Kyllä ottaa NIIN päähän omat vanhemmat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jamela
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jamela

Vieras
Kun itse olin lapsi, äitini dumppasi minut mummolaan harva se kesä ja pitkiksi ajoiksi. Samoin kävivät paljon viihteellä isäni kanssa ja taas mummo kutsuttiin hätiin. No, ei siinä mitään, oli kivoja lapsuuden kesiä mummolassa, kävin siellä uimakoulut yms.

No, entäs nyt kun itselläni on pienet lapset. Mulla lomaa vain kolme viikkoa, koko muun kesän lapset ovat joutuneet käymään tarhassa, joka tupaten täynnä ja touhu pyörii laittomuuden rajamailla - pelkkä lasten säilytyslaitos. Silloin kun aloitin työni ei ollut lomaa lainkaan ja lapset koko kesän tarhassa.

Ja mitä tekee äitikultani, viettää lomansa matkustellen, tuttavien mökeillä yms. Ja lomaa hänellä kuitenkin yhteensä 7 viikkoa vuodessa!
Enkä todellakaan odota mitään viikkokausien lastenkaitsentaa tietenkään. Olisin ollut kiitollinen YHDESTÄ PÄIVÄSTÄ, jonka ajan mummo olisi voinut ojentaa auttavan käden ja pitää lapset pois sieltä säilytyshelvetistä. Mutta ei! Viime kesänä mummo tais viettää lasten kanssa peräti pari tuntia. Sit olikin jo kiire kotiin.

En vaan voi ymmärtää tätä nykyisovanhempien itsekkyyttä! Itse saivat aikoinaan kaiken avun omilta vanhemmiltaan ja nyt sitten eivät voi antaa mitään eteenpäin. Viattomat lapsethan siinä eniten kärsii! Eikä voi vedota siihenkään, että työelämässä on rankkaa. Kyllä näillä eläkeviroissaan istuvilla keski-ikäisillä on #&%?$!* paljon helpompaa ollut ja on edelleen työelämässä kuin meillä #&%?$!* ruvella raatavilla kolmekymppisillä!!!

Ei voi mitään, mutta kyllä tulee mieleen, että mädäntykää rauhassa vaipoissanne sitten 80-90-vuotiaina. Miksi vaivautuisin kovin usein hoitokotiin katsomaan, kun meidän perheestä ei ole piitattu tippaakaan silloin kun kipeimmin olisimme apua tarvinneet.

"Kun itse olin lapsi, äitini dumppasi minut mummolaan harva se kesä ja pitkiksi ajoiksi. Samoin kävivät paljon viihteellä isäni kanssa ja taas mummo kutsuttiin hätiin. No, ei siinä mitään, oli kivoja lapsuuden kesiä mummolassa, kävin siellä uimakoulut yms.
No, entäs nyt kun itselläni on pienet lapset. Mulla lomaa vain kolme viikkoa, koko muun kesän lapset ovat joutuneet käymään tarhassa, joka tupaten täynnä ja touhu pyörii laittomuuden rajamailla - pelkkä lasten säilytyslaitos. Silloin kun aloitin työni ei ollut lomaa lainkaan ja lapset koko kesän tarhassa."

Ajattelepa asia niinpäin, että Sinun ei tarvitse toistaa vanhempiesi virheitä ja itsekkyyttä ja lähettää lapsia mummoloihin pois jaloista. Lastenhoito kuuluu vanhemmllle, ei suinkaan isovanhemmille! Vaikka omat vanhempasi ovat hoidattaneet Sinua mummolassa, Sinun ei tarvitse työntää omia lapsiasi isovanhempien vaivoiksi!

Sinun vanhempasi ovat olleet itsekkäitä, koska ovat siirtäneet hoito- ja kasvatusvastuun isovanhemmille. Myös appivanhempani ovat toiminet samoin. Mieheni on työnnetty lähes vauvasta asti mummojen hoidettavaksi, jopa kuukaudeksikin yhteen menoon. Hän on asunut koulujen lomat ja paljolti myös viikonloput mummoloissaan, 1960- ja 70-luvulla. Anoppini on ollut "kotiäitinä".

