Kysymys endometrioosista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelijä

Vieras
Hei!

Olen kärsinyt muutaman kuukauden ajan lantion alueen ja lanneselän kivuista, jotka välillä säteilevät reisiin tai aivan nilkkaan asti. Välillä kipu on iskiasmaista, välillä taas puukoniskumaista kipua etureisissä, välillä kipu kohdistuu nivusiin, välillä tuohon munasarjojen tienoille. Pahimmillaan munasarjojen kohdilla oleva kipu on vetänyt minut kaksin kerroin vääntämään itkua. Lisäksi minulla on toisinaan pistelevää kipua kyljissä. Kivut tulevat ja menevät, mutta pieni perusjomotus on koko ajan päällä. Fysiatrian erikoislääkärin mukaan kivut aiheutuvat löysistä selkänikamista. Gynekologillakin olen nyt näiden kipujen aikana käynyt, mutta hän ei löytänyt mitään poikkeavaa.

Kipuja on molemmilla puolilla kroppaa. Välillä tunnen oloni lähes kivuttomaksi, mutta sitten kivut iskevät taas. Mielestäni kivuilla on jonkinlainen hatara yhteys kuukautiskiertooni, mutta ei mitään selvää. Kysyisinkin nyt teiltä viisaammilta, että voiko endometrioosi oireilla vain tällä kertomallani tavalla? Kuukautiskipuni eivät ole mitään järkyttäviä (sen verran ikäviä kuitenkin, että olen nyt parin kuukauden ajan vetänyt niihin e-pillereitä sekä kipulääkkeitä), yhdyntä- tai "vessakipuja" minulla ei ole. En millään haluaisi uskoa kipujen aiheutuvan siitä, mutta toisaalta en voi vain jumittua tuohon fysiatrinkaan diagnoosiin, kun kivut vain jatkuvat ja jatkuvat. Toisaalta onhan gynekin minut tarkastanut ja todennut, että esim. kuukautiskipuni ovat ns. toiminnallisia. Lisäksi suvussani ei ole endoa. Olen myös huomannut, että esim. pakaralihakseni ovat venytellessä todella kipeät ja jumissa. Myös muita lihaksia jumittaa. Eihän endo tuollaista voi aiheuttaa? Ja käsittääkseni endo ei aiheuta esim. mitään kipua kehoa painellessa, olenko oikeassa? Kropassani on lantion alueella kuitenkin aivan selkeitä kipupisteitä. Syy, miksi lähden tätä teiltä kyselemää on se, että mietin, pitäisikö käydä vielä uudestaa gynellä ja kipittää takaisin fysiatrin pakeille. Ajattelin nyt kuukauden ajan seurata tilannetta ja hoitaa tuota oletettua selkäongelmaani hyvin. Mikäli kivut vain jatkuvat, menen kyllä takaisin lääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä;10837393:
Hei!

Olen kärsinyt muutaman kuukauden ajan lantion alueen ja lanneselän kivuista, jotka välillä säteilevät reisiin tai aivan nilkkaan asti. Välillä kipu on iskiasmaista, välillä taas puukoniskumaista kipua etureisissä, välillä kipu kohdistuu nivusiin, välillä tuohon munasarjojen tienoille. Pahimmillaan munasarjojen kohdilla oleva kipu on vetänyt minut kaksin kerroin vääntämään itkua. Lisäksi minulla on toisinaan pistelevää kipua kyljissä. Kivut tulevat ja menevät, mutta pieni perusjomotus on koko ajan päällä. Fysiatrian erikoislääkärin mukaan kivut aiheutuvat löysistä selkänikamista. Gynekologillakin olen nyt näiden kipujen aikana käynyt, mutta hän ei löytänyt mitään poikkeavaa.

Kipuja on molemmilla puolilla kroppaa. Välillä tunnen oloni lähes kivuttomaksi, mutta sitten kivut iskevät taas. Mielestäni kivuilla on jonkinlainen hatara yhteys kuukautiskiertooni, mutta ei mitään selvää. Kysyisinkin nyt teiltä viisaammilta, että voiko endometrioosi oireilla vain tällä kertomallani tavalla? Kuukautiskipuni eivät ole mitään järkyttäviä (sen verran ikäviä kuitenkin, että olen nyt parin kuukauden ajan vetänyt niihin e-pillereitä sekä kipulääkkeitä), yhdyntä- tai "vessakipuja" minulla ei ole. En millään haluaisi uskoa kipujen aiheutuvan siitä, mutta toisaalta en voi vain jumittua tuohon fysiatrinkaan diagnoosiin, kun kivut vain jatkuvat ja jatkuvat. Toisaalta onhan gynekin minut tarkastanut ja todennut, että esim. kuukautiskipuni ovat ns. toiminnallisia. Lisäksi suvussani ei ole endoa. Olen myös huomannut, että esim. pakaralihakseni ovat venytellessä todella kipeät ja jumissa. Myös muita lihaksia jumittaa. Eihän endo tuollaista voi aiheuttaa? Ja käsittääkseni endo ei aiheuta esim. mitään kipua kehoa painellessa, olenko oikeassa? Kropassani on lantion alueella kuitenkin aivan selkeitä kipupisteitä. Syy, miksi lähden tätä teiltä kyselemää on se, että mietin, pitäisikö käydä vielä uudestaa gynellä ja kipittää takaisin fysiatrin pakeille. Ajattelin nyt kuukauden ajan seurata tilannetta ja hoitaa tuota oletettua selkäongelmaani hyvin. Mikäli kivut vain jatkuvat, menen kyllä takaisin lääkäriin.

