Kyllä mä ihmettelen niitä äitejä,joilla esim.useaan kertaan/vko harrastuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuuuiiii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuuuiiii

Vieras
Toisessa ketjussa kyseltiin miksi on "kova pala" jos toiset äidit jatkaa elämäänsä harrastaen, juhlien lapsen syntymän jälkeen jne..

Kotiäitien kohdalla ymmärrän, että jumppaan on aikaakin pari tuntia viikossa ja käydään kahvittelemassa ystävien kesken. Mutta kun molemmat vanhemmat on töissä ja lapsi on hoidossa, niin kyllä vähän ihmettelen, jos on vielä aikaa harrastuksiin viikottain ja "kahvitteluihin" ilman lapsia. Hoitopäivät ovat pitkiä jos vanhemmat on sen päälle 8h töissä ja kotirutiinit vie aikaa. Tunnen pari tällaista äitiä ja lapsi on ihan jatkuvasti muualla hoidossa. Tulee sellainen mielikuva, että äiti eikä isä halua sitoutua lapseen täysin kun esim. viikonloppuisin odotetaan sitä omaa bilereissua eikä yhdessäoloa perheen kanssa. Työssäkäyvillä ei ole aikaa todellakaan juosta jumpissa 4x vko ilman että lapset siitä kärsii. Ja ihmettelen myös niitä jotka ei halua viettää enempää aikaa lapsen kanssa, kun ne muutamat tunnit illasta käytetään mieluummin harrastuksiin kuin lasten kanssa olemiseen.

[QUOTE="Silja";22487556]Voivoi jotkut haluaa pitää huolta kunnostaa:)[/QUOTE]

Ei se siltikään tarkoita että pitäis hoidosta hoitoon juosta... Kunnostaan voi huolehtia myös lapsen kanssa, jos vain haluaa.

Mutta ei molempien vanhempien tarvitse mennä harrastuksiin samana iltana eikä monta kertaa viikossa. Ja arkiliikunta on aina terveellisempää kuin liikuntatunnit. Esim. töihin voi mennä muutenkin kuin omalla autolla ja portaita voi käyttää.

Minusta on aika erikoista, että ne pari tuntia illasta mitä voisi olla lasten kanssa käyttää mieluummin jumppaan (jossa mene se pari tuntia suihkuineen, pukeutumiseen..) kuin on lasten kanssa, USEASTI viikossa. Kunnosta voi pitää huolta vähän vähemmälläkin kuin käydä monta kertaa viikossa kuntosalilla. Varsinkin jos lapsi on melko pieni, on minusta outoa, että omasta kunnosta huolehtiminen tärkeämpää kuin lapsen kanssa olo

Mun lapsi ei kyllä ole kenenkään muun hoidossa, vaan isänsä kanssa, mutta hyvin ehdin käydä pari kertaa viikossa jumpassa, kahvilla tai jotain muuta itsekseni. Jumpani alkaa samaan aikaan kun lapsi menee nukkumaan, joten ei ole lapselta mitenkään pois. Sama juttu jos menen jollekin kaverille tai kaverin kanssa kahvilaan kahvittelemaan. Viikonloppuisin käyn usein kirpparilla tai kirjastossa itsekseni tai jonkun kaverin kanssa ja hyvin usein nekin on ajoittunut lapsen päiväunien ajalle, ainakin osittain. Toki niitäkin on, joilla lapsi on jatkuvasti hoidossa kodin ulkopuolella ja tunnekin sellaisia, mutta hyvin pieni vähemmistö uskon noiden kuitenkin olevan. Suurin osa ehtii kyllä viettää aikaa lapsensakin kanssa ja osaa ajoittaa menonsa nin ettei lapsi kärsi. Toisaalta meill isä haluaa olla välillä lapsen kanssa ihan kahdestaan, joten ei se ole vain minun "etuni" käydä jossain yksin.

[QUOTE="suski";22487543]Oon samaa mieltä. Lasten ei pitäisi joutua toisten hoitoon tarhapäivän päätteeksi muuta kuin satunnaisesti.[/QUOTE]

Monessa perheessä on isäkin. Äiti ei ole ainut mahdollinen huoltaja kaikissa perheissä.

Mikä ongelma siinä on että lapset täällä isänsä kanssa viettävät aikaa kun menen huomenna pikkujouluihin?

Siis te jotka käytte työpäivän pääteeksi vielä jumpissa monesti viikossa, eikö teitä itseänne harmita, että ette voi olla enempää lasten kanssa? Ihmettelen. No, meitä on moneksi....

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22487608:
Siis te jotka käytte työpäivän pääteeksi vielä jumpissa monesti viikossa, eikö teitä itseänne harmita, että ette voi olla enempää lasten kanssa? Ihmettelen. No, meitä on moneksi....

Mihin lapsi tarvitsee minua nukkuessaan?

