Kuvaile millainen henkilö on sivistynyt!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elizabeth Tuura
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä voin tunnustautua akateemiseksi, kaiken ryöpytyksenki uhalla. :) Akateemisuus voi olla mielentilakin, mulle se on lähinnä koulutus. Ja mulle on oikeastaan ihan yksi lysti, mitä toiset ovat tai eivät ole opiskelleet, samoja polkujahan tässä kuitenkin tallataan.
Ja heitänpä oman lusikkani tähänkin keitokseen...

Tässä taitaa nimittäin mennä puurot ja vellit sekaisin, puhutaan paristakin eri asiasta päällekkäin. Sivistys on eri asia, kuin se, käyttäytyykö henkilö sivistyneesti. Sivistyneesti voi käyttäytyä kouluttamatonkin henkilö, kuka tahansa, joka omaa hyvät käytöstavat ja noudattaa niitä. Sivistys taas viittaa tiettyyn tasoon, joka saavutetaan asioita oppimalla, joko peruskoulussa (yleissivistys) tai sitten korkeammissa kouluissa. Koulu ei toki ole ainoa paikka, missä voi sivistyä, tunnen useita ihmisiä, jotka ovat ihan itsekseen ottaneet asioista selvää, ja sivistyneet. Tsekatkaa Wikipedian viisaat sanat: http://fi.wikipedia.org/wiki/Sivistys

"Tietoyhteiskunta tai muodolliseksi yleissivistykseksi kutsuttu yleistieto, koulutus tai etiketti eivät hänestä vielä takaa sivistystä".

Olin kerran joissakin hienoissa tanssiaisissa, ja siellä eräs henkilö joka oli akateemisesti kouluttautunut kauhisteli, sitä että olen vain opiskellut itseni merkonomiksi.
Keskustelu meni näin. Minä sitten loukkaannuin kun hän alkoi, selittää meistä ''alemmin koulutetuista'' jotka emme ole viitsineet itseämme sivistää. Hän julkesi sanoa minulle: ''Toivottavasti opiskelet ja kehität itseäsi tulevaisuudessa, työväen ammatit eivät ole hyviä jne.'' Ettäs kehtasikin, mokomakin moukka.

Ja sitten hänen tapakäytöksestään. Hän ei edes viinilasin jalasta viitsinyt pitää kiinni, tietysti tuollaiset asiat on anteeksi annettavia, mutta kuitenkin. Ja muutenkin hänen tapansa olivat vulgaariset. Ei ole sivistynyttä käytöstä, arvostella ihmisiä koulutuksen perusteella. Ja vielä se, että hän julkesikin vielä sanoa, että luulisi perheeni olevan valmis kouluttamaan minua, kun olen aatelinen. Sitten hän lisäsi vielä, että ''Nykyään taitavat aateliset olla köyhiä kuin kirkonrotat.'' En vastannut siihen mitään ja tarjosin hänelle viinilasillisen.

Yhteistyössä