Kyllä jaksaa sataa.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Päivällä tuli niin maan perkuleesti vettä ja vieläkin jaksaa sataa.

7823843-wide.jpg


Rankkasateet aiheuttivat torstai-iltana tulvan Tampereella. Kuva Soukanlahden sillan luota, jossa vettä oli pahimmillaan noin metrin verran.


Hätävarakalusto käytössä

Valkoinen Mazda tekee kelta-punaisen puomin edessä U-käännöksen, kun näkee Armonkalliolla sijaitsevan Laivakadun olevan veden vallassa.

- Joka paikassa tulvii vedet sisälle, kuvailee vettä pumppaamassa ollut ylipalomies Markku Haapanen aluepelastuslaitoksen illan urakkaa.

Haapanenkin on ollut ensin urakoimassa Ylöjärvellä, ja sitten kutsu kävi Tampereelle.

- Tämä on kuitenkin illan mittasuhteissa pieni vahinko, sanoo Haapanen ja nyökkää Laivakadun vesilammikkoa.

- Sade aiheuttaa suuria ongelmia. Koko itäinen puoli, Vehmaisen ja Pappilan alueet ovat veden vallassa. Jonossa on vajaat kymmenen hälytystä nytkin. Kiire on kova, Willman ehti kommentoimaan tilannetta illalla.

Laivakadulla vettä poistettiin pumpulla, joka oli seissyt 15 vuotta käyttämättömänä.

- Kaikki hätävara on otettu käyttöön, kertoo Markku Haapanen.

Iltakymmeneen mennessä vettä oli satanut rutkasti. Sademäärä oli Ilmatieteenlaitoksen päivystävän meteorologin mukaan torstaina Tampereen seudulla paikoitellen yli 30 millimetriä. Näin suuri sademäärä aiheuttaa helposti tulvia.

Aamulehti
 
Tampereen Vehmaisissa vesi vyöryi taloon toistamiseen ja tuhosi asunnot

Edellisen rankkasateen jälkiä ei vielä ollut ehditty korjata, kun vesi vyöryi taas asuntoihin Vehmaisten Rasulankadulla Tampereella torstai-iltana. Kaksikerroksisessa pienkerrostalossa ei ole kellaria, joten vesi nousi suoraan asuintiloihin ovien raoista ja maan alta.

Vettä oli sisätiloissa lattioilla pahimmillaan 15-20 senttimetriä. Asunnot ovat toistaiseksi asuinkelvottomia, sillä niiden lattiat ovat perustuksia myöden märät.

- Edellinen tulva oli vasta viime viikolla 18. päivä maanantaina. Juuri oltiin saatu lattiat ja seiniä revittyä auki ja niiden kuivatus käyntiin, manaa taloyhtiön isännöitsijä Jarkko Vainio.

Kuka korvaa vahingot?
Kaupunki oli tulvimisongelman takia aloittanut talon tontilla torstaina aamupäivällä kaivuutyön, jonka avulla yritettiin saada ojia ja viemäreitä paremmin vetäviksi.

- Se nyt vähän sitten myöhästyi. Työ keskeytettiin iltapäivällä sateen alkaessa, mutta sitten se piti hoitaa yöllä paniikissa loppuun, kertoo Vainio.

Tiedossa on kovaa vääntöä siitä, kuka maksaa vesivahinkojen korvaukset.

- Vakuutus ei korvaa talon ulkopuolelta tullutta vesivahinkoa ja kaupunki taas työntää vastuuta taloyhtiölle. On tämä pienelle taloyhtiölle aikamoinen paikka, huokaa Vainio.

Isännöitsijän suurin huoli on, ettei taloa mahdollisesti enää saada asuttavaan kuntoon.

Kati Kalliosaari

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/102518.shtml


aika kamalaa :(
 
Tulva tuhosi asuntoja Tampereella torstaina
29.08.2008 19:53

Rankan sateen aiheuttama tulva tuhosi pienkerrostalon alakerran asunnot Tampereen Vehmaisissa torstai-iltana. Asuntoihin tulvi 15-20 senttiä vettä.

Edellisen kerran tulva koetteli samaa taloa kaksi viikkoa sitten. Niitä vahinkoja oltiin korjaamassa, kun tulva iski uudelleen.

- Huonekalut ja kaikki meni pilalle. Edellisen tulvan jälkeen nosteltiin tavaroita ylemmäksi. Nyt meni nekin, sanoo talon isännöitsijä Jarkko Vainio.

- Alkaa itseltäkin loppua motivaatio, kun tulva iski toistamiseen. Edellisen tulvan jälkeen tehty kuivatustyö oli täysin turhaa, Vainio sanoo.

Samana päivänä kaupunki teki talon kohdalla ojitustöitä, mutta kun rupesi satamaan, työt lopetettiin.

- Jos oja olisi kaivettu paivällä loppuun, se olisi vienyt kaiken veden ja tulva olisi estynyt. Kun rupesi satamaan, hommat näytti loppuvan, sanoo Vainio.

- Yöllä ne kaivoivat ojan auki reilussa tunnissa. Se ei olisi ollut iso homma päivällä, mutta siinä vain pyörittiin ja ihmeteltiin pitkään, Vainio sanoo.


Vesi tulvi taloon kaupungin sadevesijärjestelmästä. Kaupunki on kuitenkin ilmoittanut taloyhtiölle, että se ei korvaa vahinkoja.

- Tästä tulee iso prosessi. Syntyneet vahingot ovat iso paukku näin pienelle taloyhtiölle, sanoo isännöitsija Jarkko Vainio.
IS

:headwall:
 

Yhteistyössä