Kysymyksiä taaperoimettäjille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minttumaaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

minttumaaria

Jäsen
02.06.2007
266
1
16
Hei!

Imetän edelleen 1-vuotiasta poikaani ja suunnitelmissa on jatkaa imetystä vielä jonkin aikaa. Lähinnä imetystä on enää aamuisin ja iltaisin, joskus iltapäivällä kerran tai kaksi, mutta usein poika ei päivän leikkien aikana kaipaa tissiä. Sen sijaan iltaimetys ennen nukkumaan menoa on hänelle todella tärkeä juttu, hamuaminen alkaa jo tunti-pari ennen nukkumaan menoa, kun poikaa alkaa vähän väsyttämään. Ja tissille poika sitten nukahtaakin helposti.

Nyt olisin kysellyt neuvoja, että miten te muut olette muuttaneet nukkumaan menoa ja nukutusrituaaleja, kun imetys on loppunut kokonaan? Mietin tässä vaan, että mitenkähän saan pojan yöunille sitten aikanaan ilman tissiä? Miten olette opettaneet nukahtamaan omaan sänkyyn, unikoulu? Miten pitkään meni, että lapsi tottui nukahtamaan ilman tissiä? Menikö yöt levottomiksi imetyksen lopetuksen myötä? Ja kuinka kauan imetit?

Kiitoksia vastaajille!

meillä vielä nukahtaa aika usein rinnalle n.1v2kk :ashamed: mutta olen ottanut pehmonallen mukaan siihen rinna viereen ja nyt kun sänkyyn ollaan menossa niin poika alkaa huhuileen nanniaan eli nalleaan ja tyyntyy, kun sen kainaloonsa saa. Sitten tisulle ja siihen nukahtaa tai sitten syliin. Olen itse vaan aatellut et tuo nalle vois olla avuksi.. mutta huudattamaan minusta ei kyllä koskaan ole pientäni.. et ehkä joku tassuttelu vois olla meille sopivampi, sitähän on jo nyt tehty, jos yöllä heräilee.
Yö syötöt on osin lopetettu, mutta parina yönä on tuo poika rinnalta löytynyt :whistle: ei niin mitään tajua miten on siihen päätynyt.. Yritän kovin siirtää pojan maidon saantia johonkin klo 6 aamulla, viime yönä sai kai joskus klo 4 viimein maitonsa ja sitten nukuttiinkin todella hyvin koko perhe.

Näin siis meillä, en tiedä oliko tästä nyt teille mitään neuvoja.

Meilläkin kohta 1v3kk tyttö imee iltapuuron ja iltasadun jälkeen rintaa. Huvitutti on käytössä myös ja luulen, että suostuisi kyllä nukahtamaan myös pelkän tutin kanssa, jos vain olisin imettämättä. Kuitenkaan en ole rohjennut vielä kokeilla, koska juuri ollaan vasta yöimetykset saatu loppumaan. Pelkään, että herää sitten keskellä yötä tissiä kaipaamaan, jos ei saa sitä illalla. Niin, tiedän, joskushan tämä imetyskin on lopetettava, mutta on se vain niin paljon helpompaa näin. Ja tosiaan vieressä minäkin nukutuksen hoidan ja nostan sitten omaan sänkyyn. Rinnalle ei kyllä nukahda kuin todella harvoin vaan imemisen jälkeen pyörii usein kauankin ennen kuin "taju lähtee". Imetän noin 4 kertaa vuorokaudessa: illalla, aamulla ja ennen molempia päiväunia. Päiväunille kyllä isäkin välillä nukuttaa (ilman tissiä :laugh: ).

