Kypsä äidiksi....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ÄidiksiHaaveileva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ÄidiksiHaaveileva

Vieras
Olen 17vuotias neit, täytän kesäkuussa 18v. En näe mitään sellaista piirrettä miksi en voi tulla äidiksi. Mulla on nyt kuukautiset pari päivää myöhässä ja tunnen olevani raskaana, teen raskaustestin vasta sitten, kun mieheni on mukana. Mulla on ollut vauvakuume jo pitkään ja jos nyt tärpää niin olen iloinen asiasta vaikka kuka muu sanoisi mitä... Me ollaan mieheni kanssa juteltu tästä aiheesta ja molemmat olemme valmiit vanhemmiksi... Minulla jää kyllä tässä tapauksessa koulut kesken, mutta kerkiänhän minä käydä koulua sit, kun lapsi on perhepäivähoito ikäinen. Ei olla sanottu ettei alle 18v saisi lapsia, ei lapsensaannille ole mitään ikärajaa... Vanhemmiksi tullaan kokemuksien kautta... ei siihen voi opiskella etukäteen... Joten pyydän älkää arvostelko raskaana olevia jos raskaana oleva on vasta nuori. Ja joskus se lapsi on tehtävä kuitenkin, minkä voi tehdä tänään niin kannattaako sitä jättää huomiseksi jos tuntuu että on valmis ja kovasti haluaa. :attn:

jos itestä tuntuu että on kypsä äidiks,niin kyllä sitä sitten on :) mun poikani on nyt puolivuotias ja sain hänet 17-vuotiaana.. ihaninta mitä elämässäni on tapahtunut!! :) ja kyllä mä ainakin kasvoin raskauden aikana henkisesti tosi paljon.. äidiksi kasvetaan! :) onnea sulle jatkossa! =)

niin... minun mielestä ei voi sanoa että olisi kypsä tai valmis äidiksi. Valmistautunut voi kyllä olla, mutta ne tunteet ja ajatukset mitä lapsen syntymä aiheuttaa, tulevat yleensä yllätyksenä vanhemmille. Tämä sama ilmiö koskee niin nuoria kuin vanhojakin ensisynnyttäjiä.

täytän itse pian 18w ja mulla on puol vuotias tytär. kukaan ei ole valmis äidiksi. äidiksi kasvetaan, en kuvitellut lapsen hoitamisen olevan helppoa, mutta itselleni kävi hyvä tuuri, kun sain helpon vauvan. asiaa auttoi, että sain harjoitella 2kk valvovien silmien edessä lastenhoitoa, kun vauvelini syntyi keskosena (985g, 36.6cm) ja joutui siis viettämään sairaalassa hieman vajaa kaks kuukautta. mulla kävi siis hyvä tuuri senkin suhteen, että neuvottiin kanto-otteissa, syöttämisessä, kylvettämisessä ja aina sai vastauksen, vaikka kysymys oli tosi typerä. kiitos siitä porin keskussairaalalle...

hip hei!
kyllä äidiksi kasvetaan!!
minä sain ekan kun täytin just 18.mies oli 21.ja toisen reilu puolitoista vuotta myöhemmin... meillä on mennyt aivan ihanasti. minä kävin koulun loppuun ja olen nykyisin töissä ammattiani vastaavassa työssä ja mies on ollut koko ajan töissä. kaikilla on joku kumma luulo, että nuoret jää sitten yhteiskunnan elätettäviksi kun teininä lapsia tekevät...!!! me ei olla saatu enää vuosiin mitään muuta tukea yhteiskunnalta, kuin lapsilisät. asutaan omaa omakotitaloa ja tehdään työtä kuten muutki! olemme valtavan onnellisia yhdessä ja esikoinen aloittaa eskarin syksyllä. toivomme vaan että elämä kuljettais yhtä kivasti eteenpäin ja saatais joskus vielä vauva!!! :)
hirveesti lykkyä tykö kaikille teiniäideille!!!

