Kysely kotitöiden jakaantumisesta ja niiden aiheuttamista tuntemuksista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nallukkan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nallukkan

Jäsen
09.11.2011
208
8
18
Ihan mielenkiinnosta kysyn, miten teillä jaetaan kotityöt? Oli lapsia tai ei, saa vastata. Samaan syssyyn: mitä tuntemuksia kotitöiden jako herättää ja aiheuttaako kotityöt usein riitoja? Listataan vaikka tähän tyyliin:

MINÄ
Imurointi + pölyjen pyyhintä + lattian pesu
Pyykkäys
Saunan pesu
Ikkunoiden pesu
Mattojen pesu

MIES
Kaikki autoon liittyvä
Pienet remonttihommat, mitä eteen sattuu

MOLEMMAT
Kauppareissut
Lumityöt
Astiat koneeseen + pesu + kaappiin
Ruuan laitto
Roskien vienti

Lapsia ei tässä taloudessa ole ja asunto 61neliötä. Tapella ei tarvihe, välillä saatan asiasta huomautella mutta mielellään minä kotona touhuan :)

Minä teen lähes kaikki kotityöt tällä hetkellä.
Lapsista huolehditaan yhdessä.

Tilanne ok. Mies tekee opiskelujen ohella paljon töitä ja mä sanoin hälle, että mä hoidan sit kodin =)

Miehellä ei ole varsinaisesti muita hommia,kuin roskienvienti (jos roskis on täynnä,kun on ovesta ulos menossa),omien vaatteiden pyykkiin vieminen,silloin tällöin mattojen tamppaaminen.

Itse teen mieluusti kotityöt,tiedän sitten että ne on tehty.
Joskus toki mieskin heiluttaa imuria tai tiskaa,mutta mitä harvemmin,sitä parempi.(sitä iloisemmin sitten yllättyy,kun juuri sillä hetkellä kun ei jaksaisi mitään tehdä saakin apua pyytämäti) :)

Lisäksi mies ulkoilee lasten kanssa ja hoitaa heitä jos käyn asioilla..(vaikkei olekkaan heidän isä)
Useimmiten käymme kaupassa yhdessä,mutta toisinaan mies käy yksin ja toisinaan taas minä yksin.

aika lailla puoliks ja puoliks, vaihdellen eri hommia. paitsi että minä en yleensä imuoroi eikä mies pese lattioita. mies ei myöskään osaa lajitella luotettavasti pyykkiä, eikä myöskään laittaa puhtaita vaatteita oikeisiin paikkoihin, minä teen siis ne ja mies yleensä ripustaa pyykit ja hakee kuivat pois narulta.
lasten kanssa oloa tai lastenhoitoa en oikeastaan laske kotityöksi, yhtä paljon varmasti niitäkin hommia tehdään.
oikein tyytyväinen oon nykytilanteeseen.

Minä hoidan pyykit. Mies siivoaa. Mies käy enemmän kaupassa, muut kotityöt hoitaa se joka ehtii ja muistaa. Yksi pieni lapsi on meillä.

Kotitöistä on riidelty korkeintaan tyyliin "Minä olisin halunnut siivota, miksi et kertonut kun rupesit imuroimaan?" :)

Mies vie roskat ja joskus imuroi.. ehkä muutaman kerran vuodessa kokkaa isomman satsin jotain makaronilaatikkoa tai karjalanpaistia..:P Nii, ja käy kaupassa melkein aina...

Mä sitten siivoilen, pyykkään ja tiskaan.. kun olen lapsen kanssa täällä kotona, ni jotenkin nuo hommat tuntuu kuuluvan mulle.. Mies käy töissä tienaamassa ja mä hoidan kotihommat..

Eikä tule riitoja..

Mies tuo rahan ja minä teen KAIKKI kodin siivoustyöt. Työtä riittää, kun on kolme "aktiivista" muksua perheessa! :)

Nyt on matot ja sohva pesun tarpeessa, mut ei hotsittais alkaa siihen hommaan! Viimeksi kun pesin sohvan (vuokrasin painehuuhtelulaitteen), sotkin koko olohuoneen vedellä ja lihaksia särki 3 pv! Miten te muut olette hoitaneet nämä hommat?

