Kysymyksiä endometrioosista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Liittyykö siihen aina kivuliaat ja runsaat kuukautiset?
Näitä mulla meinaan ei ole, mutta ovulaatio on todella kipeä, kuukautisten aikana kakalla ja pissalla käyminen sattuu (kuin puukolla hakkaisi alavatsaa ja alapäätä)?

Entä voiko aiheuttaa keskenmenoja? Mulla niitä kaksi. Eikä raskautuminenkaan ihan helpolla käy, viimeisintä yritettiin vuosi.

Lantiolla on usein kipua, samoin alaselällä.

Seksin aikana tai sen jälkeen (ei kuitenkaan aina) on vihlovaa kipua, välillä enemmän välillä vähemmän.

Kyllähän suurimmalla osalla kuukautiset ovat kivuliaat, mutta eiköhän tässäkin asiassa voi löytyä poikkeuksia. Muut oireet sulla viittaavat lievään endoon, joten jos häiritsee niin kannattaa käydä tutkimuksissa. Kannattaa kuitenkin miettiä, onko nykyinen haitta sitten suurempi kuin esim. tähystysleikkaukset ja hormonaaliset hoidot.

Itsellä alkamassa nyt kuukautiset ja kivut ovat niin suuret, että olen käynyt oksentamassa tänä aamuna kolme kertaa.

Ei välttämättä ole kivuliaita kuukautisia, vaikka ovatkin yleinen oire. Minä itse asiassa alunperin luulin, että kuukautisten kuuluu olla kivuliaat, mutta se olikin mulla sitten endon oire. Minun kipuni olivat loppujen lopuksi pahemmat kuin synnytyskivut.

Endometrioosi voi mm. heikentää limakalvoja ja siten aiheuttaa keskenmenoja. Minulla on myöskin kaksi kesken menoa ensimmäisen ja nykyisen raskauden välissä.

Tuo vatsan toiminta on mulla pahin endometrioosin aiheuttama oire. Ulostaminen sattuu ihan älyttömästi, riippumatta siitä minkälaatuista uloste on, ja juurikin kuukautisten aikaan. Lisäksi mulla on yhdyntäkipuja vähän asennosta riippuen, mutta selkeästi paikannan ne siihen kohtaan, jossa mulla on endometriooma.

Endometrioosi voi näyttäytyä monella tavalla.Toisilla aiheuttaa kipua, toisilla ei, toisilla lapsettomuutta toisilla ei.Ulostamiskipuja ja yhdyntäkipuja saattaa olla.
Itse kärsin vuosia järkyttävistä kuukautiskivuista, Kärsin karmeista iskiaskivuista ja kamalista kouristavista kivuista ja olin lähes liikuntakyvytön kipujen ollessa pahimmillaan, eikä mitkään läkkeet tahtoneet auttaa.Lopulta tehtiin laparosskopia ja muutaman vuoden päästä siitä endon uusittua ja kipujen palattua entistä kamalampina, kohdun ja munasarjojen poisto.Päivääkään en ole katunut, vaikka estrogeenilääkitykselle jouduin ja painoa tulllut salakavalasti lisää...Elämänlaatu kohosi huomattavasti, kun jäi kivut pois

Mulla ikää piakkoin 42v ja hysteroskopiassa löytyi sattumalta endoa.Patologin lausunto; normaalia ja hormonaalista.Lapsia on 5, kuudes menehtyi raskauden puolivälissä.
Nuorempana oli todella kivuliaat kuukautiset( särkyä ), synnytysten myötä säryt helpottaneet lähes kokonaan, mutta vuodot on olleet runsaita.Menkkojen aikaan on ulostamiskipuja vaihtelevasti, kouristelua esiintyy myös ja vatsa on kosketusarka.Tämäkin vaihtelee eli ei aina ole samanlaista.Joskus esiintyy myös yhdyntäkipuja ennen menkkoja.

Kiitos vastauksista.

Kyllä mä toisaalta tahtoisin tämän lääkärin kanssa selvittää. Toinen lapsi toiveissa ja olisi hyvä tietää, miten tuo endo saattaa vaikuttaa. Ja jos vaikka siitä löytyisi syy aikaisemmille keskenmenoille.

Tässä kun oikein ryhdyin miettimään, niin nuo oireet on alkaneet e-pillereiden lopettamisen jälkeen.
Pilsut mulla oli 8vuotta, 16v-24v. Esikoinen syntyi -07, olin silloin 25v, ja oikeastaan sen jälkeen on alkanut noita kipuja tulemaan. Keskenmenot on tullut -08 ja -10.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tässä kun oikein ryhdyin miettimään, niin nuo oireet on alkaneet e-pillereiden lopettamisen jälkeen.
Pilsut mulla oli 8vuotta, 16v-24v. Esikoinen syntyi -07, olin silloin 25v, ja oikeastaan sen jälkeen on alkanut noita kipuja tulemaan. Keskenmenot on tullut -08 ja -10.

Mulla alkoi oireet (tiputteluvuodot) jo silloin, kun söin pillereitä, mutta paheni kyllä nopeesti, kun käskettiin koemielessä jättämään pillerit pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Katriina:

Mulla alkoi oireet (tiputteluvuodot) jo silloin, kun söin pillereitä, mutta paheni kyllä nopeesti, kun käskettiin koemielessä jättämään pillerit pois.

Mullakin satunnaisesti tuota tiputtelua. Pari kertaa sen vuoksi otettu klamydiatestit, mutta sitä ei ole ollut.

Jos mulla nyt on endo, niin kuinka todennäköistä on, että oireet tästä pahenee? Tai kukapa sen voisi tietää

Alkuperäinen kirjoittaja Katriina:

Mullakin satunnaisesti tuota tiputtelua. Pari kertaa sen vuoksi otettu klamydiatestit, mutta sitä ei ole ollut.

Jos mulla nyt on endo, niin kuinka todennäköistä on, että oireet tästä pahenee? Tai kukapa sen voisi tietää

Myös multa testattiin klamydia pariin otteeseen tuon tiputtelun takia, on aika normitesti. Ei se endo välttämättä pahene, tai sitten pahenee. Arpapeliä. Mulla paheni rajusti nopeasti, mutta raskauden jälkeen uudestaan hitaasti.

Kiitos vielä vastauksista =)
Mukava kun voi täällä miettiä tälläisiä. Kotona jos miehelle puhuisi, niin sehän ei edes tietäisi mikä on endometrioosi. Luulisi varmaan ruoaksi :D

Jos nyt alkaisin kunnolla seuraamaan mitä missäkin kierron vaiheessa tapahtuu, olisi sitten lääkärille tietoa jos sinne päätän mennä.

Yhteistyössä