Mun mielestä sä kuulostatkin siltä että olet valmis ottamaan vastuun toisestakin ihmisestä ja siinä se kypsyys mitataan. Ei se kypsyys oo ikää tai koulutusta, asuntoa, työpaikkaa vaan juuri sitä että on valmis kantamaan vastuun toisesta ihmisestä. Onnea teille jos plussa tulee B)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2005 klo 12:28 tiimuski kirjoitti:
mulla kävi siis hyvä tuuri senkin suhteen, että neuvottiin kanto-otteissa, syöttämisessä, kylvettämisessä ja aina sai vastauksen, vaikka kysymys oli tosi typerä. kiitos siitä porin keskussairaalalle...

kyllä noissa asioissa kaikkia neuvotaan, eikai vanhemmat naiset sen viisaampia ole vauvan saatuaan. itse en henkilökohtaisesti ole koskaan pidellyt pientä lasta, mutta onpahan sitten oman kanssa aikaa harjoitella... :D

leenu ja pyry 32 tasan

Joo ei sitä voi tietää tai iän perusteella arvella koska kypsä äidiksi =) toiset on ennemmin toiset myöhemmin :heart: itse sain ensimmäisen lapsen 22v ja raskausaikana olin oikein innoissani ja valmis mut sitku oliki vauva kainalos niin alko moni asia pelottamaan,mut se oli sitä alkuaikaa millon muuttu elämä niiiin paljon etten olis ikinä arvannu!!! :heart: äitiyteen tosiaan kasvetaan!! :D

heips!
kiva lukea näitä keskusteluja kun välillä ollaan sitäkin mieltä että että nuorena saa tehdä lapsia jos haluaa!:)monesti täällä vain haukutaan,jos on saanu lapsen alle 20wee...mä ite oon nyt 18,esikoiseni sain 17wee,poika täyttää tässä kuussa vuoden ja toisen olis aika syntyä maaliskuussa!:)ja voin myös sanoa että en kyl tätä aikaa vaihtais mihinkään!Lapset on ihania!
jos jotaki kiinnostaa rueta kirjottelemaan tms niin ilmotelkaa!!:)

Anteeksi kun tulen pilaamaan ainoan keskustelun, jossa ei ole yhtään negatiivista vastausta. Sinulle on jo kerrottu, ettet voi tietää oletko valmis äidiksi, ei kukaan voi. Ja sinä varmasti olet ajatellut, että se lapsen tuoma vastuu ei ole pelkästään sitä, että osaa kylvettää oikein tai käyttää oikeanlaista pylly voidetta, vaan myös sitä, että osaa kasvattaa lapsensa itseään kunnioittavaksi ja vastuulliseksi aikuiseksi. Ja tiedät, että lapsi tarvitsee vanhemmat joihin voi luottaa joka tilanteessa tullakseen edellä mainitun kaltaiseksi. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin muuta en näe mitään syytä miksi tekisin niin koska sinähän tiedät jo kaiken tämän jos kerran olet "kypsä".

Se, mikä eniten tässä keskustelussa sorahti korvaan oli se, että te kaikki vain TEETTE niitä lapsia. Ihan milloin haluatte ja kun se sattuu vain TEILLE sopimaan. Tämän virheen tekee moni aikuinenkin mutta minun mielestäni kukaan ihminen ei ole kypsä yhtään mihinkään ennen kuin tajuaa sen kuinka vaikeaa on saada terve lapsi. Jos ja kun sinä keskustelun aloittaja SAAT lapsen, olit sinä sitten kypsä äidiksi tai et, älä pidä sitä itsestään selvyytenä. Ja olet sinä sitten minkä ikäinen tahansa, pidä h_lvetin hyvää huolta lapsestasi, sillä sinä et edes ymmärrä kuinka arvokas hän on.

Me ainakin tehdään lapsia.Aina en vaan jaksa alkaa kirjoittamaan että me "tehdään" lapsia.
Kun sitä jo pikkuhiljaa alkaa olettaan että kyl kaikki tajuu että niitä lapsia saadaan,eikä tehdä.Niin sitä ei jaksa ymmärtää että miten joku nipottaja viitsii alkaa n*ssiin sitä pilkkua.
Ymmärsitkö?
Niin että turhaa oli toi juttu lasten tekemisestä.

