Kyllä yksinhuoltajalla näyttää olevan vaikeaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja khyllä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jotkut vanhemmista käy töissä toiset on kotona ja silti lapset on hoidossa tai ainakin vanhimmat on sitten yh tai ei.

Kyllä ainakin itse tiesin kun lapsia tein etten niitä aina saa hoitoon mummuloihin vaikka olisi tarvetta, suurimmaksi osaksi miehen tuloilla elellään mutta tiesin senkin ettei saada tukia niinkuin jotkut ehkä saavat kun mieheni käy töissä ja tekee vielä aikas pitkääkin päivää mutta tienaa ihan hyvin sitten. Mutta itse halusin näin ja onnellinen olen, ei toisten etuudet ole minulta pois.

Alkuperäinen kirjoittaja khyllä;23898068:
Yhden lapsen yksinhuoltajan suusta kuultua.

Lapsi saa olla kokopäiväisessä hoidossa, äiti makaa kotona, shoppailee, kylästelee, siivoilee kotia, hengailee poikaystävän kanssa päivisin. Illat valittaa arjen raskautta.
Ei päivähoidosta tarvitse maksaa montaa euroa; onhan hän yh. Lisäksi kaiken mahdollisen isomman hankinnan maksaa kukas muukaan kuin sossu. Ei ole huolta huomisesta rahan vuoksi, kun rahat alkaa loppua, kyllä sossu antaa. Onhan hän yh.
Tietty myös yh on saanut kodinhoitajan kun lapsi ollut alle vuoden.
Mummola ottaa yöksi viikonloppuisin, onhan hän YH ja arki raskasta.

Viisihenkisessä perheessä olen käytännössä yh. Mies painaa pitkää päivää ja lapsenhoitoapuja ei ole, koskaan. Lisäksi minua rasittaa kun periaatteessa minun ei kannata edes töitä hakea vielä, koska hoitomaksuihin menee rahaa niin hiivatusti. Jäisi +/-0 suurinpiirtein eikä siis mitään järkeä.

Joo katkeran tilitystä, kyllä vaan... Välillä vaan ärsyttää sivusta seurailla toisten niiiiiin vaikeaa elämää.

Millaista elämää teidän tuntemat yhden lapsen yh:t elelee? Työssäkäyvät on asia erikseen tässä tapauksessa...

Olen itse muutaman kuukauden ikäisen tyttären (esikoinen) yh-äiti. Luonnollisesti tässä vaiheessa olen "päivät kotona", enkä lähtenyt vielä työelämään. Lapsen kuitenkin olen hoitanut itse, lukuunottamatta niitä muutamia tunteja, jotka on pitänyt käyttää tenteissä istumiseen (olen etäopiskellut kotoa käsin ja käynyt sitten tenttimässä) ja jolloin tytärtä on katsonut oma isäni, tyttären kummi, tms. läheinen ihminen. Kun lapsi on siinä iässä, että hänet voi päivähoitoon laittaa, sen teen. Palaan työelämään, ja vien samalla myös opiskelujani loppusuoralle...

Mulle itselleni on oikeasti tärkeää olla lapsen kanssa. Olen todella onnellinen vauvasta ja nautin äitiydestäni kympillä. Myös silloin, kun olen väsynyt. Tämän vuoksi en valita, vaikka arjessa totta kai onkin omat haasteensa ja joskus raskasta onkin.

En ramppaa yksinäni kaupungilla tai kylässä. Kaupungilla ja kylässä toki käyn, mutta sen teen yhdessä vauvan kanssa. Baareissa en ramppaa ollenkaan. Ei vain kiinnosta, eikä ole koskaan kiinnostanutkaan. Miesystävää en ole katsellut itselleni, sillä minusta sen aika ei ole vielä. Toki asia varmasti joskus on ajankohtainen, mutta sittenkään en aio ruveta viettämään kuvailemasi tyypin elämää.

