kyllä noi lestat on ihme porukkaa....ei voi muutakun ihmetellä

PieniTytönTylleröinen

Aktiivinen jäsen
20.11.2006
6 764
1
38
kuulin tänään että tytön ryhmässä on yksi lesta ja ne oli yks päivä viime vk tanssinut ja kuunnellut musiikkia, niin se isä oli pitänyt kauheen saarnan sille tytölle kotona, et sinähän et tanssi etkä kuuntele mitn.

ja sit toi isä oli sanonut kerhon tädillekin jtn.asiaan viittaavaa...
siis voi luoja mitä ne mukulat saa sit tehä..ei oo tv:tä,ei saa kuunnella musaa,ei tanssia,eikä varmaan saa käydä elokuvissakaan tai teattereissa |O

Kyl mun lestadiolais ystävät kuuntelee musiikkia, radiota, käy teatterissa, baletissa ja oopperassa, voi tanssia, nettiä voi käyttää, tv:täkin voi katsoa riippuen mitä katsoo jne. eivät tietenkään rajoituksetta tee kaikkea. Mut toki onhan lestadiolaissuuntiakin ties miten paljon, ei kaikki ole vanhoillisia.

Voi lapsi parkaa! Ihan sydämeen sattuu kun ajattelee että pieni innoissaan tanssii ja sitten sekopää isä haukkuu ja tuomitsee moisen "synnin". Todella sairasta ja lapsia traumatisoivaa touhua noissa piireissä!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:
Voi lapsi parkaa! Ihan sydämeen sattuu kun ajattelee että pieni innoissaan tanssii ja sitten sekopää isä haukkuu ja tuomitsee moisen "synnin". Todella sairasta ja lapsia traumatisoivaa touhua noissa piireissä!!!

Just ja nää muut, ei lestat, eivät ole kai sitten traumatisoivia ryypätessään ja rillutellessaan lastan nähden ja katsoessaan kaikkia näitä arvothylänneitä tv-ohjelmia. Ymmärrän kyllä lestoja paremmin kuin meitä, jotka emme välitä oikeastaan yhtään elämän oikeista arvoista.

Väittäisin, että kirjoitat kärjistävästi.:)
Ajatteletko koskaan, että sinunkin elämässä on varmaan asioita, jotka voi toisen silmissä olla kauhistus? Se on sinulle silti hyvä juttu?

Lapsilla varsinki se tanssiminen tulee niin luonnostaan, niin joo ei voi tanssia ku se loitontaa lasta pois jumalasta päin, hohhoi...
Mun mielestä mikään ei oo niin sulosen näköstä ku pieni joka innoissaan tanssii ja laulaa :) Mitä syntistä siinä voi olla?!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Just ja nää muut, ei lestat, eivät ole kai sitten traumatisoivia ryypätessään ja rillutellessaan lastan nähden ja katsoessaan kaikkia näitä arvothylänneitä tv-ohjelmia. Ymmärrän kyllä lestoja paremmin kuin meitä, jotka emme välitä oikeastaan yhtään elämän oikeista arvoista.

Joo se tanssiminenhan onki varmaa ntosi traumatisoivaa sille lapselle :laugh:

Ja mun sydämeen sattuu ajatella kaikkia niitä lapsia, jotka joutuvat katsomaan vierestä vanhempien jokaviikonloppuista ryyppäämistä ja tappelemista.

Huhhuh: kuule on olemassa perheitä joissa ei ryypätä eikä tapella, mutta annetaan lasten tanssia, laulaa ja iloita elämästä! Esim. itse olemme tuollainen perhe vaikka olemmekin uskossa.

Voi että minä muistan sen tunteen, kun muut sai mennä katsomaan elokuvaa koulun jumppasaliin. Minä menin kirjastoon istumaan kirjastonhoitajan vahdittavaksi. "Meidän Emmi ei halua osallistua elokuviin, teattereihin, eikä musiikkiliikuntaan, eikä meidän Emmi halua katso koulu-TV:tä, koska emme voi olla varmoja sisällöstä." Voi luoja, että hävetti ja raivostutti.

Ai että en halunnut?! Minä olisin halunnut tehdä just kaikki nuo ja paljon muutakin. Halusin tanssia, nähdä elokuvia, katsoa telkkaria, kokeilla kynsilakkaa, huulipunaa, laittaa kreppipaperilla punaisia raitoja etuhiuksiin, juosta pihoilla sunnuntaina. Sunnuntaina minut vietiin pyhäkouluun kiristäen, uhkaillen ja lahjoen. Kun ne ei toimineen, vietiin väkisin. "Autoon siitä!"

Voi vittu että vihasin elämääni. Minua haukuttiin lestaksi 9 vuotta. 9 vuottaa piinaa ja pelkoa ilman turvaa ja ystäviä. "Älä välitä niistä. Sinä olet uskovainen ja pääset taivaaseen. Ne pilkkaajat eivät pääse." Oli neuvot kotoa. Minua kiusattiin niin, että meinasin tukehtua. Kiusattiin kotona, kiusattiin koulussa.

