Kuumeinen taapero ei huoli lääkettä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KIPPURA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

KIPPURA

Vieras
Meillä on vajaa 1v3kk tyttönen ja flunssaan sairastui. Ongelma on, että hän ei suostu ottamaan minkäänlaista lääkettä! (supot, nestemäinen lääke ja liukenevat tabletit kokeiltu) Toinen kun ei ymmärrä, että helpottaisi oloa.. Onko kellään vinkkejä miten noita lääkkeitä sais annettua!

Väkisin on koitettukin, mutta sen verran temperamenttia ja voimaa likasta löytyy ettei toivoakaan. Pikkuvauvana sai supotkin laitettua ongelmitta, muttei enää! Suppoja olen myös rasvannut, että menisi paremmin, mutta ei, ni ei!
Ei kai auta ku antaa sit kärsiä.. kuumehan se ne pöpöt loppujen lopux tappaa.. Mutta säälittää katsoa toisen pahaa oloa.

Mua joskus joku lastensairaanhoitaja neuvoi et lapsi otetaan suht tiukkaan puolmakaavaan asentoon syliin ja ruutasta laitetaan nestemäinen lääke posken takaosaan pikkuhiljaa tai siis vähän kerrallaan ni valuu siitä pikkuhiljaa alaspäin. Puolmakaava asento sekä se posken takaosaan lääkkeen laitto estää sylkemisen onnistumista aika reilusti.

Supot on yleensä se varmin tapa saada annettua eli kunnon ote vaan ja hetken pitää vaikka paperitolloa siinä suulla, että ehtii sulaa ennen ulos pungerrusta. Kannattaa ottaa selällään makaavan lapsen molemmista nilkoista toisella kädellä kiinni ja nostaa ne rinnalle koukkuun ja toisella laittaa se suppo. Jos on toinen aikuinen kaverina, niin hän voi pitää jalkoja.

Nestemäistä voi yrittää antaa, mutta sitkeä tapaus vaikka oksentaa pois. Liukenevat on hankalin antaa vastahakoiselle, eivätkä ne ole mitään hyvänmakuisia suussa.

Mä oon vähä kans sitä mieltä että älä sit anna lääkettä. Ja jos on oikein korkea kuume mitä kuuluukin lääkitä niin yleensä muksu on sen verran naatti että aina sitä supon saa laitettua kun ottaa muksun polviensa päälle mahalleen ja vaikka jalat omien jalkojen välissä niin luulis onnistuvan. Tai ainaki meillä onnistui isommanki kanssa. Annoin nimittäin suppoa vielä isompanakin tolle meidän esikoiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja KIPPURA:
Väkisin on koitettukin, mutta sen verran temperamenttia ja voimaa likasta löytyy ettei toivoakaan. Pikkuvauvana sai supotkin laitettua ongelmitta, muttei enää! Suppoja olen myös rasvannut, että menisi paremmin, mutta ei, ni ei!
Ei kai auta ku antaa sit kärsiä.. kuumehan se ne pöpöt loppujen lopux tappaa.. Mutta säälittää katsoa toisen pahaa oloa.

Se on pistettävä pää takakenoon, lääke suuhun ja pidettävä tiukasti suu kiinni, kunnes nielasee
(vasta ite jouduin tekee noin ja kyllä sattu äidin sydämeen :'( :heart: )

Alkuperäinen kirjoittaja Laura08098:
Mua joskus joku lastensairaanhoitaja neuvoi et lapsi otetaan suht tiukkaan puolmakaavaan asentoon syliin ja ruutasta laitetaan nestemäinen lääke posken takaosaan pikkuhiljaa tai siis vähän kerrallaan ni valuu siitä pikkuhiljaa alaspäin. Puolmakaava asento sekä se posken takaosaan lääkkeen laitto estää sylkemisen onnistumista aika reilusti.

Näin meilläkin monesti joutunut tekemään :(

Joo ihan jo valmiix kirpasee kun miettiikin sitä lääkkeen antamisen yritystä.. Tuntuu, että lapsi rupee pelkäämään, jos väkisin laitetaan.. Mutta seuraillaan tässä nyt sit tilannetta ja yritetään saada jokin lääke jotenkuten annettua tai sit ollaan antamatta.
Supon laitto ei meillä ainakaan yksin onnistu, sillä likka potkii ja sätkii ja rimpuilee niin kovin, ettei jalkoja pysty toisella kädellä millään pitelemään. Kyllä sitä taas aattelee miten hyvin kaikki ois kun neiti vaan ois terve. Sitä kiukutteluakin kuuntelis sata kertaa ennemmin!