Itse käyn viisi kertaa viikossa juoksemassa ja hyvin onnistuu, vaikka kaksi lasta ja käyn töissä. Joskus käyn lenkillä aamulla ennen lasten heräämistä, joskus illalla kun jo nukkuvat, joskus isä on illalla lasten kanssa ja viikonloppuisin isä tai isovanhemmat ovat sen aikaa lasten kanssa.
Ihan varmasti niin lasten kuin itseni kannalta hyvä juttu, kun tuon tunnin otan ihan van itselleni.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22487608:

Ei harmita mutta sinua ilmeisesti harmittaa minunkin puolestani se että saan liikuntaa ja olen sen jälkeen iloinen ja virkeä :)

Ihannetilanne ois varmaan se, että vanhemmat harrastaa esim. vuoroilloin viikolla ja viikonloput vietetään perheen kesken. Tai jos toisen pitää mennä juhlimaan, niin menee lasten nukkumaanmenon jälkeen eikä makaa koomassa seuraavaa päivää krapulan takia.

[QUOTE="vieras";22487597]Monessa perheessä on isäkin. Äiti ei ole ainut mahdollinen huoltaja kaikissa perheissä.

Mikä ongelma siinä on että lapset täällä isänsä kanssa viettävät aikaa kun menen huomenna pikkujouluihin?[/QUOTE]

Joo sinänsä aika hauskaa, että jos on vaikka kotiäiti ja isä töissä, niin kukaan ei ihmettele, miten mies voi käydä vielä töiden jälkeen 3 kertaa viikossa pelaamassa sählyä, kun tuo aika on kuitenkin pois lapsen kanssa olemisesta. Sen sijaan jos äiti on sen kolme "ylimääräistä" tuntia pois, niin johan on katastrofi.

Okei, täällä ei kellään ole siitä lasten kanssa olosta aika pois vaikka käy viisi kertaa viikossa jumpassa.. No se on hyvä se. Tosielämässä olen nähnyt vaan ihan muuta :) .

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22487580:
Minusta on aika erikoista, että ne pari tuntia illasta mitä voisi olla lasten kanssa käyttää mieluummin jumppaan (jossa mene se pari tuntia suihkuineen, pukeutumiseen..) kuin on lasten kanssa, USEASTI viikossa. Kunnosta voi pitää huolta vähän vähemmälläkin kuin käydä monta kertaa viikossa kuntosalilla. Varsinkin jos lapsi on melko pieni, on minusta outoa, että omasta kunnosta huolehtiminen tärkeämpää kuin lapsen kanssa olo

Jumppaan/salille voi menna myos lasten nukkumaanmenon jalkeen. Jotkut valitsee sohvan ja sipsipussin, jotkut jumpan.

Joo sinänsä aika hauskaa, että jos on vaikka kotiäiti ja isä töissä, niin kukaan ei ihmettele, miten mies voi käydä vielä töiden jälkeen 3 kertaa viikossa pelaamassa sählyä, kun tuo aika on kuitenkin pois lapsen kanssa olemisesta. Sen sijaan jos äiti on sen kolme "ylimääräistä" tuntia pois, niin johan on katastrofi.

Kyllä mä itse asiassa ihmettelen niitä miehiäkin, jotka käyvät omissa harrastuksissa monta kertaa viikossa. Esim. erään kaverin miestä ei paljoa näy kotona, eikä rauhalliselle yhdessäololle ole aikaa. Jos on PIENIÄ lapsia ei elämäänsä voi jatkaa ihan samalla tavalla kuin ennen jos haluaa antaa aikaa yhdessäololle. Ja ihmettelen jotka ei halua olla vapaa-aikaa perheen kanssa, vaan tarvitaan MONTA KERTAA viikossa oma harrastus.

En minäkään tajua ap:n logiikkaa. Mikä ihmeen oikeus mulla on edes viedä lapsen ja isän yhteistä aikaa. Se on kuule ihan yhtä tärkeää kuin äidin ja lapsen. Palstaa lukiessa tulee sellainen olo, että isän rooli on jotain muuta kuin äidin rooli - perheen maksaja ja elättäjä jota ei arjessa saa näkyä ja kuulua.

Leikittekö te lapsen kanssa koko perheen voimin kaiket illat?