Minä teen enemmän, mutta sopii, koska opiskelen ja mulla on siten enemmän aikaa. Lisäksi olen aika nipo ja ärsyttää kun mies ei mielestäni tee jotain juttuja kunnolla niin teen mieluummin itse. Meillä on kanssa jaettu tiskit ja roskien vienti melko tasan, kaupassa käy mies ehkä enempi. Ja kaikki autojutut ja remppajutut hoitaa mies meilläkin, lumitöitä ei onneksi ole (paitsi sen auton luota ja senkin hoitaa mies), pyykkiä mies pesee kyllä joskus vaikka minä se useimmiten olen. Minä siivoan yleensä ihan yksin, tosin kyllä mieskin joskus.

[QUOTE="Pirjo";25753677]Mies tuo rahan ja minä teen KAIKKI kodin siivoustyöt. Työtä riittää, kun on kolme "aktiivista" muksua perheessa! :)

Nyt on matot ja sohva pesun tarpeessa, mut ei hotsittais alkaa siihen hommaan! Viimeksi kun pesin sohvan (vuokrasin painehuuhtelulaitteen), sotkin koko olohuoneen vedellä ja lihaksia särki 3 pv! Miten te muut olette hoitaneet nämä hommat?[/QUOTE]

Meillä on aika uusi sohva ja toistaiseksi on riittänyt tekstiilipesuaine ja kostea froteepyyhe (ja aikamoinen hinkkaus...). Tahrat pyrin ottamaan heti tuoreeltaan niin ei sohva niin likaiseksi mene, tuo kunnon pesu ehkä kerran/6kk.

Matot vien pesulaan pestäväksi, tuon yhden, jota ei voi pestä, pistän vaan ulos pakkaseen ja puistelen.

Mies imuroi, laittaa pyykkejä kuivumaan, hoitaa ulkohommat + auton korjaukset yms. "miesten hommat"

Minä hoidan lapset pääasiassa, pyykit, tiskit, ruuanlaiton, siivoukset tuota imurointia lukuunottamatta (vihaan imurointia!)

Yleensä tehdään yhdessä mitä pystytään, mutta mies tekee paljon ulkohommia, koska minusta ei ole esim. metsää raivaamaan...

Mua ärsyttää ihan suunnattomasti, koska mies ei esim. hoksaa koskaan pyyhkiä mustia sormenjälkiä mistään tai pese vessan allasta sen ollessa likainen. Pikkujuttuja toki, mutta niin suunnattoman ärsyttäviä!

Ei tule riitoja, sillä kumpikin tarttuu toimeen kun tehtävää on. Siivous ja kodinhoitaminen ei ole missään tapauksessa naisen hommaa tässä taloudessa! Enkä koskaan suostuisi siihen, että mies hoitaa autoa ja minä kotia. Sehän olisi NIIN väärin, sillä kotihommia on kyllä hurjasti enemmän.

Meillä kotityöt jakautuu siis aika itsestään tasan VAIKKA mies käy vaativassa työssä ja mä olen kotona lapsen kanssa (ja erityisesti nyt mies tekee paljon kun raskauteni on vaikea). Mies on hyvä kokki ja tekee mielellään ruokaa. Hän ei tarvitse mun neuvoja tai apuja niin kaupassakäymiseen kuin pyykinpesuunkaan. Pyykätessä pesen vain osan miehen pyykeistä, sillä hän haluaa pestä itse suuren osan vaateistaan (esim. työvaatteensa). En myöskään viikkaa miehen vaatteita kaappiin tai silitä niitä; hänellä on oma systeeminsä ja tekee parhaiten nämä asiat itse. Jos mies on päivän kotona ja mä jossakin muualla, hän on yleensä siivonnut talon ja pessyt pyykkikorin tyhjäksi sillä aikaa. :)

Se tekee, joka ehtii ja jolle kyseinen työ tuntuu erityisen läheiseltä.

