Kyllä on huono itsetunto...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äidin blogi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen käsittänyt nämä lausahdukset ihan eri tavalla. Esimerkiksi vaatimattomuus kaunistaa on ihan oikein sanottu kerskailijoiden kohdalla. Jos olet tavannut ihmistyypin, joka mahtailee, isottelee ja ylpistelee kaikella mahdollisella samalla antaen ymmärtää, etteivät muut ole mitään hänen rinnallaan, niin tuolle henkilölle voisin antaa vinkiksi juuri tämän lausahduksen. Hän olisi varmasti mukavampi ja siedettävämpi ihmisenä, jos ei jatkuvasti mahtailisi ja vertailisi itseään muihin.

Onnen kätkeminen taas on monesti paikallaan, kun katselee ja kuuntelee tätä kateellisten armeijaa, mikä tälläkin palstalla on.

Mikä laulaen tulee... viittaa siihen, ettei kannata olla liian huoleton asioiden hoitamisen suhteen tai itselle ei jää mitään lopulta käteen.

[QUOTE="Mymy";30305690]3. Ei tarkota tuota vaan samaa kun tämä: "Ei pidä myydä taljaa ennen kuin karhu on kaadettu."

8. Tää on katolilaisten oppia tämä (Danten helvetti ja kiirastulioppi) ja tainnut tulla kirjallisuuden kautta Suomeen "heittosanonnaksi", jota tuskin kukaan ottaa tosissaan. Ainakin itse olen kuullut sitä käytettävän lähinnä kun varvas jää oven väliin niin siinä sitten kärsi kärsi että kirkkaamman kruunun saat :D.

9. "Kyllä routa porsaan kotiin ajaa." Voihan sitä hyvällä asenteella oppia, mutta kantapään kautta oppiminen on tavallisinta. Siitä nämä sanonnat syntyvät - arjen havainnoista, eikä mistään suuren ajattelijan pitkällisistä pohdinnoista. Siksi sanonnat ovatkin mitä ovat. Ne kuvaavat ytimekkäästi aikansa ihmisiä ja ihmisen toimintaa.

Että alkakaas naiset keksiä lisää sanontoja, jotka passaavat kuvaamaan nykysuomalaista![/QUOTE]

Tykkäsin tosta 3. kohdasta. Kolahti. Se oli parempi kuin tuo "taikina -ilmaus"..ei pidä nuolaista ennen kuin..

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30305676:
Olen samaa mieltä. Röyhelöt ova suoraan helvetistä.

MUTTA: jos kangas on yksinkertaista ja kaunista silkkiä, kauniit sävyt, se ei ole vaatimaton ja varmasti kauniimpi, kuin valkoinen lakanakangas.

Käytös: eikö sinusta ihmisen pidä osata tuntea vahvuutensa ja ottaa kiitos vastaan. Ei kestä kiittäminen, on hyvä esimerkki vaatimattomuudesta, joka on tässä kohden huonoa. Kyllä pitää osata ottaa kiitos vastaan. Vai eikö?

Minusta kiitoksen vastaanottaminen ei lainkaan estä vaatimatonta käytöstä. Eikä vahvuuksiensa tunteminen ja niiden käyttäminen. "Ei kestä kiittää" tarkoittaa mielestäni sitä, että kiitetty ei auttanut saadakseen kiitosta vaan teki sen ennemmin pyyteettömästi, koska niin on hyvä ja oikein.

Tuosta vaatimattomasta (silkkikankaasta). Nyt tulee keskeneräisiä ajatuksia sitten :D Sehän riippuu paljon tilanteestakin, mikä on vaatimatonta, mikä yliampuvaa ja mikä vain hiirulaismaista. Luulen osaavani itse erottaa nämä kolme toisistaa arkielämässäni ja pyrin itse ensisijaisesti tuohon vaatimattomuuten. Sillä tulee myös parhaiten juttuu muiden ihmisten kanssa.

Pidän muuten aivan järkyttävän värikkäitä ja huomiota herättäviä vaatteita. Puhun paljon, mutta hyväntahtoisesti enkä yritä latistaa ketään enkä korostaa itseäni. Siis sen lisäksi että herätän itse olemuksellani paljon huomiota, niin herätän myös muissa ihmisissä ympärilläni piileksiviä piirteitä, jotka nostavat myös HEIDÄT riemastuksen valokeilaan. En tiedä miten, mutta sitä tapahtuu yhtenään, enkä edes itse tajua, etteivät ne kaikki ihmiset jotka nauravat kanssani (tai minulle) normaalisti ole niin pidäkkeettömiä ja riemuissaan.

