Kuumeen mittauksesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sisar hento...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sisar hento...

Vieras
Mittaatteko taaperoiltanne (1-2v) kuumeen kainalosta vai pyllystä? Itse olen mitannut useimmiten kainalosta (kun poikaa inhoaa pyllystä mittaamista). Mutta tänään ensin mittasin kainalosta, 36,4 ja hetken päästä pyllystä 37,6?!? Voiko olla oikeesti noin suuri ero?

kainalosta mittaan 4kk ikäiseltäkin. Niin tehtiin sairaalassa tehollakin 1kg painoiselle vastasyntyneelle. puolen asteen ero on ihan normaali. Mut eihän noista kumpikaan viittaa vielä kuumeeseen.

Kainalosta mittaan jos mittaan. Ei sillälailla saa oikeita lukemia pojasta ja huomaa sen muutenkin jos on lämpöä/kuumetta. Joskus vertasin selvästi kuumeisen kainaloa/peppua ja kainalo anto aivan normillukeman siinä kun peppu yli 39.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Kainalosta mittaan jos mittaan. Ei sillälailla saa oikeita lukemia pojasta ja huomaa sen muutenkin jos on lämpöä/kuumetta. Joskus vertasin selvästi kuumeisen kainaloa/peppua ja kainalo anto aivan normillukeman siinä kun peppu yli 39.

Jos oikeasti tarvitaan tarkka ruumiinlämpö lapsesta tai aikuisesta niin kyllä se on rectaalilämpö joka sen tarkan lukeman antaa. Meillä töissä lääkäri suositteli että jos tarvitsemme välttämättä tarkan lämmön potilaalta niin rect.lämpö otettava. Itse en luota esim. korvamittareihin lainkaan. Mutta meillä nyt harvoin tarvitaan kotona tietää tarkasti kuumeen määrää, tuijotan enempi lapsen vointia kuin mittarilukemaa. Joten harvoin mittaan edes kuumetta, kyllä äitin poski kuumeen tuntee. Ja voinnin mukaan lääkitään:)

Yhteistyössä