Minä en arvosta tippaakaan tuollaista "kotiäitiä", joka ei ole viitsinyt edes omia lapsiaan hoitaa! Anoppi on juossut apen kanssa kaikenmaailman kissanristiäiset läpi ja isovanhemmat ovat huolehtineet lapsista.

Meillä hoidetaan lapset kotona. Lapsia ei lähetetä mummolaan hoitoon isovanhempien vaivoiksi. Isovanhempien ei tarvitse vaivautua meille lapsenvahdiksi. Minä olen ylpeä siitä, että pystymme huolehtimaan itse lapsista ja kodista. Ei tarvitse anella apua sukulaisilta.

Lapsenhoito kuuluu Sinulle ja miehellesi. Onko Sinulla miestä ja osallistuuko hän lastenhoitoon? Älä vieritä lapsenhoitovastuuta mummoille ja vaareille. Työntekijä saa töistä lakisääteiset lomat. Jos päiväkodissanne hoidetaan liian isoa lapsiryhmää tai toimitaan muuten laittomasti, tee asiasta kirjallinen valitus.

Pitäkää kesälomat miehenne kanssa vuorotellen, niin lapsesi saavat olla 8 viikkoa lomalla päivähoidosta. MLL:sta saatte koulutetun lastenhoitajan kotiinne kohtuullista korvausta vastaan, jos lapsenhoito tuottaa hankaluuksia.

Ajattelepa asia niinpäin, että Sinun ei tarvitse toistaa vanhempiesi virheitä ja itsekkyyttä ja lähettää lapsia mummoloihin pois jaloista. Lastenhoito kuuluu vanhemmllle, ei suinkaan isovanhemmille! Vaikka omat vanhempasi ovat hoidattaneet Sinua mummolassa, Sinun ei tarvitse työntää omia lapsiasi isovanhempien vaivoiksi!

Sinun vanhempasi ovat olleet itsekkäitä, koska ovat siirtäneet hoito- ja kasvatusvastuun isovanhemmille. Myös appivanhempani ovat toiminet samoin. Mieheni on työnnetty lähes vauvasta asti mummojen hoidettavaksi, jopa kuukaudeksikin yhteen menoon. Hän on asunut koulujen lomat ja paljolti myös viikonloput mummoloissaan, 1960- ja 70-luvulla. Anoppini on ollut "kotiäitinä".

Minä en arvosta tippaakaan tuollaista "kotiäitiä", joka ei ole viitsinyt edes omia lapsiaan hoitaa! Anoppi on juossut apen kanssa kaikenmaailman kissanristiäiset läpi ja isovanhemmat ovat huolehtineet lapsista.

Meillä hoidetaan lapset kotona. Lapsia ei lähetetä mummolaan hoitoon isovanhempien vaivoiksi. Isovanhempien ei tarvitse vaivautua meille lapsenvahdiksi. Minä olen ylpeä siitä, että pystymme huolehtimaan itse lapsista ja kodista. Ei tarvitse anella apua sukulaisilta.

Lapsenhoito kuuluu Sinulle ja miehellesi. Onko Sinulla miestä ja osallistuuko hän lastenhoitoon? Älä vieritä lapsenhoitovastuuta mummoille ja vaareille. Työntekijä saa töistä lakisääteiset lomat. Jos päiväkodissanne hoidetaan liian isoa lapsiryhmää tai toimitaan muuten laittomasti, tee asiasta kirjallinen valitus.

