kyllä se vaan kirpas taas (koulukiusaamisesta )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
Eilen olin Sällin vanhempainillassa ja eräs äiti kertoi tarinan ammattikoululta, kun eräät tytöt oli hyökänneet sanallisesti opettajaa vastaan netissä, haukkuneet ja solvanneet..nyt siihen puututtiin erittäin tiukalla kädellä, tytöille pidetty kovat puhuttelut ja uhattu rikosilmoituksella jne

toki se on oikein, et siihen puututaan, mut ainakin osa tästä porukasta on samaa jengiä jotka jo alakoulussa kiusasivat yhtä poikaa niin, et vaihtoi koulua, ja yläkoulussa uhrina oli sit Sälli, jolta meinas koulu jäädä kokonaan kesken..viime vuoden kävi kotikoulua,ja nyt sit tän syksyn on ollut pienluokassa ja nyt näyttää siltä et se peruskoulun päättötodistus tulee kuin tuleekin sille keväällä kouraan..

mut miksi asioihin viranomaiset puuttuu noin rankasti vasta sitten kun uhrina on aikuinen?toki ammattinsa puolesta on oikeutettu olemaan rauhassa, mut eikö noi lapset ole siinä suhteessa tärkeämpiä, kun niillä ei välttämättä ole valmiuksia puolustaa itse itseään, ja silloin aikuisten on osattava puolustaa heitä?

kiusatun äitinä voin sanoa, et mun voimavarat ei olis riittänyt enää huolehtimaan noiden kiusaajien rankaisemisesta, mulle tärkeintä oli pystyä pelastamaan oma lapsi, mun mielestä koulun ym viranomaisten olisi pitänyt asioihin puuttua paremmin..

turha kai valittaa nyt enää, mut harmittaa silti :/

Juu mustakin se on väärin, että vaatii vahvat vanhemmat, jotta jaksaa taistella lapsen oikeuksien puolesta... Ei ne tule itsestään, mutta kyllä niitä saa, kun jaksaa vaan tapella tarpeeksi :(

Itse ihmettelen miksi kiusaajien vanhemmat eivät puutu asiaan tiukemmein jos tietävät asiasta.
Vaikka kuinka nolottaisi (jos oma lapsi kiusaisi) niin kyllä puuttuisin itse asiaan kovalla kädellä . Tuntuu että jotkut aikuiset sallii kiusaamisen ja pitää sitä ihan normaalina. Näkeehän sen tilastoista Suomi on työpaikkakiusaamisen Mekka.

Hyvin kirjoitit! Tuntuu usein että opettajat eivät uskalla puuttua kiusaamiseen, joka tänä päivänä voi saa järkyttävän suuret mittakaavat..Voimavaroja pitäisi olla sekä kiusatun että kiusaajan auttamiseen.

Kun itse olin ala-asteella 80-luvulla ja koulukiusattu erikoisen ulkonäköni takia, tuohon puuttuminen oli surkeeta. Itse kiusaamiseen ei puututtu mitenkään muuten, kuin opettaja ja rehtori yritti puhua vanhempiani ympäri, että olisin vaihtanut koulua :o
Näin silloin!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyvin kirjoitit! Tuntuu usein että opettajat eivät uskalla puuttua kiusaamiseen, joka tänä päivänä voi saa järkyttävän suuret mittakaavat..Voimavaroja pitäisi olla sekä kiusatun että kiusaajan auttamiseen.

Jos kiusattu kirkkain silmin vakuuttelee että "ei tässä mitään", "ei mua kiusata", niin huono siihen on opettajan puuttua.