Niin ja anteeksi,kun minäkin eksyin taas teidän puolelle.

mun mielestä lapset nimenomaan kuuluisi TEHDÄ eikä saada. kun aina puhutaan että lapsia saadaan, tulee mulle mielikuva että lapsia putkahtelee haluttiin niitä tai ei. jos kaikki olisi lapsensa todellakin tehneet, ei vahinko- tai yllätysvauvoja tulisi, ja kaikki lapset plisivat varmasti yhtä toivottuja, jokaisessa perheessä.
joten kyllä meidän lapset on tarkotuksella tehtyjä, ja osittain saatukkin. mun mielestä toi lapsien saaminen on tavallaan loukkaus myös niitä kohtaan, jotka tekemällä tekee lasta vuosikausia. :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2006 klo 11:53 honiska kirjoitti:
mun mielestä lapset nimenomaan kuuluisi TEHDÄ eikä saada. kun aina puhutaan että lapsia saadaan, tulee mulle mielikuva että lapsia putkahtelee haluttiin niitä tai ei. jos kaikki olisi lapsensa todellakin tehneet, ei vahinko- tai yllätysvauvoja tulisi, ja kaikki lapset plisivat varmasti yhtä toivottuja, jokaisessa perheessä.
joten kyllä meidän lapset on tarkotuksella tehtyjä, ja osittain saatukkin. mun mielestä toi lapsien saaminen on tavallaan loukkaus myös niitä kohtaan, jotka tekemällä tekee lasta vuosikausia. :/
Sä et ilmeisesti nyt ymmärtänyt.
Niin kyllä mekin lapsia tehdään,ihan sen vuoksi ollaan seksiä harrastetu ja laskettu päiviä,et tehdään lapsi.Mutta loppupeleissä se lapsi saadaan,ei niitä tuosta noin vaan tehdä.
Aina niitä ei tule vaikka niitä mentäisiin tekemään,vaan lapsia saadaan.

Siis toi lasten saaminen ei tarkoita et niitä vaan putkahtelis,vaan että me ei voida itse päättää että tuleeko niitä vai ei.
Ja lapsia tehdään,huonohan se olisi jos he olisivat ns.vahinkolapsia.

Tuota minä tekemisellä ja saamisella tarkoitan.

Olipa vaikea selittää :headwall: :headwall:
Kasvotusten ois helpompaa :) :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2006 klo 12:15 vierailijana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2006 klo 11:53 honiska kirjoitti:
Sä et ilmeisesti nyt ymmärtänyt.
Niin kyllä mekin lapsia tehdään,ihan sen vuoksi ollaan seksiä harrastetu ja laskettu päiviä,et tehdään lapsi.Mutta loppupeleissä se lapsi saadaan,ei niitä tuosta noin vaan tehdä.
Aina niitä ei tule vaikka niitä mentäisiin tekemään,vaan lapsia saadaan.

Siis toi lasten saaminen ei tarkoita et niitä vaan putkahtelis,vaan että me ei voida itse päättää että tuleeko niitä vai ei.
Ja lapsia tehdään,huonohan se olisi jos he olisivat ns.vahinkolapsia.

Tuota minä tekemisellä ja saamisella tarkoitan.

Olipa vaikea selittää :headwall: :headwall:
Kasvotusten ois helpompaa :) :/

mut näähän on just niitä käsityseroja, joista on turha kiistellä! =)
mulle vaan tulee väkisinkin mielikuva että vauvoja putkahtelee sieltä sun täältä :laugh: niin... ja valitettavasti niistä putkahtelevista vauvoista ei kaikki jaksa pitää huolta. mä siis ymmärrän kyllä miten suurin osa käsittää ton tehdä-sanan, ja tajua myös sen negatiivisen sävyn, mut silti mä pidän sitä parempana vaihtoehtona tolle saamiselle.

ja sama kai se on miten sen ilmaisee, pääasia on se, että lapsia syntyy?

No niin syntypäs keskustelua. :whistle: Ensinnäkin haluan todeta, ettei niitä lapsia vain putkahtele muille kuin niille, jotka eivät vielä tiedä mitä tapahtuu kun harrastaa seksiä ja nykymaailmassa näitä on tietääkseni aika vähän. Kukaan täysjärkinen aikuinen ja vastuullinen ihminen ei voi väittää lastaan vahingoksi! Mikään sellainen, jonka eteen on tehty n. puoli tuntia hiki päässä töitä ei todellakaan ole vahinko.

