1. Palasin töihin, kun esikoinen oli 7kk! Isä jäi loppu lomien ajaksi kotiin. Erinäisten järjestelyjen jälkeen poika meni päiväkotiin 1v 3kk ikäisenä. Kyse ei ole ikinä ollut rahasta vaan siitä, että minä oikeasti tykkään olla töissä, ja että nautin älyllisestä keskustelusta työkavereideni kanssa.
2. Siis kyse ei edelleenkään ole rahasta vaan siitä, että koen olevani parempi ja jaksavampi äiti kun käyn päivisin töissä.
3. Olen myös hyvin tietoinen siitä, että minut olisi saanut kantaa hoitoon, jos minun olisi ollut pakko olla kotona 3 vuotta. En usko, että kiintymys omahoitajaan on millään lailla pois lapsen rakkaudesta minuun tai isään. Olen pikemminkin erittäin tyytyväinen, että omahoitajasta on tullut läheinen henkilö lapselle. (Itse olen joutunut hoitoon parin kuukauden ikäisenä ja ihan täyspäinen minustakin on tullut ja kiintymyssuhde molempiin vanhempiini on kunnossa)
4. Kyllä minulla on ihan riittävästi aikaa lapsen kanssa ja tunnen kyllä lapseni isän kanssa paremmin kuin mitä kukaan muu. Lapsi on hoidossa 40 h viikossa, joten meille jää aikaa 128 h /viikossa, vaikka osa käytetäänkin nukkumiseen (niin muuten siellä päiväkodissakin...). Hän ei siis todellakaan vietä hoitotädin kanssa enempää aikaa kuin mitä viettää vanhempiensa kanssa (hieman laskutaitoa kehiin

).
5. En halveksi kotiäitejä, enkä ole kateellinen. Olen kuitenkin itse kohdannut kummastuneita katseita, kun olen kertonut, että palasin töihin lapsen ollessa 7kk. Isä kyllä sai varauksettomat kehut, mutta minua pidettiin outona...
6. En nimitä kotiäitejä laiskoiksi, mutta en myöskään ymmärrä sitä valitusta, että elämässä ei ole mitään muuta kuin lapset, ja että parisuhde rempalla ja taloudellinen tilanne huono... Maksan oman osani veroista sekä täyden päivähoitomaksun, joten en koe, että riistän yhteiskunnalta mitään sen vuoksi, että lapseni on päivähoidossa.
7. En ole kouluttautunut tähän ammattiin vain siksi, että jäisin sitten moneksi vuodeksi kotiin hoitamaan lapsia. Rakastan lastani yli kaiken, mutta unelma-ammattini on aina ollut jotain muuta kuin lastenhoito.
Lopuksi haluaisin kysyä aloittajalta ja muiltakin, että
miksi isä saa käydä töissä, mutta äiti ei. Äiti on heti "huono äiti", kuten aloittajan provosoivasta viestistäkin käy ilmi, jos hän on töissä, mutta isälle se on sallittua. Siinä vaiheessa, kun imetys on loppu, ei minusta ole mitään järkevää syytä, miksi hoitovastuuta ei voisi jakaa molempien vanhempien kesken.
Nyt takaisin töiden pariin! T. työssä käyvä äiti