Kuuntelemisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyvä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyvä

Vieras
Eli parhaat ellit, kertokaa minulle miten miehen saa kuuntelemaan.

Ollaan seurusteltu ja asuttu yhdessä, noin 2-3 vuotta. Alle kolmekymppinen olen, mies pari vuotta vanhempi.Minun mies on ihan hyvä mies, pitää minusta ja huolehtii asiansa.

Mutta kun vaikeuksia tulee, hän ei kuuntele minua yhtään.
Jos hänellä on ongelma töissä, hän luennoi siitä minulle. Kaikki mitä luennon aikana sanon on turhaa, eikä hän tunnu saavan minun kanssa puhumisesta mitään lohtua. Hän siis ainoastaan luennoi, ja minä kuuntelen. Hän ei edes huomaa että meidän parisuhde on alkanut lakastua. Hän ei ole läsnä.

Ahdistun keskusteluistamme, koska ne ovat turhia ja yksipuolisia. Mitään ei jää käteen, ja mihinkään tulokseen emme tule.
Jos hän ratkaisee jonkin asian, hän ratkaisee sen yksin.
Hän ei tarvitse minua muuhun kuin olemaan olemassa. Hän ei keskustele kanssani, hän ainoastaan ilmoittaa uusista käänteistä meidän elämässämme, luennoi, ja opettaa.

Siitä on seurannut myös se että hän ei kunnioita minua. Jos sanon poikkipuolisen sanan tai valitan jostain, hän ylireagoi, ja sanoo melkein heti että ""Jaha , nyt se taas alkaa""
Sen jälkeen hän selittää minulle TAAS seikkaperäisesti mikä hänen elämäntilanteensa tällä hetkellä on, ja jatkaa niin kauan, että minusta lopulta tuntuu että minun ongelmani ovatkin pelkkiä hiekanjyviä hänen järkälemäisten kuvioidensa rinnalla, ja kadun, että olen puhunut itsestäni yhtään mitään.

Epäilen, että koska hän ratkaisee kaikki asiat yksin,hän kokee olevansa yksin vastuussa myös meidän suhteesta, ja jos valitan jotain hän kokee että häiritsen häntä enkä ole kiitollinen jostain mitä hän on tehnyt päivän aikana esim. leivän tuomiseksi pöytään.

Kertokaa, miltä tämä kuulostaa, olenko ainoa jolla on tällaisia tunteita. mIkään ei ole päällisin puolin vialla, mutta sisälläni jostain syystä kuohuu, ja tuntuu että en kohta enää edes pidä miehestäni.

Mitenkähän tämä on tähän mennyt...jokin vain syö voimiani tässä suhteessa, enkä ole yhtään enää oma itseni...tuntuu että olen kadottanut jopa huumorintajuni vähä vähältä.
Olen harkinnut muuttoa eri asuntoon, koska en jaksa elää miehen mielialojen mukaan. Hän EI ilahdu jos minä olen iloinen, ja hän ei koskaan eläydy minun tunteisiini. sen sijaan hänen luentonsa vetävät minut hiljaiseksi ja en enää edes tiedä mitä tunnen, enkä muista mitä minun piti tänään tehdä, eikä minua edes huvita mikään. Minulla tulee korvista ulos tuo paasaava ukko.

Tuota... teidän suhde on menossa pahasti vikasuuntaan! Mitäs jos näytät tämän aloittuksen miehellesi? Tähän tulee muitakin vastauksia kuitenkin.

Tiedän tunteen ja olotilan josta puhut. Siitä ei tule mitään... teidän suhteella ei ole tulevaisuutta, jos se jatkuu noin. Sinä ""kuolet"". Sinuus katoaa.

En voi näyttää miehelle tätä. Hän suuttuu. Yiritän miettiä pääni puhki miten edes puhua tästä hänelle vakavasti.

Kaikki mitä mieleen tulee, vaikuttaa tyhmälle:
""Hei kuulepas, minusta meidän suhteemme voi huonosti""

öö, miksi ""Koska sinä et kuuntele minua"" ...no, sekään ei pidä täysin pakkaansa, kyllä hän joskus yrittää kuunnella ihan vähän

""Niin kuuntelet, mutta minulla on silti jotenkin tyhjä ja yksinäinen olo, kun keskustelumme ovat niin yksipuolisia""
ööö..no mieti vähemmän sitä minkälainen ""olo"" sulla on ja tee jotain. En kai minä sille voi mitään jos sinulla on joku ""olo"". ""NO mutta silti"" No minkälaisia keskusteluja sulle pitää sitten olla? ""No sellaisia että blaa blaa..""