Tästä tuskin on apua vieroittamisessa, mutta meillä kävi niin, että poika lopetti itse tissittelyn 1v2kk iässä. Sitä ennen oli pikkuhiljaa jätetty vain iltatissi "käyttöön" ja sitten eräänä iltana muksu ei vaan enää halunnut imeä. Viikko ennen lopetusta oli ollut jo semmoista, että ei malttanut imaista kuin pari hörppyä ja minä sen ku tarjosin tissiä vaan kunnes sitten kysyin lapselta, että haluatko omaan sänkyyn ilman tissiä ja kun nyökytteli niin se oli sitten siinä. Sen jälkeen on aina luettu iltasatua ennen nukkumaanmenoa ja pinnasänkyaikana jäi poika sitten itsekseen nukahtamaan omia juttujaan selitellen (nykyään nukkuu juniorisängyssä, johon joudutaan nukuttamaan vieressä istuen, mutta se on jo toinen tarina... :whistle: )

Meillä poju (nyt 18kk) lopetti ihan itse tissittelyn 16kk iässä. Siihen mennessä oltiin aina vähennetty tissejä hänen halunsa mukaan (paitsi päivällä en voinut antaa, kun olen ollut töissä siitä asti kun poju oli 7kk): ekaksi hän lopetti itse yötissit 2kpl noin 11kk iässä, sitten 14kk jäi aamutissit pois, ja lopulta tuolloin 16kk yhtenä iltana hän vain naureskeli nännille ja puhalteli siihen. Muutamina iltoina tuon jälkeen tarjosin tissiä, mutta ei tullut ottamaan, eli hyvinhän hän itse "vieroituksen" järjesti. Älkää äidit kiirehtikö tissistä vieroittamaan esim. työhönmenon takia, kyllä suurin osa taaperoista itse tietää milloin sen on loputtava ;) :hug:

Mukava lukea muiden kokemuksia, kiitos. Mitään kiirettä minulla ei todellakaan ole lopettaa imetystä, se on minusta ihanaa! Voi että ne aamuimetykset ovat niin suloisia hetkiä, poika käpyrtyy kainaloon kuin pieni vauva ja toisella kädellä silittelee minun kaulaani. Ja illalla ei mikään rauhoita päivän hässäkästä äitiä ja lasta niin hyvin kuin tissittely. Töihin olen palaamassa kahden kuukauden kuluttua, mutta eihän se todellakaan estä imetyksen jatkamista. Etukäteen jo noita nukahtamisasioita kyselinkin, kun oman poikani tuntien, meillä poika tuskin jättää ilta- ja aamutissittelyä itsekseen pois. No, onhan nuo päiväimetykset vähentyneet ihan pojan oman halun mukaan, mutta luulen ilta- ja aamumaidot olevan tiukemmassa lähtemään ihan itsekseen pois. Yösyötöistäkin jouduttiin vieroittamaan minun jaksamisen takia, ne ei itsekseen pois olisi jääneet, päinvastoin lisääntyneet. Kiire ei tietysti ole vielä lopettaa, mutta en taida tässä asiassa kuitenkaan pojan tahdon mukaan mennä. Muuten hän söisi varmaan 3-vuotiaanakin iltamaidot rinnasta! :) Mutta saa nähdä kuinka käy....

minttumaaria poikasi vaikuttaa aika samanlaiselta kuin meidän Väinämöinen, nauttii kyllä niin tuosta tisuttelusta =) yhtenä yönä ,kun viimein maitonsa sai niin totesi autuaana, et NAMNAM! Toivoisin todella itsekseen vieroittuvan, mutta tuskinpa niin tulee käymään meilläkään. Mutta katsellaan hiljaksiin milloin on aika lopetella.. kunhan ennen armeijaan menoa olisi vieroittunut ;)

Meillä päästiin ilta- ja yöimetyksistä sillä, että isäntä alkoi hoitaa nukutukset. Ekoina iltoina poika rähisi ja huusi, mutta isä oli lempeän päättäväinen ja seuraavina iltoina nukuttiin jo sopuisammin. Jos teillä ei ole yöimetyksiä, niin en huolehtisi. Tämä on niitä ongelmia, jotka ratkennevat itsekseen.

