Kyllähän vanhemman kuuluisi ottaa vastuu myös pk-lapsesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
Tuntuu että päiväkotiin vieminen vapauttaa joidenkin mielestä vanhemman kaikesta vastuusta. Olen nähnyt että hoitajia rökitetään siitä, jos oma lapsi on käyttäytynyt erittäin huonosti. Mielestäni lapset kun päiväkotiin mennessään kantavat harteillaan sen, mihin koti on opastanut.

Silti huomaan että joidenkin mielestä hoitajien pitäisi saada käytöshäiriöt ja kaikki häviämään kuin taikaiskusta. Jos ne eivät häviä, vika on vain ja ainoastaan lapsen hoitajissa.

Minä ainakin haluan kuulla sen, jos lapseni on satuttanut toisia, eikä osaa käyttäytyä. Tosin ei ole satuttanut kuin kerran, mutta se on pelkästään lapseni ja meidän, vanhempien, vastuulla, jos hän ei osaa käyttäytyä stressaantuneena. Minun tehtävä on se, että ohjaan lapseni käytöstavoille.

Hoitajien ei tarvitse olla mitään roskasankoja. Mä en edes suostuisi siihen. Tosin olen kohdannut fiksuja vanhempia, ja tuollainen syyttely kertonee vaan vanhemman pahasta olosta, ja mikä siihen sitten syynä...

[QUOTE="hmm";26286863]Hoitajien ei tarvitse olla mitään roskasankoja. Mä en edes suostuisi siihen. Tosin olen kohdannut fiksuja vanhempia, ja tuollainen syyttely kertonee vaan vanhemman pahasta olosta, ja mikä siihen sitten syynä...[/QUOTE]

Niinhän se on. Kaikki omat ongelmat heijastetaan muihin helposti. Kun taitaa vielä huono omatunto vaivata sen takia, ettei jaksa omaa lastaan hoitaa

Tuota se miten läsnäoleva aikuinen toimii vaikuttaa suoraan siihen miten lapsi toimii. ja sen ajan mitä lapsi on päiväkodissa on hän tosiaan päiväkodin henkilökunnan vastuulla(kukaan ei voi telepaattisesti lastaan ohjata).

SÄhän voit kuvitella olevasti loistokasvattaja jos sulla on yksi rauhallinen pari vuotias piltti. Mut totuus on se että lapsilla on eri tempperamentit, lapsella voi olal aivojen toiminnassa poikkeavuuksia yms.

Mä oon keskustellut näistä asioista 2neurologin, 2psykologin, 1neuropsykologin ja 2lastenpsykiatrin kanssa...jne. Ja kukaan ei ole syyllistänyt meitä vanhempia, lapsellani on siis neurologinen poikkeavuus(yms) ja siksi käyttäytymisen säätely ei aina onnistu. Kyllä psykiatrikin sanoi että lapsemme on vaan niin haastava, eikä mitään taikakeinoa ole sen muuttamiseen.

Siis tämähän ei tarkoita sitä että lasta ei kasvateta, päinvastoin joudun tekemään 10kertaisen työn lapsen kasvatuksen kanssa kuin normilapsen vanhemmat, mutta tulokset näkyy hitaammin.

Mutta mä en voi käsittä äihmisiä jotka on niin musta-valkoisia ettei ymmärrä näin yksinkertaisia asioita. Haluaisinkin siis tietää näiden ihmisten koulutuksen sen faktan johon he perustaa mielipiteensä.

Ai niin aiemmin unothui mainita että myös pernnöllisyyslääkäri ja toimintaterapeutti on sitä mieltä että vika ei oo kasvatuksessa(samaten perheneuvola).

Et hankkisitko kiitos tietoa itsellesi.

No hieno homma sulle jos osaat olla kahdessa paikassa samaan aikaan, mutta itselleni on ainakin mahdotonta käydä sekä töissä että olla pk:ssa vahtimassa mukuloiden käytöstä. Ja mitä tulee tähän "kiltit ja hyvin opetetut lapset ei tee pahaa"-teoriaan niin höpö höpö. Lapset on lapsia ja omia persooniaan kaikki, jotkut todella ovat kiltisti ja rauhallisia koko ajan, toiset taas ovat jo perusluonteeltaan levottomampia eikä ne sovitut säännötkään pysy koko aikaa mielessä päällimäisinä... Itse en usko hetkeäkään että ne omat muruset jaksaisivat olla koko päivää hoidossakaan vieraskoreita, saatika kilttejä ja tässä kohtaa oletan hoitotätien tekevän työnsä ja ojentavan lapsia. En oleta että voin ulkoistaa lasten kasvatuksen pk:hon enkä sitä näe edes mielekkäänä, mutta oletan että varhaiskasvatuksen ammattilaiset tekevät työn josta heille palkka maksetaan ja johon heillä on koulutus, ja tämä taas ei millään tapaa sulje pois minun vastuutani vanhempana mutta käytännön syistä se lasten ojentaminen päivisin on vähän hankalaa

