kyl meinaa olla tiukassa.. ( pojan käyttäitymis asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetouhua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmetouhua

Vieras
saatiin tänään tuloksia pojan adhd epäilystä....
en van oikeen käsittänyt sitä kun kielellisellä puolella ( puheen muistaminen/ ymmärtäminen) oli ihme laitettu että terävä poika sanoissa ( yli6-8v ikätasoinen) ja sitten ymmärtämisessä ja muistissa oli että vain kysymysmerkki. toinen psykologi saanut testeissä niin että 3v ikätasoista mutta toinen taas sitten yli6v ikätasoista... ei nää ihan yks selitteisiä ole mutta päiväkoti on vahvasti mieltä että poika tarvitsee kaikessa puheessa puheterapeuttia.. jopa sanoissa... neuvola sitä mieltä että r kirjaimessa vaan apua (surisemalla sanoo r)
ja puheteraupetti vaan nostelee olkapaitaan ja sanoo että aikamuodot ja muut tarttee apua (edessä, takanma, huomenna..) eli mitäköhän tässä alkais pojan kanssa nytten harjoittelee, ja mikä se todellinen avun tarve on.. piti vaan purkaa, ihmetyttää nämä tälläset....
ja kaikki oli luonnollisesti myös erimieltä sitten tästä ylivillkaudesta ja tarkaaivaisuudesta. psykologi sano et selvästi tark. puolella on mätää ja päiväkoti kielsi..
minua äitinä ei siis taaskaan kuuneltu kunnolla...

poika siis just täyttänyt 5vee....muistaako teidän 5 vuotiaat tälläisen komennan...esim. - hae oma pukusi naulakosta, sitten peset kädet, jonka jälkeen teet sitä ja tätä....

Miten sun mielestä?

ADHD lapsellakin saattaa olla erittäin hyvä ulosanti. Siskon poika ainakin käyttää mielellään erikoisia sanoja ja osaa tehdä mahtavia lauseita. Oppi lukemaan ihan ite 5 vuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
poika siis just täyttänyt 5vee....muistaako teidän 5 vuotiaat tälläisen komennan...esim. - hae oma pukusi naulakosta, sitten peset kädet, jonka jälkeen teet sitä ja tätä....

Meidän poika ei muistanut. Sillä onkin todettu lyhytmuistissa joku heppoisuus. Minusta se taas on ihan selvää, ettei lapset muista, ellei niille toista monta kertaa ja sitten vielä tarkista, tuleeko tehtyä.

Kun käsken pojan (nyt 8 ) tehdä jotain, kysyn häneltä käskyn jälkeen usein että mitä piti tehdä. Sillon se muistaa sit paremmin. Samanlainen olen ollut itse, enkä näe siinä mitään kummallista.

jos kuuntelee niin muistaa, aina ei vaan muista kuunnella :D

minun mielestäni on pojalla sen verran VAHVAT piirteet tuohon adhd:hen että jonkin sortin ylivillkaus/tark. häiriö on. mutta tuo että kaikki kieltää tai puoltaa toisiaan saa ajattelemaan että mitä varten on olemassa näitä terapeutteja, jos asiat eivät etenä niidenkään kautta.
poikaa saa juu muistuttaatekemisistä. mielestäni pojan vaikeus vain ontuo ettei se käsitä aikaa ollenkaa. tyyliin sanoo että eilen oltiin pihalla, jos ollaan oltu TÄNÄ aamuna jne...näiden kaikkien terapioiden ja muiden jälkeen luulin saavani jotain vastauksia ja "apua" lapselle mutta aika ympäri pyöreetä tuo on...

minun mielestäni on pojalla sen verran VAHVAT piirteet tuohon adhd:hen että jonkin sortin ylivillkaus/tark. häiriö on. mutta tuo että kaikki kieltää tai puoltaa toisiaan saa ajattelemaan että mitä varten on olemassa näitä terapeutteja, jos asiat eivät etenä niidenkään kautta.
poikaa saa juu muistuttaatekemisistä. mielestäni pojan vaikeus vain ontuo ettei se käsitä aikaa ollenkaa. tyyliin sanoo että eilen oltiin pihalla, jos ollaan oltu TÄNÄ aamuna jne...näiden kaikkien terapioiden ja muiden jälkeen luulin saavani jotain vastauksia ja "apua" lapselle mutta aika ympäri pyöreetä tuo on...

No sehän on kai aika ominaista, ettei käsitä aikaa lainkaan.

Itse työskentelen adhd-lasten kanssa, ja niitä kyllä on joka lähtöön.
Kannattaa käyttää apuna kuvia, usein se menee paremmin perille kuin puhe. ja puheessakin kannattaa muistaa, että lyhyet selkeät lauseet menee paremmin perille kuin että puhuu kuin papupata.

Yhteistyössä