Kuvaile millainen henkilö on sivistynyt!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elizabeth Tuura
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elizabeth Tuura

Vieras
Otsikko varmaan kertoo kaiken, toivottavasti.

Minun mielestäni, henkilö joka on sivistynyt on ainakin tapakasvatuksen saanut, sekä on yleissivistyksestä perillä (perusasiat peruskoulussa opitut.)

- Itse en osannut määritellä tuota aivan oikein, mutta. Yrittäkääpä te!

Mä pidän sivistyneenä ihmistä, joka on perillä erilaisista kulttuureista, uskonnoista, eri maiden ja kansojen historiasta sekä tavoista ilmentää erilaisia kulttuureita.

Alkuperäinen kirjoittaja Elizabeth Tuura:
Minun mielestäni, henkilö joka on sivistynyt on ainakin tapakasvatuksen saanut, sekä on yleissivistyksestä perillä (perusasiat peruskoulussa opitut.)

juu et osannut.
sivistynyt henkilö voi kuule aivan helvetin hyvin henkilö jolla on tunneäly paikallaan ja on TÄYSIN kouluja käymätön yksilö.

Tunnen (valitettavasti) montakin akateemista henkilöä jotka ovat hyvinkin sivistymättömiä ja huonosti käyttäytyviä... ja heillä ei ole mitään tietoa yleissivistyksestä.

Joka osaa perusteellisesti käytöstavat.

Ja näille jotka luulevat että lukio ja yliopisto takaa sivistyksen niin olette väärässä, heti alkuunsa. Tiedän monta niin ''olevinaan'' hienostunutta yliopiston käyneitä henkilöiltä, mutta käytöstavat nollassa.

Alkuperäinen kirjoittaja tuota:
Alkuperäinen kirjoittaja Elizabeth Tuura:

juu et osannut.
sivistynyt henkilö voi kuule aivan helvetin hyvin henkilö jolla on tunneäly paikallaan ja on TÄYSIN kouluja käymätön yksilö.

Tunnen (valitettavasti) montakin akateemista henkilöä jotka ovat hyvinkin sivistymättömiä ja huonosti käyttäytyviä... ja heillä ei ole mitään tietoa yleissivistyksestä.

Sinä ainakin osoitit juuri tekstilläsi, että olet kaukana sivistyneestä.

Mun mielestä sivistynyt ihminen osaa ja pystyy keskustelemaan lähes mistä tahansa, kuitenkin toista mollaamatta tai väheksymättä. Hänellä on paljon tietoutta ja hän on kiinnostunut aina oppimaan uutta. Keskustelu sivistyneen henkilön kanssa on mukavaa, sillä silloin keskitytään itse asiaan, eikä edes yritetä päteä tai nousta toisen ylä-tai alapuolelle.

Sivistyneestä ihmisestä vaan huokuu se älykkyys ja sivistys :)

Miksi akateemisia vihataan tällä palstalla niin syvästi? Ja heistä esitetään ryhmänä outoja päätelmiä? Johtuisikohan se ehkä omasta alemmuudentunteestanne...? Kaikki ovat erilaisia ja silti samanarvoisia. Kenenkään ei siis tarvitse tuntea alemmuutta toisia kohtaan, siihen ei ole mitään syytä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sivistynyt ihminen on suvaitsevainen, johtuen laajasa ymmärryksestään. Suvaitsevaisuudella en tarkoita, että kaikki asiat hyväksyisi.

Olen samaa mieltä. Lisäksi sivistynyt on hienotunteinen ja tietää paljon asioista, kuitenkaan ei leveile tietämyksellään. Joku on joskus sanonut että sivistynyt tietää kaikesta jotain ja jostain kaiken.

Alkuperäinen kirjoittaja akateeminen vieras:
Miksi akateemisia vihataan tällä palstalla niin syvästi? Ja heistä esitetään ryhmänä outoja päätelmiä? Johtuisikohan se ehkä omasta alemmuudentunteestanne...? Kaikki ovat erilaisia ja silti samanarvoisia. Kenenkään ei siis tarvitse tuntea alemmuutta toisia kohtaan, siihen ei ole mitään syytä.

Sinulla taitaa olla nyt joku alemmuuden tunne...