Miten se gyne sinut tutki? Ultralla ei välttämättä endoa löydä, ei myöskään sisätutkimuksessa. Eikä välttämättä tähystysleikkauksessa. Onko e-pillerit auttaneet kipuihin vai pahentaneet niitä?

Kannattaa jatkaa venyttelyä ja hoitaa selkäongelmaa annetuilla ohjeilla. Jos ei ala helpottaa, menet ammattitaitoiselle gynelle, joka tietää endometrioosista. Endo voi oireilla esim. iskias-tyyppisesti, myös niska-hartiajumeja on.

Valitettavasti endo on alidiagnosoitu sairaus, jota eivät edes kaikki naistentauteihin perehtyneet lääkärit osaa tulkita oikein.

Miten se gyne sinut tutki? Ultralla ei välttämättä endoa löydä, ei myöskään sisätutkimuksessa. Eikä välttämättä tähystysleikkauksessa. Onko e-pillerit auttaneet kipuihin vai pahentaneet niitä?

Kannattaa jatkaa venyttelyä ja hoitaa selkäongelmaa annetuilla ohjeilla. Jos ei ala helpottaa, menet ammattitaitoiselle gynelle, joka tietää endometrioosista. Endo voi oireilla esim. iskias-tyyppisesti, myös niska-hartiajumeja on.

Valitettavasti endo on alidiagnosoitu sairaus, jota eivät edes kaikki naistentauteihin perehtyneet lääkärit osaa tulkita oikein.

Teki ihan perustutkimuksen ja samalla ultrasi, koska lähinnä itse epäilin minulla olleen munasarjakystia. Eipä ollut. E-pillerit ovat hieman vähentäneet entisiä "normaaleja" kuukautiskipujani (silloin oli siis ihan perinteisiä kipuja eikä tällaisia ihme säteily- ym. kipuja).

Viimeksi muokattu:
itse myös toisaalla kirjoittelin suolisto ja alavatsa ym. vaivoista.
kävin sitten gynellä,ja perustutkimus ja ultra,joissa ei poikkeavaa,vaikka välillä ollut munasarjakysta ongelmaakin.Ja nyt ollut kipuja.Hiukan vastaavia,kuin aloittajalla,mutta myös suoranaisia alavatsakipuja. Vihlaisuja,poltetta jne.Mutta tosiaan myös iskias vaivaakin.
Toisaalta myös stressin vuoksi suolistokin oireilee,kaipa sekin tutkittava kohta. Mutta nämä kivut ovat niin sen tuntuisia,että tulisivat munasarjoista tai yleisestikin tuolta" naisten puolelta."Välillä tosin suolistokin oireilee,ja sen kyllä myös huomaa. En jotenkin usko,että nuo vihlaisut ja sellainen tunne,että on joku " säie "tuolla jossain munasarjojen kohdalla,tulisivat suolistosta??Voisiko se olla endoa?Ja sitten taas välillä tila hetkeksi helpottaa.Kuukautiskivut aika kovat,ja pms oireetkin voimakkaammat tällä hetkellä.
Harmonet-pillerit sain.luin jostain myös,että endo voisi suolisto-oireitakin aiheuttaa??Pitäneekö paikkansa?

Hei,

kärsin samantapaisista oireista (lantion, alaselän, alavatsan kivut, tärinäkipu, kramppailu) vajaan kymmenen vuoden ajan luullen niiden olevan normaalia voimakkaampia kuukautiskipuja. Vuosittaisilla tarkastuskäynneillä gyne teki sisätutkimuksen ja ultrasin kommenttinaan "Ei endometrioosia." Noin kuukauden päästä tällaisesta käynnistä kävin endoon erikoistuneella gynellä, joka selvästi näytti minulle ultrasta havaitun endokasvuston. Kuukauden päästä pääsin leikkaukseen, jossa poistettiin todella reippaasti tuota endokasvustoa. Sen jälkeen elämä on ollut paljon, paljon helpompaa. Eli lyhyesti: Sinuna kävisin vielä ainakin toisella gynellä. Joskus noiden ultrakuvienkin tulkinta on hankalaa... Ja kuten tässä ketjussa jo kommentoitiinkin: ainut 100 % tapa endon diagnosointiin on laparoskopia tai avoleikkaus. Tsemppiä oireiden selvittelyyn!

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä;10837393:
Hei!

Varasin sitten varmuuden vuoksi ajan gynelle. Aika on tosin vasta n. kuukauden kuluttua ja sitä ennen aion ottaa asian vielä puheeksi minut tutkineen fysiatrin kanssa. Minulla ei ole tärinä-, yhdyntä- tms. yleisiä endoon liittyviä kipuja, joten en millään haluaisi uskoa näiden kipujen johtuvan endosta. Mutta onhan sekin järkevää tarkistaa. Luin jostain päin nettiä, että tämän tyyppiset kivut voivat johtua myös jumissa olevista syvistä vatsalihaksista, joita on myös tuolla munasarjojen kohdilla. Tai tällaisen käsityksen siitä sain. Pitänee siis tiedustella fysiatrilta siitäkin. Suolistoperäiseksikin olen tätä vaivaa epäillyt, mutta koska vatsa toimii normaalisti ei lääkärin mukaan kyseinen syy olisi kovinkaan todennäköinen. Tällä hetkellä kivut painottuvat nimenomaan tuohon munasarjojen kohdille ja lisäksi koko lantiokorin yläosa eli suoliluun "päällykset" ovat kipeät. Ja tietysti kipu säteilee alas jalkoihin pikkuvarpaaseen asti (voisiko endo edes säteillä noin rajusti?). :( Tsemppiä teille muillekin kivuista kärsiville! Yritetään jaksaa!

Yhteistyössä