Kysymyksiä uusioperheen arjesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emiilia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emiilia

Aktiivinen jäsen
13.08.2005
2 687
0
36
Sanotaan että naisella on 1 lapsi entisen miehensä kanssa. Nyt naisella on uusi mies. Lapsen isä ei järin paljon ole lapsen elämässä mukana, mutta lapsen mamma on "lapsenvahtipalvelu".

Olenko minä jotenkin tyhmä, mutta jos mies ottaa naisen jolla lapsi, niin eikö silloin myös miehelle tule vastuu lapsen hoidosta? Jos äiti lähtee lenkille niin tuo isä puoli hoitaa lasta? Vai olenko jotenkin ymmärtänyt asian väärin.

no eiköhän nuo asiat ole jokaisen perheen (myös ihan ydinperheessä tuota tapahtuu..) omassa harkinnassa..

toki yhteisessä kodissa huolehditaan yhdessä kaikesta, tai ainakin pitäisi, mut eihän siihen mitään tiettyä kaavaa ole miten asiat pitää hoitaa.

no ei ne välttämättä ne uuet kumppanit sitä lasta halua vahtia. se ihan riippuu niin paljon siittäki että kuinka tärkeäksi ja mieluisaksi se uus kumppani lapsen kokee. suurimassa osassa miun tuntemista uusperheistä ne uuden isät ja äidit on kyllä huolehtineet niistä ei omista - lapsistaankin, mutta joillein miehille se voi olla ylivoimanen este, ettei olekaan se biologinen isä lapselle.

Niin siis tarkoitan, että jos nainen haluaa lenkille/jumppaan tai mihin vaan ilman lasta, niin eikö silloin ensisijainen lastenhoitaja ole se puoliso, vaikkakin lapsi ei olisi sen miehen vaan jonkun toisen?

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Niin siis tarkoitan, että jos nainen haluaa lenkille/jumppaan tai mihin vaan ilman lasta, niin eikö silloin ensisijainen lastenhoitaja ole se puoliso, vaikkakin lapsi ei olisi sen miehen vaan jonkun toisen?

näin meillä.

Meillä aikanaan mie "vierastin" isäpuolen pyytämistä lapsenlikaksi, mutta mies itse oli sitämieltä, että "Äiti menee nyt vaan, kyllä myö pärjätään..." ja sit kun meille tuli eka yhteinen lapsi, niin sen jälkeen en kyllä edes ole ajatellut etteikö tää isäpuoli ois yhtälailla isä näille "puolikkaille" kun ihan omilleenkin, ja onhan tuo :)

Asioita joista on sopivittava jo alkumetreillä. Mun mielipide on että jos ei aio sietää muiden lapsia nurkissaan tai meinaa viettää niiden kanssa aikaa, ei kannattaisi edes sellaiseen suhteeseen lähteä. Olkoon miten ihana mies/nainen tahansa.

Lastenvalvojan kanta oli että se huolehtii kaikesta jonka lapsi on kyseessä.

ihan eka tietty vois kysyä jos oma isä voisi mahdollisesti katsoa lasta.

Mun mielestä se menee niin, että jos mies ottaa sellaisen naisen jolla lapsia ja yhteistä taloutta eletään niin tottakai hän hoitaa silloin myös niitä lapsia. Tän homman voi ajatella toisinkinpäin eli jos miehellä on entisestä suhteesta lapsia niin tietysti nainen hoitaa myös niitä.
Olis aika kauheeta elää sellaisen miehen kanssa, joka ei suostuisi edellisen liiton lapsia hoitamaan. Mä en kyl suostuis siihen. ;)

Yleisesti ottaen voisi siis olettaa että mies ottaa koko paketin ja siten ex anopin ei tartte joka välissä olla lapsen likkana.

Mun mielestä kyllä. Muussa tapauksessa kannattaa unohtaa koko juttu, siis jos mies ei suostu.

Ei välttämättä ole ensisijainen lastenhoitaja. Jos uusi kumppani on sanonut ettei halua katsoa lapsen perään ja äiti/isä on tähän suostunut niin ei se silloin ole ensisijainen lastenhoitaja.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Meillä aikanaan mie "vierastin" isäpuolen pyytämistä lapsenlikaksi, mutta mies itse oli sitämieltä, että "Äiti menee nyt vaan, kyllä myö pärjätään..." ja sit kun meille tuli eka yhteinen lapsi, niin sen jälkeen en kyllä edes ole ajatellut etteikö tää isäpuoli ois yhtälailla isä näille "puolikkaille" kun ihan omilleenkin, ja onhan tuo :)

Minä olen aina luullut, että teidän kaikki lapset ovat yhteisiä? Kuinka monta lasta sinulla oli ennen mykyistä miestäsi? Onko miehelleäsi aiemmasta liitostaan/liitoistaan lapsia? :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Saa sitä kysyä lapsen omalta isältä, mutta todella usein se menee kyllä niin, että se oma isä on vain sen ajan lastensa kanssa, kuin on paperille sovittu lastenvalvojan luona.
Mun exä ei varmasti tulisi minua lenkille päästämään ja lapsiaan hoitamaan siksi aikaa. Mutta kyllä jotkut isät saattaa suostuakin.

Alkuperäinen kirjoittaja memmu:

Ei välttämättä ole ensisijainen lastenhoitaja. Jos uusi kumppani on sanonut ettei halua katsoa lapsen perään ja äiti/isä on tähän suostunut niin ei se silloin ole ensisijainen lastenhoitaja.

Joo mutta millainen ihminen ottaa semmoisen puolison, jolle ei lapsi "kelpaa".?

Mutta siis yleensä voisi olettaa että asia noin menee. Ok.

Kiitos! Mä juttelen äitini kanssa jotta saa asiat puhuttua exminiän kanssa. Se kun törkeesti hyväksi käyttää äitiäni ja samalla ruikuttaa ku lapsi elää niin epäsäännöllistä elämää. :headwall:

Kiitos! Mä juttelen äitini kanssa jotta saa asiat puhuttua exminiän kanssa. Se kun törkeesti hyväksi käyttää äitiäni ja samalla ruikuttaa ku lapsi elää niin epäsäännöllistä elämää. :headwall:

Jaahas, no mitä jos annat olla. Ei liene sun ongelma..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mulle on päivän selvää, että oma nykyinen mieheni on myös edellisestä liitosta olevan lapseni ensisijainen lapsenvahti.

Eihän todellakaan ole mitään tolkkua siinä, että kun on erottu, niin soitellaan eksää sitten lapsen vahdiksi joka jumpan ja lenkin takia. Voihan jo etäisyys olla niin suuri, ettei se onnistu. Ja sillä exälläkin on todennäköisesti uusi elämä ja sen tuomat velvoitteet. Eksälläni on uudesta liitostaan 2 lasta, ja vielä kaksi hänen nyksänsä entisestä liitosta. Ei sieltä noin vain lähdetä yhtään mihinkään.

No eikö sun äitis sitten enää sais käydä katsomassa lapsen lastaan? Jos vaikka exminiä haluaakin, että lapsi näkee mummoaan? Onko se nyt sitten kamalaa? Ja mistä sä tiedät miten he ovat arkensa sopineet. Jos he ovat sopineet ettei uusi katso lasten perään.

Yhteistyössä