Ja akateemiset on niin olevinaan, sen takia heistä ei pidetä. Luullaan ettää olleen ylemmän luokan kansalaisia. Hah.

miksi kouluttamattomia (yo kuite minäkin, en siis mtn suurensuurta) aina tällä palstalla harmaat haukkuu ?
vaikka mä tekstissäni ilmaisin ehkäpä katkeruutta koulutusta hankkineita tuttujani (jotka omasta mielestäni ovat sivistymättömiä ihmisiä ) niin et sinä heitä tunne saatikka minua ja pysty täten lauseeni perusteella sanomaan olenko minä sivistynyt vai en.

Sivistynyt on sellainen joka osaa käyttää veistä ja haarukkaa ruokalaiseessaan, ja sellainen joka ei hörpi keittoa kuin kaatokännissä olevat nuoret kaljapulloistaan!

Sydämen sivistystä voi omata yhtä hyvin sekä pitkälle lukenut tai kouluja käymätön (vanha) ihminen tai sitten ei. Sivistyneisyyttä on mielestäni sekin, ettei tee numeroa itsestään, vaikka olisikin vaikkapa tohtori. Sydämen sivistys - yleissivistys - korkeasti sivistynyt... kaikki tarkoittaa vähän eri asiaa mulle.

Koska tää palsta on lähinnä meidän alemmin koulutettujen leikkipaikka. Ei me tykätä niistä, joilla on hienommat vaatteet kuin meillä tai samettisempi rusetti saparossaan kuin itsellä.

Mä en ole akateeminen, mutta näiden yli 7 palstavuoteni aikana olen huomannut, että täällä suhtaudutaan akateemisiin varsin nyrpeästi. En heitä sitä kateuskorttia nyt peliin, mutta jossainhan on vika, jos ei osaa sulattaa muita kuin itsensä kaltaisia.

Mä olen akateeminen mutta ajattelen, että olen korkeintaan "sivistynyt" omalta alaltani. Kuten muutkin ammattinsa saaneet. Se hienompi sivistys (huom. minusta hienompi ) on sitä laaja-alaisuutta ja suvaitsevaisuutta. Mua ei itseäni haittaa, miten muut koulutukseeni suhtautuvat. Se on vain paperia ja minä olen verta ja lihaa.

en minäkään akateemisia vihaa mutta usein heiltä (joita olen tavannut) saa sen voi etkö raukka ole jaksanut opiskella tai teetkö sä edes töitä tai tienaatko kunnolla-ilmeitä :( sääli.. mä olen selkeesti kyllä tavannut niitä "vääriä" akateemisiä ihmisiä sitten . . .

mutta tuollaiset heitot mitä tuo akateeminen vieraskin heitti niin todistaa kyllä sen että hän on tän porukan selkeesti vähinten sivistynyt..

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Koska tää palsta on lähinnä meidän alemmin koulutettujen leikkipaikka. Ei me tykätä niistä, joilla on hienommat vaatteet kuin meillä tai samettisempi rusetti saparossaan kuin itsellä.

Mä en ole akateeminen, mutta näiden yli 7 palstavuoteni aikana olen huomannut, että täällä suhtaudutaan akateemisiin varsin nyrpeästi. En heitä sitä kateuskorttia nyt peliin, mutta jossainhan on vika, jos ei osaa sulattaa muita kuin itsensä kaltaisia.

Oma palstailukokemukseni on huomattavasti lyhyempi, mutta olen ollut huomaavinani, että ihmiset eivät ole niinkään allergisia akateemisuudelle sinänsä kuin sille sanalle. Pahemman ryöpyn saa niskaansa se, joka tituleeraa itseään nimellä akateeminen kuin se, jonka kirjoituksista tiimarivihkoa pitävä voi päätellä tutkinnot, pääaineet ja valmistumisvuodet.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Oma palstailukokemukseni on huomattavasti lyhyempi, mutta olen ollut huomaavinani, että ihmiset eivät ole niinkään allergisia akateemisuudelle sinänsä kuin sille sanalle. Pahemman ryöpyn saa niskaansa se, joka tituleeraa itseään nimellä akateeminen kuin se, jonka kirjoituksista tiimarivihkoa pitävä voi päätellä tutkinnot, pääaineet ja valmistumisvuodet.
Totta tuo. Palstalla kuitenkin pelataan nimenomaan sanoilla. Kun ei muutakaan pelivälinettä ole.

Yhteistyössä