Pitäkää kesälomat miehenne kanssa vuorotellen, niin lapsesi saavat olla 8 viikkoa lomalla päivähoidosta. MLL:sta saatte koulutetun lastenhoitajan kotiinne kohtuullista korvausta vastaan, jos lapsenhoito tuottaa hankaluuksia.
[/quote]

Näyttää siltä ettei sinulla ole omia lapsia ja lapsenlapsia.

mä olen sun puolella!!! ei ole lapsen hylkäämistä ja itsekästä antaa lapsi yhdeksi päiväksi isovanhemmille hoitoon!!! lapsella on varmasti hauskaa mummolassa ja luulisi että mummokin haluaisi tutustua lapsenlapseensa... mutta jos mummo on niin itsekäs ettei halua ruhtinaallisesta lomastaan uhrata päivääkään lapsenlapselleen niin ei väkisin!!!! turha tulla myöhemmin vikisee saako tavata lasta!!!!

Miksi ihmeessä vanhan ihmisen työ on jotenkin helpompaa kuin 3-kymppisten jotka "ruvella" raatavat. Saman työmäärän tekee vanhakin ihminen ja väsyy taatusti paljon enemmän päivän mittaan, sanoo nimimerkki kokemusta on. Nuoret ei vaan vielä ymmärrä sitä väsymuyksen määrää mikä iän myötä tulee.
Onkohan alkuperäinen edes kysynyt isovanhemmilta että ottaisivatko lapsen hoitoon päiväksi.
Ja antakaapa niitä lapsia hoitoon vaareillekin eikä vain mummoille.
Samoin lapsen isälle hoitovastuuta, ei yksin äidille.
Omat lapsen lapseni saavat tulla minulle kyllä hoitoon jos sellaista tarvetta on, mutta yleensä lasten vanhemmat vuorottelevat kesälomansa niin lapsia ei tarvitse viedä hoitoon 2 kuukauteen. Se on lepoa kummallekin vanhemmalle kun lapsi saa nukkua aamulla pitkään eikä tarvitse kiireellä pukea ja syödä.
Nuorin lapsenlapsista on vielä senverran pieni että en jaksa sen kanssa leikkiä ja lapsi tuskastuu olemaan sisällä. Niinpä vierailut tapahtuvat enimmäkseen vain vanhempien kanssa. Myös lapsia ei saa päiväunille ja minä taas otan päivisin nokoset ja menen illallakin nukkumaan ennen klo 22, mikä taas ei oikein lapsille sovi kun ovat tottuneet valvomaan pitempään.

Toivottavasti alkuperäisen lapsille on mummosta kuitenkin joskus jotain iloa. Ainakin se että tietää mummon oleva olemassa. Minä kun en omaa mummoani koskaan nähnyt.

Minulla on lapsia kuten varmaan silläkin jolle yritit sekavasti vastata. Minäkin olen sitä mieltä että omat lapset pitää hoitaa itse. On turha valittaa (ja erittäin lapsellista myös) jos isovanhemmat eivät hoida. Silloin ei ole itsekään aikuinen jos ei vastuuta osaa ottaa.

Edelliselle kirjoittajalle...

Ei ole kyse lasten hoitamisesta, en ruinaa mitään hoitoapua. On kyse ihmissuhteen ylläpitämisestä. Uskon vakaasti, että lapset kärsii, jos ainoa tiivis sukulaissuhde on omien vanhempien kanssa. He tietävät, että on mummo, mutta mummuapa ei vain näy! Varmasti vaikuttaa lapsiin jollain tavalla.

Voisin olla mukana vaikka joka ikisessä tapaamisessa eli lasten mummon ei todellakaan tarvitsisi HOITAA lapsia pätkääkään, riittää kun olisi läsnä! Suuttumukseni ja turhautumiseni lähtevät nimenomaan siitä, että lapset tässä tilanteessa kärsivät. Minä en kärsi lasten kanssa olemisesta, enkä edes näe sitä samalla tapaa kuin sinä, rankkana HOITAMISENA, joka on minun raskas velvollisuuteni. Minulla on todella hauskaa ja ihanaa lasteni kanssa, nautin joka hetkestä, ja siksi surettaa se, ettei mummo tunnu piittaavan. Eikö hän tajua, mistä jää paitsi...lapset kasvavat niin nopeasti, pian heitä ei mummon seura edes kiinnosta kuin pikavisiitteinä.

