Kysymyksiä kaason hommista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onneton kaaso
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onneton kaaso

Vieras
Ystäväni pyysi minua jo syksyllä kaasokseen häihin, jotka on ensi kesänä. Lupauduin. Nyt tää morsian asuu muutaman kuukauden Englannissa ja ohjeita häitä ja polttareita koskien tulee ihan jatkuvasti tyyliin sellaiset hääkarkit, tällaiset hääkutsut, sellaiset polttarit (siis ihan älyttömiä ja kalliita ehdotuksia), häissä pitää olla lapsiparkki, hääkylttien pitää olla tietynlaiset, tilaa kaupungin paras kampaaja/meikkaaja/kukkakauppias/valokuvaaja. Lisäksi häiden ohjelman tulisi olla jotain ennenkuulumatonta, ikimuistoista ja fantastista (ja mun homma järkätä se).
Ensinnäkin mulla ei ole aikaa kaikenmaailman juttujen duunaamiseen, toiseksi en voi sijoitta tonnikaupalla rahaa esim. polttareihin, omaan asuuni jne. Olen laittanut ihan selkeää viestiä joka asiasta morsiamelle mutta ei noteeraa niitä mitenkään vaan laittaa koko ajan lisää lisää ihan ihme juttuja hoidettavaksi.
Jotain koko touhusta kertonee se, että morsiamen vanhemmat +sisko eivät aio osallistua häihin ollenkaan!
Mies jo ehdotti, että laita viesti että vakavan sairauden vuoksi olet perunut koko kaasona olon. Mieli tekisi näin tehäkin, koska mielenterveys tässä nyt ainakin menee. Voinko siis perua koko kaasoilun? Muita kaasoja ei ole, bestmanista ei tietoa...

Kaason tehtävä on olla morsiamen tukena ja apuna, ei järjestää koko hääjuhlaa alusta loppuun saakka morsiamen jakaessa käskyjä. Mä irtisanoutuisin tuosta hommasta ihan tällä sekunnilla. Kirjoittaisin asiani selkeästi ja ytimekkäästi ja jos sieltä edelleen tulisi käskyjä, vastaisin, että ei kuulu enää mulle. Ja perustelisin asian juuri sillä, ettei ole aikaa, rahaa eikä muitakaan resursseja toteuttaa kaikkea mitä hän käskee.

Siis et kai sä niitä kutsuja ole tekemässä ja laittamassa? Kai se morsian itse nyt kutsut hoitaa? Ja noi hääkarkit, lapsiparkit, kyltit ja sun pitäs varata kampaaja? Tosi outoa. Sano, että sulla on nyt niin kiireinen kevät tulossa, että voit auttaa jossain pienessä jutussa, mutta joudut nyt irtisanoutumaan tosta kaason hommasta. Mielummin näin nyt heti irtisanoudut.

Morsian vaikuttaa ihan hemmotellulta kakaralta, joka on tottunut saamaan kaiken mitä haluaa. Mutta pistä nyt stoppi asiaan. Varmaan paras tässä tilanteessa irtisanoutua koko kaason hommasta joko tekosyyllä tai ilman selittelyä. jos ystävyytenne päättyy siihen, ei ole sen arvoista ollutkaan. Jo se, ettei omat vanhemmat ole tulossa edes häihin, kertonee jotain morsiamesta...ikävä kyllä.

Voit perua ellei morsian suostu kuulemaan ja tajuamaan että kaaso ei oo orja joka tekee kaiken ja järkkää kaiken. Ja suostuu morsiamen määräyksiin. Tee se ajoissa jos aijot. Hän kuulostaa ihmiseltä joka ajattelee vain omaa napaansa ja luulee että muutkin pyörivät sen ympärillä.

Komppaan muita, kaaso ei järjestä häitä ja tee kutsuja/kylttejä, vaan on morsiamen tukena... Voit kertoa mielipiteensä yms, mut ei järjestä koko hääjuhlaa!!!

Kaaso yleensä auttaa hääjärjestelyissä, mutta vastuu on morsiammella. Eli auttaa nyt vaikka nimikylttien tai hääkutsujen askartelussa tms. Kaikki järjestelyt: bändit, tilat yms. kuuluu morsiammelle.

Polttareista morsian ei saa sanoa muuta kuin toivoa jotain isoja linjoja; saako olla 2 päiväiset, saako olla jotain laskuvarjohyppyä vai ollaanko iisimmällä linjalla jne.

Missään nimessä morsian ei päätä polttareita, koska ne kuuluu olla yllätys. Missään nimessä morsian ei saa ulkoistaa häiden operatiivista roolia kaasolle.

Kuulostaa niinn tutulta! Paras ystäväni pyysin minua joitakin vuosia sitten kaasoksi ja suostuin. Minulla oli silloin kolme pientä lasta (vauva+2v+3v). Morsian suuttui kun en pystynyt tarpeeksi osallistumaan/en ollut tarpeeksi kiinnostunut hänen häistä. Aina kun nähtiin, puhuttiin häistä: mitä pitää olla, mitä ei saa olla, millaiset polttarit, ketä kutsutaan, kenet ehdottomasti jätetään kutsumatta....! Yritin kyllä parhaani, mutta ei siinä paljon askarreltupaskarreltu kun minulla aina vauva kainalossa ja kaksi vilkasta taaperoa perään katsottavana.

Morsian suutahti jo ennen häitä ja pyysi toista ystäväänsä (jota en tuntenut) toiseksi kaasoksi. Minut pudotettiin kokonaan pois hääkuvioista, paitsi polttarit vaadittiin järjestämään. Olin helpottuntu, koska minulla ei kertakaikkiaan ollut aikaa panostaa ystävän häihin, ainakaan niin paljoa kun odotettiin. Toisaalta podin huonoa omatuntoa, kun kyseessä oli silloinen paras ystäväni, ystävyys oli kestänyt alakoulusta asti.

Järjestin morsiammen näköiset polttarit. Oltiin tosiaan vietetty koko nuoruus yhdessä niin oli helppo suunnitella ikimuistoiset juhlat! Mutta...muut polttarivieraat (morsian oli tehnyt listan vieraista) eivät halunneet rahallisesti panostaa juhliin niin polttareista tuli vaatimattomat ja se harmitti. Morsian suuttui tästä niin pahasti ettei ollut minuun missään yhteyksissä ennen hääjuhlaa ja häissä dissas minut ja mieheni täysin. Ei jutellut, tiuski kun itse yritin hänelle jutella. Meillä oli tarkoitus juhlia pitkään aamuun asti (lapsetkin oli hoidossa, mikä on meillä tosi harvinaista!), mutta katsoimme miehen kanssa parhaaksi lähteä juhlista kun virallinen osuus päättyi. Kävimme vielä onnittelemassa, kiittämässä ja ilmoitimme lähdöstämme. Morsian oli yllätynyt, että lähdemme niin aikaisin ja tietysti suuttui. Olimme juhlissa monta tuntia, kokoajan tuntui että olimme siellä vaivaksi ja meidän seura ei ollut tervetullut.

Tästä on kulunut mooonta vuotta. Morsian ei vielä tänä päivänäkään ole kanssani tekemisissä. Se siitä vuosien ystävyydestä, toisen tukemisesta ja polttareiden järjestämisestä. Ei ikinä enää!

Yhteistyössä