Ja kiitos vain, minä teen tuon "työni" hiki päässä mieheni kanssa en sen paljon puhutun pilkun :D

Kyllähän sitä lasta todellakin tekemällä tehdään mutta kun SE SEKSI, SIINÄ LAPSEN TEOSSA ON SE HELPOIN VAIHE, VAIKKA SE MONESTA NIIN VAIKEALTA TUNTUUKIN. Se että sen lapsen saa terveenä maailmaan on todella SAAMISTA ei mikään itsestäänselvä asia \|O

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2006 klo 14:05 Ronsku kirjoitti:
No niin syntypäs keskustelua. :whistle: Ensinnäkin haluan todeta, ettei niitä lapsia vain putkahtele muille kuin niille, jotka eivät vielä tiedä mitä tapahtuu kun harrastaa seksiä ja nykymaailmassa näitä on tietääkseni aika vähän. Kukaan täysjärkinen aikuinen ja vastuullinen ihminen ei voi väittää lastaan vahingoksi! Mikään sellainen, jonka eteen on tehty n. puoli tuntia hiki päässä töitä ei todellakaan ole vahinko.

Ja kiitos vain, minä teen tuon "työni" hiki päässä mieheni kanssa en sen paljon puhutun pilkun :D

Kyllähän sitä lasta todellakin tekemällä tehdään mutta kun SE SEKSI, SIINÄ LAPSEN TEOSSA ON SE HELPOIN VAIHE, VAIKKA SE MONESTA NIIN VAIKEALTA TUNTUUKIN. Se että sen lapsen saa terveenä maailmaan on todella SAAMISTA ei mikään itsestäänselvä asia \|O
ELI ET EDELLEENKÄÄN TAJUNNU :headwall: :headwall: :headwall:
No ihan sama.

Nähtävästi sitten en :\| Mutta jos ei olis eri mielipiteitä ei olis keskustelupalstojakaan, ei ainakaan kovin mielenkiintoisia :D ajattelin nyt vielä toivottaa hyvää kevättä, ettei jäis paha maku. Pääasiahan on, että me kaikki ah niin täydelliset äidit jotka täällä mollaamme toisiamme rakastettaisiin lapsiamme, tavalla tai toisella.

Eli HYVÄÄ KEVÄTTÄ ja keskustelun aloittajalle ANTOISIA LAPSEN TEKO HETKIÄ ;) (niin juuri TEKO hetkiä)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2006 klo 14:33 Ronsku kirjoitti:
Nähtävästi sitten en :\| Mutta jos ei olis eri mielipiteitä ei olis keskustelupalstojakaan, ei ainakaan kovin mielenkiintoisia :D ajattelin nyt vielä toivottaa hyvää kevättä, ettei jäis paha maku. Pääasiahan on, että me kaikki ah niin täydelliset äidit jotka täällä mollaamme toisiamme rakastettaisiin lapsiamme, tavalla tai toisella.

Eli HYVÄÄ KEVÄTTÄ ja keskustelun aloittajalle ANTOISIA LAPSEN TEKO HETKIÄ ;) (niin juuri TEKO hetkiä)
Joo hyvää kevättä!!
Ja hyviä lasten teko hetkiä :D :D

miulla iha samanlainen tilanne, 17 vuotias oon, pian 18. ja vauvaa kaivattais poitsukaverini kans :p saa nähdä koska pikkunen rupee pesää tekemään tonne massuun mutta olisi jo kyllä tervetullut =)
Mun mielestä ainakin on valmis melkein mihin tahansa jos ite tuntee ittensä siihen valmiiksi, ei se aina ikää katso! Onnea kaikille :flower:

Onneksi olkoon, mäkin sain esikoisen 17.v, nyt esikoinen on jo 13 1/2.v ja sisarukset on 12,8 ja 1v4kk ja hyvin on menny, vaikka jäin yksin kun sain ekanmuksun, mies halusi myös muksua, mutta kesken raskauden sano että on liian nuori, joten jäin yksin. :(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.01.2006 klo 10:35 tiituli kirjoitti:
Onneksi olkoon, mäkin sain esikoisen 17.v, nyt esikoinen on jo 13 1/2.v ja sisarukset on 12,8 ja 1v4kk ja hyvin on menny, vaikka jäin yksin kun sain ekanmuksun, mies halusi myös muksua, mutta kesken raskauden sano että on liian nuori, joten jäin yksin. :(

jaksamisia paljon sinne :heart:

itse olen nyt 17 täytän kyllä tänä vuonna 18. ja 20.6 on esikoisen laskettu aika :heart: kyllä mä kanssa tunnen että minusta tulee hyvä äiti mutta ikinä ei voi varautua minkälaista siitä tulee. jokainen lapsi on yksilö ja äiti myös. se aivan riippuu ihmisestä. vaikka tuntee olevansa kypsä äiti niin kyllä sitä raskauden aikana kasvaa koko ajan. minäkin olen jo rauhottunut todella paljon ja kun sitä lasta ajattelee niin ei ees tee mieli enää hullutella ja rellastaa tuolla. musta on ihanaa tulla äitiksi ja olen siihen valmis mutta jokainen äiti kasvaa lapsen mukana.
mutta onnea vaan teille toivotan paljon hyvää ja jaksamisia jokaiselle :D

Mä aloin oottaa esikoistani kun olin vielä 17v.Tyttömme syntyi 7.4.2005.Tunsin jo 16v olevani valmis äidiksi ja aloimme nykyisen aviomieheni kanssa yrittää lasta kun olimme olleen ½v.yhessä ja menty kihloihin.Asuttii eri kaupungeissa ja tulin raskaaksi vasta kun olimme muuttaneet yhteen,sillon sit melkein heti vaikken sitä tienny.Kun saatii raskaudesta tietää oli menossa rv9+3.Mulla oli jääny menkat kokonaa pois helmikuussa 2004 ja sen jälkee niitä ei olllu kuulunu.Läkäri sanoki että mä en tuu saamaan lapsia koska tutkimuksien tulokset oli mitä oli ja sit kuitenki saatii lapsi:)Raskaus suju muuten hyvin mutta riesana oli raskausmyrkytys ja ennenaikaset supistukset.Synnytys käynnistetiiin rv 41 ja saimme suloisen tytön rv 41+4.Painoa oli 4300g ja pituus 54cm :heart: Mieheni kanssa mentiin viime kesänä naimisiin ja nyt toista ollaa yritetty yli puol vuotta.Mulla on omat aavistukseni jo mutta katotaa mikä ens kuussa on tilanne =) Jokainen on siis valmis äidiksi silloin kun sen tuntee ja siksi toivotan paljon onnea kaikille nuorille äideille!!!!!!!!!!!!

Antteksi vain, mutta olen vähän eri mieltä tuosta, että jokainen on valmis äidiksi, kun siltä tuntuu...Minun 12v. serkkuni puhui ihan tosissaan, että hän on kypsä äidiksi ja haluaisi jo vauvan ja siitä olemme varmaan yhtä mieltä että 12v. ei voi olla henkisesti kypsä äidiksi, vaikka hänestä itsestään siltä tuntuisikin. Myöskään kaikki tätä vanhemmat eivät todellakaan ole kypsiä vanhemmiksi (enkä tarkoita ainoastaan teinejä), vaikka lapsia saavatkin. Työssäni kohtaan päivittäin äitejä ja isejä, joiden ei olisi koskaan pitänyt saada lapsia tai ei ainakaan vielä (heidän ja lasten elämät ja elämäntilanteet aivan päin #%). Minä olen ylpeä pikkusiskostani, jolla oli hirveä vauvakuume 15v. , mutta hän ilmoitti että ajattelee lapsensa parasta eikä halua hänelle näin nuorta äitiä, vaan he odottavat vielä vähän aikaa ja hankkivat hieman lisää elämän kokemusta. Nyt siskoni on 21v. ja heillä on ihana vauva. Minusta hän osoitti kypsyytensä lykkäämällä hieman asiaa vauvakuumesta huolimatta. :) Mutta onnea kaikille odottajille...nuorille ja vanhoille! :heart:

Yhteistyössä