Meillä aamutissistä ei taideta päästä vielä hetkeen eroon (ikää 1v8kk): mikään muu ei auta niin pojan aamuäreyteen. On vissiin veren sokeri turhan alhaalla. Tai sitten jano. Iltamaitoa poika ei kaipaa, paitsi mukista.

Eipä teillä mitään kiirettä ole imetystä lopettaa. Meillä kun poika 2v 5kk syö edelleen aamulla tissiä (on tosin vasta nyt alkanut kärsiä lehmänmaitoa, että siinä yksi syy miksi pitkä imetys ollut meille niin tärkeä).

Iltatissittely jätettiin keväällä pois ja se oli jo reilun vuoden vanhasta tapahtunut olohuoneessa ennen nukkumaan menoa, jolloin sain pojan omaan sänkyyn nukahtamaan. Eli pidin hereillä kun söi iltatissiä johon oli aikaisemmin nukahtanut ja sit vein sänkyyn hereillä ja kerroin että on yö ja nyt nukutaan. Ihmeen hyvin meni kun vieressä olin koko ajan. Nykyään nukahtaa jo omaan "isojen poikien" (juniorisänkyyn) sänkyyn ihan itsekseen kunhan saa hetken lukea kirjaa itsekseen sängyssä.

Niin ja tuo aamutissittely tulee varmasti jäämään pois sitten kun joskus menen taas töihin, mutta niin kauan kuin olen kotona niin saa kyllä rauhassa aamuisin tissitellä kun on sellainen aamukukkuja niin sillä pitkitetään vähän muiden unta ;)

Meilläkin iltatissi ja imetys muutenkin lopetettiin 2v 2kk iässä. Paras apu iltatoimiin oli mieheni ja syli. Alkuun tissiä itkeskeli, mutta lopulta iltasadut ja silittely, paijaus auttoivat. Âkkiä sitten unohti tissimaidon. Nokkamukikin autto illalla asiaan :hug: Kannattaa tehä niinkuin itsestä tuntuu hyvälle. Pitkä imetys on kuitenkin suuri etu. Tietty lapsi kaipaa myöhemminkin läheisyyttä jota imetyksen aikana sai. Eikös vanha sanonta sano ettei lasta voi koskaan pitää liikaa sylissä. Yhdyn tähän! Nauti imetyksestä niin kauan kuin voit :heart:

meillä tyttö nukahti rinnalle kunnes imetys loppui 1v4kk iässä. sitten pari iltaa nukahti syliin kiikkustuoliin ja siitä vähitellen petiin. nukutaan perhepedissä ja nykyään tytölle kun sanoo illalla että "mennäänkö nukkumaan?" neiti tuumaa "joo" ja taapertaa petiin. hetken köllii äitin kainalossa ja nukahtaa siihen.

ja meillä tyttö itki yhtenä yönä tissin perään, sen jälkeen käytännössö unohti sen.

meillä oli pakko lopettaa imetys (tuolloin täysimetys+kiinteät) 11 kk iässä minun uuden raskauteni ja kivuliaiden supistusten myötä:( siihen asti poitsu oli nukahtanut illalla aina tissille. sen jälkeen nukahtaminen on sitä että poitsu on mahdollisimman lähellä minua tai miestäni, laittaa kasvot kaulaan ja pitää käsillä kiinni tiukasti eli se läheisyys jäi nukahtamisrutiiniksi. (hyvä niin:) ) meillä ei lapsi ikinä ole ollut niitä lapsia jotka yksin nukahtavat kun vain sänkyyn vie, eikä minusta tarvitse ollakaan...