No minun harrastukseni eivät ole aina kodin ulkopuolella (mutta omaa aikaa vaadin itselleni lapsesta ja työstä huolimatta), joskus lapsi on kanssani harrastuksesta (jos haluaa) ja joskus lapsi ihan haluaa olla isänsäkin kanssa :D

mulla yks kaveri joka yritti lasta mooonta vuotta ja toistakin yrittänyt jo yli vuoden. tämä heidän ainokainen 2v on päivähoidossa, ja sen lisäksi 3-5krt viikossa mummoilla hoidossa kun vanhemmilla on harrastuksia. äidillä jumpat vie 4 iltaa ja isällä omia urheiluharrastuksia pari krt vkossa. tämän lisäksi äiti haluaa aina kahvitella ilman lapsia ystävien kanssa, kun "ei lapsen kanssa voi mitään tehdä"...

mua harmittaa lapsen puolesta, miltä tuntuu ettei äiti ja isä voi muutamaa vuotta pitää taukoa "pakollisista" harrastuksista, tai ainakin vähentää esim yhteen kertaan viikossa. ja tosiaan voi kärrytellä pienen lapsen kanssa ja käydä vaik puistoissa/metsässä touhuamassa. tai jumpata kotona! ihme touhua. en vaan ymmärrä.

he näkee toisiaan ja lastaan todella vähän, olis ehkä parisuhteenkin etu käydä yhdessä perhekävelyillä jne...

Hm no riippuu tilanteesta.
Jos isä on lasten kanssa vaikka sen tunnin jumpan ajan niin musta se ei sitten ole niin paha, kunhan viikonloput sitten käytetään yhdessäoloon.

Meillä varmaan tulee menemään niin kun joskus kolmen vuoden päästä palaan "normielämään" että käyn kolme kertaa viikossa jumpassa minkä ajan isä on lasten kanssa ja isä käy kerran viikossa bänditreeneissä minkä ajan minä tietenkin olen lasten kanssa. Ja viikonloput on täysin pyhitettyä perheaikaa.

Varmaan tietenkin koitan suplia noi omat liikumiset vaikka päällekkäin lasten harastusten kanssa tai jotenkin muuten järkevästi.
Tietenkin voi olal että tyydyn ihan aamuisiin lenkkeihin ja teen kotonakin. Sen näkee sitten mikä tuntuu hyvältä kokonaisuuden kannalta :)

Eli kaikkien lasten molempien vanhempien pitäis työpäivän jälkeen olla kotona vaan eikä harrastaa mitään siihen asti kunnes lapset täyttää 18v?

Vai mikä ikäraja sulla tässä on että vanhemmat voi VUOROTELLEN harrastaa?

Itse asiassa kyllä me vietetään aikaa lasten kanssa lähes kaikki illat. Jutellaan, leikitään tai pelataan koko perhe. Eikö sitten kaikissa perheissä tehdä niin :-O ? MITÄ te teette? Meillä tosiaan lasten kanssa ehtii olla sen 4h hoitopäivän jälkeen, niin eipä rutiinien jälkeen edes jää kovin paljoa aikaa yhdessäololle . saati jos molemmat kävisi monta kertaa viikossa harrastuksille. Siksi ollaankin illat yhdessä, jutellaan ja pelleillään. Ja olen kyllä kuvitellut että useimmilla on näin

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22487732:
Itse asiassa kyllä me vietetään aikaa lasten kanssa lähes kaikki illat. Jutellaan, leikitään tai pelataan koko perhe. Eikö sitten kaikissa perheissä tehdä niin :-O ? MITÄ te teette?

Onhan munakello raksuttamassa, että varmasti se standardi lapsen kanssa vietetystä ajasta täyttyy? Siis maailmassa on lapsia, jotka näkevät nälkää, sotaa, väkivaltaa, tappoja, heitä kuritetaan, heitä lyödään, eivät saa ruokaa, Suomessakaan ei kaikilla lapsilla ole todellakaan hyvä olla, alkoholismia, kuritusta, väkivaltaa, huumeäitejä/isiä - ja ap. jaksaa valittaa äideistä jotka kehtaavat jumalauta harrastaa kun lapsi on kotona.

Kyllä, harrastan, kyllä olen vielä ihminen, nainen, hengittävä olenko, kyllä, saan voimaa, iloa, reippautta harrastuksista, pysyn hyvässä kunnossa, mieskin vielä kehuu minua ja kyllä, lapseni saavat minulta rakkautta mielin määrin, tuskinpa ovat minua aikuisena syyttämässä siitä, että kävi aerobickissä 2 krt/vko ja isä oli meidän kanssa.

Lapsiparkkiin tuodaan paljon lapsia suoraan tarhasta, vanhemmat käyvät yhdessä salilla 2-4 krt viikossa. Jos lapsi on ollut 8-9h päiväkodissa ja sen jälkeen 2h lapsiparkissa niin aika pitkä päivähän sille tulee. Kolme kertaa viikossa tuo 4-6 h lisää hoitotunteja. Mun mielestä siinä on aika iso ero.

Mutta kaipa se on muotia, sellanen osa-aikavanhemmuus, välillä voi moikata lastaan ja kysellä hoitajilta miten päivä on mennyt. Enemmän hereilläoloaikaahan se lapsi sitten viettää muitten hoidossa kun vanhempiensa. Kun puhutaan alle kouluikäisistä lapsista niin se on aika surullista.

Yhteistyössä