Nyt lähinnä säälin lestoja, uskontonsa uhreja. Omilleni en moista lapsuutta halua. Se hajotti mut palasiksi, tukehdutti ja syyllisti.

Kyl mun lestadiolais ystävät kuuntelee musiikkia, radiota, käy teatterissa, baletissa ja oopperassa, voi tanssia, nettiä voi käyttää, tv:täkin voi katsoa riippuen mitä katsoo jne. eivät tietenkään rajoituksetta tee kaikkea. Mut toki onhan lestadiolaissuuntiakin ties miten paljon, ei kaikki ole vanhoillisia.

Mut kuules, hartaat on tosi tarkkoja!!
Sun ystäväpiirissäs on näitä vapaammin ajattelevia. Mut minun ystäväpiirissä on näitä, jotka ei kuuntele "maailmallista" musiikkia ollenkaan, ei katso tv:tä, eivätkä hyväksy koko töllöä. Eivät hyväksy teatteria, balettia (sehän on tanssia! ) jne.
Heitäkin on siis moneen junaan!

Alkuperäinen kirjoittaja PieniTytönTylleröinen:
Alkuperäinen kirjoittaja dask:
No kyllä mä ainakin pärjäisin ilman kaikkia noita, mitä luettelit.

kai nyt aikuinen pärjää...mutta haloo lapsi kerhossa, ja ei voi mukamas kuunnella musiikkia ja tanssia... :headwall:

minkähänlaiseen päiväkotiin semmoset pääsee, mis ei oo mitn.lastenleikkejä....

No lestat käsittelee tanssin ja leikit ihan erillalailla.EI niitä niputeta samaan pinkkaan. Vai onko teillä ainut leikki tanssi ja musiikki?
Ihmettelet tätä mut et ihmettele sitä et miksi kaikki ei saa osallistua uskonnon opetukseen? Tai synttäreille? Tai johonki mikä teillä on ihan ok juttu mut ei vaikka naapurissa. Ihmisiä ja perheitä on erillaisia. Toiset hyväksyy kaiken toiset ei juuri mitään.

Voi että minä muistan sen tunteen, kun muut sai mennä katsomaan elokuvaa koulun jumppasaliin. Minä menin kirjastoon istumaan kirjastonhoitajan vahdittavaksi. "Meidän Emmi ei halua osallistua elokuviin, teattereihin, eikä musiikkiliikuntaan, eikä meidän Emmi halua katso koulu-TV:tä, koska emme voi olla varmoja sisällöstä." Voi luoja, että hävetti ja raivostutti.

Ai että en halunnut?! Minä olisin halunnut tehdä just kaikki nuo ja paljon muutakin. Halusin tanssia, nähdä elokuvia, katsoa telkkaria, kokeilla kynsilakkaa, huulipunaa, laittaa kreppipaperilla punaisia raitoja etuhiuksiin, juosta pihoilla sunnuntaina. Sunnuntaina minut vietiin pyhäkouluun kiristäen, uhkaillen ja lahjoen. Kun ne ei toimineen, vietiin väkisin. "Autoon siitä!"

Voi vittu että vihasin elämääni. Minua haukuttiin lestaksi 9 vuotta. 9 vuottaa piinaa ja pelkoa ilman turvaa ja ystäviä. "Älä välitä niistä. Sinä olet uskovainen ja pääset taivaaseen. Ne pilkkaajat eivät pääse." Oli neuvot kotoa. Minua kiusattiin niin, että meinasin tukehtua. Kiusattiin kotona, kiusattiin koulussa.

Nyt lähinnä säälin lestoja, uskontonsa uhreja. Omilleni en moista lapsuutta halua. Se hajotti mut palasiksi, tukehdutti ja syyllisti.

Ihan ko minun kirjoitus!
Olen nykyään niiiiiin onnellinen kun en enää kyseiseen lahkoon kuulu!!
Mä vihasin lapsena sunnuntai päiviä! :(

Alkuperäinen kirjoittaja PieniTytönTylleröinen:
Alkuperäinen kirjoittaja dask:
No kyllä mä ainakin pärjäisin ilman kaikkia noita, mitä luettelit.

kai nyt aikuinen pärjää...mutta haloo lapsi kerhossa, ja ei voi mukamas kuunnella musiikkia ja tanssia... :headwall:

minkähänlaiseen päiväkotiin semmoset pääsee, mis ei oo mitn.lastenleikkejä....

siis minä olen lesta ja olen lastentarhanopettaja ja kun vedän liikuntaa me EI KOSKAAN tanssita,enkä vie koskaan ryhmääni teatteriin yms. Kukaan vanhemmista ei ole asiasta valittanut

Mä päätän mihin päin retkellä suunnataan, ähäkutti!!!

Yhteistyössä