Ihan samojen asioiden kanssa painiskelen =) Poika 13,5 kk on jo aikaa sitten vähentänyt päivätissittelyn mutta on aina nukahtanut tissille sekä päivällä että illalla. Ongelmaksi on muodostunut yötissittelyn lisääntyminen entisestään sekä pojalle putkahtaneet hampaat... ne kun ovat nitkuttaneet rintani ihan rikki. Pakon edessä siis muutama päivä sitten jouduin nukuttamaan lasta ilman rintaa koska en yksinkertaisesti olisi kyennyt imettämään haavojeni kanssa. Huudon kanssa nukahti mutta lopulta kuitenkin äitiin käpertyneenä. Olen pystynyt imettämään nyt 2-3 kertaa päivässä ilman että haavat ovat uudelleen auenneet. Olen tehnyt "surutyötä" ja itkeskellyt että nyt se on lopetettava, mutta mutta... pakkohan maitoallergisen lapsen on saada maitoa edes vähän, korvikkeita ei huoli. En taida pystyä kuitenkaan vielä kokonaan lopettamaan... mutta parempi on nyt kun poika on opetellut nukkumaan ilman että nitkuttaa rintaa suussa puolen yötä. Viime yönä imetin kerran, puoli kolmelta. Tavoitteena on että jää ilta- ja aamuimetys, yösyönnit loppuu koska huomasin että hän pärjää ja nukkuu ilmankin. Ongelmana on päiväunille meno... Tänään poika huusi 10 min ennekuin nukahti kainalooni. Tämä poika on niin tempperamenttinen että huusi jo synnärillä kovempaa kuin kukaan muu :D Pysynkö päätöksessä olla antamatta päiväunille rintaa kun on nyt ollut ilman muutamia päiviä vai otanko sen takaisin ohjelmaan rintojen parannuttua? Poika on monesti nukahtanut päivällä ilman rintaa autoon tai rattaisiin. Protestoi nyt vaan kovasti ja äidillä on paha mieli...

Hei,

Meillä on kohta 14kk poika ja saa nyt enää aamutissiä. Kokeilin niinpäin, että olisin imettänyt vaan illalla, mutta ei ymmärtänyt sitä ollenkaan. Alkoi puremaan ja niin oli tissit verillä. No, tuntui kurjata, että tässäkö tämä nyt oli. En halunnut vielä lopettaa kokonaan, mutta pari päivää oli pakko olla imettämättä, kun koski niin kovaa. Illalla nukahtaa hyvin ilma tissä, mutta aamulla on ihan ehdottomasti saatava aamumaito tissistä :p . Näin mennään nyt toistaiseksi ja nautitaan siitä läheisyydestä. Kai tämä on sitä ettei äiti halua päästää irti. Imettäkää niin pitkään, kun haluatte ja tuntuu oikealta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiiteni:
Meilläkin kohta 1v3kk tyttö imee iltapuuron ja iltasadun jälkeen rintaa. Huvitutti on käytössä myös ja luulen, että suostuisi kyllä nukahtamaan myös pelkän tutin kanssa, jos vain olisin imettämättä. Kuitenkaan en ole rohjennut vielä kokeilla, koska juuri ollaan vasta yöimetykset saatu loppumaan. Pelkään, että herää sitten keskellä yötä tissiä kaipaamaan, jos ei saa sitä illalla. Niin, tiedän, joskushan tämä imetyskin on lopetettava, mutta on se vain niin paljon helpompaa näin. Ja tosiaan vieressä minäkin nukutuksen hoidan ja nostan sitten omaan sänkyyn. Rinnalle ei kyllä nukahda kuin todella harvoin vaan imemisen jälkeen pyörii usein kauankin ennen kuin "taju lähtee". Imetän noin 4 kertaa vuorokaudessa: illalla, aamulla ja ennen molempia päiväunia. Päiväunille kyllä isäkin välillä nukuttaa (ilman tissiä :laugh: ).

