Kylläpä noista susista nyt lässytetään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "juu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä en pidä susista ja mun mielestä oli ihan oikein hävittää ne "melkein" kokonaan suomesta silloin vuonna nappi ja kivi..
LASPEL.jpg
mä en kestäis löytää koiraani noin...

Meillä ei taida olla historialliselta ajalta juurikaan tietoa, miten sudet suhtautuvat ihmisiin, jos niitä ei metsästetä tai muuten pelotella. En näe syytä miksi päätön ei olisi tässä asiassa oikeassa.

Ja olen sentään oikea arkkivihreä. En vain ymmärrä, miksi sudet pitää ehdoin tahdoin totuttaa siihen, että ihmisten kulmilla voi pelotta kulkea. Eiköhän sellainen käytösmuutos ole omiaan myös muuttamaan susien elämäntapaa laajemminkin.

Eikös nyt olla sitä mieltä, että suden domestikaatio koiraksi ei välttämättä ole ollut pitkäkään prosessi, vaikka susi niin paljon eroaakin koirasta. Ehkei susi ole ihan niin vaistoautomaatti kuitenkaan kuin romanttinen luontoihminen haluaa uskoa. Vai millä nämä koiranulkoiluttajaa seuraavat sudet pitää selittää? Ihastuiko se susi siihen hurttaan vai?

Ja pointti oli?

Alkuperäinen kirjoittaja tulitikkutyttö;25465322:
mä en pidä susista ja mun mielestä oli ihan oikein hävittää ne "melkein" kokonaan suomesta silloin vuonna nappi ja kivi..
LASPEL.jpg

Lapsesi kestäisit?

susitahan ne koiratkin on "tehty"

mun mielestä on taas todella idioottimaista ajatella tuolla tavoin kuin tulitikkutyttö.. Aletaanko sitten hävittämään ihmisiä tältä maapallolta kun ihmiset aiheuttavat ilmastonmuutokset yms muut paskat. Eläimet (kuten susi tässä tapauksessa[kuva] ) suojelevat reviiriään ja/tai perhettään, yrittävät hankkia ruokaa tai vain pelkästään puolustautuvat hyökkäykseltä. Ette tekään varmaan jää vaan paikoille seisomaan aivan hiljaa jos joku hyökkää teidän kimppuun kadulla.

Alkuperäinen kirjoittaja ajatelkaanäin;25465327:

mun mielestä on taas todella idioottimaista ajatella tuolla tavoin kuin tulitikkutyttö.. Aletaanko sitten hävittämään ihmisiä tältä maapallolta kun ihmiset aiheuttavat ilmastonmuutokset yms muut paskat. Eläimet (kuten susi tässä tapauksessa[kuva] ) suojelevat reviiriään ja/tai perhettään, yrittävät hankkia ruokaa tai vain pelkästään puolustautuvat hyökkäykseltä. Ette tekään varmaan jää vaan paikoille seisomaan aivan hiljaa jos joku hyökkää teidän kimppuun kadulla.

No en mä sitä naapuria ainakaan syömään ala :D Ja perhettäni, läheisiäni mä tässä suojelisinkin. Sudet pois asuinalueilta joko hyvällä tai sitten pahalla!

Susilaumat, jotka meinaa asuttaa kaupunkeja, voisi siirtää muualle. Tuskin ne enää takaisin sinne kehäkolmosen sisäpuolelle tulee jos uusi mesta on itäsuomen koskemattomat vaarat.

Turhaa tappamista en ymmärrä.

No en mä sitä naapuria ainakaan syömään ala :D Ja perhettäni, läheisiäni mä tässä suojelisinkin. Sudet pois asuinalueilta joko hyvällä tai sitten pahalla!

no mutta tässä tapauksessa susi olikin yrittänyt hankkia ruokaa :D Tekis mieli taas sanoa kuinka ihmisillä on ihan tarpeeksi tilaa elää muuallakin ja metsässä eläimillä on taas aika tiukkaa, koska ihmiset ovat niin ahneita paskoja jotka haluaa vaan lisää ja lisää ja muutaki tähän asiaan liittyen tekis mieli sanoa, mutta tiedän ettei se auta kun jotkut ihmiset ei oikeasti osaa ajatella omaa nenäänsä pidemmälle.

Alkuperäinen kirjoittaja tulitikkutyttö;25465322:
LASPEL.jpg
Voittajakennelin koirat nyt kuuluukin mieluummin susien suuhun. Kasvattaa nimittäin luonnevikaisia ajokoiria ja vielä kehuskelee sillä.

[QUOTE="ylva";25465341]Niin ja ajatteles miten todennäköistä on, että sinun hurttasi on ensimmäinen. Toistaiseksi jäätte molemmat todennäköisemmin auton alle kuin suden suuhun.[/QUOTE] mä asun alueella missä liikkuu susia ja on aina liikkunut joten en olis ihan varma tostakaan...

