Kuume ei laske parasetamolilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tumpula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tumpula

Vieras
Tytöllä (1v 2kk) nousi aamulla tosi äkkiä kuume 40 asteeseen. Olen kaksi kertaa antanut 100 mg parasetamolia joka on ennen laskenut kuumeen hyvin. Nyt kuume laskee vain puoli astetta ja vaikutus kestää hädin tuskin puoli tuntia.

Lääkäriin? Pronaxenia? Mitä mä teen? Tuntuu että tuo pimu on nykyään kuumeessa vähän väliä. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Eikös tuon ikäisellä 40 astetta ole vielä normaalin rajoissa, jos muuten vointi on kohtuullinen?

Vointi on aika surkea. :/ Tyttö lähinnä makailee sylissä ja valittaa. Nyt lääkkeen jälkeen se on ollut vähän aikaa pirteämpi, kuume ei vaan laske kuin tuon puoli astetta hetkeksi.

Anna kaveriksi Pronaxenia. Sitä saa antaa kovassa kuumeessa Panadolin kanssakin. Jos kuume ei laske sillä yhdistelmällä huomiseen mennessä, niin menisin lääkäriin. Ja muista antaa paljon nestettä ja vaatettaa lapsi kevyesti. Seuraisin tilannetta myös yöllä mittailemalla kuumetta ja seuraamalla vointia, koska kova kuumehan tuo neljäkymmentä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Eikös tuon ikäisellä 40 astetta ole vielä normaalin rajoissa, jos muuten vointi on kohtuullinen?

Vointi on aika surkea. :/ Tyttö lähinnä makailee sylissä ja valittaa. Nyt lääkkeen jälkeen se on ollut vähän aikaa pirteämpi, kuume ei vaan laske kuin tuon puoli astetta hetkeksi.

Kuinka muuten? Korvat? Yskä / nuha? (on liikkeellä nimittäin...)

Yskää tai nuhaa ei nyt ole, viimeisimmästä nuhasta tuo parantui suunnilleen viikko sitten. Korvia ei haro ainakaan.
Jospa me kokeillaan tuota Pronaxenia ja jos olotila on huomenna sama niin mennään lääkäriin. Täällä on päivystyksessä vain kandeja jotka tuppaa määräämään kuurin vaivaan kuin vaivaan. Mä en kuitenkaan tytölle mitään varmuuden vuoksi -antibioottia halua. :/

Yskää tai nuhaa ei nyt ole, viimeisimmästä nuhasta tuo parantui suunnilleen viikko sitten. Korvia ei haro ainakaan.
Jospa me kokeillaan tuota Pronaxenia ja jos olotila on huomenna sama niin mennään lääkäriin. Täällä on päivystyksessä vain kandeja jotka tuppaa määräämään kuurin vaivaan kuin vaivaan. Mä en kuitenkaan tytölle mitään varmuuden vuoksi -antibioottia halua. :/

Tuota just mietin, että joskus kuume on vain kuumetta, ja jos pärjää ilman kuumetta alentavaa lääkettä, niin parempi niin. Mut ei tietenkään "periaatteen vuoksi" lääkitsemättä.

Eikös siellä oteta pika-crp koetta? Täällä ainakin nykyään ottavat rutiinisti. Ihan hyvä niin, jos saadaan turhia kuureja vähennettyä.

meillä oli vastaava tapaus pojan kanssa keväällä. lääkärissä käytiin joka määräsi pronaxenia ja panadolia. no ei auttaneet yhtään. laski noilla sen puoli astetta ja parin tunnin kuluttua oli yhtä korkeella, lapsi oli todella väsynyt ja huonokuntoinen. no jätit noi pois ja aloin antamaan buranaa. kun tuo on kuusi vuotias, saa antaa 1 buranan 3 kertaa päivässä, mut mä tein niin, että annoin puoli buranaa 6 kertaa vuorokaudessa, jolloin tuli sama annostus kuin jos olis antanut ton 1 buranan kolmesti. sillä pojalla alkoi kuume laskemaan. mutta hluom. buranaa ja pronaxenia tai buranaa ja panadolia ei saa santaa yhtä aikaa

100 mg??? Paljonko tyttö painaa? Tuntuu hassulta, kun meidän tytön annostus on 13-kiloisena kuitenkin se 200 mg. 100 mg on alle 7-kiloisen annos...

Pronaxenia mukaan juu, meillä käytetään kuumeessa molempia, Pronaxenia 2 x vrk ja parasetamolia 3-4 x vrk

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:
Eikös siellä oteta pika-crp koetta? Täällä ainakin nykyään ottavat rutiinisti. Ihan hyvä niin, jos saadaan turhia kuureja vähennettyä.
Ei täällä tehdä päivystyksessä oikein mitään. Joku kuuri annetaan ja siinä se. Mä en siksi oikein tykkää käydä päivystyksessä. Tyttö ei ole yhtään kuuria vielä joutunut syömään ja toivon ettei heti joudukaan. Turhaa kuuria ainakaan.

