Kysymyksiä vauvan soseista ja puurosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mammeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mammeli"

Vieras
Jos perheessä syödään paljon erilaisia kasviksia esim. Fenkolia ja vaikka artisokkaa, niin kannattaako niitä antaa vauvalle maistatukseen soseissa? Vauva 6 kk vanha.

Puurosta. Kaupan puurot ja vellit tuntuvat aika hintavilta. Kannattaisiko niitä väsätä itse? Pitääkö niiden koostumuksen olla sosemaista? esim. Normaali kaurapuuro ei ole sosemaista, joten sen vuoksi mietityttää tehdä itse. Vauva ei siis vielä ole maistellut puuroja ja kohta haluaisin aloittaa. Minkälaisia kaupan puurot ovat koostumukseltaan? Haluaisin myös antaa esim. Hirssipuuroa.

Kiitos vastauksista!

Eikös kaikkea voi antaa mikä ei ole siinä kielletty listalla? Olen antanut ihan tavallisista hiutaleista tehtyä puuroa molemmille lapsilleni alusta alkaen. En ole mitenkään hienontanut hiutaleita. Ihan pakkauksen ohjeen mukaan vaan keittänyt ja hyvin on maistunut. En tajua miksi pitäisi ostaa niitä kalliita vauvolle suunnattuja hiutaleita tai jotain pölyähän se suunnilleen on, kauhean makuisiakin.

• Tykkää
Reactions: soja
Meidän esikoinen oli ja on edelleen sen verran sihtikurkku ettei tavalliset puurot uponneet ekaan vuoteen. Voit kokeilla jos suostuu normihiutaleista tehtyä syömään, meillä ei onnistunut vaikka hienonsin hiutaleita ennen keittämistä.

en oo koskaan syottäny kaupan puuroja. ihan tavallista kaurapuuroa tms veteen keitettynä, sekaan olen laittanut jotain hedelmäsosetta. puurohiutaleet olen hienontanut tehosekoittimessa tai sauvasekoittimella. ja mitä vaan ruokaa olen tarjonnut, jos se ei ole kiellettyjen listalla.

• Tykkää
Reactions: soja
Hyvin voit antaa kasviksia vauvan maistella, "kielletyt tuotteet" löytyy esim. täältä liitteestä 3:

http://pre20090115.stm.fi/pr1095673148360/passthru.pdf

Puurot voi keitellä aivan loistavasti tavallisista hiutaleista, ja jos lapsi niitä johdonmukaisesti hylkisi pitkäänkin niin sit voi kokeilla hienontaa hiutaleet sauvasekoittimella, mutta siitä on turha aloittaa.

Meillä ei ole ostettu lapselle mitään lasten ruokia erikseen, mitä siis en esitä minään erityisenä ansiona, vaan ihan vain totean että "tavallisella ruoalla" se vauvakin voi kasvaa :) Mitkään teolliset lastenruoat ei ole millään tapaa tarpeellisia, vaikka arkea helpottavia voivat olla.

Ilman muuta kannattaa alusta alkaen totuttaa siihe ruokaan mitä perhe syö, mukaanlukien mausteet yms.
Ihan hyvin soi syöttää tavallista kaurapuuroa jos vauvalle maistuu, parempi vaan että tottuu syömään karkeampaa. Jos ei maistu niin ne hiutaleet voi kuivana 'soseuttaa sauvasekoittimella ja sitten vasta teet löysän puuron, jos ei sekään kelpaa niin sitten soseutat sen valmiin puuron sauvasekoittimella.
Mikrossa puurosta tulee hienojakoisempaa.

Minä olen antanut 7kk vauvalleni jo aikas pitkän aikaa puuroa ja nimenomaan kaurapuuroa. Seuraavaksi aloitetaan riisipuuro. Kaupan puuroja eli jauheita olen antanut ja hyväksi todennut vaikkakin myöhemmin itse olisi tarkoitus tehdä. Niin sanottuja makupuuroja en ole antanut vaan joukkoon olen lisännyt hedelmä/marjasosetta.Noista jauheista puuron tekeminen on nopeaa ja helppoa ja saa kätevästi tehtyä sopivan määrän.