Itseäni lainaan, että muistan , mitä on tullut viimeksi kirjoitettua! :D Noin viikko sitten tyttö päätti itse, ettei iltatissiä halua imeä. Tarjosin muutamana iltana iltasadun jälkeen rintaa, mutta neiti vain muutaman kerran lupsautti ja halusi tutin tilalle suuhun! Yksittäisiä iltaimetyksiä on sen jälkeen ollut, mutta ei montaa kertaa. Välillä en ole tarjonnutkaan, mutta esim. saunaillan jälkeen tarjosin, kun tyttö oli löylyssäkin, eikä juonut iltapalalla maitoa juurikaan. Silloin tissi maistuikin ihan kohtuullisen hyvin. Päiväunitissi jätettiin pois aika samoihin aikoihin. Sekin oikeastaan tytön tahdosta, kun otti aina vain muodon vuoksi pari imaisua, kun kerran tarjottiin. Lakkasin sitten tarjoamasta, eikä tyttö ollut moksiskaan. Luulen, että asiaa "auttoi" tytön flunssa, kun välillä oli niin tukossa, että ei halunnut imeä rintaa, kun ei voinut hengittää samalla. Sen jälkeen sitten alkoi terveenäkin hylkiä tissiä.

Nyt ollaan sitten muutamana päivänä opeteltu nukahtamaan päiväunille omaan sänkyyn. Eka kerran itkeskeli vähän ja kampesi pystyyn XXX kertaa, mutta seuraavana päivänä olikin jo puolta helpompaa ja tänään pysyi kiltisti pitkällään ja nukahti lauleluuni. Yksin en ole yrittänyt häntä jättää nukahtamaan, vaan istun sängyn vieressä, kunnes nukahtaa. Mis toivoi, että tuon laulelunkin voisi lopettaa, kun hän ei oikein haltsaa noita kehtolauluja... :whistle: Sanoin, että asia kerrallaan vieroitellaan pois noita ylimääräisiä kuvioita. Minusta ollaan kuitenkin jo huimasti "edistytty" viikossakin!

Eilen illalla sitten kokeilin ekaa kertaa laittaa yöunillekin omaan sänkyyn. Ja kas, sehän sujuikin hyvin. Pari kertaa ihan kokeeksi nousi ylös, mutta suostui mukisematta takaisin pitkälleen kun laitoin. Nukahti taas lauleluun. Iltasatu luettiin ihan ekana oman sänkyyn laiton jälkeen, mikä aiemmin luettiin vierekkäin minun sängyssäni ja sitten sai tissiä ja lopulta ei huolinut edes sitä.

Tein eilen vielä toisenkin radikaalin ratkaisun. Muutin tytön huoneesta nukkumaan miehen kanssa samaan huoneeseen. Alkoi nimittäin olla yöt siinä pisteessä, että tyttö havahtui aina kun tulin itse nukkumaan tai kun sänky natisi kylkeä kääntäessä ym. olemattomiin ääniin. Itsekin jo aloin ihan pelätä nukkumaan menoa, kun odotin vain, milloin alkaa huuto ja saa nousta rauhoittelemaan. En uskaltanut enää tosiaan paljon hengittääkään, saati nautiskellen kääntää kylkeä omassa sängyssäni. Viime yönä olin siis eri huoneessa ja tyttö nukkui puoli kuuteen asti itkemättä. Pari kertaa taisi parahtaa lyhyelti. Itkuhälytin oli päällä. Itselläkin oli ihanan vapaa olo, kun ei tarvinnut jännittää joka liikahdusta ja yskäisyä.

En olisi ollut aiemmin itse valmis tällaisiin muutoksiin, mutta nyt vain tuntui, että aika on kypsä. Toivottavasti meidän yöt alkaa nyt sujua rauhallisemmissa merkeissä!

Kiva, jos joku jaksoi lukeakin tämän. :laugh: |O

Itseäni lainaan, että muistan , mitä on tullut viimeksi kirjoitettua! :D Noin viikko sitten tyttö päätti itse, ettei iltatissiä halua imeä. Tarjosin muutamana iltana iltasadun jälkeen rintaa, mutta neiti vain muutaman kerran lupsautti ja halusi tutin tilalle suuhun! Yksittäisiä iltaimetyksiä on sen jälkeen ollut, mutta ei montaa kertaa. Välillä en ole tarjonnutkaan, mutta esim. saunaillan jälkeen tarjosin, kun tyttö oli löylyssäkin, eikä juonut iltapalalla maitoa juurikaan. Silloin tissi maistuikin ihan kohtuullisen hyvin. Päiväunitissi jätettiin pois aika samoihin aikoihin. Sekin oikeastaan tytön tahdosta, kun otti aina vain muodon vuoksi pari imaisua, kun kerran tarjottiin. Lakkasin sitten tarjoamasta, eikä tyttö ollut moksiskaan. Luulen, että asiaa "auttoi" tytön flunssa, kun välillä oli niin tukossa, että ei halunnut imeä rintaa, kun ei voinut hengittää samalla. Sen jälkeen sitten alkoi terveenäkin hylkiä tissiä.