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Niinpä. Aikuisilla on vastuu lapsista, se kun on läsnä on vastuussa senhetkisestä tilanteesta ja niiden ratkaisemisesta. Lapsille opetetaan kädestä pitäen rakentavasti ja kunnioittavasti ongelman ratkaisua, mitä tilanteissa on sallittua ja mikä ei. Kodissa ja päiväkodissa on erilaisia tilanteita, joten päiväkodin tilanteissa vastuu on päiväkodin kasvatusammattilaisilla. Päiväkoti ei ole vain säilytyspaikka, johon tuotaisiin jotain valmiita yksilöitä säilytykseen. Lapsia on erilaisia, toiset tarvitsevat osaavampaa ohjausta. Silloin tarvitsee vähän nöyryyttä oppia miten juuri tämä ihminen kohdataan ja saadaan sopeutumaan ryhmän toimintaan niin että jokaisella on hyvä olla.

syyttely on turhaa - kasvatusvastuu on jokaisella

on aina ilo tavata sellainen ihminen joka koko olemuksellaan ottaa lapsen päiväkodissa vastaan ja edistää turvallisuuden tunnetta ja sopeutumista juuri omana itsenään. Aikuisen rauhallisella ja oikeudenmukaisella ohjauksella, selkeillä ja ystävällisillä viesteillä, lämpimällä sanallisella ja kehon viestinnällä on erittäin rauhoittava vaikutus. Jokainen lapsi on oikeutettu hyväksyntään, ennakoimiseen, rajojen selkeään viestimiseen jne. Lapsia on erilaisia, toiset tarvitsevat enemmän toistoa, enemmän henkilökohtaista ohjausta, palautetta, turvallisuuden tunnetta jne.

[QUOTE="maisa";26286907]Niinpä. Aikuisilla on vastuu lapsista, se kun on läsnä on vastuussa senhetkisestä tilanteesta ja niiden ratkaisemisesta. Lapsille opetetaan kädestä pitäen rakentavasti ja kunnioittavasti ongelman ratkaisua, mitä tilanteissa on sallittua ja mikä ei. Kodissa ja päiväkodissa on erilaisia tilanteita, joten päiväkodin tilanteissa vastuu on päiväkodin kasvatusammattilaisilla. Päiväkoti ei ole vain säilytyspaikka, johon tuotaisiin jotain valmiita yksilöitä säilytykseen. Lapsia on erilaisia, toiset tarvitsevat osaavampaa ohjausta. Silloin tarvitsee vähän nöyryyttä oppia miten juuri tämä ihminen kohdataan ja saadaan sopeutumaan ryhmän toimintaan niin että jokaisella on hyvä olla.

syyttely on turhaa - kasvatusvastuu on jokaisella[/QUOTE]

Niinpä.

Toki vanhemmalla on vastuu lapsestaan ja epärealistista kuvitella että lapsella "aina" ollut ongelmakäytös on loputtava päiväkodin myötä.

Mutta toisaalta, silloin kun lapsi on päiväkodissa niin henkilökunta on vastuussa hänestä, muualla olevan vanhemman on mahdotonta olla siellä paikanpäällä kasvattamassa lasta kun tulee ongelmatilanteita eteen. Muutenkin siellä isossa ryhmässä voi tulla sellaisia ongelmia mihin kotona ei törmää ja toisinpäin.

Syyttely puolin ja toisin on turhaa, mielummin pitäisi pystyä asiallisesti keskustelemaan noista ongelmatilanteista ja etsiä yhdessä niihin ratkaisuja.

Meilläpäin puhutaan kasvatuskumppanuudesta ja onneksi on läheiset suhteet vanhempiin, joten yhteisillä säännöillä lapsia kasvatetaan pph:ssa. Ei ole kukaan syytellyt kyllä koskaan mistään!

