Kyllä sitä ihminen on vähän typerä kun tällääsiä miettii (älä lue jos et jaksa mun purkautumisia )

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Mulla on siis koulussa kaappi alakerran pukuhuoneessa. Sain just uudet työkengät jotka yhden yön pystyin pitämään siellä kaapissa. Eilen sitten lähdin koulusta ja menin ruokamessuille, muistin että ne kengät on edelleen siellä. No sieltä messuilta sitten menin vielä käymään koululla vaikka kello oli jo vähän yli neljä ja hain ne kengät pois.

Kun takaraivossa ajatus, että jos jotakin tapahtuu. Tulee tulipalo tms. Siis oikiasti jotenkin pinnallista murehtia jotain kenkiä. Kyllä mä keväällä jo pystyyn pitämään työvaatteita kaapissa, mutta se pukuhuone oli eri paikassa. Tämä nykyynen on lähellä sitä paikka missä oli se luokka jossa ammuskelu oli.

Tiedän tämä on aivan typerää.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mulla on siis koulussa kaappi alakerran pukuhuoneessa. Sain just uudet työkengät jotka yhden yön pystyin pitämään siellä kaapissa. Eilen sitten lähdin koulusta ja menin ruokamessuille, muistin että ne kengät on edelleen siellä. No sieltä messuilta sitten menin vielä käymään koululla vaikka kello oli jo vähän yli neljä ja hain ne kengät pois.

Kun takaraivossa ajatus, että jos jotakin tapahtuu. Tulee tulipalo tms. Siis oikiasti jotenkin pinnallista murehtia jotain kenkiä. Kyllä mä keväällä jo pystyyn pitämään työvaatteita kaapissa, mutta se pukuhuone oli eri paikassa. Tämä nykyynen on lähellä sitä paikka missä oli se luokka jossa ammuskelu oli.

Tiedän tämä on aivan typerää.

No minusta tuo on ihan ymmärrettävää :(. Itse varmaan näkisin sen ampujan koko ajan koulun käytävillä vaikka heittikin henkensä.

Onko teillä mahdollisuutta jutella noista jutuista enää kelleen ammattiauttajalle?

Mä aloitin tänä syksynä koulun Seamk:ssa ja mietin, että tuleekohan taas uusi kouluampuminen. Katoin auditoriossa, että mihin sitä juoksisi jos joku tulis aseen kanssa..

Oletko käynyt puhumassa tapahtuneesta kenenkään kanssa? Siis jo sillon kun se tapahtui? Olisko jäänyt jokin pieni trauma taustalle? Ymmärretävää tuo on, luultavasti ajan kanssa helpottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Oletko käynyt puhumassa tapahtuneesta kenenkään kanssa? Siis jo sillon kun se tapahtui? Olisko jäänyt jokin pieni trauma taustalle? Ymmärretävää tuo on, luultavasti ajan kanssa helpottaa.

Koululla on edelleen psykologit ja on kirkon työntekijä, mutta mä en osaa puhua tuntemattomalle. Olen sairastaessa käynyt kerran psykologilla ja se oli jotenkin tönkköä. Kun toinen odotti, että mä puhun ja monta kertaa olin, että joo mitähän täs sanoos.

Mä puhun mielummin tuttujen kans esim. äitin ja niitten kanssa jotka on ollu siellä paikalla silloon. Nyt alootin tosiaan uudet opiskelut samassa koulussa ja vähitellen kun luokkakaverit on tullut tutuksi, niin olen heille jotakin kertonut.

Olitko Scarlett silloin paikalla kun Saari ampui? Haluisitko kertoa omia tuntemuksia ja missä olit yms..? Olen ihan rehellisesti siis kiinnostunut. Mulla oli muutama kaveri siellä samaan aikaan ja jotenkin tuo asia pyörii mielessä paljon..

Alkuperäinen kirjoittaja aa:
Olitko Scarlett silloin paikalla kun Saari ampui? Haluisitko kertoa omia tuntemuksia ja missä olit yms..? Olen ihan rehellisesti siis kiinnostunut. Mulla oli muutama kaveri siellä samaan aikaan ja jotenkin tuo asia pyörii mielessä paljon..

Olin siis samassa rakennuksessa, mutta niin kaukana etten kuullut enkä nähnyt mitään. Me oltiin ravintolakeittiöllä ja se on sen verran kauempana ettei siellä mitään huomannut.