Nyt ollaan sitten muutamana päivänä opeteltu nukahtamaan päiväunille omaan sänkyyn. Eka kerran itkeskeli vähän ja kampesi pystyyn XXX kertaa, mutta seuraavana päivänä olikin jo puolta helpompaa ja tänään pysyi kiltisti pitkällään ja nukahti lauleluuni. Yksin en ole yrittänyt häntä jättää nukahtamaan, vaan istun sängyn vieressä, kunnes nukahtaa. Mis toivoi, että tuon laulelunkin voisi lopettaa, kun hän ei oikein haltsaa noita kehtolauluja... :whistle: Sanoin, että asia kerrallaan vieroitellaan pois noita ylimääräisiä kuvioita. Minusta ollaan kuitenkin jo huimasti "edistytty" viikossakin!

Eilen illalla sitten kokeilin ekaa kertaa laittaa yöunillekin omaan sänkyyn. Ja kas, sehän sujuikin hyvin. Pari kertaa ihan kokeeksi nousi ylös, mutta suostui mukisematta takaisin pitkälleen kun laitoin. Nukahti taas lauleluun. Iltasatu luettiin ihan ekana oman sänkyyn laiton jälkeen, mikä aiemmin luettiin vierekkäin minun sängyssäni ja sitten sai tissiä ja lopulta ei huolinut edes sitä.

Tein eilen vielä toisenkin radikaalin ratkaisun. Muutin tytön huoneesta nukkumaan miehen kanssa samaan huoneeseen. Alkoi nimittäin olla yöt siinä pisteessä, että tyttö havahtui aina kun tulin itse nukkumaan tai kun sänky natisi kylkeä kääntäessä ym. olemattomiin ääniin. Itsekin jo aloin ihan pelätä nukkumaan menoa, kun odotin vain, milloin alkaa huuto ja saa nousta rauhoittelemaan. En uskaltanut enää tosiaan paljon hengittääkään, saati nautiskellen kääntää kylkeä omassa sängyssäni. Viime yönä olin siis eri huoneessa ja tyttö nukkui puoli kuuteen asti itkemättä. Pari kertaa taisi parahtaa lyhyelti. Itkuhälytin oli päällä. Itselläkin oli ihanan vapaa olo, kun ei tarvinnut jännittää joka liikahdusta ja yskäisyä.

En olisi ollut aiemmin itse valmis tällaisiin muutoksiin, mutta nyt vain tuntui, että aika on kypsä. Toivottavasti meidän yöt alkaa nyt sujua rauhallisemmissa merkeissä!

Muokkaan vielä... Niin, että meillä tyttö huolii oikeastaan enää aamutissiä joskus 5-7 aikoihin ja yleensä silloin otan viereeni imemään ja nukutaan vielä vähän aikaa vierekkäin. minun sänkyni on nyt miehen huoneessa ja tytön huoneessa on leveä vuodesohva, jossa voimme näitä aamutissittelyjä ja torkkuja vielä harrastaa. Välillä tarjoan päivälläkin tissiä, jos siltä tuntuu, mutta harvoin enää huolii kunnolla. Eilen kyllä kerhossa imi pitkään, kun meinasi väsy iskeä kesken kaiken.

