Kyllä taas tuli itku - vanhusten kohtelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Harvoin loppujen lopuksi se "turhaan" soitteleva soittaa turhaan. Usein on taustalla syy siihen, joka pitäisi selvittää. Levottomuutta, kipua, vatsavaivoja yms.

Totta. On kuitenkin asukkaita jotka harrastavat tätä hälyttelyä vuosikausia ja heidät on tutkittu ja asiaa on kovasti selvitelty ja pohdittu asiakkaan, omaisten ja hoitajien kanssa. On eri asia, kun aiemmin hiljaksiin ollut vanhus alkaa painamaan kelloa minkä ehtii, silloin on aina jokin oikea hätä.

Alkuperäinen kirjoittaja eipä niin;22807662:
Hyvin usein dementoitunut soittaa myös turhaan. "onko teillä joku hätä kun soitit"
"Ei mulla hätää ole ja en minä ole soittanut".. ja sama vastaus soittajalta joka kerta (hälyjä 30 päivävuorossa).

Toinen hälyttää "mikä hätänä" "vessaan pitäisi päästä".. "kävitte 5min sitten vessassa" "no kun tuntuu, että kakka tulee" "teillä on vatsa toiminut jo 2 kertaa tänään, mutta no, minä tulen kohta". Väliin vessa käynti, tulos 0. Pian se taas alkaa "mikä hätä" "no kakka hätä"...

Oletkos ajatellut, että jokin fyysinen vaiva aiheuttaa tuon vessa-asian? Tai esimerkiksi pelko dementikon levottomuuden?

No eihän se vanhus ollut turhaan hälyttänyt tiheään, vaan oli tarvinnut apua jota ei tarjottu. Vanhus jätettiin kuolemaan kipuineen ja hengitysvaikeuksineen. Kyllä tuossa on selvä virhe tapahtunut, turha puolustella hoitajien kiireellä. Vanhukselle olisi pitänyt saada lääkäri paikalle heti hengenahdistuksen ja kipujen alettua, tai soittaa ambulanssi viemään takaisin sairaalaan.

Moni asia mättää vanhustenhuollossa. On liian vähän henkilökuntaa, se on iso puute. Mutta myös henkilökunnassa on eroja. On niitä, jotka tekevät työtään sydämellään, ja sit on niitä, jotka tekevät kun ei muutakaan ole, jotta saisi sen palkan ees jostain. Ja se kyllä näkyy...

Itse olen työskennellyt 6 vuotta vanhusten parissa. Vuoden kotipalvelussa, 2 vuotta julkisen puolen sairaalassa (vanhusten siis), ja nyt kolmisen vuotta yksityisessä vanhainkodissa. Ja täytyy sanoa, että tuolla julkisen sektorin puolella meininki oli karmaisevaa. Ja motivaatio sellaisessa työyhteisössä oli matala myös mulla, kuten tuntu olevan kaikilla muillakin. Siellä vanhuksia kohtaan voi tuntea vain sääliä, elämä ei ole elämisen arvoista. Itse koitin parhaani, mutta työskentely oli liukuhihnamaista, eikä aikaa juurikaan ollut panostaa vanhuksiin henkilökohtaisesti, koska kiire oli kova.

Nyt yksityisellä puolella meininki on täysin erilaista. Vanhukset ovat hoitajille tärkeitä, samoin toistepäin. Työ on ihanaa, ja jokainen huomioidaan yksilönä, jokaiselle on aikaa, myös keskusteluun ja ihan vaan oleiluun siinä pakollisten töiden ohella. Ilmapiiri on lämmin. Ja paljon saadaan kehuja omaisilta, samoin he meiltä.

Paljon olisi parantamisen varaa, vaikka tähän keskusteluun johtaneesta tapauksesta kyllä olenkin sitä mieltä, että rannekkeen pois ottaneen hoitajan kuuluisi kyllä saada jokin rangaistus, koska on toiminut kyllä todella väärin.

kiitos toinen hoitsu! Meille voi tulla myös kokeilemaan mitä se työ on!

Mä en vaihda alaa, koska mä olen hyvä työssäni ja teen työtäni suurella sydämellä enkä halua hylätä näitä vanhoja ihmisiä tai työkavereitani.