Mulle sossu ei ole antanut toimeentulotukea penniäkään. Rikkimenneeseen pesukoneeseen antoivat rahaa, jonka tosin sitten perivät takaisin, kun nämä Kelan etuudet tulivat...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23898482:
Kaverillesi iso halaus :hug: Mulla oli 3 viikkoa. Kohta siitä on 25 vuotta.

Kerron terveiset että kohtalotovereita löytyy.Mä olen nostanut hattua hänelle että kykeni vielä hautajaisetkin järjestämään ja sen jälkeen lähti synnyttämään viikko lasketun ajan jälkeen.
Nainen on ihmeen vahva,kykenee vaikka mihin kun on pakko.
Ei ollut sullakaan helppoa lähteä tytön kanssa eteenpäin,vaan hienon tyttären kasvatit ja selvisit ja vielä junnunkin sait ja kasvatit =)
Sä jos kukaan olet meksikon ansainnut ;D

Tykkään susta Keittiönoita. Taidat olla aika fiksu nainen.

Ja Scarletista kans. Ei niin fiksu (kuin Keittis), mutta tarpeeksi. Ja tuntuu olevan rutkasti muitakin ominaisuuksia.

Hitto, ootte parhaita!!

(Nyt nukkuun, hyvää yötä molemmille)

Yhteiskunnan tuilla tarkoituksella eläminen ei ole erityisesti yksinhuoltajien ominaisuus.

Ap:n miehen kannattaa hankkiutua työttömäksi. Monilapsiset ydinperheet saavat nimittäin sossusta parhaiten rahaa. Kun olette myyneet kotinne, autonne ja yritätte kinuta sossulta rahaa rikkoutuneeseen pesukoneeseen voit sysätä lapset päiväkotiin ja kitata kaljaa päivät pitkät miehesi kanssa.

Ei kai kadehdittavampaa elämää voi olla kuin sossun elätillä.

[QUOTE="liinis";23898547]Yhteiskunnan tuilla tarkoituksella eläminen ei ole erityisesti yksinhuoltajien ominaisuus.

Ap:n miehen kannattaa hankkiutua työttömäksi. Monilapsiset ydinperheet saavat nimittäin sossusta parhaiten rahaa. Kun olette myyneet kotinne, autonne ja yritätte kinuta sossulta rahaa rikkoutuneeseen pesukoneeseen voit sysätä lapset päiväkotiin ja kitata kaljaa päivät pitkät miehesi kanssa.

Ei kai kadehdittavampaa elämää voi olla kuin sossun elätillä.[/QUOTE]

En mä halua sossun rahoja.
Musta on väärin käyttää noin haikailemattomasti hyväksi verovaroja. Eikö sinusta?

Alkuperäinen kirjoittaja Pitkään seurannut ja tykännyt;23898517:
Tykkään susta Keittiönoita. Taidat olla aika fiksu nainen.

Ja Scarletista kans. Ei niin fiksu (kuin Keittis), mutta tarpeeksi. Ja tuntuu olevan rutkasti muitakin ominaisuuksia.

Hitto, ootte parhaita!!

(Nyt nukkuun, hyvää yötä molemmille)

Kiitos :) Fiksuudesta en tiedä, mutta sen verran monta vuosikymmentä tässä jo taaperrettu, että elämää on oppinut katsomaan muidenkin kuin itsensä näkövinkkelistä.

En mä halua sossun rahoja.
Musta on väärin käyttää noin haikailemattomasti hyväksi verovaroja. Eikö sinusta?

On. Väärin se on.

Silti hyvä sosiaaliturva on minusta parempi kuin heikko tai olematon. Kaikkia etuja joku käyttää väärin.

Subjektiivinen päivähoito-oikeuskin on pohjimmiltaan hyvä asia. Parempi kuin moni muu vaihtoehto.

Voisihan ajatella, että ihminen, joka hankkii enemmän kuin kaksi lasta käyttää törkeästi hyväksi verorahoja kahmimalla ylettömästi lapsilisiä perheelleen.

[QUOTE="liinis";23898657]On. Väärin se on.

