Kyllästynyt sairastamaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haimi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haimi

Vieras
Olen raskaana nyt 23+3 ja sairastanut samaa flunssaa reilu 6vko.
Kävin silloin taudin alussa lääkärissä ja sain antibiotin sylkirauhasen tulehdukseen joka hoitui heti pois. Söin kuurin loppuun (kefexin 750mg). Silloin samaan aikaa oli nuha ja Todella kova yskä. Nyt jatkunut sama nuha siitä asti, vaikka syön vitamiineja, pukeudun lämpimästi, lepään riittävästi syön idoformia (maitohappobakteerivalmiste) yms.
Jollain muulla saman tyylistä että nuha vaan jatkuu. Räkä on siis ihan kunnon räkää (:D). Vihreää ja paksua. Aamulla aina suu ihan kuiva kun ei pysty hengittämään nenän kautta, ja sehän on pahaksi suullekkin että kuivuu jatkuvasti.

Osaisko joku sanoa jotain mitä kannattaa tehä?

Nenä sumutteita ei voi raskaana ollessa käyttää, paitsi jotain tiettyä merkkiä, joka ei auta.

nimim. limakalvot hellinä

Olisko mahdollista että olis kylkiäisenä jäänyt poskiontelontulehdus? Kannattaa käydä tk:ssa tarkistuttamassa... Itselläni aina flunssan "jälkitautina" tulee ja juurikin tuo vihreä paksu räkä on mulla se yleisin oire (ja kipu tietenkin). Ja nenäkannulla voi itse huuhtoa poskionteloita, sillä onnistuin eka kertaa ikinä välttämään tulehduksen nyt viimeisimmän flunssan jälkeen.

niin sitä mun pitikin tohon viestiin vielä laittaa, että kun ei ole minkäänlaisia särkyjä kipuja yms. että voiko poskiontelon tulehdus olla kivuton/oireeton ns. että ainut oire olisi se räkä?

Suosittelen kans tuota nenähuuhtelua sellaisella kannulla. Mulla oli kans pitkittynyt flunssa, ja kun pään laittoi alaspäin, tunsin kovaa painetta tuolla nenänseudulla. Ajattelin, että se on varmaan poskiontelotulehdus. En kuitenkaan halunnnut syödä antibiootteja, joten testasin tuota kannua. Muutaman minuutin päästä nenästä alkoi tulla - anteeksi vaan - järkyttävän väristä räkää aivan kauheasti. Se kait tyhjeni se ontelo. Ja sit alkoi parantumaankin se nuha..

Tsemppiä pitkittyneen flunssan kanssa! Kannattaa poiketa uudelleen lääkärissä. Lääkäri voi määrätä sulle jotain nenäsumutetta lyhytaikaiseen käyttöön, vaikka käyttö raskausaikana olisi ns. kielletty, jos hyöty on suurempi kuin haitta. Oletko muuten kokeillut huuhdella nenää nenähuuhtelukannulla ("sarvikuonolla")?

sille tulevalle lapselle tulee kyllä ilkeä nuha useammin kuin kerran, joten voit ajatella niinkin, että todennäköisesti hänkin tulee sitä tarvitsemaan. Niin ei tunnu se hinta niin isolta =)

Yhteistyössä