Kyseenalaistatko arvojasi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dipt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dipt

Vieras
Mietitkö koskaan miksi ajattelet juuri niin kuin ajattelet? Oletko koskaan ajatellut että miksi olet tiettyä mieltä tietyistä asioista? Itse harrastan tätä usein, mietin että onko mielipiteilläni tai arvoillani todellista pohjaa, voinko perustella arvoni ja mielipiteeni pitävästi. Olen myös muuttanut joitain ajatuksiani koska lähemmin tarkasteltuna en löytänyt niille pohjaa, ja aloin ajatella asiaa eri kantilta. Välillä on hyvä tuulettaa luutuneita ajatuksia :)

Joo, minusta sellainen on ihan normaalia. On rasittavaa argumentaatiota, jos joku erilaisia mielipiteitä kohdatessaan ajattelee, ettei tuo toinen ole vain ajatellut asiaa. Ihan kuin ihmiset eivät ajattelisi maailmankatsomuksiaan ja tämä puhuja olisi siinä suhteessa jotenkin poikkeuksellinen.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23835821:
Nimenomaan uskovan pitää.

kaikkien pitää!

Itse mietin arvoja yleensä kun uutisissa, tutuilta tai vaikka täällä palstalla kuulee tilanteen ja saa erilaisia näkökantoja. Niin miettii, että miksi minä ajattelen tästä asiasta näin ja toinen noin. Joskus oma mielipide vahvistuu, joskus lieventyy tai saattaa vaikka muuttua jos selviää jotain uusia asioita. Sen olen huomannut, että mielipiteet lieventyy koko ajan kun tulee ikää lisää, musta-valkoinen muuttunut harmaaksi.

Itse olen tullut jo siihen pisteeseen, ettei minulla ole enää vankkoja mielipiteitä mistään. Ymmärrän nimittäin jokaisen näkökannan asioihin, ja väiteltäessä asetun aina heikomman puolelle argumentoimaan, en mielipiteen vuoksi, vaan heikkojen vuoksi.

Yhteistyössä