Oho pitää lopettaa, ennen kuin tutut tunnistavat. Taidan tässä lähiviikkoina lakata kokonaan kirjoittelemasta tänne, kun on lipsahtanut aika paljon tunnistettavia piirteitä kirjoitusten mukaan. Ja se imuri.

Tykkään ihan hirveästi sanonnoista! Osa on niin hyviä, osa niin typeriä ja osaa en kerta kaikkiaan ymmärrä. Niinkun tuota "Mikä laulaen tulee se viheltäen menee" Selittäkää!! :D

• Tykkää
Reactions: Äidin blogi
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30305702:
Meinaatko, että pilvenpiirtäjien ja Guggenheimin vastustus on pelkkää epäonnistumisen pelkoa? Pitäisiköhän sinun hiukan perehtyä noihin asioihin tarkemmin...? Lue vaikka niitä perusteluja.

Älä takerru nyt rakennuksiin, vaan siihen miksi ei keskustella mahdollisuuksista vaan ollaan jalat maassa.
Miksi ei "leikitä vallattomasti ideoilla".. sieltä voisi löytyä hyvä kultajyvä..

Myös keskusteluissa. Ei tarvitse olla henkilökohtainen, vaihtaakseen ideoita ja pohtiakseen asenteita..

[QUOTE="Mymy";30305709]Minusta kiitoksen vastaanottaminen ei lainkaan estä vaatimatonta käytöstä. Eikä vahvuuksiensa tunteminen ja niiden käyttäminen. "Ei kestä kiittää" tarkoittaa mielestäni sitä, että kiitetty ei auttanut saadakseen kiitosta vaan teki sen ennemmin pyyteettömästi, koska niin on hyvä ja oikein.

Tuosta vaatimattomasta (silkkikankaasta). Nyt tulee keskeneräisiä ajatuksia sitten :D Sehän riippuu paljon tilanteestakin, mikä on vaatimatonta, mikä yliampuvaa ja mikä vain hiirulaismaista. Luulen osaavani itse erottaa nämä kolme toisistaa arkielämässäni ja pyrin itse ensisijaisesti tuohon vaatimattomuuten. Sillä tulee myös parhaiten juttuu muiden ihmisten kanssa.

Pidän muuten aivan järkyttävän värikkäitä ja huomiota herättäviä vaatteita. Puhun paljon, mutta hyväntahtoisesti enkä yritä latistaa ketään enkä korostaa itseäni. Siis sen lisäksi että herätän itse olemuksellani paljon huomiota, niin herätän myös muissa ihmisissä ympärilläni piileksiviä piirteitä, jotka nostavat myös HEIDÄT riemastuksen valokeilaan. En tiedä miten, mutta sitä tapahtuu yhtenään, enkä edes itse tajua, etteivät ne kaikki ihmiset jotka nauravat kanssani (tai minulle) normaalisti ole niin pidäkkeettömiä ja riemuissaan.

Oho pitää lopettaa, ennen kuin tutut tunnistavat. Taidan tässä lähiviikkoina lakata kokonaan kirjoittelemasta tänne, kun on lipsahtanut aika paljon tunnistettavia piirteitä kirjoitusten mukaan. Ja se imuri.

Tykkään ihan hirveästi sanonnoista! Osa on niin hyviä, osa niin typeriä ja osaa en kerta kaikkiaan ymmärrä. Niinkun tuota "Mikä laulaen tulee se viheltäen menee" Selittäkää!! :D[/QUOTE]
:D

[QUOTE="Mymy";30305654]Tämä on Eino Leinon tunnettu runo, eikä mikään kansan mentaliteetti.[/QUOTE]

Väärä kahtiajako. Kirjallisuudentutkimuksessa harva enää lähtee näkemyksestä, että runo olisi irti yhteiskunnastaan. Mutta kysymykset ovat aika akateemisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30305717:
Älä takerru nyt rakennuksiin, vaan siihen miksi ei keskustella mahdollisuuksista vaan ollaan jalat maassa.
Miksi ei "leikitä vallattomasti ideoilla".. sieltä voisi löytyä hyvä kultajyvä..

Myös keskusteluissa. Ei tarvitse olla henkilökohtainen, vaihtaakseen ideoita ja pohtiakseen asenteita..

