kysymyksiä perhepäivä hoitajan työstä ja opiskelemisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja J
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suosittelen kyllä iltakurssi/viikonloppuna tapahtuvaa esim. kansalaisopistoissa. Oppisopimuksella varmaan mahdollista mutta siinä menisi aikaa ennenkuin voisit alottaa palkkatyön, luultavasti olisit jollain apuplikkana sen oppisopimusajan.

Kokemuksia tulee pph tyttäreltä eli 1: Riittävästi tilaa ettei omien lasten elämä ole jatkuvaa perhepäivähoitoa. 2. ruoat muuta kuin jauhelihakeittoa ja kaurapuuroa, vaihtelevaa pitää olla. 3. mies ei saa olla nipo 4. huonekaluja ei saa surra...

Omia lapsia on vasta yksi (tammikuussa täyttää kaksi) . Asumme omakotitalossa maalla. Saako pph itse päättää mitä ruokaa minäkin päivänä syödään?
Ja tuosta oppisopimuksesta haluain kuulla enemmän? onko kellää kokemuksia? ilta tai kansalaisopiston kursseja täällä ei ole. Oppisopimus kiinnostaa siinäkin mielessä että voisin(?) ottaa lapseni oppisopimus ajaksi harjottelupaikkaan mukaan.

Kiitos jo vastanneille!!

Mä opiskelin aikuiskoulutuskeskuksessa pph:n ammattitutkinnon. Mut kylä mun tiedon mukaan oppisopimuksellakin onnistuu.

Mä olen ollu kunnallisena pph:na v.06 alusta, ja vuosituhannen alussa vuoden yksityisenä pph:na perheessä.
Mä viihdyn pph:na, tykkään olla lasten kans, ja viihdyn myös ilman aikuisseuraa. Oman lapsen olen saanu hoitaa kotona. palkkaushan tässä ei ole mikään päätä huimaavan hyvä, mut pärjätty on.

Alkuperäinen kirjoittaja J (ap):
Omia lapsia on vasta yksi (tammikuussa täyttää kaksi) . Asumme omakotitalossa maalla. Saako pph itse päättää mitä ruokaa minäkin päivänä syödään? Ja tuosta oppisopimuksesta haluain kuulla enemmän? onko kellää kokemuksia? ilta tai kansalaisopiston kursseja täällä ei ole. Oppisopimus kiinnostaa siinäkin mielessä että voisin(?) ottaa lapseni oppisopimus ajaksi harjottelupaikkaan mukaan.

Kiitos jo vastanneille!!

Mulla on itse suunniteltu 5 viikon kiertävä ruokalista, mikä on vanhempien nähtävillä lasten naulakoiden luona.

Olen perhepäivähoitaja, mutta vain vähän aikaa. Opiskelen toista ammattia iltaisin, jonka opiskelumuodon olen todennut erittäin hyväksi. Varsinkin kun koulua on vain kerran viikossa.

Perhepäivähoitajan työssä täytyy hoitajalta löytyä piiiiitkä pinna, ennakkoluulottomuutta, avoimuutta, huumorintajua,hyvä organisointi kyky, luovuutta, hyvä moraali monissa asioissa, joustavuutta ym. ym. ym.

Työ on erittäin antoisaa ja palkitsevaa. Erityisesti onnistunut päivä ja tyytyväiset lapset palkitsee kummasti ja jos vanhemmatkin ovat silminnähden tyytyväisiä niin asiat ei voisi paremmin ollakkaan. : )

Hyvin suunniteltu päivärytmi auttaa päivien sujumisessa ja suunnittelussa.

Hoitolapsille kannattaa olla jokin oma leikkihuone tai tila. Pääsääntöisesti perhepäiväkodin täytyy olla hoitolasten käytössä. Tosin poikkeuksen tekevät omien lasten huoneet ja tärkeät tavarat. Esim. Koululaisen huone pidetään erillään leikeistä.

Semmosta.

Ruokalistana käytän apuna päivähoidon ja koulujen ruokalistoja, jotka löytyy edeltävän viikon lehdestä tai kunnan/kaupungin nettisivuilta.