Pari luokkakaveria lähti alakertaan liinavaatevarastoon hakemaan pöytäliinoja, mutta tulivat takaasin ja sanoivat, että alas ei pääse. Että siellä on vaaratilanne. Mä ajattelin, että jos siivoojilla on jonku aineen kans jotakin, siivoojien tilat kun on siellä alhaalla. Mä olin siinä vaihees ravintolasalis ja siirryin sitten keittiöön. Mä otin leivät pois uunista ja olin laittamas niitä jäähtymään, kun käytävällä alko mennä porukkaa. Ne sano meille, että pitää mennä pihalle. Mä olin aivan, että häh. Mietiin, että mitä mä nyt teen, että jatkanko hommia vai meen pihalle. Mä olin just astunu käytävään, kun tuli kuulutus, että kaikkien pitää mennä välittömästi pihalle. Että tämä ei ole pyyntö vaan käsky.

Siinä vaiheessa mä lähdin kävelemään pihalle nopiaa vauhtia. Pihalla mä sitten kuulin joiltakin likoilta, että siellä on joku aseen kanssa. Mutta silti muitten kanssa mietittiin, että on tämä harjootus. Me ei edes aluksi tiedetty, että mihin pitää mennä, mutta kauppaoppilaitosta kohti meidät käskettiin.

Siellä kauppiksella me sitten jossakin vaiheessa saatiin tieto, että ainakin kolme kuollutta on ja koulu palaa. Ampujan nimi me saatiin kuulla luokkakaverilta. Tämä luokkakaveri kun on se tyttö joka soitti Saarelle vielä ihan lopussa. Heillä oli ollut jotakin sutinaa, tästä oli lehdessäkin.

Mä tiesin Saaren ulkonäöltä ja voin sanoa, että ei olisi siitä ihmisestä uskonut. Niin tavallisen ja rauhallisen näköönen jätkä. Sellaanen massaan sekoittuva.

Miksi se luokkakaveri soitti saarelle? Tiesikö siis jo siinä vaiheessa, että hän on ampuja? Muistan kun radiossa joku tutkija sanoi, että ihan varmasti tulee uusia ampumistapauksia noitten kahden jälkeen.

Miksi se luokkakaveri soitti saarelle? Tiesikö siis jo siinä vaiheessa, että hän on ampuja? Muistan kun radiossa joku tutkija sanoi, että ihan varmasti tulee uusia ampumistapauksia noitten kahden jälkeen.

No ei se siinä vaiheessa sitä tiennyt. Huolestui vain toisesta.

No miustakin tuo on ihan ymmärrettävää, vaikka kyse oiskin "vaan" kengistä.
Hirvee juttu se ampumistapaus, ja varmasti vielä hirveempi kun siellä on ollut melkein paikan päällä..saatika sit siinä tilanteessa. :/

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
No miustakin tuo on ihan ymmärrettävää, vaikka kyse oiskin "vaan" kengistä.
Hirvee juttu se ampumistapaus, ja varmasti vielä hirveempi kun siellä on ollut melkein paikan päällä..saatika sit siinä tilanteessa. :/

Aivan.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

No ei se siinä vaiheessa sitä tiennyt. Huolestui vain toisesta.

Ok, kiitos. Ei voi kyllä kuvitellakaan niitä viimeisiä hetkiä kun Saari on astunut luokkaan. Kuinka monta sieltä luokasta selvisikään, yksi vai kaksi? Muistan ainakin, että joku tyttö jäi kuuroksi (?). Kuinkahan tuollaisesta voi selvitä ja jatkaa elämää..kun on nähnyt kun kaverit ammutaan :( Oon myös miettinyt että miksi juuri hän selvisi, mikä oli sen hetkinen tilanne että pystyi pakenemaan. Latasko Saari asettansa juuri vai mikä oli... Mä aina mietin tosi paljon tuollaisia yksityiskohtia. Ja mietin myös, miltä Saaresta tuntui silloin.

:hug: Tulipa jotenkin paha ja ahdistunut olo sun puolesta. Tuo kenkä-juttu on ihan ymmärrettävää, jos on edes välillisesti mukana tuon kaltaisessa tilanteessa, mikään ei enää sen jälkeen palaa varmaan ihan täysin entiselleen. Se jättää ihmiseen sellaisen muistijäljen joka ei välttämättä koko ajan näy mutta maailma on sen jälkeen varmaan vääjäämättä muuttunut. Vai mitä olet mieltä?

Alkuperäinen kirjoittaja dddd:
Hei Scarlett, onko siellä koulussa vielä seinällä se jokelan oppilaiden tekemä "käsitaulu?" Jäi mieleen se jostain jutusta.

On se siellä aina vain. Ja tuskin lähtee kovin helposti pois. Liittyy niin paljon tunteita siihen.

Yhteistyössä