Surettaa vaan tällainen hoitajien syyttely, ku parhaamme yritämme

Vanhus ei saisi hälyytellä turhaan. Vaikka uni ei tule (unilääkkeitä kun ei satais antaa). Sitten kun uni ei tuu, aika käy dementoituneella pitkäksi.. kolottaa, pissittää jne. Särkylääkkeissäkin joku raja, mitä saa antaa.
vanhus sekava ja häiriköi muiden vanhusten elämää (pameja ei saa antaa)
Karkailee sängystä yön aikana 50 kertaa, ei pysy pystyssä ja kaatuilee (laitoja ei saa nostaa). Ei pysy pyörätuolissakaan, kun muistelee että osaa karata (tuoliin ei saa sitoa).
Yksi kaatuu, saa haavan ja pissii alleen (nosta, paikkaa, kuivaa). Silloin yksi karkaa.. ja olet ainut hoitaja yöaikaan talossa.

Totta. On kuitenkin asukkaita jotka harrastavat tätä hälyttelyä vuosikausia ja heidät on tutkittu ja asiaa on kovasti selvitelty ja pohdittu asiakkaan, omaisten ja hoitajien kanssa. On eri asia, kun aiemmin hiljaksiin ollut vanhus alkaa painamaan kelloa minkä ehtii, silloin on aina jokin oikea hätä.

Tuon myönnän, että varmasti löytyy niitä "ammattisoittajia". Kuitenkin jonkun hyvin viisaan pitäisi keksiä tuohon jokin muu ratkaisu, kun soittokellon tai rannekkeen poisto. Mikä se olisi?

[QUOTE="mä vaan";22807689]Moni asia mättää vanhustenhuollossa. On liian vähän henkilökuntaa, se on iso puute. Mutta myös henkilökunnassa on eroja. On niitä, jotka tekevät työtään sydämellään, ja sit on niitä, jotka tekevät kun ei muutakaan ole, jotta saisi sen palkan ees jostain. Ja se kyllä näkyy...

Itse olen työskennellyt 6 vuotta vanhusten parissa. Vuoden kotipalvelussa, 2 vuotta julkisen puolen sairaalassa (vanhusten siis), ja nyt kolmisen vuotta yksityisessä vanhainkodissa. Ja täytyy sanoa, että tuolla julkisen sektorin puolella meininki oli karmaisevaa. Ja motivaatio sellaisessa työyhteisössä oli matala myös mulla, kuten tuntu olevan kaikilla muillakin. Siellä vanhuksia kohtaan voi tuntea vain sääliä, elämä ei ole elämisen arvoista. Itse koitin parhaani, mutta työskentely oli liukuhihnamaista, eikä aikaa juurikaan ollut panostaa vanhuksiin henkilökohtaisesti, koska kiire oli kova.

Nyt yksityisellä puolella meininki on täysin erilaista. Vanhukset ovat hoitajille tärkeitä, samoin toistepäin. Työ on ihanaa, ja jokainen huomioidaan yksilönä, jokaiselle on aikaa, myös keskusteluun ja ihan vaan oleiluun siinä pakollisten töiden ohella. Ilmapiiri on lämmin. Ja paljon saadaan kehuja omaisilta, samoin he meiltä.

Paljon olisi parantamisen varaa, vaikka tähän keskusteluun johtaneesta tapauksesta kyllä olenkin sitä mieltä, että rannekkeen pois ottaneen hoitajan kuuluisi kyllä saada jokin rangaistus, koska on toiminut kyllä todella väärin.[/QUOTE]

Meidän vaari oli uudessa yksityisessä hoitokodissa ja täytyy sanoa, että harva asia toimi. Varsinkin kivunlievitys loppuvaiheessa oli niin retuperällä. Myös yksityiset hoitokodit ovat yrityksiä ja bisnes on bisnestä. Olen pahoillani näkökulmastani, mutta niin pieleen meni vaarin hoito, että usko yksityiseen hoitokotiin meni. Mun mielestä tuon perusteella ei ole sen kummempi kuin kunnallinenkaan.

Tuon myönnän, että varmasti löytyy niitä "ammattisoittajia". Kuitenkin jonkun hyvin viisaan pitäisi keksiä tuohon jokin muu ratkaisu, kun soittokellon tai rannekkeen poisto. Mikä se olisi?

Kokemusta siitä, että huoneeseen sijoitettu toinen asukas..tai sitten jos mahdollista, puoliso. Kaikilla ei tuokaan auta, mutta parilla on nähty hyviä tuloksia omassa työssäni.

Yleisesti ottaen halaaminen ja silittely yms. oon havainnut erittäin tärkeäksi vanhuksille.

meillä on myös noita ammattisoittajia, vaikka mitä tekisit, ni mikään ei riitä ja se on kaikilta muilta pois. Jos ei heti päästä tulemaan, ni jo ne soittaa omaisille hätäänsä. Soittokelloa ei olla ikinä otettu pois tuon vuoksi, vaikka moni soittaa yölläkin tunnin sisään kymmenen kertaa. Kaks hoitsua ja reilu nelkyt potilasta.

Oma isoäiti sai paikan kohta vuosi sitten yksityisestä palvelutalosta ja täytyy sanoa että aivan ihana paikka.
Mummu tykkää ihan hirmuisen paljon olla siellä ja ennen kaikkea, tuntee olonsa turvalliseksi. Hoitajat tulevat kun pyytää ja ohjelmaa ja aktiviteettia on todella paljon. Vanhuksilla on mahdollisuuus kodinomaiseen elämään mutta apu on heti nurkan takana.
Ottaisimme useamminkin mummua yökylään tms. mutta kun ei malta lähteä, tykkää omasta kodistaan.

Meidän vaari oli uudessa yksityisessä hoitokodissa ja täytyy sanoa, että harva asia toimi. Varsinkin kivunlievitys loppuvaiheessa oli niin retuperällä. Myös yksityiset hoitokodit ovat yrityksiä ja bisnes on bisnestä. Olen pahoillani näkökulmastani, mutta niin pieleen meni vaarin hoito, että usko yksityiseen hoitokotiin meni. Mun mielestä tuon perusteella ei ole sen kummempi kuin kunnallinenkaan.

Juu totta. En tarkoittanutkaan, että automaattisesti yksityinen on parempi, vetosin lähinnä omiin kokemuksiini. Omia kokemuksia on julkisesta sekä työntekijänä että mummuni kautta, ja molemmat kokemukset huonoja. Nyt työntekijänä positiivinen kokemus tuosta yksityisestä, vaikka tiedänkin silläkin sektorilla olevan paljon epäkohtia. Tarkoitinkin lähinnä että eroja on valtavasti eri laitosten ja myös työntekijöiden välillä.

Oma isoäiti sai paikan kohta vuosi sitten yksityisestä palvelutalosta ja täytyy sanoa että aivan ihana paikka.
Mummu tykkää ihan hirmuisen paljon olla siellä ja ennen kaikkea, tuntee olonsa turvalliseksi. Hoitajat tulevat kun pyytää ja ohjelmaa ja aktiviteettia on todella paljon. Vanhuksilla on mahdollisuuus kodinomaiseen elämään mutta apu on heti nurkan takana.
Ottaisimme useamminkin mummua yökylään tms. mutta kun ei malta lähteä, tykkää omasta kodistaan.

Tällainen luettava lämmittää kyllä mieltä! :heart:

Aina kaikissa töissä löytyy epäkohtia, se nyt on vaan karu totuus, ettei hoitajia ole tarpeeksi ja omaiset eivät pysty päivittäin olemaan apuna tai edes halua. Jokainen on varmasti törmännyt elämänsä aikana ammattivalittajaan (itse useampaankin), joka tuskin muuttuu vanhuuden myötä "terveemmäksi". Ei ole väliä onko kyse yksityisestä vai kunnallisesta hoidosta, samat ongelmat toistuvat.

Itse olen kiitollinen niistä hoitajista, jotka jaksavat päivästä toiseen hoitaa vanhuksia, myönnän ettei minusta siihen ole ja tiedän että vanhempani menevät aikanaan tällaiseen paikkaan. Eikä kannata minua syyllistää, minusta ei ole alkoholisti vanhempiani enää hoitamaan...

Alkuperäinen kirjoittaja eipä niin;22807662:
Hyvin usein dementoitunut soittaa myös turhaan. "onko teillä joku hätä kun soitit"
"Ei mulla hätää ole ja en minä ole soittanut".. ja sama vastaus soittajalta joka kerta (hälyjä 30 päivävuorossa).

Toinen hälyttää "mikä hätänä" "vessaan pitäisi päästä".. "kävitte 5min sitten vessassa" "no kun tuntuu, että kakka tulee" "teillä on vatsa toiminut jo 2 kertaa tänään, mutta no, minä tulen kohta". Väliin vessa käynti, tulos 0. Pian se taas alkaa "mikä hätä" "no kakka hätä"...

Olisikohan tuossa ratkaisu asioihin Helpota l