Silti hyvä sosiaaliturva on minusta parempi kuin heikko tai olematon. Kaikkia etuja joku käyttää väärin.

Subjektiivinen päivähoito-oikeuskin on pohjimmiltaan hyvä asia. Parempi kuin moni muu vaihtoehto.

Voisihan ajatella, että ihminen, joka hankkii enemmän kuin kaksi lasta käyttää törkeästi hyväksi verorahoja kahmimalla ylettömästi lapsilisiä perheelleen.[/QUOTE]
Minusta se ei ole väärin. Järjestelmä on aina luotu ihmistä varten eikä ihminen järjestelmää varten.

luuleksä et vaan yksinhuoltajat käyttää tukia väärin??? Ei oo ääritapaus se sun tuntema yksinhuoltaja, mutta ne muut tapaukset on ihan laidasta laitaan kaikkia, parisuhteessa eläviä, deekuja, maahanmuuttajia, mitä vaan. Toi väärinkäyttö ei ole yksinhuoltajan ominaisuus, vaan yleisesti laiskan, itsekkään henkilön ominaisuus. Sellaisen röyhkeän, joka kehtaa toimia noin. Turha yksinhuoltajia leimata!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23898712:
Minusta se ei ole väärin. Järjestelmä on aina luotu ihmistä varten eikä ihminen järjestelmää varten.

Tottahan tuokin.

Mutta yhteiskunta muodotuu ihmisistä ja ihmisten olisi tarkoitus olla myös tuottavia yhetiskunnan jäseniä eikä vain sitä kuluttavia.

[QUOTE="liinis";23898725]Tottahan tuokin.

Mutta yhteiskunta muodotuu ihmisistä ja ihmisten olisi tarkoitus olla myös tuottavia yhetiskunnan jäseniä eikä vain sitä kuluttavia.[/QUOTE]
Sitten pitää muuttaa järjestelmää :)

[QUOTE="akka";23898109]Yh-ksi pääsee jos haluaa.
Itse olen viiden lapsen yh ollut,nyt enää kaksi nuorinta asuu kotona.Ei ollut aikoinaan ilmaista päivähoitoa,maksoin siitä.En ole saanut toimeentulotuksea,asumistukea kyllä.Ei ole mummot hoitaneet koskaan lapsia,itse piti hoitaa.
Töissä käyn,osapäiväistä ja pienellä palkkatuella.
Rankkaa on ollut exän vuosikausien kiusaamisien vuoksi.
Elämä on mennyt niinkuin on mennyt,tänäpäivänä asiat on hyvin kuitenkin.[/QUOTE]

Haluan saada yhteyttä sinuun

Noh, tämä yh lähtee viideltä töihin ja on neljältä kotona. Lapset tulevat koulun iltapäiväkerhosta sitten samoihin aikoihin. Shoppailut on maksettava omasta palkasta ja mistään ei tule lisää rahaa, jos huonosti menonsa budjetoi. Lapset ovat vain minun vastuullani ja vapaita viikonloppuja ei ole.

Mä tunnen vain hyvin lapsensa ja yleensäkin elämänsä/asiansa hoitavia yksinhuoltajia. Itse asiassa ystäväpiiriini kuuluvat yh:t on ehkä jopa keskivertoa omistautuvampia vanhempia ja osa hoitaa samalla kunniakkaasti myös opintonsa ja työnsä.

Kiitos !!!! LÄmmin kiitos!!!! Opiskelin amk-tutkinnon kahden lapsen yh:na, tosin sain miehen sinä aikana. Nyt olen hyvässä työssä ja maksan paljon hoitomaksua uudesta lapsesta. Lapseni ovat hyvin kehittyneitä lapsia. Tukea tarvitsin aikoinani paljon lasten sairauden vuoksi yhteiskunnalta. Terapiaa ja sellasta. En maksanut hoitomaksuja silloin.
Nyt tienaan 3000 €/kk ja hyvin menee. Mielestäni tukimuodot ovat toimineen, ilmeisesti ne tähtäävät siihen, että ihminen pääsee yli vaikeista ajoista ei jää niihin vellomaan. Näitä voi pallotella loputtomiin, mutta näin meillä.