Siis miten? Miten voin sanoa tällaista miehelle, niin että hän ymmärtää?
Olen lamaantunut. En haluaisi lähteä suhteesta juuri niiden hyvienkään hetkien takia, joita myös on. Olen niin tottunut häneen ja hän tuntuu kuitenkin ""omalta"".

Miksi en pärjää? Kuinka saisin etäisyyttä hänestä, ilman että pitää erota. Olen muutenkin yksinäinen, ei mulla mitään laajaa ja värikästä kaveripiiriä ole. Kukaan ei tunnu ymmärtävän, enkä voi puhua kenellekään. Koska aihe on tämä, niin abstrakti asia, että sitä ei voi konkreettisessti selittää niin että sen ymmärtäisi jopa putkiaivoinen mies.

Kuule, kyllä se nyt vaan vaikuttaa, että mies tukehduttaa sinut täysin.

Hommaa nyt edes joku oma harrastus - tai jotain. Tukahdut kohta kokonaan.

Olisko joku parisuhdeterapeutti tai -leiri hyväksi? Vaikka ei se ukkosi taida sinnekään lähteä.

Et voisi kirjoittaa hänelle? Mun itsen on helpompi kirjoittaa kuin puhua.

Kun ei tuosta nyt kuule oikeasti tule mitään. Jotenkin sun on saatava viestisi perille. Ja jos puhe ei ""kuulu"" niin saman voi sanoa kirjoittamalla?

No mulla on vain sellainen inha fiilis,että jos vuodatan sydämeni paperille, ja mies ei sitten ymmärräkään siitä mitään, niin loukkaan ja annan häpäistä vain taas itseni. Annan itse sille suuren painoarvon, ja lopulta päädyn kuitenkin selittelemään, että ei tämä ole niin vakavaa ja kaikki hyvin. En vain kestä sitä kun mies pomppii ympäri asuntoa ja esittää vastaväitteitä, loukkaantuu kun minulle ei taas mikään riitä, ja pahimmassa tapauksessa aloittaa taas luennon.

Sanoin edellisen luennon aikana, että huomaako mies, että hän on sanonut minulle nuo samat asiat jo 1000 kertaa, enkä ole silti kyennyt auttaan häntä mitenkään tai lakkaamaan olemasta eikä noille ongelmille näköjään tule ratkaisua vaikka kuinka paasaisi.
Hän aloitti uuden luennon perustellakseen, miksi töissä on niin stressaavaa jonka takia hän joutuu aloittamaan aina alusta saman asian sanomisen. Sitten luento siitä, kuinka typerän pomon takia töissä menee meilläkin huonosti.

No, niin menee. Mies ja työ. Mikä siinä on, että ei muuta muka ole elämässä. Ja aina odotetaan että jos puolivuotta vielä jaksaa, niin sitten on parempi olla, kun tämän ja tämän projektin jälkeen palkka nousee, ja voidaan vaikka ostaa isompi asunto (jonka olohuoneessa on parempi akustiikka pitää luentoja tyttöystävälle.)

No mitä jos lopetat selittelyn ja kuuntelun? Sanot, että sinulle riittää nyt. (Ei tarkoita eroa silti.) Et selitä. Ehkä se mies jossain vaiheessä älyää kysyä ja kuunnella?

Jos ei... niin haluatko viettä tällä tavoin seuraavat 40 vuotta?

Enpä voi olla laittamatta tätä uutta keskustelunavausta tähän!!!!!

<<Miehen muokkaus :))
Sanna 09.10. 14:36
Miten olette muuttaneet siippaane, jos jokin ei ole miellyttänyt? Oma poikaystäväni pukeutui ennen tosi kauheasti (näytti lähinnä joltain hevarilta) mutta nyt se on oikein silmää miellyttävä komistus. ;) Samalla sai lähtöpassit pari kaveria jotka oli vähän kehnoa seuraa sille.. onneksi se löysi uusia kavereita mun ystävien joukosta!

Yhteistyössä