[QUOTE="vieras";26675995]Meidän esikoinen oli ja on edelleen sen verran sihtikurkku ettei tavalliset puurot uponneet ekaan vuoteen. Voit kokeilla jos suostuu normihiutaleista tehtyä syömään, meillä ei onnistunut vaikka hienonsin hiutaleita ennen keittämistä.[/QUOTE]Meidänkin vauva voitaisiin luokitella varsinaiseksi sihtikurkuksi :) miten valmistit esim. liharuot hänelle?

Jos puuron tekee ihan tavallisista hiutaleista niin meillä toimi parhaiten se kun hiutaleet laittoi kylmään veteen (myöhemmin maitoon) ja haudutti puurosta pehmeää, kannattaa myöskin muistaa ettei tee liian "paksua" puuroa. Lämpöiseen puuroonhan voi sitten lisätä korviketta tai rintamaitoa viilentämään (+ tuomaan makua) puuroa. :)

Meillä esikoinen li vähän sihtikurkkuisempi, lihasoseet tein niin että haudutin lihasuikaleet+sipulit ja yrtit rypsiöljytilkassa pannulla, keittelin kasvikset erkseen. Yhdistin lihat+pienen osan kasviksista+keitinlientä ja soseutin ne ihan hienoksi liisteriksi, sitten vasta lisäsin loput kasvikset ja sekoitin sopivaksi

Ai niin ja ruisjauhoista tehty puuro on valmiiks semmoista sosetta, se vaan kestää hautua, samaa puuroa voi sitten lämmittää parina päivää mikrossa. Mannapuuro on myös jees, tosin rakeinen koostumus ei oo kaikille mieleen.

Kokeile ensin tavallista kaurapuuroa, jos ei uppoa sitten näitä konsteja.
- hienonnat ryynit muovipussin sisällä
-laitat ryynit kylmään veteen, tulee pehmeämmän makuista
- noiden lisäksi suurustat löysän puuron vehnäjauholla

Kokeile sluksi mikrossa tehtyä tavallista kaurapuuroa ennenkuin teet itsellesi kokkailusta OPeraation.

Kaurapuuro oli ainoa mikä ei lapselle aikoinaan mitenkään uponnut. Riisipuuroakin taisin kokeilla. En voinut sitä kakomista ja oksentamista katsella vaan ostin suosiolla kaupan jauheita ja normipuuroon siirtyi reilun vuoden iässä. Kaupan soseita ei taas koskaan syönyt, joten itse keittelin lihat pienessä määrässä vettä ja soseutin sen jälkeen sauvasekoittimella. Hyvin upposi!

Itse en ole ikinä (en edelleenkään) puuroa sen liisterimäisen rakenteen vuoksi syönyt, joten pakottamaan en lasta alkanut.

Meillä myös puurot tehty aina normaaleista hiutaleista. Sauvasekoittimella hienonnan hiutaleet kuivana, niistä on helppo sit mikrossa tehdä annos. Nyt kun syö jo karkeampaa ruokaa, niin olen vaan ajellut hiutaleita pikkuhiljaa vähemmän ja vähemmän. Kokeilin itse ostaa äskettäin Myllyn paras riisihiutaleita. Niistä saa melko sileää riisipuuroa (kun ajelee nekin ensin sauvasekoittimella) nopeasti myös. Meillä on puuron sekaan laitettu hedelmä- tai marjasoseita, sekä pakastemarjoja. Aluksi hienonsin kokonaiset marjat mutta nyt menee kokonaisena puuron seassa. Pakastetut kun sulaessaan menee ihan pehmeäksi.

Esikoinen söi ihan tavallista puuroa alusta lähtien, mutta kakkoselle ei kelpaa jos ei hiutaleita hienonna lähes jauhoiksi ja keitä tosi löysää puuroa. Kaikkia vihanneksia olemme antaneet molemmille, lukuunottamatta niitä kiellettyjä, tosin olen kyllä huomannut että esim. herneitä ja sieniä löytyy monista purkkivauvanruoista, joten ei kai se niin kamalan tarkkaa ole. Meillä syödään paljon sipuleja ja molemmille lapsille on annettu sipulia ihan ensimmäisten makujen joukossa.

Yhteistyössä