Opettajilla on voimat vähissä. Jos ilmoitat kotiin, että "teidän Pekka on kiusannut pienempiä", niin tappouhkauksiakin tulee... Vanhemmat on paljon pahempia kiusaajia kuin lapset.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ainakin omat opettajani (70-80-luvuilla koulussa) pitivät kiusaamista jotenkin asiaankuuluvana. Koko mun kouluaikana siihen ei puututtu mitenkään, vaikka asia kyllä oli tiedossa ihan kaikilla. Osa meistä kiusatuista selvitti tilanteensa itse (esim. mun osalta homma helpottui yläasteella), osa vaihtoi koulua esim. tarkkikselle (niin väärä paikka kuin olla voi) ja osa vaan kärsi katkeraan loppuun asti. Mulla ei hirveästi ole luottamusta aikuisiin näissä asioissa...

Alkuperäinen kirjoittaja :
Itse ihmettelen miksi kiusaajien vanhemmat eivät puutu asiaan tiukemmein jos tietävät asiasta.
Vaikka kuinka nolottaisi (jos oma lapsi kiusaisi) niin kyllä puuttuisin itse asiaan kovalla kädellä . Tuntuu että jotkut aikuiset sallii kiusaamisen ja pitää sitä ihan normaalina. Näkeehän sen tilastoista Suomi on työpaikkakiusaamisen Mekka.

Kaikkia vanhempia ei vaan kiinnosta, tai sitten se on heistä melkeinpä hienoa - mieluummin kiusaaja kuin kiusattu, noin kärjistettynä. Jostainhan se kiusaajan käyttäytymismalli tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja sivusta seurannut:
Jos kiusattu kirkkain silmin vakuuttelee että "ei tässä mitään", "ei mua kiusata", niin huono siihen on opettajan puuttua.

Opettajilla on voimat vähissä. Jos ilmoitat kotiin, että "teidän Pekka on kiusannut pienempiä", niin tappouhkauksiakin tulee... Vanhemmat on paljon pahempia kiusaajia kuin lapset.

Ja tässäpä se tuli, asenne jonka takia kiusattujen asiat eivät vaan parane. Jos aikuisetkaan eivät välitä tai uskalla puuttua, miten ihmeessä se lapsi siellä pärjäisi? Kylläpä palasi taas kouluajat mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

Ja tässäpä se tuli, asenne jonka takia kiusattujen asiat eivät vaan parane. Jos aikuisetkaan eivät välitä tai uskalla puuttua, miten ihmeessä se lapsi siellä pärjäisi? Kylläpä palasi taas kouluajat mieleen.

Mene sinä ja pelasta maailma.

tuo Sällihän ei oikeastaan koskaan myöntänyt sitä kiusaamista, mut kaikki sen ties..opettajat näki niitä tilanteita, kuraattori sanoi juteltuaan pojan kanssa et kyllähän sen sieltä rivien välistä kuulee yms ja kaikki näki kuinka se hajos ihan silmien edessä..

mut sen olis kai pitänyt sanoa se ääneen, mut kuinka helppoa 14v pojan on ääneen sanoa kenellekkään et mua kiusataan ja muhun sattuu?

nyt vasta parin vuoden jälkeen, se on alkanut puhua kuinka se oli "heikko" ja siksi muut käveli sen yli, ja myöntää et ei muista niitä asioita, tilanteita siis jotka mäkin olen nähnyt, koska on piilottanut ne asiat sisinpäänsä niin syvälle ettei itsekkään niitä näe :/

mut osaa jo taas luottaa muihin nuoriin, ja on uskaltanut taas kouluun mennä..jossain välissä se 14v iso poika itki hysteerisenä aamulla kun olisi pitänyt kouluun lähteä :(

paljon on asian eteen tehty ja nyt näkyy valoa tunnelin päässä, mut kenenkään lapsen (tai aikuisenkaan ) ei pitäis joutua sellaista rääkkiä käymään läpi.

Mene sinä ja pelasta maailma.

No, jos mun lasta kiusataan tai hän on itse kiusaaja, niin ihan varmasti menen ja pelastan. Ja kovasti olisin toivonut, että joku olisi pelastanut minut aikoinaan. Toivottavasti sinä et ole opettaja tai vanhempi, tuolla asenteella.

tuo mainitsemasi tapaus... Tytöt olivat tosissaan haukkuneet opettajaa netissä. Se on väärin, mutta ajattelemattomuus oli tuossa suurin syy. Tytöt ajattelivat että saitti jossa kirjoittelevat on suljettu, muut eivät tekstiä näkisi. olivat siis perustaneet yhteisön jossa kirjoittelivat.

