Kysymys alle 6kk vauvojen äideille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tylsistynyt...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tylsistynyt...

Vieras
Mitä teette vauvan kanssa kotona? Käytkö paljon esim. kaupungilla, kavereilla, jossain..? Itse asustelen pienemmällä paikkakunnalla, isompaan kaupunkiin n.20km mutta mulla ei ole päivisin autoa. Muutama lapsellinen kaveri asuu suht lähellä, joiden kanssa harvemmin kahvitellaan yleensä meillä.
Mitä vauvan kanssa kannattaisi tehdä? Kysymykseni voi kuulostaa oudolle mutta kaipaisin vinkkejä hauskempaan päivään, kun kotona joudutaan oleen kuuitenkin paljon. Siivotakkaan ei koko ajan jaksaisi...

Tuota samaahan se oli itselläkin jonkun aikaa.
Asuimme uudella paikkakunnalla ja en minäkään paljoa ketään tuntenut.
Joka toinen vko ehkä kahvittelin jonkun kaverin kanssa, muuten sitä kotosalla vain
aikansa kulutti. Lenkillä käytiin pikkasen, perhe-kerhossa juttelemassa muiden mammojen kanssa...kauppoja kierreltiin, ei siinä muuta oikein voinut.

Sitten muutettiin tuttujen ihmisten ympärille

Meillä on melkein 3 kk ikäinen tyttö, ja vähän samaa olen pohtinut. Hän kun ei itse vielä paljon mitään tee, eli ihan viihdytettävä on. Mutta me ollaan esim. laitettu musiikkia soimaan ja olen tanssinut hän sylissäni tai laittanut lattialle/sohvalle ja musiikin mukana hieronut ja kutitellut ym. Sitten ollaan ihan kierrelty ympäri kotia, varsinkin jos tyttö on levoton, ja katseltu mitä milloinkin. Sitten oon tehnyt ihan jotain kotihommia ja hän on sitterissä ym. Paljon ei olla vielä kaksin käyty missään, mutta kohta aletaan kyllä käymään avoimen päiväkodin vauvaryhmässä ja enemmän varmaan muutenkin liikutaan... :)

Paljon riippuu siitä viihtyykö vauva myös itsekseen vai onko aivan sylivauva. Minusta kannattaisi kuitenkin vain nauttia siitä ettei juuri mitään tarvitsekaan tehdä. Vauvahan ottaa tossa vaiheessa kolmet päikkärit, ja pian alkaa syömään kiinteitä useamman kerran päivässä, kyllä siinä aikaa menee. Ja yhtäkkiä jaloissasi pyöriikin jo 1vuotias, jolle pitä koko ajan keksiä jotain lelun tapaista että saisi edes yhden elli-viestin kirjoittaa rauhassa. ;)

Meille sattui tuon ikäisenä kesäaika, joten makailtiin nurmikolla - vauva varjossa, minä auringossa. Yhdet päikkärit vietettiin aina ulkona niin että minä kiersin vaunujen kanssa. 1-2 kertaa viikossa käytiin jossain kyläilemässä. En kaupungille kuitenkaan lähtenyt... Vauvauinti alkoi 4kk iässä ja muskari 6kk iässä - ihan riittävästi ohjelmaa....Sisällä vauvan kanssa voi jumppailla, ja harjoitella kierimistä, konttausasennonottoa jne.

Heips,
Kyllä myönnän olevani monesti melko tylsistynyt.
Meillä myös puolivuotias viihdytettävä. Ei paljon pääse nauttimaan siitä, ettei mitään tarvitsisi tehdä... ei ole varsinaisesti sylivauva, mutta ei myöskään viihdy yksin. Eli aktiivista leikkimistä pitäisi olla. Meidän puolivuotias ei myöskään todella ota kolmia päikkäreitä enää ja kiinteätkin hotkitaan alas :) Kyllä sitä aikaa aika paljon riittää kulutettavaksi. Monta tuntia leikkimistä, laulamista, loruttelua jne. Ei liiku vielä. Silloin kun alkoi oman akselinsa ympäri pyörähdellä, niin helpotti hetkeksi.
Olen yrittänyt järjestää meille ainakin joka toiseksi päiväksi menoa. Käydään perhekerhossa tai tuttavien luona kahvilassa tai kutsutaan kylään muita mammoja. Jos ei muuta ohjelmaa, niin käydään edes kaupassa tai postissa :) Siinä saa aikaa kulumaan ainakin nyt kun joutuu pukemaan ja riisumaan oikein urakalla... kovin paljon ei kuitenkaan liikuskella, sillä vauvamme on aikamoinen känkkäränkkä-kitisijä eli liikkuminen ei ole kovin helppoa. Jotenkin ahdistavaa on välillä... mutta uskon, että meillä helpottaa sitten kun alkaa liikkua. Vaikka monet toisin varoittelevatkin.

