Kyllä suomalaisten pukeutuminen on todella noloa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pakko purkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pakko purkaa

Vieras
Olin eilen illalla balettiesityksessä ja silmiini pisti yleisön pukeutuminen. Itse olin pukeutunut pikkumustaan ja korkokenkiin ja tunsin itseni todella ylipukeutuneeksi. Suurella osalla oli farkut ja joillakin jopa lenkkitossut. Yksi oli oikein säänmukaisesti laittanut Kuomat jalkaansa. Suomalaisistahan aina sanotaan ettemme osaa pukeutua ja eilinen ilta kyllä todisti tämän väitteen pitävän täysin paikkansa. Onhan se jo esiintyjiäkin kohtaan epäkunnioittavaa laittaa virttynyt villapaita lauantai-illan esitykseen. Huoh.

Mä näin kaupassa taas erään nuoren miehen, joka on niin lihava että sen paljas maha näkyy löysän t-paidan alta. Siis sitä mahaa näkyy useita kymmeniä senttejä. Eikö sitä vaan vois sulloa jonnekin housuihin? Kaiken lisäksi se haisee todella likaiselta aina kun ohi menee. Vaikka kuinka kävis vaan kaupassa, niin eikö sitä voi edes peittää itseään? Varsinkin talvella, luulis että on kylmäkin.

Kaiken lisäksi sillä on vielä nainen - kuinka sokea se nainen voi olla?

Niin ja kyseessä oli varmaan joku paikallisen balettikerhon talvijuhla? :D

No ehkä minnekään Kansallisbalettiin en Kuomia laittais, mutta toisaalta mitä väliä sillä on, kun ei se yleisö siellä katselun kohteena lavalla oo. Sit ehkä vois haitata jos tanssijoilla ois kuomat balettitossujen sijaan.

Tätä asiaa puidaan täällä säännöllisin väliajoin, joten välttämättä kovin moni ei jaksa enää tähän vol 7897983274 ketjuun osallistua, mutta kyllä sä totta puhut.

Suomessa "farkut, saappaat, neule" tai miehillä "farkut, kauluspaita,tennarit" yhdistelmää pidetään sellaisen keskivertoa juhlavampana ja jokaiseen tilanteeseen sopivana. Mun mielestä tuo asu sopii johonkin koulun penkille tai sellaiseen työhön, jossa ei olla asiakkaiden kanssa tekemisissä, vaan sielä toimistolla työkavereiden kanssa.

Olen apn kanssa samaa mieltä että suomalainen ei keskimäärin osaa tilannepukeutumista saatikka etikettiä. Kuitenkin ko esityksissä ym paljonkin käyneenä jäin miettimään että missä kaupungissa ap olet käynyt esityksessä, itse en ole huomannut ko tilaisuuksissa noin pahaa mokaa pukeutumisessa?

Juuri kyseisestä esityksestä en osaa sanoa, mutta on sen verran on ollut teatterialan väkeä tuttavapiirissä aikanaan, että tuli huomattua, että katsomossa ne virttynyt villapaita & lenkkarit -tyypit olivat lähes poikkeuksetta itse jotain näyttelijöitä, ohjaajia, käsikirjoittajia tms. alan väkeä. Ei siis välttämättä juuri kyseiseen esitykseen liittyviä, vaan tuttujensa esityksiä katsomaan tulleita.

Aika usein ne kaikkein huonoimmin pukeutuvat siis todellisuudessa ovat niitä, jotka todennäköisesti eniten kunnioittavat esiintyjien työtä.

Ja nää on kans nii hauskoja nää "suomalaiset sitä ja suomalaiset tätä" aloitukset.

Monikohan on kovin monessa muussa kulttuurissa edes asustanut; että voisi noin niin kuin vertailla?

Mä oon aina ihmetellyt, kun ei voi löytyä sellaista kultaista keskitietä. Teatterissakin usein näkee tätejä ihan oikeasti iltapuvuissa, mikä on mun mielestä vähän liikaa teatteriin, ja sitten taas on se toinen porukka joka tulee melkein rääsyissä. Onneksi aika iso osa kuitenkin pukeutuu tilanteen mukaan.

[QUOTE="vieras";25704873]Mitäs ylipukeudut. Se on noloa.[/QUOTE]

No kieltämättä olin hieman nolona. Mutta silti en olisi vaihtanut farkkuja jalkaani. Ne vaan eivät sovi kyseisen tapahtuman arvokkuuteen.

Ja tosiaan ymmärrän niitä rasvatukkaisia verkkariäitejä lähikaupassa, en minäkään aina ole hehkeimmilläni. Mutta herranen aika, pukeutuminen tilanteen mukaisesti ei luulisi olevan niin vaikeeta.

• Tykkää
Reactions: moekoe
Ja nää on kans nii hauskoja nää "suomalaiset sitä ja suomalaiset tätä" aloitukset.

Monikohan on kovin monessa muussa kulttuurissa edes asustanut; että voisi noin niin kuin vertailla?

No niinpä. Amerikkalaiset ei muuten osaa pukeutua myöskään. Varsinkin kesäaikaan miehet tunkee kaikkialle t-paidassa, sortseissa ja sandaaleissa (ja sukissa!). Vaikka olis mikä tilaisuus.

Ja tämä oli yleistys... mutta sitä näkee aika paljon.

Ap, niin mikä baletti oli kyseessä? Kansallisbaletti vai joku paikallinen tapahtuma? Kun pelkästään se, että on kyse baletista ei vielä määritä pukeutumista.

Mun mielestä Euroopan isoissa kaupungeissa pääosin pukeudutaan hienosti, mutta menet jonnekkin Ranskalaiseen pieneen kaupunkiin, niin ei ne sen kummemmin sielä pukeudu..
Virossa naisilla oli oikeasti joulukuusen koristeita kaulassa ja sellaisia muovisia "huorakenkiä" jne..

