Kuumia aaltoja alle 30-vuotiaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Punto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Punto

Vieras
Onko kellään muulla kokemusta "kuumista aalloista" nuorella iällä. Tiedän etteivät nämä varsinaisia kuumia aaltoja voi olla, sillä ikää on vasta 27 vuotta, menkat tulevat normaalisti, ei raskauksia jne.

Mutta nyt on vajaat puolisen vuotta tullut näitä kohtauksia, kestävät ehkä minuutin verran, päivisin tulee keskimäärin kymmenisen aaltoa, ilman sen kummempaa syytä alkaa kuumottamaan, helahdan tulipunaiseksi, poskeni ovat kuumat, hikoilen kainaloista, nivusista ja rinnan alueelta.
Työpaikalla tämä täytyy vain kestää, kotona heitän yleensä samantien paidat pois ja hetken kuluttua jo iskee vilu.

Päivisin aallot tulevat päivittäin, öisin satunnaisesti, tai sitten en herää niihin. Herään ainoastaan pahoihin aaltoihin jolloin yövaatteeni ovat todellakin lähes läpimärät hiestä, janottaa ja tekee mieli mennä ulos istumaan alasti.

Kellään muulla vastaavia aaltoja, kun kyse ei ole oikeista kuumista aalloista.

Itselläni ei ole mitään lääkitystä (ellei ehkäisypillereitä lasketa). Ulkoilen päivittäin 2-8 tuntia koirien kanssa, ylipainoa ei ole.
Väsymystä on ihan hirveesti, mutta se alkoi nyt kun päivät lyheni, eli väsymys lienee johtuu ihan vain siitä kun arkisin ei päivänvaloa ehdi näkemään.

En ole käynyt ikinä, ymmärtääkseni tuo hikoilu viittaisi kilpirauhasen ylitoimintaan eikä muita siihen viittaavia oireita ole, päin vastoin, olen lihonut viimeisen vuoden aikana aivan ilman sen kummempia selityksiä, olen aina ollut äärettömän hoikka, syönyt kaikkea ja paljon, syömistapani on pysynyt samanlaisena, mutta olen ruvennut liikkumaan enempi, silti vyötärön seutuni on alkanut paisumaan vuoden takaisesta (huomasin tämän muutama kuukausi takaperin kun viime uudenvuoden juhlavaatteet ei menneet läheskään päälleni). Olen normaalipainoinen, aiemmin olen ollut hoikka, ylipainoa minulle ei kumminkaan ole.

Hei! minulle ei tule ensimmäisenä mieleen kilpirauhasasiat, mutta toki ne pitää katsoa. Varaa aika lääkärille ja kerro oireesi. En aio tässä spekuloida, enkä varsinkaan pelotella, mutta kyllä tuo kannattaa selvittää.

Yhteistyössä