Voi olla että päivällä akuuttivastaanotolla ottaisivat tuon kokeen, mieheltäkin ottivat viimeksi. Täytyy mennä huomenna käymään jos tilanne ei muutu.

Mulle annettiin viimeksi pojan ollessa kovasti kipeänä sellainen ohje, että jos kuumelääke ei laske kuumetta, niin sitten pitää palata takaisin lääkäriin. Tarkista vielä Panadolin annostus (vaikka apteekista), juota paljon. Minä menisin päivystykseen, jos olisi omasta lapsesta kyse, mutta jos et luota siihen, niin ei kai sinne sitten kannata mennä. Mutta jos tilanne on sama yönkin jälkeen, niin sitten ainakin lääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja Salama McQueen:
100 mg??? Paljonko tyttö painaa? Tuntuu hassulta, kun meidän tytön annostus on 13-kiloisena kuitenkin se 200 mg. 100 mg on alle 7-kiloisen annos...

Pronaxenia mukaan juu, meillä käytetään kuumeessa molempia, Pronaxenia 2 x vrk ja parasetamolia 3-4 x vrk

Tyttö painaa 8 kg. Kääpiö. :D
Aikaisemmin tuo 100 mg on ollut sopiva annos, vielä muutama viikko sitten kun oli viimeksi kuumetta niin se laski tehokkaasti.

Meille lääkäri sanoi et pelkkä kuume on aina hälyttävää. Meidän tytöllä nousi korkee kuume (täällä lääkärit laskee lapsella korkeaksi kuumeeksi yli 38,5) ja oli pissatulehdus joka ehti vajaassa vuorokaudessa niin pahaksi et meni munuaisiin, teki toiseen märkäpesäkkeen ja tuli yleinen verenmyrkytys. Siinä sitä oltiinkin sitte kaks viikkoo osastolla antibiootilla. Ja vointi meni ihan yhtäkkiä huonoksi, tk lääkäri määräsi antibioottikuurin jota ei ehitty aloittaa ja lähettii ambulanssilla päivystykseen. Ap:n tapauksessa ehdottomasti käyttäisin päivystyksessä koska meille lääkäri sanoi juuri et pelkkä kuume on varoitusmerkki ja supon pitäisi laskea kuume huomattavasti ja meilläkään ei sitä laskenut.

Tuo parasetamolia eli panadolia saa antaa 15mg/kg eli tässä sun tapauksessa saat antaa 120 mg 3-4 kertaa vuorokaudessa. Anna vaan sitä pronaksenia silti lisäks, jos tuolla panadolilla ei laske.

Ja jos ei kuume laske niin sit lääkäriin. Ja jos joudut päivytykseen meneen vaadi sitä pika CRP:tä, kyl ne sen ottaa jos vaan vaadit tai pyydä sitten lähete lähimpään lastenpolille.

Lisään vielä, että tosiaan hömppä on oikeessa, et jos on pelkästään kuume oireena, niin se on kyl hälyttävä merkki.

Mieti mm. seuraavia asioita:
- Onko tulossa hampaita?
- Onko yskää, nuhaa tms.?
- Onko saanut rokotteen lähiaikoina?

Siis häh?

No eipä ole enää normaalin rajoissa. Itse olin noin 6 v ja kuumetta oli vajaa 41 ja ambulanssilla sairaalaan. Joten tuon ikäisenä ei kyllä ole normaalin rajoissa 40 astetta...

Alkuperäinen kirjoittaja tuleva terkka :
Lisään vielä, että tosiaan hömppä on oikeessa, et jos on pelkästään kuume oireena, niin se on kyl hälyttävä merkki.

Mieti mm. seuraavia asioita:
- Onko tulossa hampaita?
- Onko yskää, nuhaa tms.?
- Onko saanut rokotteen lähiaikoina?

Hampaita voi olla tulossa, koskaan aikaisemmin ei tosin ole ollut kuin pientä kipuilua hampaiden takia (tytöllä on kahdeksan hammasta edessä ja neljä poskihammasta puhjennut jo). Yskää tai nuhaa ei ole eikä rokotuksiakaan ole saatu.

Pronaxenia annoin vähän aikaa sitten, täytyy katsoa mitä tapahtuu. Päivystys on naapurikunnassa klo 22 asti, sinnekin ehtii vielä. Sitten päivystys siirtyy 50 km päähän Tampereelle.

Onko kulmahampaat tullu jo? Meillä ainakin esikoisen kohdalla nousi kuume, kun kulmahampaat tuli.

Soita vaikka sinne päivystykseen ja pyydä saada jutella lääkärin kanssa.

meillä oli kesällä pojalla 1v3kk nousi yhtäkkiä korkea kuume joka ei laskenut sitten millään,oli surkeassa kunnossa ja valitti vain..päivystykseen mentiin,epäilivät että korvatulehdus kun ei ollut sillä hetkellä muuta kuin toi kuume ja huono yleiskunto.crp oli päivystyksessä 159-> keskus-sairaalaan pikasesti ja siellä heti selvisi että paha keuhkokuume..3pv oltiin suonensisäisellä lääkityksellä siellä.

Yhteistyössä