Suomessa ollaan arkisia. Sisustuskin on usein tosi arkinen. Minä itse puen myös lapseni aina juhlavasti ja tilanteen mukaan. Toisaalta ymmärrän kyllä, ettei pieni lapsi ole aina niin viimeisen päälle. Viimekesänä yksissä rippijuhlissa oli täysi-ikäinen nainen shortseissa ja topissa..ilman kenkiä.

Saman huomasin kun kyselin kumman mekon laittaisin treffeille ruokaravintolaan ja palstamammojen mielestä olisi pitänyt mennä villapaidassa ja farkuissa.
oli kuulemma täysin ylipukeutumista laittaa ihan mekko ja korkokengät ravintolaan.
Huoh.

Ja sekin vielä, että tyylikkäästi pukeutuneita heti mulkoillaan nenänvartta pitkin. "Mitä tuokin luulee olevansa kun on kehdannut laittaa hienommat vaatteet kuin muut."

[QUOTE="kyynel";25705009]Ap, niin mikä baletti oli kyseessä? Kansallisbaletti vai joku paikallinen tapahtuma? Kun pelkästään se, että on kyse baletista ei vielä määritä pukeutumista.[/QUOTE]

Kyseessä oli Pietarin miesbaletin esitys Turun konserttitalolla. Ei mikään kansallisbaletti, mutta sinne olisinkin laittanut juhlavaatteet. Nythän olin "vain" pikkumustassa.

Mä käytän arkena paljon hameita ja mekkoja. En edes omista farkkuja. Paitsi jotakin mammafarkkuja tai ikivanhoja. Mä menen mekossa/hameessa automaattisesti joka paikkaan, paitsi nyt lenkille/ulos leikkimään jne jne..
Usein olen kuullut suoraan vittuilua, miksi mulla on aina hame jne..

En viihdy housuissa. Piste.

[QUOTE="aapee";25704990]No kieltämättä olin hieman nolona. Mutta silti en olisi vaihtanut farkkuja jalkaani. Ne vaan eivät sovi kyseisen tapahtuman arvokkuuteen.

Ja tosiaan ymmärrän niitä rasvatukkaisia verkkariäitejä lähikaupassa, en minäkään aina ole hehkeimmilläni. Mutta herranen aika, pukeutuminen tilanteen mukaisesti ei luulisi olevan niin vaikeeta.[/QUOTE]

Ehkä sä itse vaan kuvittelit tuon tilanteen "arvokkuuden", jos kukaan muukaan ei ollut sitä hokannut.
Mitä ihmeellistä olisi balettiesityksessä? Onko baletti sen ihmeellisempää kuin muukaan tanssi- tai yleensä esittävä taide? Eiköhän niille esittäjille ole tärkeämpää se, että heidän esitystään tullaan katsomaan ja ymmärretäänkö siitä esityksestä jotakin, ei se mitä katsojilla on päällä.

[QUOTE="susu";25705023]Eikö täällä just suomalaisista puhuta, eikä muista kulttuureista???[/QUOTE]

Voi sitten inistä ihan yleisesti että ihmiset sitä ja tätä. Jos nyt välttämättä haluaa inistä.

Lontoossa teattereissa, konserteissa ja baleteissa näkee ainakin vielä suomalaistakin käytäntöä kirjavampaa pukeutumista. Ihan todella laidasta laitaan.
Ja täällä Espanjassakin on varsin monenlaista säätöä.
Yhdysvalloissa en ole asunut, mutta meillä on asunut yksi jenkki ja pari kanadalaistyttöä, ja ne ainakin kelpuutti farkut ja teepaidan vaikka mihin tilaisuuteen...

Minusta suomalaiset ovat aika keskinkertaisia pukeutujia. Pietarissa ja Tallinnassa sekä Roomassa kävellään kyllä sellaisilla koroilla ettei niitä suomalaisen koipi kestä. Mutta Lontoossa ja Pariisissa missä joutuu paljon kävelemään, ovat kengät varsin järkevän näköisiä noin yleensä...

Itse pukeudun sen mukaan mikä on mun oma tilanne ja fiilis. Ja sitten olen itseeni tyytyväinen: jos mulla on juhla niin viis siitä mikä niillä muilla on. Ja jos tulen suoraan töistä katsomaan sukulaistytön esikoisohjausta niin tulen sitten niissä vaatteissa missä tulen. Iltani ei mene piloille enkä tunne myötähäpeää olipa muussa yleisössä verkkareita tai strutsinsulkia. Ainoastaan liiasta hajuveden käytöstä hermostun; ja joskus mietin jonkun lyhyen hameen nähdessäni kylmällä kelillä että miten tuo tarkenee...

[QUOTE="vieras";25704941]Mä näin kaupassa taas erään nuoren miehen, joka on niin lihava että sen paljas maha näkyy löysän t-paidan alta. Siis sitä mahaa näkyy useita kymmeniä senttejä. Eikö sitä vaan vois sulloa jonnekin housuihin? Kaiken lisäksi se haisee todella likaiselta aina kun ohi menee. Vaikka kuinka kävis vaan kaupassa, niin eikö sitä voi edes peittää itseään? Varsinkin talvella, luulis että on kylmäkin.

Kaiken lisäksi sillä on vielä nainen - kuinka sokea se nainen voi olla?[/QUOTE]

näitä näkee.todella oksettavaa.Ja yhtä oksettavaa on housut missä pyllistäessä eukolta vilkkuu perse.Ei ollut kivaa kauppa jonossa:x

Yhteistyössä