[QUOTE="maisa";26286907]

syyttely on turhaa - kasvatusvastuu on jokaisella[/QUOTE]

Syytely on turhaa, mutta sitähän tapahtuu. Olen osunut paikalle kun hoitotätiä on haukuttu kuin vierasta sikaa, ja näkeehän täälläkin kirjoittelussa saman meiningin. Kun itsellä on keinot hukassa, etsitään syyllisiä, vaikkei se oikein ole.

Huvittavaa muuten, miten julmasti minuakin tässä kohdellaan. Eli traumoja lastensa kasvatuksen ulkoistaneille helposti syntyy.

En ole tarkoittanutkaan, että meidän vanhempien pitäisi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa, mutta meidän pitää huolehtia siitä, että lapsi tottelee ja käyttäytyy.

En ole tarkoittanutkaan, että meidän vanhempien pitäisi olla kahdessa paikassa yhtä aikaa, mutta meidän pitää huolehtia siitä, että lapsi tottelee ja käyttäytyy.

Meidän lapsen kohdalla nimenomaan vanhempien avulla saatiin lapsen huono käytös hoidossa kuriin. Ja ihan tavislapsi kysymyksessä, itsepäinen, temperamenttinen jäärä :) Mutta tämäkään ei tarkoita, että muillakin tämä onnistuu näin helposti kuin meillä...

Niin, ei me vanhemmatkaan mitään taikureita tai ihmeidentekijöitä olla. Siksi en odota sitä hoitopaikankaan väeltä. Toisin kuin monta kertaa näytetään odottavan. Täälläkin on usein valitusta siitä, että lapsen käyttäytymisestä mainitaan ja itketään sitä, että minkäs minä sille voin. En tarkoita nyt erityislapsia, mutta yleensä lapsi käyttäytyy niiden oppien ja rajojen puitteissa jotka tulevat kotoa.

Mä taas näen asian toisinpäin- mun mielestä kasvatusvastuu on kodilla ja hoitovastuu sen päivän ajan päiväkodilla. Miellän kasvatukseen isompia kysymyksiä kuin ruokapöydässä asiallisesti istumisen ja kiitoksen sanomisen.

En tarkoita nyt erityislapsia, mutta yleensä lapsi käyttäytyy niiden oppien ja rajojen puitteissa jotka tulevat kotoa.

Kyllä lapsilla valitettavasti on taipumusta testata sääntöjä erilaisissa ympäristöissä/eri aikuisten parissa. Meidän kohdalla oli kyse juuri siitä, että päiväkodissa ei sitten (nykyisten kasvatusihanteiden mukaisesti) ihan uskallettu/osattu vetää niitä rajoja riittävän tiukasti.
Tilanne onneksi korjaantui keskustelulla, toin esiin keinot joita kotona käytämme ja ottivat samat käyttöön pk:ssa.

Olen kuullut tuttujen hoitajien sanovan, että lapsesta näkee, milloin hänellä on rajat kotona ja milloin ei.

Kaikkea voi kuulla. Meillä esikoinen 2. luokalla ollessaan käyttäyi koulussa huonosti: hölötti, ei pysynyt paikoillaan ja pelleili häiriköiden luokkaa. Kotona sama lapsi käyttäyi todella mallikkaasti, totteli kerrasta jne.
Opettajan valittaessa asiasta ties monettako kertaa minun oli todettava hänelle että auktoriteetti ei ole vanhemmilta opettajalle siirrettävä ominaisuus, vaan hänen on hankittava auktoriteetin asemansa lapsen silmissä ihan itse.
Ongelma poistui seuraavana vuonna kun opettaja vaihtui.

• Tykkää
Reactions: MsGodDammit
Kaikkea voi kuulla. Meillä esikoinen 2. luokalla ollessaan käyttäyi koulussa huonosti: hölötti, ei pysynyt paikoillaan ja pelleili häiriköiden luokkaa. Kotona sama lapsi käyttäyi todella mallikkaasti, totteli kerrasta jne.
Opettajan valittaessa asiasta ties monettako kertaa minun oli todettava hänelle että auktoriteetti ei ole vanhemmilta opettajalle siirrettävä ominaisuus, vaan hänen on hankittava auktoriteetin asemansa lapsen silmissä ihan itse.
Ongelma poistui seuraavana vuonna kun opettaja vaihtui.