Varmaan riippuu vähän asiasta, joskus leikitään, joskus ei. Minusta on ainakin rasittavaa, kun jotkut poliitikot alkavat "leikkiä vallattomasti ideoilla" ja ehdotella milloin mitäkin, sen sijaan että keskittyisivät oikeisiin, käsillä oleviin ongelmiin ja asioihin. Toki poikkeukselliset näkökulmat ja erilaiset ideat voivat olla hyvä idea, mutta jos ihmiseltä ei oikeasti löydy kykyä katsoa asioita tuoreesta näkökulmasta, ne "vallattomat ideat" jäävät aika väkisin väännetyiksi, valitettavasti. Joidenkin ihmisten ei kannata etsiä sitä kultajyvää, jos eivät löydä edes viljapellolle ensin ;)

• Tykkää
Reactions: Äidin blogi
Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30305729:
Kaikki uudet ajatukset jotka ovat sidoksissa vanhaan ovat huonoja jo syntyessään. Ja meitä rajoittaa kulttuuri ja kulttuuriperimä. Se vaikuttaa ajatteluun ja tapaan ajatella.

Päinvastoin - kun kulttuurin ja kulttuuriperimän tuntee ja tiedostaa, on mahdollista päästä eroon sen huonoista vaikutteista. Tai oikeastaan on mahdollista uudistaa sitä. Mikään kulttuuri ei ole muuttumatonta, vaan se muuttuu ihmisten ja maailman mukana.

Itse näen suurimmassa osassa jotain ituakin. :) Ei noita nyt varmaan ole tarkoitus ole lukea kuin "piru raamattua" ja tuohan on tyypillistä osalle ihmisiä. Itsekin muuten sorrun tuohon olemattomien rivien välistä lukemiseen toisinaan.. *viheltelee*

Esimerkkinä osa, kuinka itse koen nuo..

" Se kellä on onni on, se onnen kätkeköön."

Selväähän se, että vähemmän kuraa saat niskaan ja vihamiehiä, kun et liikoja retostele onnenpotkuilla tai hyvällä parisuhteella. Nykypäivään ajateltuna. - Jännä miettiä kuinka muutamat tuttavat suhtautuisi jos hihkuisin mieheni veikkausvoitosta, joka helpotti elämää kovasti jokin aika sitten. Naapuri jo kävi kertoilemassa yks päivä kuinka v*tuttaisi jos olisimme voittaneet jotain.. ;) Tai ettei arki ole tullut huonolla tapaa meille vuosien jälkeenkään. :)

2. Vaatimattomuus kaunistaa.

Kyllä se toisinaan näyttää kaunistavan monia. Tässä ei käsketä ryysyissä kulkemaan ja hissuttelemaan? Joku tyyppi vetää överiksi olemuksensa ja tiedossa on lähipiirillä, että heikkoa itsetuntoa sillä korjaillaan. Tässä voidaan myös ajatella ettei aina ole viisasta hehkutella ja liioitella ansioitaan, seuraus taaskin ilkeät pääsee jauhamaan..

3. Ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa.

Aivan selvää jotta kannattaa olla realistinen tavoitteissaan jne ettei tule liian kova kolaus jos jokin epäonnistuu. Yrittämistä ei kielletä tai neuvota välttämään silti. On näinkin käynyt itselle.. Tai joku toivoo pahaa toiselle ja ehtii lällättelemään "hähähää, erohan niille tuli" ja kappas, eipäs tullutkaan lopulta. :D

4.Joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa

Viisaampaa on asettaa välitavoitteita kuin liian suuria tavoitteita, päämääriä kerralla. Isompi itku tulee jos epäonnistuu täysin epärealistisissa suunnitelmissa. Tätäkin voidaan ajatella vaikka kuinka eri tavoin.. :)

Ja tietysti olen harmaa hiirulainen, tottahan toki. Ihan tarkoituksella tietyssä seurassa.. ;) Itsetunnossani kuulemma on parantamisen varaa sinne huonompaan suuntaan tosin joidenkin mukaan. Itsestään nyt mielestäni pitää tykätä ja rakastaa ensin itseään ennenkuin muita.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30305738:
Varmaan riippuu vähän asiasta, joskus leikitään, joskus ei. Minusta on ainakin rasittavaa, kun jotkut poliitikot alkavat "leikkiä vallattomasti ideoilla" ja ehdotella milloin mitäkin, sen sijaan että keskittyisivät oikeisiin, käsillä oleviin ongelmiin ja asioihin. Toki poikkeukselliset näkökulmat ja erilaiset ideat voivat olla hyvä idea, mutta jos ihmiseltä ei oikeasti löydy kykyä katsoa asioita tuoreesta näkökulmasta, ne "vallattomat ideat" jäävät aika väkisin väännetyiksi, valitettavasti. Joidenkin ihmisten ei kannata etsiä sitä kultajyvää, jos eivät löydä edes viljapellolle ensin ;)

Itse kuitenkin uskon, että edistys on rohkeutta, edistys vaatii epäonnistumisia onnistumiseen. Tavallaan oppia kantapään kautta on tätä. Ja sitten kuitenkaan ei.