Alkuperäinen kirjoittaja tulitikkutyttö;25465347:
mä asun alueella missä liikkuu susia ja on aina liikkunut joten en olis ihan varma tostakaan...

No ehkäpä pieni tutustuminen tilastoihin auttaa sinua saamaan varmuuden. Ihan kun viikon ajan luet lehtiä voit itsekin päätellä minkälaisissa onnettomuuksissa ihmiset kuolevat.

[QUOTE="ylva";25465348]No ehkäpä pieni tutustuminen tilastoihin auttaa sinua saamaan varmuuden. Ihan kun viikon ajan luet lehtiä voit itsekin päätellä minkälaisissa onnettomuuksissa ihmiset kuolevat.[/QUOTE] enköhän tiedä kyllä ilmankin mutta se ei mun kantaa tohon susiasiaan muuta.

perusteleppa vähän paremmin tuo! ja tottahan tuo on että ihminenkin suojelee reviriään, tässä tapauksessa sudelta.

[QUOTE="tuttu";25465246]No älä nyt jauha paskaa! Ei suden geneettinen käytöskoodi muutu, teki ihminen mitä teki tai jätti tekemättä. Kyllä susi toimii ihan muiden asioiden varassa, kuin ympäristön havainnoinnin ja oppimisen mukaan. Ei susi tarkkaile ihmistä ja opi, että ihminen on vaaraton.[/QUOTE]

otappas selvää asioista.

Meillä ei taida olla historialliselta ajalta juurikaan tietoa, miten sudet suhtautuvat ihmisiin, jos niitä ei metsästetä tai muuten pelotella. En näe syytä miksi päätön ei olisi tässä asiassa oikeassa.

Ja olen sentään oikea arkkivihreä. En vain ymmärrä, miksi sudet pitää ehdoin tahdoin totuttaa siihen, että ihmisten kulmilla voi pelotta kulkea. Eiköhän sellainen käytösmuutos ole omiaan myös muuttamaan susien elämäntapaa laajemminkin.

Eikös nyt olla sitä mieltä, että suden domestikaatio koiraksi ei välttämättä ole ollut pitkäkään prosessi, vaikka susi niin paljon eroaakin koirasta. Ehkei susi ole ihan niin vaistoautomaatti kuitenkaan kuin romanttinen luontoihminen haluaa uskoa. Vai millä nämä koiranulkoiluttajaa seuraavat sudet pitää selittää? Ihastuiko se susi siihen hurttaan vai?
tämä ei ole mun omakeksimää juttua vaan pohjoisamerikassa tehtyä tutkimusta.
halukkaat voi katella googlen avulla kuinka tyhmiä eläintutkijoita on asialla ollu.

• Tykkää
Reactions: nöppönen
Eipä tuohonkaan ole yhtä oikeaa vastausta.

Joitain kymmeniä vuosia sitten ei ollut röyhkeitä variksia, kun kakarat kivittivät pesät ja linnut pihapiiristä. Nykyään on. Sama kehitys sopinee suteen. Ja citykettuihin ja -hirviin.

Toisaalta, henk. koht. en susi-tilannetta pidä mitenkään pelottavana tai uhkaavana, on niitä tässä lähimaastossa jolkutellut, kuten ilveksiä ja karhujakin. Jos meillä olisi vielä kotielämiä, en kuitenkaan ehdoin tahdoin jättäisi niitä pihalle valvomatta. Mutta en myöskään kieltäisi lapsia liikkumasta ulkona.

Koko hommassa on sekä ylihysteriaa että yliromantisointia. Aika harvassa on järkevä, perusteltu suhtautuminen. Suomessa on luonto. Luonnossa on eläimiä. Ja täällä on pärjäiltävä.

Eläimet (kuten susi tässä tapauksessa[kuva] ) suojelevat reviiriään ja/tai perhettään, yrittävät hankkia ruokaa tai vain pelkästään puolustautuvat hyökkäykseltä.

Tai sitten kyseessä on sairas yksilö, esim. raivotautinen. Ja nehän voi hyökätä ihan ilman mitään syytä.

Enpä haluaisi että lapseni kohtaisi tiellä raivotautisen suden.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;25465358:
otappas selvää asioista.

Peesi.

Muuttuuhan ihmisenkin geneettinen koodi, miksei siis sudenkin? Pikkususi opetetaan isompien johdolla mistä haetaan ruokaa, missä käydään juomassa- sukupolvi sukupolvelta.
Kaikki tämän luomakunnan elukat ja kasvit muuntuvat ympäristönsä mukaan, hitaasti tai nopeammin, tarpeen mukaan.

Yhteistyössä