Ja kaikkein huvittavinta tässä on se, että lasten mummo on olevinaan niin lapsirakas ihminen. Joo, todella. Lapsenlapset tuntuvat olevan nykymummoille tärkeinä lähinnä valokuvina, joita voi esitellä ystävättärille kaiken maailman kissanristiäisissä.

Mulla samansuuntaisia kokemuksia kuin ap:llä. Olin veljeni kanssa kesät ja suurinpiirtein kaikki illat mummulassa tai mummu tuli meille kotiin meitä hoitamaan. Kiinnyin häneen ja pidän häntä edelleen tärkeimpänä roolimallinani. Vanhemmillani oli omia menoja ja tuntuu että heillä on "oma elämä" edelleenkin...Eläkkeellä ovat molemmat ja elelevät tahoillaan "uusien" siippojensa kanssa. Lapsenlapset eivät juurikaan kiinnosta, tai jos kiinnostavat niin heidän omilla ehdoillaan. Eli lapsenlapsia tavataan, jos "aikataulu" antaa myöten (yleensä ei). Tällaisia vanhempiako pitäisi sitten passata, kun heillä alkaa elämän ehtoovuodet..?? Itsekkyys ihmetyttää, mutta vanhempiani tuntuu lähinnä ihmetyttävän lasteni välinpitämättömyys heitä kohtaan...Mutta metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. Tai sitä niittää mitä kylvää... :whistle:

hei, kyllä mummot rakastaa lapsenölapsiaan, mutta tuntuu ettei koskaan hoida oikein, on niin tarkat säännöt kello kädessä syömään / nukkumaan rytmit menee sekaisin yms.
sitten vielä sekaannutaan nuorenperheen asioihin jos jotain sanoo.
Emme me mummot todella osaa olla teidän pikkuisten kanssa niinkuin isän ja äidin mielestä pitäis olla.

Taitaa todella olla parasta ruveta säästämään vanhuudenpäiviksi paikkaa. :ashamed:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2006 klo 21:13 väsynytmummo kirjoitti:
hei, kyllä mummot rakastaa lapsenölapsiaan, mutta tuntuu ettei koskaan hoida oikein, on niin tarkat säännöt kello kädessä syömään / nukkumaan rytmit menee sekaisin yms.
sitten vielä sekaannutaan nuorenperheen asioihin jos jotain sanoo.
Emme me mummot todella osaa olla teidän pikkuisten kanssa niinkuin isän ja äidin mielestä pitäis olla.

Taitaa todella olla parasta ruveta säästämään vanhuudenpäiviksi paikkaa. :ashamed:

näin minäkin ajattelen!

Sama täällä..luulin jo että kaikilla muilla on mummot jotka välittää lapsenlapsista! Minun vanhemmat eivät ole koko kesänä käynyt katsomassa lapsia meillä ja mekin kävimme vain kerran ihan lasten takia.Meidän kuulumisia ei kysellä puhelimitse,nyt jo yli kokonainen kuukausi kun näimme ja ei ole kuulunut sieltäpäin mitään.Minä olen ollut se joka soittelee,mutta ajattelin nyt olla vähän aikaa soittelematta ja odotella heidän yhteydenottoa,mutta eipä tunnu kiinnostavan...Kaikkein pahimmalta se tuntuu juuri lasten kannalta,kun ei isovanhemmat välitä.
Onneksi mulla on ihana anoppi ja lapsetkin pitää häntä rakkaana mummona ja minullekin anoppi on enemmän äiti kun omani...tämä asia on vaivannu mieltäni paljon mutta minkäpä minä sille voin.
Elelköön ihan rauhassa omissa oloissaan. :\|

Minäkin olin lapsena aina mummolla hoidossa ja koululaisena kesät kesäsiirtolassa. Mutta nyt kun itsellä lapsia niin ei ole enää omaa äitiä olemassa kun hän kuoli jo vuosia sitten.

Yhteistyössä