Siitä mun piti vielä laittaa että tuo pph:n työ on melko sitovaa, joten omien menojen ja asiointien hoitaminen voi olla työnalla. Itse pidän välillä vapaapäiviä hoitaakseni mm virastoasioita ym. Joskus vain vapaapäivät voi olla vaikeita järjestää.

Vielä tätä nostelen ja kiitän taas vastanneita.
Kertoisiko joku vielä ihan päivä kulusta, että mitä touhuatte päivän mittaan? Ja miten pitkä on pph työpäivä? monelta teille yleensä tulee lapset ja monelta lähtee kotiin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Suosittelen kyllä iltakurssi/viikonloppuna tapahtuvaa esim. kansalaisopistoissa. Oppisopimuksella varmaan mahdollista mutta siinä menisi aikaa ennenkuin voisit alottaa palkkatyön, luultavasti olisit jollain apuplikkana sen oppisopimusajan.

Kansalaisopistossa ei voi opiskella pph-ammattitutkintoa. Se on toisen asteen tutkinto.
Itse olen normaalissa työsuhteessa, joka muutettiin sitten oppisopimukseksi opiskelun ajaksi. Eli ihan normaalisti ja normaalilla täydellä palkalla teen töitä. Kuten jo ennen opiskelun alkamista.
Opiskelen Loimaan aikkarissa.

Alkuperäinen kirjoittaja J:
Vielä tätä nostelen ja kiitän taas vastanneita.
Kertoisiko joku vielä ihan päivä kulusta, että mitä touhuatte päivän mittaan? Ja miten pitkä on pph työpäivä? monelta teille yleensä tulee lapset ja monelta lähtee kotiin?

Peruspiirteittäin päivä menee näin:
8 aamupala
9-11 ulkoilua
11 lounas
11.30-14 päiväunet
14 -14.30 välipala
15 ulkoilua siihen asti et viimeinen lähtee

Mulla aamu alkaa 7 (pahimmillaan alkoi 5.15) ja loppuu klo 17. Itse "päätin" et työpäiväni loppuu silloin koska on omat lapset joiden kanssa haluan olla ja omat harrastukset. Eli työpäivät on 9-11 tuntisia. Tällä viikolla ollut jokapäivä 9,5 tunnin päiviä...

Hoitopäivän aikana leikitään pelataan, luetaan, ulkoillaan, käydään satutunnilla, käydään kirjastossa, askarrellaan, piirretään...

Me asumme pienessä kunnassa syrjäkylällä. Kauppaan kirjastoon kerhoihin täältä on 10 kilometriä. Elikkäs autolla täytyisi kulkea. Oletteko hoitajat kulettaneet lapsia omissa autoissanne? Siis tietysti jos autossa on kullekkin lapselle sopivat turvaistuimet. Meillä ei kylläkään olisi mahdollista kun en omaa autoa omista. Onkohan siitä haittaa että emme pääsisi satutunneille kirjastoon tai seurakunnan kerhoihin? Kaikki tietämäni pph ovat keskustasta.
Onko täällä ketään pphta joka hoitaisi lapsia syrjemmällä?

Autossa saa kuljettaa jos on vanhemmilta lupa ja turvaistuin. En minäkään käy aina noissa kerhoissa tms. Joskus kun vaikka sataa vettä kaatamalla eikä ulos pääse, tai jos on 1-2 lasta vaan hoidossa. Minä kuulun JHL:ään. Mitäs vielä kysyitkään.. Työpäivät ilmeisesti saa venyä niin pitkiksi kuin vaan haluaa/viittii tehdä. Kaveri pph:lle tulee eka lapset 6.30 viimeiset lähtee pois klo 18. Sen jälkeen hän lähtee tekemään erääseen kotiin iltahoitoa jossa vanhemmat tuleevat töistä kotiin klo 24. Sitten kaverini ajelee kotiin nukkumaan herätäkseen taas klo 6.. Hänellä on kaksi omaa lasta. Mulla olis kans pitäny tehdä klo 20 mut en suostunut!!

Yhteistyössä