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Alkuperäinen kirjoittaja Laura08098:

Näin meilläkin monesti joutunut tekemään :(

Juuri näin. Meillä tällä hetkellä sama tilanne antibioottien kanssa. Kaksi kun on laittamassa sujuu suhteellisen hyvin, yksin on haastavampaa. Käytän jalkoja apuna pitämään lasta aloilla. Pakko se on ei siinä muu auta. Yleensä se on vaan ne tunteet mitkä sen estää, eihän pieni lapsi oikeesti ole fyysisesti aikuista vahvempi ;) Sitä on vaan pakko laittaa tunteet hetkeksi syrjään ja ajatella että se on lapsen parhaaksi ja se kestää kuitenkin vaan hetken! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja KIPPURA:
Joo ihan jo valmiix kirpasee kun miettiikin sitä lääkkeen antamisen yritystä.. Tuntuu, että lapsi rupee pelkäämään, jos väkisin laitetaan.. Mutta seuraillaan tässä nyt sit tilannetta ja yritetään saada jokin lääke jotenkuten annettua tai sit ollaan antamatta.
Supon laitto ei meillä ainakaan yksin onnistu, sillä likka potkii ja sätkii ja rimpuilee niin kovin, ettei jalkoja pysty toisella kädellä millään pitelemään. Kyllä sitä taas aattelee miten hyvin kaikki ois kun neiti vaan ois terve. Sitä kiukutteluakin kuuntelis sata kertaa ennemmin!

No mut jos laitat sen syliin niinku tossa ylempänä neuvoin, sillee saat pidettyä muksun jalkoja jaloillasi ja toisella kyynärpäällä voit painaa selkään ja sittehän sulla on melki täydet kaksi kättä sen supon laittoon.

Tai niinku joku neuvoi että hedelmäsoseen sekaan se lääke!! Sen luulis menevän alas.

Väkisinhän ne pitää laittaa. Tiukka ja turvallinen ote lapsesta ja lääke ruiskulla menemään. Samallainen varma, tiukka ja turvallinen käytös kun laitat supon. Lääkinnän jälkeen jotain lohtua, jos mahdollista. Meillä tissi on riittänyt.

Joskus äitien vaan pitää että lapsen olisi kohta edes hiukan parempi. Meillä isä ei voi tehdä tätä, ei kertakaikkiaan. Hellä on sydämeltään.

Meillä on ruutalla mennyt lääke niin, että lapsi saa itse "ladata" ruutan ja laittaa sitten lääkkeen suuhunsa (onnistuu jo alle 2-vuotiaaltakin). Helppoa, kun tämä keksittiin, aiemmin olikin aikamoista taistelua. Saa sitten piparin palkkioksi, kun on niin reipas.

Joo kyllä mä teidän neuvoja varmasti kokeilen tänään!! Kunhan neiti herää, niin ehkä yritän välipalaksi saada syötettyä viiliä, johon sekoitan nestemäisen. Tosin ruokakaan kun ei nyt oikeen maita, ni voi olla että tuo "suppo-ohje" otetaan varasijalle ;)

Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:
Tai niinku joku neuvoi että hedelmäsoseen sekaan se lääke!! Sen luulis menevän alas.

Ei kannata, se maistuu läpi ja voi käydä niin, ettei sitä sosetta syödä sen jälkeen koskaan. Meillä jokainen kolmesta on sen lääkkeen sieltä ruoan joukosta huomannut, kun on kokeiltu. Reilumpi antaa lääke lääkkeenä ja sitten herkkuja päälle, jos lääkkeenotto ei sitä kiellä (tyhjään vatsaan otettava lääke).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja anuuu:

Ei kannata, se maistuu läpi ja voi käydä niin, ettei sitä sosetta syödä sen jälkeen koskaan. Meillä jokainen kolmesta on sen lääkkeen sieltä ruoan joukosta huomannut, kun on kokeiltu. Reilumpi antaa lääke lääkkeenä ja sitten herkkuja päälle, jos lääkkeenotto ei sitä kiellä (tyhjään vatsaan otettava lääke).

:attn: Näin on!

Niin, ehkä se pitää vaan aina osata suhteuttaa tilanteeseen. Mulle lääkkeen antaminen väkisin ei ole koskaan tehnyt pahaa koska tiedän että se on lapsen parhaaksi! Asetathan sä varmasti lapselle muutenkin rajoja ja kieltoja ja lapsi sitten itkee kun ei saa tahtoaan läpi, mutta nehän on lapsen parhaaksi. Toisaalta, mä olen joutunut ton lapsen kanssa käymään paljon rankempia ja kivuliaampia hoitoja läpi. Pitämään kiinni ja lohduttamaan kun toinen huutaa hysteerisenä kivusta. Sitä on vaan pistettävä ne omat tunteet syrjään, koottava itsensä ja tehtävä se mikä on lapsen parhaaksi. Vaikka väkisin.

HEI ONKO SUPPO VARMASTI OIKEIN PÄIN MENOSSA!!! meillä nimittäin ei onnistunut supon laitto mitenkään kun lapsi vähän kasvoi kunnes kuulin että olen aina yrittänyt tunkea sitä väärinpäin!! eli se isompi pää ensin ja suippo pää viimeiseksi!! Tai sit nestemäistä ihan "kovilla" otteilla, poskista kiinni ja katsot että nielaisee, käännä vähän päätä takakenoon, laita lääke vaikka ylempää että lapsi katsoo ylöspäin.. Bronaxen on parasta, sitä tarviaa vain vähän ja on tehokasta!!

Yhteistyössä