mulla 2 vauvaa, 1v 3kk ja toinen 2kk. Aamaisin kun isi on syöttänyt isommalle puuron, puen heidät ja pakkaan tuplavaunuihin.
Maanantaisin käymme muskarissa ja senjälkeen kaupassa. Sitten on päikkärit ja iltapvllä kotona leikitään.
Tiistaisin ei ohjelmaa, mutta toimittelen asioita ja saatan pistäytyä kauppakeskuksessa tms.Joskus vien lapset puistoon, koska isompi jo osaa kävellä.
Keskiviikkoisin perhekahvila.Isompi kirmaa siellä, pienempi nukkuu tai tissittelee.Minä juon kahvia ja juttelen toisten mammojen kanssa.
Torstai jälleen vapaa. Kävelen ulkona tuplilla tai menemme puistoon tai asioille.
Pe kuten ti+to.

Siivoilen aika vähän, tietenkin joka pv jotain pientä.Lauantaisin siivoamme miehen kanssa yhdessä koko kodin.

Saatan selailla lehteä, jos joskus on aikaa.Kirjoitan päiväkirjaa. Kun oli vain yksi vauva, maalasin kotona, shoppailin, luin, katsoin tvtä, juttelin puhelimessa...

Voi leipoa, askarrela, neuloa,jumpata,saunoa,mitä vain.

tänään oli ystävätär kylässä aamupvllä.

Mistä saa tuollaisia vauvoja kuin edellisellä vastaajalla? Jos olemme kahdestaan kotona, niin pisimmät "itseenikeskittymistauot" on kyllä lähinnä puolen tunnin luokkaa, ja niitä on ehkä kaksi tai kolme päivän aikana. Muu aika menee melko tarkkaan lapsen kanssa seurustellessa. Onneksi isä haluaa olla lapsensa kanssa koko ajan töiden jälkeen.

Ai kolmet päikkärit? No ei... Meidän neiti (ens viikolla 3 kk) ei oo nukkunu edes kaksia kun pari kolme kertaa vissiin joskus alle kuukauden ikäisenä. Nykyään olen luovuttanut suosiolla että jos nyt edes yhdet päikkärit niin ei olis känkkäränkkäkiukkupussi koko iltaa. Rinnalle onneks saattaa torkahtaa mutta sitten pitää antaa lussuttaa sitä tissiä (tosin saan samalla katottua vaikka ehkä kokonaisen saippiksen, tai ainakin puolet).

Meillä enimmän valveillaoloaikaa varmaan siis syödään, väliajat tyttö köllöttelee lattialla tai sitterissä, pääasia että näkee telkan. Jonkun verran olen nyt alkanut sylitellä tyttöä, lauleskella "ikivihreitä" lastenlauluja joitten sanoja en tieteskään enää muista mutta pistän omiani väliin.... Jonkun tovin saatan jopa saada laittaa pyykkiä kuivamaan kun neiti seuraa toimiani mutta kauaa sitä ei kestä. Sitten tietysti höpötellään ja jutellaan kun neiti on sillä päällä ja pitäs varmaan alotella niitä kääntymisharkkoja kanssa pikkuhiljaa. Tosin noita ei tyttö jaksa kauaa, vartin ehkä kerrallaan, sitten iskee väsy tai nälkä tai muuten vaan ärsyttää. Ja iltatoimet alkaakin jo seiskan jälkeen ja toivon mukaan puol kymmenen maissa saan kantaa puolitajuttomana sänkyyn. Noi iltasyömiset kun tehdään pitkän kaavan mukaan että neiti tosiaan ehtii rauhottua rinnalla ennen iltakorvikepulloa.

Joka päivä päikkäreille mennään vaunuilemaan kun sisällä ei todellakaan nuku kun korkeintaan puoli tuntia ( ja sekin on jo ihme ja yleensä imetystyynyn päällä senkin ). Lenkillä menee aina vähintään 1,5 h vaikka keskustassa asutaankin. Eli käyn ihan joko lenkllä tai sitten kauppa-asioilla, riippuu vähän siitä miten neiti suostuu nukkumaan. Jos kähistään siellä koko ajan ja kurkitaan silmien raosta, en pahemmin viiti kauppaan mennä vaan lykin vaunuja pitkin ja poikin. Joskus kahvitellaan kaverin kanssa mutta aikataulujen yhteensovittaminen on vähän työlästä joskus.

Alkuperäinen kirjoittaja Päiväunettoman äiti:
Mistä saa tuollaisia vauvoja kuin edellisellä vastaajalla? Jos olemme kahdestaan kotona, niin pisimmät "itseenikeskittymistauot" on kyllä lähinnä puolen tunnin luokkaa, ja niitä on ehkä kaksi tai kolme päivän aikana. Muu aika menee melko tarkkaan lapsen kanssa seurustellessa. Onneksi isä haluaa olla lapsensa kanssa koko ajan töiden jälkeen.

tuo 8vkoinen nukkuu kolmet pitkät päikkärit 2+2+2h ja 1v nukkuu yhdet pitkät 1-3h.

Yhteistyössä