kvtes ja 2kk työssäoloehto ennen äitiyslomaa että saa 72vrk palkkaa, vaikuttaako sairasloma??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras äiti

Vieras
olen hoitoalalla töissä ja meillä on se kvtesin systeemi että äitiysloman 72 ekalta arkipäivältä saa palkan, jos on ilmoittanut työnantajalle raskaudesta viimeistään 2kk ennen äitiysloman alkua ja on ollut myös työssä saman verran. Mutta miten jos joudun jäämään nyt väkisin sairauslomalle ennen äitiysloman alkua, kerryttääkö sekin tuota työssäoloehtoa vai katsotaanko se sitten vaillinaiseksi?

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta tilanteesta? Minulla on ehkä tilanne, että on pakko jäädä töistä pois ja äitiyslomaan olisi vielä noin kuukausi aikaa.. :(

Olin kans sijaisena ennen kuin jäin äitiyslomalle. Mutta jouduin jäämään saikulle muutamaa viikkoa ennenkuin äitiysloma olisi alkanut. Ja ihan normaalisti tuli tuo 72vrk:n palkka. Tosin olin ollut kyllä jo pikkasen pidempään sijaistamassa... Mutta luulisi,ettei sairasloma siihen vaikuta. Kannattaa soittaa liittoon ja palkanlaskijallekkin :)

En valitettavasti osaa vastata kysymykseesi, mutta pohdiskelin itse samaa edellissyksynä. Sain viran, kun olin raskaana. Ehdin olla TASAN 2 kk töissä ennen äitiyslomaa. Oikeastaan neuvolassa muutettiin laskettu aika päivää edemmäs, jotta se 2 kk tuli täyteen... En uskaltanut olla päivääkään pois töistä sen kahden kk:n aikana. Ei onneksi raskauden takia tarvinnutkaan. Flunssaisenakin olin töissä, vaikka normaalisti oisin kyllä jäänyt kotiin. Kysy luottamusmieheltä. En itse silloin löytänyt kvtessistä kohtaa, jossa asia olisi suoraan kerrottu.

olen ollut töissä vajaat 2kk ja toimeni on vakituinen. mutta kieltämättä sitä miettii tätä sairausloma-ajan palkkaakin nyt, jos pakosti joudun jäämään kotiin. kun kvtesissähän sanotaan että jos on ollut työssä 60 päivää ennen sairauslomaa, saa täyden palkan 60 ekalta päivältä. Onkohan se 60 kalenteripäivää vai 60 työpäivää?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras äiti;25794247:
olen ollut töissä vajaat 2kk ja toimeni on vakituinen. mutta kieltämättä sitä miettii tätä sairausloma-ajan palkkaakin nyt, jos pakosti joudun jäämään kotiin. kun kvtesissähän sanotaan että jos on ollut työssä 60 päivää ennen sairauslomaa, saa täyden palkan 60 ekalta päivältä. Onkohan se 60 kalenteripäivää vai 60 työpäivää?

jos oot sen 2kk töissä ennenkuin jäät saikulle niin saat ainakin sen äitiysloma-ajan palkan, veikkaisin kyllä että sama 2kk(60 kalenteripäivää) pätee myöskin tuohon saikkuun.

[QUOTE="moi";25794282]se on 60 kalenteripäivää[/QUOTE]

kiitos!!! tiedätkö sitä vielä kertoa, että kun olen 2vkoa sitten joutunut olemaan 2 työpäivää poissa sairaan lapsen vuoksi, nollautuuko tuo 60 työpäivän laskenta vai vähennetäänkö ne sairauspäivät vain niistä päivistä, jotka työsuhteessa olen jo ollut? jos se 60 kalenteripäivää työsuhdetta riittää, olen turvallisilla vesillä. Mutta jos tuo lapsen parin viikon takainen sairastuminen aloittaa 60 päivän laskemisen alusta, sitten tilanne onkin toinen... :(

Yhteistyössä