Eli lapsesi kykenee olemaan häiriköimättä mutta ei vain halunnut eikä huvittanut kun vanhemmatkin kävivät syyttelemään opettajia, ovat todennäköisesti röyhkeitä ja vittumaisia ihmisiä?

Eikö tuo ongelma poistu jo niin, että vanhemmat antavat esimerkin että kaikkia ihmisiä kunnioitetaan? Lapsi ei valitse ketä kunnioittaa ja kenelle antaa työrauhan, jos vanhemmat itse näyttävät esimerkin hyvästä käytöksestä ja muiden kunnioittamisesta.

Mä taas näen asian toisinpäin- mun mielestä kasvatusvastuu on kodilla ja hoitovastuu sen päivän ajan päiväkodilla. Miellän kasvatukseen isompia kysymyksiä kuin ruokapöydässä asiallisesti istumisen ja kiitoksen sanomisen.

Juuri näin.
Jos vanhemmat keksivät keinoja olla röyhkeitä ja ovat piittaamattomia muista ihmisistä, niin tottakai kersa perässä, näin halutessaan. Joillekin sitten saattaa käyttäytyäkin, riippuen kannattaako persettä nuolla milloinkin.

[QUOTE="jaahas";26292932]Eli lapsesi kykenee olemaan häiriköimättä mutta ei vain halunnut eikä huvittanut kun vanhemmatkin kävivät syyttelemään opettajia, ovat todennäköisesti röyhkeitä ja vittumaisia ihmisiä?

Eikö tuo ongelma poistu jo niin, että vanhemmat antavat esimerkin että kaikkia ihmisiä kunnioitetaan? Lapsi ei valitse ketä kunnioittaa ja kenelle antaa työrauhan, jos vanhemmat itse näyttävät esimerkin hyvästä käytöksestä ja muiden kunnioittamisesta.[/QUOTE]

Lapsi ei ollut kyseisissä keskusteluissa paikalla, ja ensimmäiset viisi keskustelua käytiin meidän puolelta vielä ymmärtävässä hengessä - opettaja narisi ja valitti. Senkään jälkeen emme olleet vittumaisia, vaan ihan kerroimme k.o. asian opettajalle.

Kyllä kaikki lähtee siitä, millaista kotona on ja miten lasta kotona kasvatetaan. Yksi käytännön asia pohjustamaan oloa päivähoidossa on se, että huolehditaan riittävästä yöunesta. Tylsä pointti, mutta monen lapsen paha olo ja huono käytös johtuu niinkin simppelistä asiasta kuin univajeesta.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;26292964:
Lapsi ei ollut kyseisissä keskusteluissa paikalla, ja ensimmäiset viisi keskustelua käytiin meidän puolelta vielä ymmärtävässä hengessä - opettaja narisi ja valitti. Senkään jälkeen emme olleet vittumaisia, vaan ihan kerroimme k.o. asian opettajalle.

Ei kai jumalauta kukaa normaali ihmienn vaadi opettajaa keskustelemaan 5 kertaa omasta mukulasta?
Hänellä omakin perhe ja työ on vain työ.
opettajalta tulee tieto häiriköimisestä: sinä pistät penikan kuriin.

Tuntuu että päiväkotiin vieminen vapauttaa joidenkin mielestä vanhemman kaikesta vastuusta. Olen nähnyt että hoitajia rökitetään siitä, jos oma lapsi on käyttäytynyt erittäin huonosti. Mielestäni lapset kun päiväkotiin mennessään kantavat harteillaan sen, mihin koti on opastanut.

Silti huomaan että joidenkin mielestä hoitajien pitäisi saada käytöshäiriöt ja kaikki häviämään kuin taikaiskusta. Jos ne eivät häviä, vika on vain ja ainoastaan lapsen hoitajissa.

Minä ainakin haluan kuulla sen, jos lapseni on satuttanut toisia, eikä osaa käyttäytyä. Tosin ei ole satuttanut kuin kerran, mutta se on pelkästään lapseni ja meidän, vanhempien, vastuulla, jos hän ei osaa käyttäytyä stressaantuneena. Minun tehtävä on se, että ohjaan lapseni käytöstavoille.

Kyllä se kuuluu sekä sinne kotiin että sinne missä lapsi päivät viettää. Kasvatustyö on yhteistyötä ja kaikki tekevät osansa. Ei sitä voi rajata vain kotiin. Kaikki vaikuttaa lapsen kasvuun. Itse hoitajana en oleta että vastuu on vain ja ainoastaan kotona.

Yhteistyössä