mäkin olin ennen yhden lapsen yh,tosin työssäkäyvä ja ainoat tuet mitä sain oli lapsilisä ja elari kelalta :) ois varmaan pitäny jättää ottamatta nekin,kun ap:ta ahdistaa kovin yh:t

Kyllä tiedän mistä puhun. Ja asia on juuri noin kuin kirjoitin.
Minun mielestäni tässä tapauksessa ei todellakaan pakollista tarvetta olisi hoitopaikalle!
Ja sitä ihmettelen kun tällaista annetaan tapahtua, verorahoilla tietty! Minun mielipide on se, että se on väärin.
Ja kysyinkin sitä että onko ääritapaus vai ihan yleistä yksinhuoltajilla.

Jos olet niin valtavan huolisasi _verorahoista- , voin lohduttaa, että tulisi paljon kalliimmaksi huostaanottaa lapsi ja hoidattaa hänet jossain laitoksessa. Kaikin tavoin kalliimmaksi. Eikö ole hyvä, että jaksamatonta äitiä tuetaan noin?

Ja koska sinä et _oikeasti_ tiedä perheen tilannetta (esim. mt- ongelmista eivät kaikki avaudu koko kylälle) et ole pätevä arvioimaan hoitopaikan tarvetta em. tapauksessa.

Kuten tuli selväksi, esimerkkisi on yksittäistapaus joten voit nukkua rauhallisemmin ensi yön :)

Olen 2 lapsen yh tai onhan meillä yhteishuoltajuus, mutta isä tapaa lapsiaan harvoin, joten periaatteessa olen yh. Työpaikka löytyy, joskin nyt olen äitiyslomalla ja oma talokin löytyy (pankin vielä). Sossusta en ole ikinä mitään saanut, tosin en ole hakenutkaan, enkä hae, ellei tiukka paikka tule

Apuvoimia mulla on kyllä ympärillä, mutta ne on enempi sellaisia, jotka ottavat lapset muutamaksi tunniksi kerrallaan, ei siis mitään viikonloppuvapaita oikeastaan ole.

Itse kahden lapsen totaali yksinhuoltajana ja työssä käyvänä kismittää nämä "lapsi hoidossa-tai mummulassa-itse kotona"-yh:t jotka valittaa miten raskasta on. Itse olen töissä,aamuisin herätään kuudelta.vien lapset hoitoon ja töiden jälkeen neljältä haen he. Ilta lasten kanssa ja koko sakki nukkuun yhdeksän maissa,jotta aamulla taas jaksaa. Lapset tapaa isäänsä muutaman kerran vuodessa kun isä jaksaa toiselta puolen suomea ajaa lapsia katsomaan.. Apuja ei paljon heru.. Lapset kerran kuussa mummulla hoidossa ja sillon nukun univelat pois.

Olen 3:n lapsen yh ja tällä hetkellä teen töitä ns lapselleni eli olen hänen omaishoitaja. Ennen omaishoitajuutta olin käymässä läpi kuntoutuksia ja erilaisia ammatteja mistä löytyisi minulle ammatti mitä kykenen tekemään näillä sairauksillani. Mutta kun tyttäreni saa terveen paperit ja saa luvan palata tarhaan niin mä lepään ja nukun ainakin 2kk ennen kuin alan kasaamaan elämääni kasaan työn saralta Lapseni käyvät säännöllisesti isien luona, poikieni tapaamiset onnistuvat erittäin hyvin, tytön ei, tytön tapaamiset riippuvat tytön voinnista esim viimeisin vp viikonloppu ei onnistunut kun tytölle kehittyi infektio

Katsoisin kuitenkin että en ole sohvalla makaava mamma ja tukea olen sossusta saanut tyttäreni sairaudesta aiheutuneisiin lisä kuluihin silloin kun en vielä saanut omaishoidon tukea

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä