Kyllä sitä nyt itketään ja valitetaan - itsekkyydestä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mie"

Vieras
Kaverin perhe muutti viime kevättalvella rivitaloon jossa tehdään taloyhtiön pihatyöt talkoilla. He ovat pitäneet tarkasti linjan että he tekevät pihatöitä ainoastaan omalla "viikolla" .
Joskus ovat jopa naureskelleet että ei ole meidän viikko ja sataa lunta.
Meidän taloyhtiössä on taas tapana että kaikki auttaa lumitöissä vaikka ei ole oma viikko, varsinkin silloin kun sataa erittäin paljon lunta.
Tänään kaveri soitti itkien että heillä on talonmiesviikko ja mies työmatkalla. Hän ei osaa kuulemma tehdä lumitöitä ja eihän se kahden lapsen kanssa onnistu; toinen vielä päiväkodissa 6h/per päivä.
Ehdotti että mä voisin lähteä heille "auttamaan" eli tekemään lumityöt :( sitten kun olen omat saanut tehtyä.

no omapa on ongelmansa. en menisi autttamaan! kahden lapsen kanssa itsekin teen lumityöt taloyhtiössä silloin kun on vuoro. ja menen auttamaan jos tiedän että on vanhan naapurin rouvan vuoro ja lunta on satanut kunnolla.

Etenkin, kun toinen on päiväkodissa, missä ongelma? Jos toinen on ihan pieni, sehän voi nukkua vaunuissa, jos taas isompi, niin sehän pääsee ulkoilemaan ja touhuamaan lumipenkoissa samalla. Mulla on yleensä kahden tenavan lisäksi vielä koirakin kaverina.

En kyllä ymmärrä tuota et lasten kanssa ei onnistuis. En ole vielä tavannu lasta jonka mielestä ei olis hauskaa häslätä mukana lumitöissä. Siis eihän niiden tarvi ihan hulluna tehdä töitä vaan pitää hauskaa.

Sinuna en menis, varsinki jos sulla on omatkin lumityöt ja kodinhoito.. Ehkä sekin on itsekästä, mutta ehkä kaverisi naapurit auttaisivat häntä nyt jos hän ois auttanut heitä :) Voivoi siis.

:) Mä kyllä en suostuisi kollektiiviseen pihanhoitoon rivitalossa asuessa. Se kyllä menisi hetkessä hulinaksi, ihan järkyttävästi hommia (autopaikat, käytävät, roskisalueet), hiekoitukset, jne.

Kuka muuten vastaa, jos sun vuorolla naapuri vetää lipat?

Asun omakotitalossa ja lumitöitä riittää melkeinpä joka päivälle, pakko ne on herätä tekemään aamulla 05 että pääsee töihin ja sitten uudestaan klo 16 kun tulee töistä ja vielä pahimmassa tapauksessa illalla 22-23 kun talo hiljenee niin taas lumitöihin...

Kun lapset (pienemmät) hereillä ne tekee mun kans omilla pikku kolillaan tai sit töröttävät lumipenkassa, leikkivät tms.

Ei tulis mieleenkään että pyytäsin jotakuta muuta tekemään :D

Miten kahden lapsen kanssa ei voi tehdä lumitöitä? meillä iso omakotitalo ja iso piha, jonka kävin juuri kolaamassa valtavasta määrästä lunta. Mukana 6v ja 5v oman kolan kanssa auttamassa ja 8kk ikäinen vauva istui pulkassa ja oli hirveän tyytyväinen.

En minäkään varmaan osais tehdä. Kerran muistan kolanneeni pihaa ja ei siitä ainakaan hyvää jälkeä tullut :D Ja en todellakaan haluaisi asua tuollaisessa taloyhtiössä missä pitäisi vuoroviikoin tehdä jotain. Ihan mielellään maksetaan vähän isompaa yhtiövastiketta että huoltoyhtiö käy säännöllisesti hoitamassa pihat kuntoon..

Mutta en auttais minäkään tuollaista naureskelijaa. Ehkä toisenlaista kaveria auttaisin, mutta jos tietäisin että ajattelee noin ettei varmasti auta muita kun ei ole oma viikko ja oikein nauretaan vahingoniloisesti kun muiden viikolla tulee sitä lunta, niin noup.

Meillä on talkkariviikot, mutta kaikki auttavat silti.

En ymmärrä kaverisi ongelmaa. Lasten kanssa on kiva tehdä lumitöitä (toki iästä riippuen vähemmän tai enemmän helppoa) ja yhden viikon työt tekee vaikka yöaikaan itkuhälyn kanssa, jos lapset on ongelma.

Menisin silti auttamaan, jos apua pyydetään. Jos mulla siis ei olisi mitään muuta tekemistä tai hyvää tekosyytä..

Omakotitalon pihalla kolaustyyli on vapaa ja saan kolata niin paljon kuin haluan ja ottaa kaikki viiikot omakseni.

Mutta kaverillesi ja hänen perheelleen ihan oikein, kuullostavat... no kuullostavat.

Nyt menee ihan yli ymmärryksen että joku ei osaisi tehdä lumitöitä?! Täytyy olla aika kädetön jos ei pysy lumikola, lumentyönnin tai lapio kädessä, huh huh... Vai onko kaverisi taloyhtiöllä kentien jotakin omia työkoneita lumitöitä varten eli traktori, lumilinko, mönkijä tai puutarhatraktori tms.?

En minäkään varmaan osais tehdä. Kerran muistan kolanneeni pihaa ja ei siitä ainakaan hyvää jälkeä tullut :D Ja en todellakaan haluaisi asua tuollaisessa taloyhtiössä missä pitäisi vuoroviikoin tehdä jotain. Ihan mielellään maksetaan vähän isompaa yhtiövastiketta että huoltoyhtiö käy säännöllisesti hoitamassa pihat kuntoon..

Mutta en auttais minäkään tuollaista naureskelijaa. Ehkä toisenlaista kaveria auttaisin, mutta jos tietäisin että ajattelee noin ettei varmasti auta muita kun ei ole oma viikko ja oikein nauretaan vahingoniloisesti kun muiden viikolla tulee sitä lunta, niin noup.

Kyllä mäkin mielelläni maksan jollekin muulle sen työn tekemisestä, mutta mulle ei mene jakeluun ettei OSAA =)

Siis siirtää lunta paikasta toiseen. Se voi olla ällöttävää, raskasta ja kamalaa, mutta vaikeaa se ei kyllä voi olla! =D

Voihan se kaverisi tilata omaan laskuunsa vaikka jostakin maansiirtofirmasta tai kiinteistöhuoltofirmasta pyöräkuormaajan tai Bobcatin tekemään lumityöt puolestaan :)

me kun asuttiin rivaritaloyhtiössä niin meillä oli kyllä talkooperiaate kun tehtiin kaikkea, mutta pihaa hoidettiin aina milloin kukakin ehti. Varsinkin minä usein käytin lumilinkoa kun satuin tekemään 3-vuorotyötä ja olin kotosalla kun muut oli töissä. ja hui! Mieskin oli työmatkoilla.

Miten ei voi OSATA tehdä lumitöitä, mutta kyllä esim. hoitaa kahta lasta? :D hehhee... sano sille, että penskat mukaan ja ulos! Kyllä se ymmärtää kolan toimintaperiaatteen, kun hetken tutkii :)

Sinällään käsitän vuoroperiaatteen, että aina on niitä, jotka eivät laita tikkua ristiin, ellei ole pakko. Ap:n kaveri kuulunee siihen porukkaan myös. Mä kokisin myös kovin kiusalliseksi, jos joku kävisi koluamassa lumitöitä tms. ikkunani alla ja menisin siis itse (tai mieheni menisi) kolaamaan lumet omalta osaltani myös muiden vuorolla.

En mäkään lähe kolaaman taloyhtiön pihoja ton 2 vuotiaan kanssa, vaikka meidän vuoro onkin ja lunta on tullu ihan reippaasti. Kolaan sit ku mies tulee kotiin.

[QUOTE="vieras";25476001]Omakotitalon pihalla kolaustyyli on vapaa ja saan kolata niin paljon kuin haluan ja ottaa kaikki viiikot omakseni.[/QUOTE]

Peesi, ei tosiaan tarvitse tapella kenenkään kanssa vuoroista ja välineistä :)

Palasin just omalta pihalta lumitöistä :) Mukana koululainen ja kaksi pienempää.
Ollaan asuttu tässä jo 8vuotta eikä kertaakaan ole ollut ongelmia pihatöistä ; kuka tekee ja kuinka paljon ja että joku ei tekisi mitään. .
Pieni taloyhtiö ja suht. pieni yhteinen piha ja parkkis.
No kaveri on saanut isänsä tekemään lumityöt , onneksi .

Niiin tuttua, niin tuttua :D. Entisessä taloyhtiössä, pieni sellainen siis, pienehkö piha-alue, jossa vähän tehtävää, oli päätetty, että huoltotöistä ei makseta ulkopuoliselle, asukkaat hoitavat pihatyöt. Noh. Niin. Nämä jotka olivat olleet alusta saakka asumassa ja päättämässä, eivät kertaakaan saaneet aikaiseksi mitään. Tai soittivat ne sitten ISÄNNÖITSIJÄLLE, kun pihalla ei ole hiekkaa ja on niin liukasta... Juupa juu. Mitäs hittoa se isännöitsijälle kuuluu, isännöitsijällä on ihan eri velvoitteet asunto-osakeyhtiötä kohtaan, vain ne, mitkä on mainittu sopimuksessa. Tai sitten liimailivat lappuja seiniin, kun on lamppu palanut. Nimettöminä toki.Otettiin sitten isännöitsijän kanssa puheeksi yhtiökokouksessa, että pitäisikö se huoltoyhtiö palkata kun ei osakkaita kiinnosta huoltohommat, hiekoitus tai lumityöt (meitä oli tasan kaksi asuntoa, joiden asukkaat hoitivat nämä hommat suht vuorotellen). Mutta ei, kun se kerran maksaa ja yhtiövastikkeet nousisivat. Yritettiin siinä sitten hallituksen pj ja isännöitsijä tolkuttaa, että sitten on tosiaan parempi tarttua lapioon, hiekoittaa se piha tai vaihtaa palanut lamppu pihalle tai tehdä niitä lumitöitä. En tiedä miten jatkui, myimme asunnon ja muutimme isompaan yhtiöön, jossa huoltoyhtiö.

Yhteistyössä