rautakaupoista ja lastentarvikeliikkeistä. Pitää sitten kai itse tehdä puukehikko patterin eteen... ??

Jos joku ehdottaa että säätää patterit pienemmälle niin se ei tietenkään auta, patterit ovat silloin vain haremmin päällä, mutta siis samalla tavalla aina täysillä päällä tai kokonaan pois. Ja huonekalujen siirroillakaan emme selviä, muutama patteri tarvitsee silti suojan.

Meillä on tuo sama ongelma. Patterit ovat lisäksi aika vanhat, joten ne kuumenevat to-del-la kuumiksi, en tiedä kuumuvatko uudemmat samalla tavalla?
Meillä on vain siirretty huonekaluja pattereiden eteen ja sammutettu ne patterit, joiden eteen ei saa mitään. (Öiksi voi tarvittaessa laittaa virran niihinkin.)
Meillä on onneksi sähkölämmityksen lisänä mahdollisuus lämmittää puulla (takka, leivinuuni), mutta talon koon vuoksi sähkölämmitys on kyllä pakko pitää päällä.

Poika on nyt jo 2v3kk ja osaa varoa pattereita. Hankalin aika oli viime talvena, mutta ei tainnut kuin kerran osua jalka kuumaan patteriin...

Jossain tv-ohjelmassakin taisivat ihan mittojen mukaan itse rakentaa puiset suojat pattereille?

Strömsö-ohjelmassa ainakin tekivät sellaisen aika massiivisen version ... Löysin netistä paikan, josta voinee tilata suojat tai sitten reikälevyä jos haluaa tehdä itse:
http://www.decorax.fi/

Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä paikasta?

Edelleen vinkkejä vastaanotetaan!

Meillä vauva nousee nyt ylös joka paikassa, myös pattereissa roikkuen, joten jotain on pakko tehdä. Nyt patterit eivät ole päällä kun pärjätään pelkillä ilmalämpöpumpuilla, mutta pakkasilla pitää kyllä saada patteritkin päälle.

Minulla oli entisessä liikkeessäni erittäin iso ja ruma patteri, joka lämpesi lisäksi tulisen kuumaksi. Tehtiin ihan kahden kampaajan voimin patterinsuojus/koriste mäntyliimapuulevystä, listoista ja tuttavan kautta metallifirmasta hankitusta peltilevystä. Eli sivut ja päällinen 20cm leveää liimapuulevyä ja riittävästi leveyttä. Sitten leveästä jalkalistasta taulun kehyksen tapainen metallilevylle ja tämä syntynyt etulevy pienillä kulmaraudoilla sivuihin kiinni. Siihen päällilevyyn olisi voinut porata isoja reikiä ilman vaihtuvuudeksi, mutta meillä se jäi seinästä sentin irti. Irti ei voi jättää, jos lapsia!! Silloin pitää kaksiä joku haka systeemi millä kiinnittää seinään, ettei kaadu lapsen päälle. Lisäksi tuo etulevy kannattaa olla jotain muuta materiaalia lapsiperheessä kuin metallilevyä, kas kun se metallihan lämpiää patterin lämmöstä (en tiedä kuinka kuumaksi, mutta ainakin se meidän lämpeni käden lämpöiseksi, ei polttavaksi kuitenkaan koskaan) Meillä muuten kaikki petsattiin tumman pähkinän värisiksi tietenkin myrkyttömillä aineilla, puulevy ja -lista oli siis käsittelemätöntä ja itse saatiin valita täysin lopullinen värisävy.
Tämä oli muistaakseni myös halpa vaihtoehto, meillä taisi maksaa petseineen jotain alle20e, kun pellit tuli ilmaiseksi. Suojus oli lisäksi hintaan nähden kookas n.2m x 80cm.

Noista reikälevyistä. Kannattaa olla tosi tarkkana sen reiän koossa. Pieni sormi mahtuu yllättävän hyvin niihin ja reunat voi olla teräviä, lisäksi kiinni juuttumisen vaara on olemassa, jos reiän halkaisi esim 8mm. Kannattaa valita sitten huomattavasti isompi reikäkoko. Muistelin tässä myös, että patterinsuojuksen pinta-alasta pitäisi olla olikohan se vähintään 13-15% auki lämmityksen sujumiseksi... Ymmärsin että sen etulevyn pinta-alasta. Tämän luin muistaakseni joskus Avotakka tms lehdestä, jossa oli aiheesta artikkeli.

Yhteistyössä