Alkuperäinen kirjoittaja väärin:
tuo mainitsemasi tapaus... Tytöt olivat tosissaan haukkuneet opettajaa netissä. Se on väärin, mutta ajattelemattomuus oli tuossa suurin syy. Tytöt ajattelivat että saitti jossa kirjoittelevat on suljettu, muut eivät tekstiä näkisi. olivat siis perustaneet yhteisön jossa kirjoittelivat.

nyt mä en tiedä pitäiskö mun itkeä vai nauraa :o

eli suljetussa keskustelussa olleesta haukkumisesta aiheutuu sanktioita, mut opettajan nähden kun mun lapsi vedettiin hiuksista lattialle, ei seurannut mitään?

just..

Olen ihan kananlihalla...Mitä noi kiusaajat tosta oppivat. Ainakin sen,että opettajan kiusaaminen on enemmän väärin,kuin lasten. MIKSI,miksi,ei puututa koulukiusaukseen rankalla kädellä.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:

eli suljetussa keskustelussa olleesta haukkumisesta aiheutuu sanktioita, mut opettajan nähden kun mun lapsi vedettiin hiuksista lattialle, ei seurannut mitään?

just..

sanos muuta! Lapsia saa kiusata aika surutta ja asialle 'ei voida' mitään, mutta ope tms. on niin pyhä, että asiasta nousee mittava kohu. Ja rangaistukset tuosta kyseisestä jutusta... Osalle ainakin tuli puhuttelu jossa vanhempi mukana ja anteeksi pyyntö opelle. Kuinka monessa tapauksessa heti ensimmäisenä kiusaaja joutuu rehtorin ja kuraattorin puhutteluun johon vaaditaan vanhemmat mukaan? Empä ainakaan minä ole kuullut...

just..

On oikein, että tyttöjä rangaistiin. On väärin, että sinun lapsesi kiusaajaa ei rangaistu. Kyllä noita opettajan kiusaajia saa ja kuuluu rankaista, vaikka joskus kaikkia kiusaajia ei ole rankaistu.

Alkuperäinen kirjoittaja aivan:

just..

sanos muuta! Lapsia saa kiusata aika surutta ja asialle 'ei voida' mitään, mutta ope tms. on niin pyhä, että asiasta nousee mittava kohu. Ja rangaistukset tuosta kyseisestä jutusta... Osalle ainakin tuli puhuttelu jossa vanhempi mukana ja anteeksi pyyntö opelle. Kuinka monessa tapauksessa heti ensimmäisenä kiusaaja joutuu rehtorin ja kuraattorin puhutteluun johon vaaditaan vanhemmat mukaan? Empä ainakaan minä ole kuullut...

Rehtorin ei oikeastaan kuulu hoitaa kiusaamistapauksia, koska hän on koulun hallinnollinen johtaja. Kuraattori ei pidä puhutteluja, hän on sosiaalityöntekijä eli auttaja, ei mikään rangaistus.

Alkuperäinen kirjoittaja erja:

just..

On oikein, että tyttöjä rangaistiin. On väärin, että sinun lapsesi kiusaajaa ei rangaistu. Kyllä noita opettajan kiusaajia saa ja kuuluu rankaista, vaikka joskus kaikkia kiusaajia ei ole rankaistu.

tottakai on oikein että niitä rankaistiin, ei siitä ollutkaan kyse, vaan just siitä mitä aloituksessa kirjoitin..eli miksi nyt puututaan kun ennenkään ei ole puututtu?

mut nyt mun pitää poistua pariks tunniks, pitää mennä päästää työkaveri pienelle paussille et jaksaa koko päivän...ihana tapa viettää vapaapäivää :D

Eilen olin Sällin vanhempainillassa ja eräs äiti kertoi tarinan ammattikoululta, kun eräät tytöt oli hyökänneet sanallisesti opettajaa vastaan netissä, haukkuneet ja solvanneet..nyt siihen puututtiin erittäin tiukalla kädellä, tytöille pidetty kovat puhuttelut ja uhattu rikosilmoituksella jne

toki se on oikein, et siihen puututaan, mut ainakin osa tästä porukasta on samaa jengiä jotka jo alakoulussa kiusasivat yhtä poikaa niin, et vaihtoi koulua, ja yläkoulussa uhrina oli sit Sälli, jolta meinas koulu jäädä kokonaan kesken..viime vuoden kävi kotikoulua,ja nyt sit tän syksyn on ollut pienluokassa ja nyt näyttää siltä et se peruskoulun päättötodistus tulee kuin tuleekin sille keväällä kouraan..

mut miksi asioihin viranomaiset puuttuu noin rankasti vasta sitten kun uhrina on aikuinen?toki ammattinsa puolesta on oikeutettu olemaan rauhassa, mut eikö noi lapset ole siinä suhteessa tärkeämpiä, kun niillä ei välttämättä ole valmiuksia puolustaa itse itseään, ja silloin aikuisten on osattava puolustaa heitä?

kiusatun äitinä voin sanoa, et mun voimavarat ei olis riittänyt enää huolehtimaan noiden kiusaajien rankaisemisesta, mulle tärkeintä oli pystyä pelastamaan oma lapsi, mun mielestä koulun ym viranomaisten olisi pitänyt asioihin puuttua paremmin..

turha kai valittaa nyt enää, mut harmittaa silti :/

Aivan. Olen huomannut ihan saman. Lasten kiusaamiseen ei puututa. Itse tein tutkintapyynnön, kun joku esiintyi netissä lapseni nimellä.

Asia jätettiin poliisin toimesta tutkimatta, tein kantelun, mutta poliisin todettiin toimineen oikein.

Jos joku esiintyisi tutkinnanjohtajan nimellä netissä, niin että työkaverit varmasti nauraisivat (kyselisi jotain typerää ja hölmöä muka netissä, aivan toopejuttua ja nimi esillä, ) aivan varmasti asia olisi vakava henkilöllisyyden varastaminen.

vi..ttaa

Alkuperäinen kirjoittaja :

Kaikkia vanhempia ei vaan kiinnosta, tai sitten se on heistä melkeinpä hienoa - mieluummin kiusaaja kuin kiusattu, noin kärjistettynä. Jostainhan se kiusaajan käyttäytymismalli tulee.

no minun 5vuotias on kiusaaja päiväkodissa, kukaan ryhmän aikuisista ei saa käytöstä kuriin(ammattikasvattajilla vissiin pitäs olla keinot), kotona se on ihan sama mitä tekee/sanoo niin se kiusaaminen EI LOPU,siksi poika lähti psykologin tutkimuksiin. että kyllä jotkut tekee asialle jotakin mutta kun se ei aina riitä (jos taustalla on em neurologista tai psykiatrista vikaa),mutta toivon että tämä loppuu ja keno siihen löytyy

Alkuperäinen kirjoittaja erja:

just..

tottakai on oikein että niitä rankaistiin, ei siitä ollutkaan kyse, vaan just siitä mitä aloituksessa kirjoitin..eli miksi nyt puututaan kun ennenkään ei ole puututtu?

mut nyt mun pitää poistua pariks tunniks, pitää mennä päästää työkaveri pienelle paussille et jaksaa koko päivän...ihana tapa viettää vapaapäivää :D

Minusta tästä tulee sellainen vaikutelma, että sinua tuo uutinen ei ilahduta. Eikös kiusaamiseen puuttuminen ole aina hyvä ja hieno asia? Tietenkin on kauheaa, että kaikki eivät ole saaneet apua, mutta jospa asiat tämänkin myötä menevät eteenpäin.

Yhteistyössä