Kysymys hoitovapaan päättymisestä, työttömyyspäivärahasta ja toimeentulotuesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taks

Vieras
kuopus täyttää kolme vuotta syyskuun 8. päivä. työtä ei ole heti tiedossa eli olen jäämässä työttömäksi. kun siinä työttömyyspäivärahassa on se omavastuu aika, niin kannattaako minun ilmoittautua työttömäksi jo 1.9. jolloin saisin vielä kotihoidontukea? kuluuko ne omavastuupäivät tuona aikana?

toinen kyssäri liittyy toimeentulotukeen. kun päivärahahakemuksen käsittely kestää ja tulen tarvitsemaan jotain tuloja ennen sitä, onko mahdollista saada toimeentulotukea jos säästötilillä on 2000e + lasten nimissä olevilla tileillä yhteensä 1000e???

En haluais käyttää tuota 2000e elämiseen koska on pankkilainaa ja tarkoitettu kodin tulevaa remonttia varten. ymmärrän kyllä että sitä ei siellä kysellä, mutta mahtaako olla tsäänssejä toimeentulotukeen tilapäisesti, kunnes saan ekat päivärahat???

Voit imoittautua aikaisemmin jo työkkäriin ja kyllä omavastuu aika alkaa siitä kun ilmoittaudut.

Haarkinnanvaraista toimeentulotukea voi saada, mutta saattaa olla että se pitää maksaa takaisin kun periaatteessa antavat rahaa siltä ajalta kun sitä tullaan maksamaan jälkikäteen.

Tai voithan ilmoittautua jo nyt, kotihoidontuki vaan vähennetään työttömyyspäivärahasta, näin toimien ei ongelmaa rahattomuudesta tule.

Alkuperäinen kirjoittaja yks:
Et tuu saamaan kun on säästöjä.
Miks et mene töihin????????

Töihinhän vaan mennään, niin helppoa se on! Itse tässä jo ollut menossa 6 kk mutta kun ei ole töitä tarjolla tai jos on niin joku muu aina valittu!

kyllä säästöt huomioidaan tulona. Enkä usko että voit saada edes harkinnanvaraista, jos on säästöjä. Itse en ainakaan myöntäisi. Toisaalta jos saisit toimeentulotukea ja se perittäisiin takaisin työttömyys etuudesta, niin eikös olisi ihan sama "lainata" itseltä ja maksaa sitten takaisin säästöön kun päiväraha tulee. Ja työttömäksi kannattaa ilmoittautua heti. Kotihoidontukeen ei pitäisi vaikuttaa.

Yhteistyössä