Myös se ettei pyörää tarvitse keksiä uudelleen, on aika hyvä.. jotkut asiat ovat hyvin niin kuin ovat.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30305746:
Päinvastoin - kun kulttuurin ja kulttuuriperimän tuntee ja tiedostaa, on mahdollista päästä eroon sen huonoista vaikutteista. Tai oikeastaan on mahdollista uudistaa sitä. Mikään kulttuuri ei ole muuttumatonta, vaan se muuttuu ihmisten ja maailman mukana.
Totta, mutta uskotko, ettei monikaan jaksa uida vastavirtaan, vaan valitsee mielummin sen turvallisemman keinoin...eli uida muiden vanavedessä..

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30305741:
Mies, avaa hölmölle. KIITTI.
(kysymykset ovat akateemisia: ne ovat selitettävissä myös non akateemikolle, jolla ei hajua kirjallisuudesta)

Yleisö täällä on aika vihamielistä _valtaosin_ mikä rohkaisee yhtä vähän kuin häirikköluokka opettajaa :( Ehkä selittyen illuusiolla olla "samanlainen" keskustelija miehen kanssa - jota muuten ei oikein muualta löydy, ainakaan oman kokemuksen pohjalta. Siinä on esimerkki väärästä, troopiltaan koomisesta (=kahden yhtyminen), metafysiikasta.

No hyvin lyhykäisesti, länsimaissa ennen ajateltiin taiteen olevan oma maailmansa. Tästä on II MS jälkeen pitkälle luovuttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30305754:
Itse kuitenkin uskon, että edistys on rohkeutta, edistys vaatii epäonnistumisia onnistumiseen. Tavallaan oppia kantapään kautta on tätä. Ja sitten kuitenkaan ei.

Myös se ettei pyörää tarvitse keksiä uudelleen, on aika hyvä.. jotkut asiat ovat hyvin niin kuin ovat.

Edistys on rohkeutta - siihen saakka, kunnes lyödään kapuloita rattaisiin joidenkin asioiden kohdalla, koska niihin ei saa kajota, koska ne "ovat hyvin niin kuin ovat" ;)

En toki tarkoita, että kaikki muutos on aina hyvästä, mutta pitäisi osata ainakin perustella, miksi ei. Ja sama tietysti muutosten kohdalla - sattumanvarainen räiskiminen ilman päämäärää ei ole hyvä toimintatapa.

Hyviä ja viisaita sanontoja, jotka ovat varmaan elävästä elämästä (ei mitenkään helposta sellaisesta) nousseita.
Esim. minusta vaatimattomuus on yksi suomalaisten parhaitsa piirteistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30305741:
Mies, avaa hölmölle. KIITTI.
(kysymykset ovat akateemisia: ne ovat selitettävissä myös non akateemikolle, jolla ei hajua kirjallisuudesta)

Akateemikko kylläkään ei tarkoita akateemistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30305746:

Illuusio. Olet siellä 60-luvulla jälleen ja ole vain :) Mutta se ei tainnut olla aivan kaikilta kanteilta paras tila.

[QUOTE="emma";30305776]Hyviä ja viisaita sanontoja, jotka ovat varmaan elävästä elämästä (ei mitenkään helposta sellaisesta) nousseita.
Esim. minusta vaatimattomuus on yksi suomalaisten parhaitsa piirteistä.[/QUOTE]

Minusta vaatimattomuus ei vie edistykseen. Vaatimattomuus minulle on myös tyytymistä siihen mitä jo on.
Tavallaan myös epäonnistumisen pelon peittelyä.

[QUOTE="Maarikka";30305822]Ap esittää niin sivistynyttä eikä osaa edes yksinkertaisia sanontoja tulkita oikein.[/QUOTE]

Häivy, jos et keksi aiheeseen liittyviä ideoita tai osaa keskustella aiheesta.

Yhteistyössä