Esimerkiksi meillä ulkoeteisen siivoaminen ei kiinnosta ketään muuta kuin minua, joten minä teen sen. Toisaalta teinipoika on huomannut hermostuvansa aamulla sotkuisesta keittiöstä, joten hän siivoaa sen illalla ja koska miehen mielestä olohuoneen pitää olla kunnossa, niin hän käy loputonta taistelua leluja vastaan siellä.

Pyykinpesuun on oma rutiininsa: viimeinen saunoja napssauttaa koneen päälle ja viimeinen valvoja käy sen illalla tyhjentämässä. Saunan lämmittäjä tuo illalla vaatteet yläkertaan ja minä laitan ne aamutoimien yhteydessä paikalleen.

Riitelemme harvoin miehen kanssa kotitöistä. Teinipoikien kanssa sen sijaan sanailemme asiasta viikottain.

Ruoan meillä laittaa todellakin se, jolla siihen aikaan on parhaiten aikaa, eli minä, mies tai jompikumpi kotona asuvista teineistä.

Miehellä:
Tiskihommat
Roskien vienti ja kierrätysjutut

Mulla:
Kaikki muu

Lasta hoidetaan "yhtä paljon". Paitsi, kun olen päivät lapsen kanssa kahden miehen ollessa töissä.

Meillä molemmat tekevät kaikkea ja suunnilleen yhtä paljon. Lumityöt ja autoon liittyvät jutut ovat miehen heiniä. Olen onnellinen, että mulla on mies, joka tekee ahkerasti kotitöitä ja hoitaa lasta. Töissä ollaan molemmat.

Meillä on aika uusi sohva ja toistaiseksi on riittänyt tekstiilipesuaine ja kostea froteepyyhe (ja aikamoinen hinkkaus...). Tahrat pyrin ottamaan heti tuoreeltaan niin ei sohva niin likaiseksi mene, tuo kunnon pesu ehkä kerran/6kk.

Matot vien pesulaan pestäväksi, tuon yhden, jota ei voi pestä, pistän vaan ulos pakkaseen ja puistelen.

Meidän matot on pääasiassa noita pesulassa pesetettäviä. Olen kuullut, että nykyään täällä pääkaupunkiseudulla on sellainen "liikkuva pesula", joka tulee pesemään paikan päälle. Onko kukaan tietoinen tällaisesta palvelusta?

Mies:
autoihin liittyvät (myös pesut ja siivous)
kaikki remonttihommat (iso omakotitalo)
puiten pilkkominen ja haku
ekstrasiivoukset: mattojen pesut, ikkunoiten pesut, takan putsaus, liesituulettimen ritilan pesu, vaihtoilmaventiilien puhdistus, lattiakaivojen puhdistus jne

Minä
ruuanlaitto
pyykkihuolto
perussiivous
yleensä kaupassa käynti

Molemmat:
tiskikonen täyttö/tyhjennys
roskien vienti
pihatyöt (lumityöt, ruohonleikku)
lasten hoito

Ja meillä tilanne se, että mies töissä ja minä kolmen lapsen kanssa kotona. Silloin kun olimme viimeksi molemmat töissä, niin kaupassa kävi se joka kerkeesi, siivosimme yhdessä esim. lauantai-aamuisin jne. Eli päivittäisiä kotitöitä teimme tasapuolisemmin. Nyt kun mulla on päivisin aikaa, niin te ne mielellään itse. Eipä tarvi tapella :)

Ehkä enemmän minä huolehdin sisähommista ja mies lämmittämisestä ja lumitöistä mutta kumpikin tekee meillä kaikkea remonttihommista siivoamiseen. Työmäärä on luultavasti suunnilleen sama molemmilla ja homma toimii ilman tappelua. Välillä vaan tarvii miestä patistaa niihin hommiin joita kumpikaan ei kovin mielellään tee, muuten jäävät kokonaan mun kontolle.

Yhteistyössä