Kiva, jos joku jaksoi lukeakin tämän. :laugh: |O

Meillä 1 v poika. Imetän vielä aamulla, illalla ja yöllä. Olen päiväimetykset lopettanut, koska ensi viikolla alkaa työt (voi ei...). Välillä olin jo 2 kk töissä ja senkin ajan yli siis mentiin imettämällä.

Iltanukahtaminen meillä menee niin, että olkkarin sohvalla iltatissi (jos haluaa ottaa) ja sitten mies tai minä nukuttaa omaan sänkyyn n. klo 21. Välillä tulee huutoa enemmän ja välillä vähemmän, pyritään tassuttelemaan ja rauhottelemaan niin ettei sitä huutoa tulisi ollenkaan. Yöllä poika sitten tulee meidän väliin nukkumaan, kun heräilee 12 maissa.

Välillä yöt on helpompia ja on mahdollista venyttää sitä tissittelyä klo 6 saakka, mutta nyt tulee tosi kivuliaasti alaposkihampaita ja sen takia jo pari yötä on ollut tosi rauhattomia (useita imetyksiä, paljon kitinää, pyörimistä ja mönkimistä ) ja mikään muu ei saa niin hyvin yöllä nukahtamaan uudestaan kuin yötissittely, joten tällä hetkellä näin.

Meillä siis tuota yötissittelyä minä aina aika-ajoin yritän vähentää ja poika pikkuhiljaa vaatii saavutetut edut taas takaisin.

Muuten päivällä ei leikkien keskellä pahemmin tissiä kaipaa. Perhepäivähoitajalla oli tällä viikolla kolme päivää harjoittelemassa ja siellä vissiin vähän tuntuu ehkä tissiä kaipailevan tai ainakin äitiä. No sehän nyt on ihan tavallista, kun lapsi aloittaa "hoitoputken".

Alkuperäinen kirjoittaja minttumaaria:
Hei!

Nyt olisin kysellyt neuvoja, että miten te muut olette muuttaneet nukkumaan menoa ja nukutusrituaaleja, kun imetys on loppunut kokonaan? Mietin tässä vaan, että mitenkähän saan pojan yöunille sitten aikanaan ilman tissiä? Miten olette opettaneet nukahtamaan omaan sänkyyn, unikoulu? Miten pitkään meni, että lapsi tottui nukahtamaan ilman tissiä? Menikö yöt levottomiksi imetyksen lopetuksen myötä? Ja kuinka kauan imetit?

Kiitoksia vastaajille!

Meillä imetys jatkuu edelleen, mutta kerronpa minäkin hieman. Meillä esikoinen kävi rinnalla aina ennen nukkumaan menoa kunnes kuopus syntyi 2kk sitten ja olin sen yhden ja ensimmäisen yön poissa kotoa. Esikoinen täyttää viikon päästä 2 vuotta. Isänsä ja minun ihmeekseni nukkumaan menossa ei ollut mitään ongelmaa sinä yönä eikä sen jälkeenkään ole ollut. Normaalein iltarutiinein uni tulee, unikouluja ei ole tarvinnut ja nukkuu läpi yöt. Tässä vaiheessa tärkein kuopukselle on aamutisu, mutta tärkeitä ovat myös päivä- ja iltaimetys.

Meidän 1v8kk ikäisellä tytöllä lopeteltiin imetys kuukausi sitten. Iltatissitys oli enää jäljellä ja yhtenä iltana sitten taas kokeilin vaan pistää tuttia suuhun ja sylitellä ennen sänkyyn laittamista. Pari kertaa aikaisemminkin olin tätä kokeillut, silloin tyttö sai niin hirveät kilarit että annettiin sitten sillä kertaa olla... Mutta tällä viimeisellä kerralla tyttö ei tuumannutkaan uudesta järjestelystä mitään, meni ihan kiltisti nukkumaan ja siitä pitäen on näin toimittu. Ei ole tissiä kaivannut yhtään :) Aika helpolla siis pääsin.

Tsemppiä teille vieroitukseen! Kiirettä pitämättä varmasti onnistuu jossain vaiheessa :)

Yhteistyössä