Kyläkoulu paratiisi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiinnostaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiinnostaa

Vieras
Paljon taas keskustellaan kyläkoulujen lakkauttamisista, säästöjä haetaan. En ole itse aikanaan käynyt kyläkoulua, olin isossa koulussa...Mietin miten on, onko ne niin ihania paikkoja kuin yleensä annetaan ymmärtää? Eli että eri-ikäiset lapset toimivat sulassa sovussa, tukevat toisiaan, ei esiinny kiusaamista, opettajat ja vanhemmat toimivat yhteistyössä, järjestetään talkoita, kaikilla on hyvä ja turvallinen olo, koulu on kylän toimiva keskus. Jne. Miten te jotka olette kyläkoulun käyneet olette kokeneet asian, tai lapsenne, jos käyvät kyläkoulua?

Mun mies oli pienessä kyläkoulussa ja sanoi, et vaikka paljon oli hyvää niin oli myös huonoa.
Opetuksen taso kärsi, kun sama opettaja opetti yhtä aikaa kolmea tai neljää luokkatasoa.
Sen kyllä huomasi kuulema sit yläasteella, et esim. äidinkielen taso oli näillä kyläkoululaisilla huonompi kuin isosta koulusta tulleilla.

Itse olen ollut kyläkoulussa (60 oppilasta), kyllä siellä kiusaamista oli silloin 70-80-lukujen taitteessa. Kaveri samaan aikaan vielä pienemmässä: koska muut jo osasivat lukea niin ope ei viitsinyt yhtä opettaa...
No, nyt on lapset menossa samaan kouluun, joka tosin kasvanut n. 100 oppilaaseen.

Itse mielummin laittaisin lapseni isompaan kouluun. Täällä isompi tarkoittaa siis muutaman sadan (270 oppilasta) lapsen koulua. Eikä noita kyläkouluja taida olla pojan kouluiässä enää ollakaan. Se vaan niissä on huonoa, et sit pisimmältä tulevat lapset joutuu tosi aikaisin aamulla taksiin ja myöhään tulevat kotiin kun reilu 50km taitaa olla kauimmaisen koulumatkat sitte.Ellei jopa ylikin.

Tuskin mikään asia on sellainen että siinä on vain pelkkää hyvää.
Jos esim. se kyläkoulu on ns. liian pieni, siellä ei löydy samanikäisiä ja samaa sukupuolta olevia kavereita jne.
Itse olen käynyt kyläkoulua ja nyt lapseni käyvät samaa kyläkoulua ja jo yläasteelle siirtynyt lapseni sanoo että kyllä pieni koulu on antanut paljon, kun vertaa kavereita jotka ovat olleet isoissa kouluissa.
Nyt tätä meidän koulua ollaan lopettamassa, säästöihin vedoten. Oppilaita on nyt yli 40 ja oppilasmäärä pysyy samana tulevina vuosina ja lisäksi on eskarit n. 15. Ongelmana on että lapsia on liikaa, he eivät mahdu minnekään vaan heidät täytyy jakaa kolmeen eri kouluun.

Muutettiin, kun isot tytöt olivat alakoulussa ja koulu muuttui kaksi luokkaiseksi kyläkouluksi. Samantien nousi molempien tyttöjen todistukset yli numerolla ja he todella viihtyivät siellä.
Nyt kuopus käy isoa koulua ja on isossa kieliluokassa ja pärjää hyvin koulussa ja viihtyy.

Tykkäsin itse tuosta kyläkoulusta enemmän.....

Ite kävin isossa koulussa. Lapseni käy pienessä koulussa. Ja pystyn siis näkemään koulujen välisen eron. Kyllä voin sanoa että ap:n mainitsemat asiat ovat huomattavissa.

Meillä on kaksi lasta 'kyläkoulussa' , vaikka kaupungissa asutaankin. Halusimme lapset nimenomaan tähän kouluun, koska on pieni ( yht. 40 oppilasta ) ja siten kaikki tuntevat kaikki eli turvallinen, eikä kiusaamista esiinny siinä määrin kuin isoissa kouluissa. Kaikenikäiset lapset leikkivät välitunnilla yhdessä :) Olemme olleet tosi tyytyväisiä.

Omat muksuni ovat pienessä kyläkoulussa ja ainakin se on parempi vaihtoehto, kuin muut lähiympäristön koulut. Saavat käydä yläluokatkin tutussa ympäristössä ja porukassa. Ja pienimmistä on ihanaa, kun isommatkin osallistuvat leikkeihin.

Opetusryhmät ovat kohtalaisen pieniä, opettajilla on aikaa ja jopa halua hoitaa opetustyönsä kunnialla. Kaikki tuntevat toisensa, eli jos jotain ongelmia ilmenee, niihin voidaan reagoida ajoissa. Ja ruoka on mahtavaa!

Eli mielipiteeni on tämän yhden kyläkoulun kohdalla, että se on lapsille pienin mahdollinen paha. Toki on asioita, jotka voisivat olla paremminkin, mutta tässä tapauksessa voin ne sietää.

Yhteistyössä